ارگ

ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری ، افتادن پایگاه بگرام به دست این گروه و خروج اشرف غنی از افغانستان و رفتن او به عمان، از تازه ترین تحولات این کشور به شمار می رود.

سرویس جهان مشرق- وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند. منابع مردمی نیز در عین حال از ورود طالبان به غرب شهر کابل خبر می‌دهند. در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۳۲ ولایت را در دست دارد.

درخواست دولت افغانستان و آمریکا از طالبان برای تأخیر در ورود به کابل

دولت افغانستان و آمریکا از گروه طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت ۲ هفته تا زمانی که درباره تشکیل دولت به توافق برسند به تعویق بیندازد.

سخنگوی طالبان: طی روزهای آتی خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم

سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت طی روزهای آتی است.

سفر هیئت کابل به دوحه برای تصمیم گیری درباره آینده افغانستان

سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیروهای امنیتی است و نیروهای بین المللی اعلام آمادگی کردند با نظامیان افغان در جهت تأمین کابل همکاری کنند.

ورود نیروهای طالبان به کابل

طالبان هم اکنون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این گروه برای جلوگیری از هرج‌ و مرج و تاراج وارد کابل شدند.

پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد

یک مقام آگاه در افغانستان امروز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان را به طالبان واگذار کردند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، طالبان همچنین زندان شهر بگرام که حدود ۵ هزار زندانی در آن نگهداری می شوند را تصرف کرده و حامیان خود را آزاد کردند.

لغو پروازهای فرودگاه کابل

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نقل از منابع مطلع خبر داد که تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل لغو شده است و هم اکنون این فرودگاه در محاصره نیروهای طالبان قرار دارد.

این در حالیست که تا کنون ارتش و یا مقامات دولت افغانستان در این باره اظهارنظری نکرده اند.

بیانیه ناتو درباره فرودگاه کابل

در پی افزایش تهدیدات امنیتی در اطراف فرودگاه کابل و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر اشغال این فرودگاه توسط نیروهای طالبان، ناتو با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به روند انجام عملیات نظامی در فرودگاه کابل توسط نیروهای نظامی افغانستان کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ناتو در بیانیه خود هیچ گونه اشاره‌ای به چگونگی شیوه کمک رسانی به نیروهای افغان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل اشاره نکرده و تنها اعلام کرده که در حال رصد و ارزیابی شرایط در این کشور است!

در بیانیه ناتو آمده است: ما از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی برای نزاع موجود در این کشور که هیچگاه تا این حد حاد نبوده، حمایت می‌کنیم.

ناتو همچنین مدعی شده که به نیروهای افغان برای حفظ تأمین امنیت فرودگاه کابل در راستای حفظ ارتباط این کشور با جهان کمک خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این ادعای ناتو تا حد زیادی به مساله لزوم باز نگه داشتن فرودگاه کابل جهت انتقال کارکنان دفاتر دیپلماتیک و خانواده‌های آنها به خارج از افغانستان مربوط بوده و ارتباطی به کمک‌های نظامی این پیمان به نیروهای افغان ندارد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

برخی منابع افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور از مقام خود کناره گیری کرد.

این خبر به نقل از طلوع نیوز عنوان شده است.

منابع دیگری همچنین گفته اند که اشرف غنی کابل را ترک کرده و به تاجیکستان و از آنجا به عمان رفته است.

«عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان خروج اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور را تائید کرد.

بی بی سی در این ارتباط اعلام کرد که عبدالله عبدالله در حساب کاربری خود در توئیتر این خبر را اعلام کرد.

مشاور ناتو در افغانستان: طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد

نیکلاس ویلیامز مشاور ناتو در افغانستان اعلام کرد: ناتو معتقد است که طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد و ثابت کند رفتارش منطقی است.

وزارت خارجه روسیه: قصد تخلیه سفارت خود در کابل را نداریم

روسیه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد هیئت دیپلماتیک خود را در کابل به مکان دیگری منتقل کند و گروه طالبان تضمین داده است امنیت سفارت مسکو و دیگر سفارتهای حاضر در کابل را تأمین کند.

گفتگوی تلفنی غنی و خلیلزاد

در پی ورود نیروهای طالبان به شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

زندان فرودگاه بگرام به دست طالبان افتاد

سخنگوی طالبان اعلام کرد که نیروهای این گروه زندان فرودگاه بگرام را به تصرف خود درآورده اند و تمامی زندانیان به مکانی امن منتقل شده اند.

تصرف گذرگاه مرزی تورخم توسط طالبان

گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان به دست نیروی طالبان افتاد و بسته شد.

خروج کارکنان سفارت دانمارک

دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد. در همین حال آمریکا به دیگر سفارتخانه‌ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.

بیانیه طالبان: نمی‌خواهیم با زور وارد کابل شویم

طالبان اعلام کرده از آنجا که کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.

این گروه همچنین به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند. طالبان گفته قصد انتقام گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت افغانستان خدمت کرده‌اند، در امان هستند.

خوشحالی اعضای طالبان در دروازه شهر کابل

استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی

در حالی که نیروهای طالبان در حال ورود به شهر کابل هستند، خبرها از استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خبر می‌دهند. رسانه‌های افغانستان اعلام کردند رئیس پارلمان این کشور و شماری از سران احزاب سیاسی، کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

تعطیلی ادارات دولتی در کابل

نیروهای طالبان هنوز به طور رسمی حضورشان در کابل را اعلام نکرده اند، اما ادارات دولتی امروز یکشنبه به طور ناگهانی کارمندانشان را به خانه فرستادند و این در حالی است که بالگردهای نظامی در آسمان کابل در حال رفت و آمد هستند. هنوز در این زمینه درگیری در کابل رخ نداده است.

وضعیت ملتهب در کابل

تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

به گفته شاهدان عینی، کاروان نیروهای امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بندهای امنیتی غرب این شهر مستقر شوند. برخی گزارش‌های تأیید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند. شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده‌اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته‌اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

تصرف مرکز ولایت بامیان

منابع محلی افغانستان تأیید کردند که مرکز ولایت «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی «بامیان»، امروز یکشنبه گفت که طالبان در حال حاضر، تأسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

آغاز روند خروج دیپلمات‌های آمریکایی از افغانستان

آمریکا روند تخلیه سفارت خود در کابل را آغاز کرده است.

به گفته آنها، بخش بزرگی از کارکنان سفارت آمریکا در کابل بار سفر بسته اند حال آنکه سفارت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

همزمان با پیشروی طالبان به سمت کابل، انتظار می‌رفت که روند تخلیه سفارت آمریکا از امروز یکشنبه آغاز شود.

این در حالی است که پیشتر هم شبکه «سی بی اس» گفته بود ظرف ۳۶ ساعت آینده شمار معدودی از کارکنان کلیدی، سفارت را ترک می‌کنند حال آنکه تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور)، همه دیپلمات‌های آمریکایی باید خاک افغانستان را ترک کرده باشند.

طالبان مدعی تصرف میدان وردک شد

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتی نوشت که اعضای این گروه شهر «میدان شهر» مرکز ولایت «میدان وردک» را نیز تصرف کرده است.

به گفته وی، برخی از مراکز دولتی، زندان مرکزی و تمام تأسیسات «میدان شهر» به طور کامل تحت کنترل طالبان درآمده است.

مجاهد همچنین گفت که نیروهای دولت به سوی کابل گریخته اند و تعداد زیادی اسلحه و تجهیزات به دست طالبان افتاده است.

مرکز ولایت ننگرهار تصرف شد

بنا به گفته مردم محلی و نظامیان، نیروهای طالبان در بامداد امروز یکشنبه، شهر «جلال آباد» مرکز ولایت ننگرهار در شرق کابل را تصرف کردند.

مطابق گفته یک مقام قانونگذار افغان، تصرف این شهر به دست طالبان پس از آن رخ داد که ریش سفیدان و بزرگان شهر احتمال سقوط دولت مرکزی افغانستان را مطرح کردند.

«احمد ولی» یکی از ساکنین شهر گفت: ما امروز صبح از خواب بلند شدیم و دیدیم که پرچم‌های سفید رنگ طالبان در سراسر شهر قابل مشاهده است. آنها بدون هیچ گونه درگیری وارد شهر شدند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با نشر ویدئویی در توئیتر، نوشت که مردم جلال آباد از طالبان استقبال کردند.

درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در اطراف کابل

منابع خبری بامداد یکشنبه از درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در اطراف کابل پایتخت این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، برق کابل به صورت کامل قطع شده و صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

از سوی دیگر شبکه الجزیره از کشته شدن ۳۵ نفر از طالبان در حملات هوایی آمریکا به ۳ استان افغانستان خبر داد.

همچنین وزارت دفاع افغانستان از کنترل آشوب داخل زندان پلچرخی که بیشتر زندانیان آن را اعضای طالبان تشکیل می‌دهند، خبر داد.

انگلیس به مأموریت دیپلماتیک در افغانستان پایان می‌دهد

روزنامه «ساندی تایمز» از قصد انگلیس برای خارج کردن سفیر خود از کابل و پایان دادن به مأموریت دیپلماتیک این کشور در افغانستان خبر داد.

زمینه چینی برای تخلیه کامل سفارت انگلیس، از بیم احتمال سقوط کابل- پایتخت افغانستان- ظرف چند روز آینده انجام می‌شود.

یک منبع آگاه به ساندی تایمز گفته است که انگلیس هیچ اعتمادی به تضمین‌های طالبان در قبال دیپلمات‌ها ندارد و «سر لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل، تا روز دوشنبه از افغانستان خارج می‌شود.

انگلیس شماری از نیروهای ویژه خود را با ادعای تضمین امنیت خروج شهروندانش به کابل اعزام کرده است.

اشرف غنی نمایندگان طالبان را در آغوش گرفت؟

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز نمایندگان طالبان که برای مذاکره برای برکناری او به ارگ ریاست جمهوری در کابل رفته بودند را در آغوش کشید.این خبر صبح امروز در محافل خبری دست به دست شد؛ارگ ریاست جمهوری این خبر را تکذیب کرده است.

طالبان: ازدواج اجباری دختران در مناطق تحت کنترل ما تبلیغات کابل است

 سهیل شاهین عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان گزارش‌ها درباره ازدواج اجباری دختران ساکنان مناطق تحت کنترل این گروه را رد کرد.شاهین در توئیتی نوشت: «تمام ادعاها درباره اینکه نیروهای ما مردم را مجبور می‌کنند تا دختران جوان خود را به ازدواج آن‌ها درآورند کاملاً نادرست است؛ این تبلیغاتی زهرآگین است».

وی در ادامه با رد گزارش‌ها درباره تصرف اموال مردم توسط اعضای این گروه نیز گفت: «امارت اسلامی افغانستان علاقه‌ای به اموال شخصی هیچکس ندارد، بلکه حفاظت از جان و مال ملت را وظیفه اصلی خود می‌داند».

طالبان به تازگی نیز با انتشار بیانیه‌ای مواضع این گروه را با توجه به اوضاع جاری در افغانستان اعلام کرد و اظهارداشت که «پیشروی‌های بزرگ و سریع از مسیر زور امکانپذیر نیست و تصرف ولایت‌ها و مناطق مختلف افغانستان نشانه محبوبیت و مقبولیت طالبان در بین مردم است.

 پرچم آمریکا زیر پای مجاهدین طالبان

کانالی های خبری و رسانه های افغانستان عکس جالب توجهی از زیر پا گذاشتن پرچم آمریکا توسط نیروهای طالبان در پایگاه بگرام را منتشر کرده اند.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

 رئیس دولت موقت چه کسی است؟

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد،علی احمد جلالی به عنوان رئیس دولت موقت پیشنهاد شده است.انتخاب او هنوز از سوی وب سایت الاماره(ارگان رسمی گروه طالبان) اعلام نشده است. جلالی سابقه وزارت داخله در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در دولتت کرزای را دارد.همچنین او سفیر افغانستان در آلمان بوده است.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

اتحادیه‌ی بانک‌های افغانستان:سپرده‌های بانکی مشتریان محفوظ است

پس از سقوط دست‌کم ۲۸ ولایت و نگرانی شهروندان از کارکرد ضعیف خدمات بانکی، اتحادیه‌ی بانک‌های افغانستان به مشتریان خود ‏اطمینان می‌دهد که سپرده‌های بانکی آن‌ها محفوط است.

منابع امنیتی: درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران صحت ندارد

منابع امنیتی گزارش‌های برخی رسانه‌های مخالف مبنی بر احتمال درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در مرز «اسلام‌قلعه» را رد کردند.منابع امنیتی به خبرگزاری تسنیم، گفتند که براساس بررسی‌های صورت‌گرفته یکی از اعضای طالبان به‌طور اشتباهی وارد خاک ایران شده بود که نیروهای مرزبانی ضمن آگاهی بخشیدن به وی در خصوص مسایل و قوانین مرزی او را امروز تحویل طرف مقابل دادند.

منابع تصریح کردند که هیچ موضوع خصومت‌آمیز و یا درگیری بین طالبان و نیروهای مرزبانی صورت نگرفته است.منابع امنیتی از مردم خواستند به اخبار دروغ و تأییدنشده اعتماد نکنند، چراکه هیچ مشکلی نه‌تنها در مرز دوغارون بلکه در مرزهای دیگر ایران هم وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز بارها اعلام کرده است که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران صورت نخواهد گرفت.وی پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود: به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم که به خاک کشور همسایه ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وزارت دفاع افغانستان: هیئتی از افغانستان با تمام اختیارات به قطر می‌‎رود

«بسم‌الله محمدی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان با انتشار پیام ویدئویی گفت: اطمینان می‌دهیم که امنیت کابل تامین است و نیروهای امنیتی در این باره متعهد هستند.وی افزود: نیروهای بین‌المللی نیز آمادگی هرگونه همکاری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هستند.محمدی ادامه داد: رئیس جمهور روز گذشته در نشست با بزرگان افغانستان همه صلاحیت‌ها را به آن‌ها واگذار کرد تا هیئتی که قرار است فردا به قطر بروند با طالبان درباره مسئله افغانستان به یک توافق برسند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که یک توافق در افغانستان صورت نگیرد به همه اطمینان می‌دهیم که تا رسیدن به یک توافق صلح امنیت کابل تامین است. پیش از این نیز، «عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان با انتشار پیامی ویدئویی اظهار داشت که طالبان به شهر کابل حمله نخواهد کرد و براساس توافق صورت گرفته قرار است قدرت از طریق مسالمت‌آمیز به یک دولت انتقالی واگذار شود.طالبان نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که این گروه قصد ندارد با زور یا جنگ وارد کابل شود و مذاکرات برای ورود مسالمت‌آمیز به این شهر جریان دارد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

زندانیان زندان پل چرخی آزاد شدند
طالبان مدعی است بیش از ۵ هزار نفر در این زندان بازداشت بوده‌اند.

خروج زندانیان از زندان پل چرخی

احتمال تعلیقپروازهای بین‌المللی به افغانستان

سخنگوی سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه احتمال تعلیق پروازهای ایران به افغانستان در شرایط فعلی وجود دارد، گفت:در این باره باید مراجع امنیتی و وزارت امورخارجه ایران، ابلاغیه به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کنند.

پیش از این پروازهای شرکت هواپیمایی امارات و فلای دبی به ‌ کابل⁩ و از کابل به دبی متوقف شد.
 دو پرواز ساعتها روی باند منتظر اجازه پرواز بودند که در نهایت به مسافران اطلاع داده شد، پرواز انجام نخواهد گرفت. ‌‏گفته می‌شود که فرودگاه کابل محاصره شده است.

ادعای طلوع نیوز: غنی رفت!

طلوع نیوز در خبری فوری اعلام کرد که اشرف غنی ارگ ریاست جمهوری را ترک کرده است.

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی در فیسبوک خود گفت: رییس جمهور پیشین مردم را تنها گذاشت و رفت.برخی منابع به روزنامه آیشا پلاس تاجیکستان گفته اند که این مقام های پیشین افغانستان از دوشنبه مرکز تاجیکستان به کشور سومی رفته اند.

عبدالله عبدالله: غنی رفت!

وزیر دفاع افغانستان: غنی ما را فروخت

بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان در توییتی نوشت:غنی دست ما را از پشت بست و وطن را فروخت.

شورای هماهنگی سران تشکیل شد

شورای هماهنگی سران کشور با حضور حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی تشکیل شده است.

سفارت روسیه به فعالیت ادامه می دهد

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، به خبرگزاری ریانووستی گفت که سفارت روسیه در افغانستان برای تخلیه آماده نمی‌شود. او افزود: «من با سفیر در تماس هستم. آنها با آرامش کار می‌کنند و وقایع را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

طالبان در ارگ ریاست جمهوری در کابل

 پس از فرار محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان از این کشور، وارد کابل شدند، اکنون به ارگ ریاست جمهوری رسیدند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان پس از ورود اعضای این گروه به کابل در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه طالبان امروز صبح اعلام کرده بود که اعضای آن با زور وارد کابل نخواهند شد، اما دستور ورود طالبان به شهر پس از فرار نیروهای امنیتی، پلیس و مقامات و تخلیه وزارتخانه‌ها و ادارات صورت گرفته است.وی افزود که طالبان برای جلوگیری از آسیب ساکنان شهر کابل در نبود نیروهای امنیتی دستور ورود به شهر را داده تا از سرقت و جنایت جلوگیری شود.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ ارگ ریاست جمهوری به دست طالبان افتاد/ فرار آمریکایی‌ها از پشت بام سفارت/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

 بازتاب ورود طالبان به کابل در میان شخصیت‌های عراقی

 به اعتقاد عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق آن چه که در افغانستان رخ داده سقوط بزرگ، آشکار و تاریخی آمریکا بوده و بدتر از شکست ویتنام است. شبکه الفرات به نقل از فادی الشمری عضو دفتر سیاسی جریان حکمت عراق گفت: پیامی که آمریکا معمولا سعی در ارسال آن دارد آن است که پشت متحدان سیاسی خود و دولت‌ها و سازمان‌های متحد خود را به عنوان بخشی از ساختار نظام تک قطبی جهانی خالی نخواهد کرد.

اما آمریکا حدود 2 هزار میلیارد دلار از زمان سرنگون کردن طالبان در افغانستان هزینه کرده است، این رقم سوای هزینه‌های جنگ است که به کلی بر باد رفتند، پس می‌توان حجم شکست داخلی که این دولت اکنون تجربه می‌کند را تجسم کرد و با وجود آن که ماشین تبلیغاتی این کشور سعی در وارونه جلوه دادن حقایق دارد اما این حقایق قابل کتمان نیستند.به اعتقاد این سیاستمدار عراقی، کشورش نیز از این متغیرهای موجود در بازی بین المللی در امان نیست گرچه می‌تواند از آن برای محو بقایای اشغالگری استفاده کند.

عمار حکیم رئیس این جریان نیز از تمامی احزاب و گروه‌های افغانستانی خواست برای خدمت به مردم افغانستان با یکدیگر همسو شوند.کاظم الوائلی فعال سیاسی و رسانه‌ای عراقی هم با اشاره به فرار اشرف غنی از افغانستان گفت: اگر او عمر خود را در افغانستان سپری می کرد و گذرنامه ای جز گذرنامه افغانستانی نداشت حتما خود را مجبور به مقاومت می‌دید و در کشورش باقی می‌ماند.

طالبان: دولت انتقالی در کار نیست
طالبان در بیانیه ای اعلام کرد که با توجه به فرار رئیس‌جمهور و مقامات افغانستان و تخلیه نیروهای امنیتی به اعضای خود دستور داده وارد کابل شوند.

طالبان گفته که صبح امروز گفته شد که نیروهای ما خارج از کابل هستند و آنها قصد ندارند با وسایل نظامی وارد کابل شوند.براساس بیانیه طالبان، در حال حاضر گزارشاتی مبنی بر تخلیه حوزه های انتخابیه در کابل، پلیس، وزارتخانه ها و نیروهای امنیتی و فرار مقامات دولتی مطرح شده است.

طالبان تاکید کرد: به دلیل اینکه سوء استفاده کنندگان از شرایط موجود استفاده نکنند به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند.همچنین گفته می‌شود، قاری سعید خوستی نیز می‌گوید آوازه آمدن دولت انتقالی دروغ است، قدرت مستقیما به طالبان تسلیم می‌شود.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ ارگ ریاست جمهوری به دست طالبان افتاد/ فرار آمریکایی‌ها از پشت بام سفارت/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

آمریکایی ها از پشت بام فرار کردند

تصاویر منتشر شده توسط دیلی میل نشان می دهد که آمریکایی‌ها با بالگردها از پشت بام سفارت این کشور در کابل فرار می کنند.

فرار آمریکایی ها توسط بالگرد

تیراندازی آمریکایی ها به مردم در فرودگاه کابل

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از کشته شدن چند نفر در اثر تیراندازی نظامیان آمریکایی(تروریست های سنتکام) خبر داد. سفارت آمریکا در کابل در توئیتی به شهروندان آمریکایی و افغان یادآور شد که اوضاع امنیتی کابل همچنان ناامن است. 

این سفارتخانه خواستار آن شد که تا اطلاع ثانوی کسی به فرودگاه کابل نرود.

آمریکا دیروز همزمان با سقوط دولت محمد اشرف غنی و ورود شبه نظامیان طالبان به کابل، اعلام کرد که کارکنان سفارت خود را طی ۷۲ ساعت از افغانستان خارج می کند.

ویدیوهای منتشر شده از فرودگاه کابل نشان می دهد که از دیشب، تعداد زیادی از مردم افغانستان برای فرار از کشور خود، وارد فرودگاه کابل شدند.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ ارگ ریاست جمهوری به دست طالبان افتاد/ فرار آمریکایی‌ها از پشت بام سفارت/ تیراندازی تروریست های سنتکام به مردم + عکس و فیلم

والی سابق هرات به ایران آمد

شب گذشته محمد اسماعیل خان، والی سابق هرات و از مجاهدان افغانستانی که در بازداشت خانگی طالبان بود وارد مشهد شد. اسماعیل خان اعلام کرده است به زودی به پاکستان رفته تا در مذاکرات صلح با طالبان شرکت کند.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ ارگ ریاست جمهوری به دست طالبان افتاد/ فرار آمریکایی‌ها از پشت بام سفارت/ تیراندازی تروریست های سنتکام به مردم + عکس و فیلم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 134
  • حسن IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    65 65
    بعید میدونم از این قضیه برای ایران خیری در پیش باشه. به نظرم به قدرت رسیدن تفکر طالبانی با قرابتی که با تفکر مردم منطقه ترکستان شرقی چین دارند میتونه با توجه به درگیری های اون منطقه شروع بر جنگ های نیابتی با چین و اخلال جدی در مسیر راه ابریشم باشه.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      37 62
      اتفاقا بر عکس. رویکرد های معتدل و متین طالبان برای چین هم مایه آرامش خاطر است.
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      22 23
      خخخخخخح سرطان گنداب اصلاحات داره مممموووسسسووووززززههههه خخخخخخخخ
    • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      54 4
      اشرف غنی فرار کرد! به ایران حق آبه نمیداد! مغرور بود
    • حیدر صالح IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      26 9
      اگر طالبان عقل به کار ببرند با خشت و گل دوتا درب را گل بگیرند اول در سفارت انگل لیس و دوم در سفارت آمریکا که هرچه آتش شیطنت و نا امنی از گور همینا در میاد
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      44 6
      این عاقبت دولتی ست که سه ماه پیش انتخابات ایرانو مسخره میکرد و میگفت ما شورای نگهبان نداریم. حالا ظرف یکماه سقوط کردند وفرار
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      13 7
      ایت آیت الله کشمیری از مرتاض هندی استاد حجت الاسلام تهرانی میگفت دوران نوجوانی در محضر سیدعبدالکریم کشمیری بودیم این داستان از زبان خود ایشون شنیدیم آیت الله کشمیری میفرمود در هند یه مرتاضی بود این توانایی رو داشت که اگر اسم شخص و مادرش رو بهش میگفتیم بهت میگفت که طرف زنده‌ یا مرده و کجا دفنه ازش چندنفر رو پرسیدیم کاملا درست جواب داد مثلا آیت الله بروجردی رو پرسیدیم گفت : کُم کُم منظورش قم بود یعنی قم هستش پرسیدیم زنده‌ یا مرده گفت مرده آیت الله کشمیری اهل کشمیر بود و زبان هندی رو بلد بود این مرتاض این توانایی رو داشت که بفهمه منظور ما چه کسی هست چون مثلا اسمها خیلی مشترک هستش شاید تو کل دنیا چندهزار آدم وجود داشته باشه که اسمش محمد باشه و اسم مادرش هم مثلاً فاطمه ولی این شخص می فهمید معنا و منظور چه کسی هست این قدرت رو داشت که شرق و غرب عالم رو ببینه و میگفت شخص کجاست و آیا روی خاک هست یا زیر خاک آیت الله کشمیری گفت دیدیم وقت خوبیه ازش درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بپرسیم ببینیم حضرت کجاست و مرتاض چی میگه گفتیم مهدی فرزند فاطمه مرتاض یکم صبر کرد و گفت چنین کسی رو متوجه نشدم اونی که منظور شماست این اسمش نیست ما هم دیدیم اشتباه گفتیم اسم امام زمان محمد هست مهدی لقب حضرته مادر حضرت مهدی هم باید نرجس بگیم نه حضرت زهراء سلام الله علیها به مرتاض گفتیم محمد فرزند نرجس دیدیم مرتاض بعد از چند لحظه مکث رنگ و روش عوض شد و یِکَم جا خورد و کمی عقب رفت چند بار گفت این کیه؟ این کیه؟ گفتیم چطور مگه؟ اینجای تعریف کردن داستان که رسید آیت الله کشمیری شروع کرد به گریه کردن به مرتاض گفتیم این امام زمان ماست گفت هر جای عالم که رفتم این شخص حضور داشت همه جا بود جایی نبود که این شخص نباشه!!! اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة و النصر
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    50 78
    الله اکبر. اسلام پیروز است. صهیونیزم نابود است.
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      57 52
      اسلام پیروز است مدرنیته نابود است. تسلیت به همه باند غربزده اصلاح طلب و سینه چاکان دموکراسی و فمینیسم و تبریک صمیمانه به همه برادران و خواهران مسلمان در سراسرجهان و بویژه مردم افغانستان.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    52 10
    چه مسخره!! امیدوارم طالبان با مردم افغانستان انسانی رفتار کنه و خدعه ای به کار نبره تا بعد از تسلط قتل عام را شروع کنه
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      18 74
      امیدوارم الگوی موفق طالبان در برقراری حاکمیت اسلامی و حذف مدرنیته در همه جهان اسلام و از جمله ایران سرمشق قرار گیرد.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      54 13
      16.34.یعنی ریسه رفتم ها. دم دست بودی زبونت رو حذف میکردم. خخخخخخخخخخ حذف مدرنیته؟ مدرنیته کلمه انگلیسیه ولی معنیش یعنی تجددخواهی یه چیزی مثل جهد و تلاش برای به روز بودن. بنابراین سکوت کن زیاد لطیفه نگو.
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      18 21
      منظور از مدرنیته به رنگ غرب بودن و پذیرش اصول زندگی ماسونی است. اسم خود را به روز گذاشته و دذیگران را عقب افتاده می نامند حال آنکه خودشان به دوره حاهلیت و کفر برگشته اند.
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      17 8
      18.23.یک جمله فارسی سلیس بلدی بنویسی و حرف بزنی؟؟؟ بله کسی فرهنگ غربی رو دوست نداره. پس پیام دُم بریده ننویس چون کسی متوجه نمیشه چی تو مغزته!
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    18 76
    الله اکبر. الله اکبر. لقد سبقت کلمتنا لعبادنا المرسلین. انهم لهم المنصورون و ان جندنا لهم الغالبون. سوره صافات آیه 171. مبارک باد بر تمام مسلمین پیروزی مجاهدان راستین اسلام و انقلاب اسلامی افغانستان.
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      56 17
      15.55.آقا شما لطفی کن و هرگز هرگز برای مقاصد خود با کلام خدا بازی نکن که در جهنم جاودانه خواهی بود. شما دویست سال از تفکر اسلامی ایرانی ما عقب ترین. این مدل شامورتی بازیا شما رو مقبول جلوه نمیده.اصلا برای چی اینجا بیانیه میگذارین؟؟؟؟؟
    • به ۱۸:۱۷ - IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      6 35
      آری. ما از تفکر انحرافی مکتب ایرانی رویگردان شده ایم و به مکتب اصیل محمدی بازگشته ایم. شما باید بگویید چرا اسلام را ناقص تشخیص دادید که به خیال خود آن را پیشرفته کردید؟ جهنم هم برای کسی است که خود را از خدا و رسولش عاقلتر فرض کند!
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    19 66
    مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا. آیه 29 سوره فتح. امروز روز پیروزی شریعت اسلامی بر کفر و سکولاریسم مدرنیته است.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      11 4
      احمق مگه تو شیعه نیستی طالبان سلفی هست یک عده بی مغز تندرو یه چیزی تو مایه های القاعده چرا چرت میگی با این حساب ابن زیاد و شمر هم جایشان در بهشت است!!!!
    • به 11.46 IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      6 11
      خیر. طالبان تکفیری نیست. تکفیری شما اصلاح طلبان هستید که دارید شدت غصه آمریکا هذیان می گویید و مجاهدان مسلمان را تکفیر می کنید. یادمان نرفته حماس را هم ناصبی نامیدید.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    19 7
    مردم افغانستان باید مراقب سوء استفاده ی اجانب از وضعیت موجود توسط غرب، و کودتای احتمالی در افغانستان برای مسلط کردن دست نشانده ی خود با موج سواری بر طالبان باشند.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    35 9
    برادران طالبان! اون کلاه شاپو و شلوار کوتاه و موی بلند با پرچم آمریکا واهُ واهُ واه! البته چهره ها مشکل نداره! اتفاقا خوبه هالیوودیه!
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      17 46
      وقتی منطق نداری مجبوری به مسخره کردن متوسل بشی. در ضمن اینا قیافه هاشون آدم وارتر از مسخ شده های نوکر آمریکاست.
    • JP ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      15 6
      من یه سال برای گرفتن ویزا باید میرفتم بیمارستانی و دکتری من چکاب میکرد، پر بود از افراد افغان، از دکتر پرسیدم وضعیت اینهاچطوریه، گفت سالم ترین و تمیز ترین تن ها دارن که خیلی اتوکشیدهای خارج برو فاجعه اند، خیلی تعجب کردم، اما سال ها بعد توی امار جهانی خوندم مردم افغان سالم ترین مردم اند، حالا شما از روی لباسش و اندازه ریشش فکر کردی چی، فکرت اصلاح کن
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    62 23
    حداقل ۱۰۰ سال افغانستان رو انداختن عقب.دیگه این کشور درست نمیشه
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      35 36
      آهان نه این که تو این بیست سال با بمب های آمریکایی که تو سرشون میخورد پیشرفت کرده بودن؟
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      6 2
      من خواستم توجه دوستان و به این نکته جلب کنم که همهٔ رسانه های معاند به همراه عسلاهاطچیا و غربگداهای داخلی و منافقین سعی دارن که شکست فضاحت بار و فرار یانکی ها رو به حاشیه ببرن و بیشتر رو طالبان و غیره فوکوس کنن!! به همین دلیل میخواستم یادآوری کنم که عجب این یانکی‌ها مثل سگ با دم آویزون فرار کردنا، خیلی حال داد!! خخخخخخخخخخ
    • US ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      9 2
      در این بیست سال نوچگان آمریکا غیر از پر کردن جیب خود و نشستن در قصر‌های اشرافی غلط دیگری نکردند. کمی‌ هم خواننده و فیلم به سبک غربی و برهنه کردن زنان درست کردند. پیشرفت را از چین یاد بگیر که در تکنولوژی آمریکا را به سرعت پشت سر میگذارد.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    41 19
    چرا انتخاب نوع حکومت به رای گذاشته نمیشود
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      37 63
      چون اساسا اسلام با دموکراسی در تعارضه. چون تو دموکراسی برای گرفتن یه رای مجبوری حتی از همجنس بازها و قتل ها و بچه باها هم حمایت کنی. خدا رحمت کنه شهید شیخ فضل الله نوری رو که اولین نفر بود که فهمید مشروطه با مشروعه به هیچ وجه سازگار نیست.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      53 21
      17.26. جاهل کاش لال بگیری و جواب ندی. نمیدونم این تحریفهای غلط چیه دیگه. شما حق نداری از اسم شیخ شهید سو استفاده کنی برای گفتمان کورت. دموکراسی یعنی مردم خواهی. دمو یعنی مردم. من با نوع غربیش کار ندارم. اسلام تمام مردم سالاره. امرهم شورا بینهم خطاب تک تک آیات قران به مردمه. در اسلام راه خدا از خلق میگذره و حضرت نبی موسس جامعه و جمع هست. دموکراسی در بالاترین حالش در جامعه نبوی بوده به حدی که چندی قبل از رحلت از مردم میخوای تک تک بیان و اگه حقی به گردن ایشان هست مطرح کنند. من نمیدونم کجایی هستی ولی مسلم هست مسلمان نبستی. سنبل ابوجهل و ظلم اموی هستی که به حسین بن علی گفت یا پسرم یزید یا می کشم!!!!!
    • به IR ۱۷:۳۸ - IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      11 34
      برو خجالت بکش قرآن را تا کجا تحریف می کنی؟ کجای آیه مشورت معنیش صدور احکام توسط مردم و مامور کردن ولی امر به اطاعت از مردم است؟ نظر مردم در اسلام حداکثر در حد همان مشورت است و حاکم اسلامی می تواند آن را اجرا بکند یا نکند تدر حدی که خلاف دستور خدا نباشد اما وظیفه ای برای اجرای آن ندارد. اتفاقا تو باید نوکر یزید باشی چرا که همه مسلمانان بیعت یزید را پذیرفته بودند و امام حسین علیه السلام تنها بود و حداکثر کوفیان هم با او می ماندند می شد یک شهر کوفه. اتفاقا شمر طرفدار دموکراسی بود! و حسی علیه السلام خارجی می دانست که بر خلیفه مورد بیعت مسلمانان شوریده وقتی وقای بقیه اعتراض ندارند! آیا این قیام خلاف نظر بقیه مردم از حجاز و بصره و شام و مصر و.. که با یزید بیعت کرده بودند نبود؟ دموکراسی کاملا باطل است و هیج حایی در اسلام ندارد. به شیخ شهید در آخرین لحظه گفتند همین الان مشروطه را تایید کن و جان خود را نجات بده. فرمود مشروطه حرام است و تا قیام قیامت هم حرام است. دموکراسی یعنی حکومت نادانان. حکومتی که رسانه ها می توانند با آن نظر خود را به اسم مردم تحمیل کنند.
    • به 17.38 IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      10 30
      1- اسلام فقط حکومت الله است. هر حکومت دیگری جز اجرای احکام شریعت الهی حکومت طاغوت است. 2- آیه شورا معنیش مشورت است با حاکم. نه مشورت برای تعیین حاکم! اصلا این اعتقاد قطعی شیعه است که امام را خدا تعیین می کند نه مردم. ضمنا امام هم با مردم مشورت می کند اما از سر لطف. اجباری برای اطاعت از مردم ندارد.3- این نهایت بصیرت شیخ فضل الله بود که فهمید مشروطه یعنی تراشیدن رای مردم مقابل حکم خدا. اتفاقا این بدترین نوع کفر است. حتی فرعون هم نگفت از خدا اطاعت نکنید! گفت من خودم خدا هستم! حتی یزید نگفت از خدا اطاعت نکنید! گفت دستور خدا این است و آن را وارونه کرد. اما دموکراسی رسما می گوید خدا را بگذارید کنار ببینید مردم جه می خواهند. این بدترین نوع کفر است. شیخ شهید هم در آخرین لحاظ باز هم تکرار کرد مشروطه حرام است وتا قیام قیامت هم حرام است. 4- امام حسین علیه السلام هم با اقلیت طرفدارانش بر اکثریت حامی یزید شورید. آیا او را هم محکوم می کنید؟
    • حجت US ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      10 24
      ابله، چه فحشی بدم لایقش باشی، شیخ فضل الله کسی بود که مطابقت دادن قانون با شرع رو در قوانین مجلس گنجوند
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      4 2
      جناب ۱۷:۳۸ یعنی به زودی طالبان که مجاهدین راستین اسلام هستن در افغانستان انتخابات آزاد برگزار می کنند؟
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      2 8
      اصل اسلام با دموکراسیه
  • نکیسا DE ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    46 42
    آی بخندیم ، آی بخندیم ، قرار بود یار ملل مظلوم باشیم ، بهمین مفتی ملت بد بخت افغانستان را فروختید ، دلتون به پرچم آمریکا زیر پای طالبان خوش نباشد ، بسیاری از آقایانی که امروز جد و آبادشان هم در آمریکا هستند سالها از روی پرچم آمریکا رژه رفتند ، جدا چه ملت کودنی داریم
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      41 27
      روی نعش شما باید رژه برویم. پرچمهای زنده آمریکا شمایید.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      40 35
      18.31. شما غلط میکنین. بوی نعش شما از الان میاد اتفاقا. بوی پوسیدگی. بوی قدرت طلبی. بوی تحریف اسلام. بوی عناد و حماقت و عصبیت. آمریکا؟؟؟ ؟ خخخخ. آمریکا و شما طالبان یکی هستین. آمریکا جهل رو می پسنده و ترویج میده. بیسوادی براش نون داره. شما هم آمریکا فرمان نداده دنبال جهلید!!!!!!! الله اکبر ببین کیا مدعی العموم شدن.
    • سعید IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      30 18
      جناب نکیسا ، اینو بفهم که تحولات افغانستان یک مساله کاملا داخلیه و هیچ مساله ای هم ایران را تهدید نمی کنه. طالبان یک نیروی خارجی اشغالگر نیست و محض اطلاعت بخش قابل توجهی از مردم افغانستان طرفدار این گروه هستند. حتی اگر افغانستان مورد تهاجم خارجی قرار گرفته بود، بدون درخواست کمک رسمی دولت افغانستان از ایران ، بر اساس قواعد بین المللی ، ایران امکان مداخله نداشت ( ایران در سوریه و عراق بر اساس درخواست رسمی دولت مرکزی این کشورها حضور پیدا کرد). البته غربگداهای احمق ایرانی سعی می کنند که ایران را به منازعه داخلی افغانستان بکشانند ، ولی کور خوانده اند. جنابعالی هم اول فکر کن و بعد اظهارنظر کن.فقط باید به بی سوادی و حماقت امثال شما خندید و بس.
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      15 14
      آها بی هویت غربگرا روزی که از عراق ،سوریه،لبنان و یمن برای مظلومیت دفاع می کردیم همین افراد پستی مثل تو به ما برچسب مزدور حکومتی و اسلام افراطی می دادین حالا که منفعت اربابتون افتاده تو خطر شده وای اسفا حمایت از مردم مظلوم چه شد؟!! وای اسفا آرمان های انقلاب کو؟!! خخخ شما خود لفظ ذات خراب هستین کودن تو هفت جد هستی که خیال می کنی ما هدف پشت این وراجی ها رو نمی دونیم عقب افتاده.
    • علیرضا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      16 3
      تو دلت خیلی می سوزه و غیرت اففانی داری برو براشون بجنگ و همون جا دفن شو وقتی هیچ بینشی نداری نمی فهمی دلمون به پرچم زیر پای آمریکا چهل سال پیش خوشه که با لگد بیرونشون کردیم و با عنایت خدا و خون پاک شهدایمان دور تا دور مملکتمون خیمه زدن ولی جرا ت نزدیک شدن به خاکمون را ندارن غیرت ما شهید سلیمانی مظلومه
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    19 41
    به امید روزی که داعشی ها هم مثل طالبان بتونن عراق و سوریه رو تسخیر کنند و حکومت اسلامی تشکیل بدهند.. مثل طالبان اصلاح بشن و دیگه سر نبرند به امید هدایت همه گروه‌های اسلامی اسلام پیروز است آمریکا نابود است
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      23 7
      داعش دست ساخته سگان صهیونیست هیچ راه هدایتی نداره جز نابودی و مرگ از روز اول هم هدفش پیشبرد منافع کثیف اونا بود و دشمن اسلام مثل بی شرافت های سلفی و تکفیری عربستان منافق جایگاهی در بین ملت های اسلام ندارد که هیچ دشمن اصلی ماست.
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      17 2
      چی میگی تو خاک بر سرت مرگ بر آمریکا مرگ بر داعش مرگ بر اسرائیل
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      12 2
      خجالت بکش !
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    34 5
    مشرق من رفتم! واقعا پیامهای اینا خیلی سطحی هست. حداقل نشون میدن اهل مباحثه نیستن. هرچه هست خیره. اگر اراده ایران بر این قرار گرفته در نظر هم داشته باشید اینها واقعا خیلی نیاز به آموزش و تعلیم دارن تا تحمل و ظرفیتشون رو بالا ببرن. بهر حال انشالله من بعد فقط صلح و آرامش باشه. صلح و آرامش برای افغانستان انشالله.
  • FR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 2
    آقا جان بزن غنی به عمان فرار کرد
  • بنده خدا IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    15 16
    ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴ مرتیکه تو لحن صحبتت می خوره از غربگداها و منافق های خیلی هم مذهب رو بفهمی یقه بسته و یه ریش رو می فهمی چی شد منافع اربابت افتاد تو خطر حامی ملت های مظلوم به ظاهر به نفع استکبار شدید این زرنگ بازی ها دورانش تموم شده نوچه قدرت شیعه هیچ وقت با زرنگ بازی خرج منافع تفرقه انگیزه حیوانات ظالم و یزید صفت نمی شه تو که ادعای سواد داری دولتهای محبوبت قاتل سواد و فهم عمومی هست یکیش دولت آمریکایی اشرق غنی خائن الان خود داغونت داری عملا پشت یک لفظ قشنگ حقیقت که فهم اصلی هست رو سعی می کنی قایم کنی تو شدی حامی سواد و فهم؟!!
  • دانیال IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    24 15
    این نتیجه ایستادگی و مقاومت علیه نخوت امپریالیسم امریکا و اعتماد به وعده الهی است مرگ امریکا و درود بر مجاهدان زمین ها و زمان ها از جمله مجاهدین طالبان
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    11 15
    درود بر مجاهدان افغات.مرگ بر آمریکا و اجانبش.
  • US ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    18 17
    آفرین به طالبان که پر چم استعمار آمریکا رو زیر پوتینهایشان میکنند.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 13
    جنبش اصیل منطقه
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    5 5
    مشرق جون پخش کن من کاری به اشرف غنی و طالبان ندارم ما هم مثل کشور های دیگر سفارت مان را ببندیم و خارج شیم وقتی همه رفتن چرا ما باشیم برای ما که سودی ندارد ما خودمان اوضاع خوبی نداریم حالا خدایی نکرده اینها فکر بمب گذاری تو کله شون افتاد روانه ایران شدند اون وقت باید چی کار کرد .
  • جاویدایران NL ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    14 1
    یه انتقاد بزرگ از ایران دارم!! اوضاع افغانستان چند روزی به این شکل درومد تلویزیون ایران اینترنشنال فوری اومد تلویزیون تأسیس کرد بنام افغانستان اینترنشنال!!!! یعنی واکنشی به جا وبه موقع و مناسب و سریع در بهترین زمان!!!! من سوالم اینه که ما کی به دوره ای میرسیم که حکومت ما اینطور سریع به تحولات واکنش مناسب نشون بده؟؟ قدرت حکومت ایران بیشتره یا یه شبکه تلویزیونی و یه سرمایه دار؟؟ چرامانمیتونیم اینقدر خوب و سریع و به موقع واکنش نشون بدیم به تحولات؟؟؟؟؟ واقعاً خیلی عجیبه برام، این حد از سرعت عمل اینترنشنال برای برپایی یه تلویزیون پرقدرت خبری برای افغانها!!!!!!!!!! خداییش ما چرا اینجوری عمل میکنیم!!
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      6 1
      تازه خبرنگارمون از تو حیاطی که نمیدونم کجا بود ,داشت گزارش خبری میداد
    • DE ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      30 0
      متاسفانه 32 سال وزارت امورخارجه ما دست غربگداها بود و طبق قانون آهسته برو آهسته بیا که گربه شاخت نزنه رفتار کردند.حتی خبرنگاران ایرانی از روزنامه های معروف را اصلاح تبه کاران بارها و بارها از جلسات داخل ایران بیرون انداخته اند چه برسد بخوان خبر خارجی بیارن پخش کنند.تا حالا شده وقتی کشورهای اروپایی و امریکا میان با ضد انقلاب و منافقین مصاحبه میکنند ایران بره با میلیونها فقیر و بدبخت و ناراضی اروپایی مصاحبه کنه تازه اینکار هم لازم نیست اینقدر در اینترنت فراوون هست کافیه همون ها را پوشش بده. بعضا خبرنگاران ایران با کل خانواده کوچ کردند خارج دوتابعیتی هستند و نمیتوانند زیاد دخالت کنند چون خبرنگار نیستند کلا فقط میکروفون دستشون هست و وابسته به یکی از این مافیای اقتصادی یا سیاسی یا.../
  • رضا IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    3 1
    ارتش کوشالی آمریکا، حالا برید زیر پرچمش سینه بزنید، رسما آمریکا با خالی کردن زیر پای متحدش آبروی خودشو برد
  • US ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    14 3
    بعد از ترور سردار، بخشی از انتقام سخت اخراج آمریکا از افغانستان، عراق و سوریه بود. یکی‌ تمام، دو تا دیگر مانده.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    13 3
    خنده دار ..وبا به عبارتی گریاور نیست .. که نماینده ناتو از طالبان میخواهد که به مردم احترام بگذارند ... اقای ناتو . سر کشی وجنایات شما با مردم افغانستان چه کرد... اکنون در این مصیبت ساخته وارده خواستار احترام به مردم مبشید شما بای سالهای سال غرامت مردم را بپردازید ...
  • محمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    6 1
    هر چه هست ما به آگاهی و اطلاع و قدرت نحلیل بزرگان کشورمان اعتماد داریم ولی ولی ولی در این مقطع هر چه بیشتر دقت کنیم و مواظب باشیم و پایش کنیم جا دارد ؛ نباید گول بعضی ظواهر را خورد.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    11 3
    مشاور ناتو در افغانستان: طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد"!،همانطور که اشغالگران ناتو بیست و سه سال احترام گذاشتند!؟.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 4
    امریکا همینجور الکی بعد 20 سال اشغال افغانستان رو یک دفعه و ناگهانی خالی نمیکنه مطمئن باشین طرحی داره که میخواد خرابکاری منطقه ای جدید راه بندازه و زمینه رو برای به قدرت رسیدن طالبان دو دستی فراهم کرده یا میخاد با ایران نیابتی درگیر شه یا با چین شک نکنید
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      17 3
      باور کن آمریکا قدرت پوشالی است و در مقابل اراده ملتها و نیروی ایمان شکست می خورد.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    7 7
    چرا نمیگوئید اشرف غنی خائن،دزدوشیفته غرب فرار کردوهرجا رفته باید برای محاکمه فرستاده شود افغانستان؟ضمنا چه کسی بهتر لزعبدالله عبدالله برای رییس دولت موقت چون برای ایران عالیه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 14
    از۲۵۰۰سال پیش(افغانستان،عراق،لینان،فلسطین،ترابلس،یمن...)ماله ایران بوده،فقط مانده گاوهای شیرده وهابی را فراری بدهیم تا اسرائیل وغرب غارتگر نیز برای همیشه بعداز۳۰۰سال گورشان را ازمنطقه گم کنند(البته به دوشرط خائین،مفسدان،زوروتزویر،باندبازی،خرابکاری وغارت خودی داخلی ریشه شان نابودگرددوالا مردم ریشه شان را نابود میکنندوهمچنین استکبار شرق با گاوبندی استکبارغرب جای پایشان را درمنطقه بازنشود)
  • سیامک DE ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    7 10
    اصلأ امریکایی ها که برای کمک به افغانی ها به افغانستان نیامده بودند.آنها تنها فقط و فقط برای حمله به ایران به افغانستان آمده بودند و هدف شان از اشغال افغانستان و عراق فقط به خاطر ایران بودو چندین سالی در افغانستان و عراق منتظر نشسته بودند که تا زمانش فرا رسد ،ولی خب هرگز فکرش را نکرده بودند که ایران تا به این اندازه قدرتمند است و هرگز هم نخواهند توانست ایران را شکست دهند ،بنابرین حالا که قدرتمندی ایران برایشان آشکار گشته ،دارند از یک به یک جبهه هایشان فرار و عقب نشینی می کنند . بعد ازافغانستان نوبت عراق است وتا مدتی دیگه از آنجا نیز پا به فرار خواهند گذاشت
  • سید IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 5
    این ها واقعا همونهای سابق هستند چقدر جهش یافته و متمدن شدند . باورم نمیشه
  • کارشناس IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    9 13
    انقلاب اسلامی پیروز شد و شاه رفت.
    • سپیده دم اندیشه IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      5 8
      چه ربطی دارد طالبان انقلاب نکرد جنگ کرد شما هنوز فرق بین انقلاب و جنگ داخلی را نمی فهمید
    • به سپیده دم اندیشه IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      17 2
      با این حساب مائو هم انقلاب نکرد. لنین هم انقلاب نکرد. انقلاب فرانسه هم فقط جنگ بود! خیر. بسیاری از انقلابها حالت جنگ مسلحانه دارند . مثل انقلاب اسلامی افغانستان. طالبان هم صدای اکثریت مردم افغانستان است
    • سپیده دم اندیشه IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      1 0
      دوست عزیز در انقلاب اکثریت مردم شرکا دارند خب در انقلاب ایران هم بعضا مسلح بودند ولی ۹۸٪ موافق بودند ولی طالبان مقبولیت عام ندارد
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    12 3
    عربستان بزودی یمن را با افغانستان تلافی میکند شک نکنید از پایین کشیدن بیرق های امام حسین باید خيلي مطالب دستتان بیاد
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      22 3
      طالبان بیرق های خودش را بر میادین به علامت پیروزی نصب کرده است. حالا اتفاقا این فتح با محرم مصادف شده است. . اما طالبان کاری به پرچم ها و خیمه های عزا و هیاتا و حخسینیه و تکایا نداشته است. پس این نشانه دشمنی با شیعه نیست. آنکس که پرچم و خیمه حسینی را آتش زد فتنه گران خداجوی موسوی درعاشورای 88 بودند.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      8 3
      من اون ویدوی رو سه بار کامل دیدم ولی توهینی توش نبود. طالبان مرکز شهرو تصرف کرده انتظار داشتی پرچماشو وسط میدون نصب نکنه؟ بعدم پرچم ها رو خیلی معمولی جمع کردن نه مثل کافرهای وطنی سال 88 نه روش تف کردن و نه زیر پا انداختن فقط پرچم ها رو جمع کردن به هیچ هیئتی و دسته ای هم کار نداشتن. (درست برعکس وضعیتی که الان تو بحرین و عربستان و نیجیریه و آذربایاجان شمالی هست). تازه واستون عجیب نیست این فیلم برای اولین بار به طور گسترده توسط شبکه بهایی منوتو پخش شده؟ بهتره این ویدیو https://www.aparat.com/v/Y4ghy/ رو هم ببینید که از غزنی گرفته شده نه از یک شهر نامعلوم. (در غزنی شیعیان در اقلیت هستند). اگه طالبان روی همین مسیر بمونه شیعه های افغانستان باهاشون مشکلی ندارن
  • نامی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    15 8
    انسان های اولیه از غار اومدن بیرون.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      9 3
      مثل اصحاب کهف. خدا خیلی از آنها تجلیل کرده است.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      16 7
      انسان اولیه همان غربیهای لخت و پتی هستند که اسم برهنگی را تمدن گذاشته اند.
  • دموکراسی تو روز روشن IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    3 1
    یعنی از این به بعد آمریکا درمورد حقوق بشر و دموکراسی در بقیه دنیا حرف زد باید زد تو دهنش
  • ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    9 0
    ای لشکر اصلاح طلب آماده باش آماده باش . بهر نبرد بی امان با طالبان آماده باش آماده باش. کجایید ترسوهای طرفدار آمریکا برید از آمریکا دفاع کنید. ... اما این یه شوخی بود با دوستان اصلاحاتی پر مدعا . ولی بطور جدی از دولت و نیرو های سیاسی و نظامی کشور تقاضا داریم با دقت و جدیت و با پیش بینی و تحلیل درست تحولات افغانستان دوره طالبان را زیر نظر داشته باشند.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    5 3
    هدف این جماعت معلوم الحال قدرت است نه اسلام حال خواهید دید گذر زمان همه چیز را مشخص می کند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    5 0
    اینطوری که هرکسی دیکه هم میتونه(پول از چند کشوربگیره قراردادهای پنهانی هم با ابرقدرتها ببنده یک اسم دینی ومذهبی هم روی به اصطلاح حکومتش بذاره تا مبارزهم جذب کنه)وهرحکومتی را هم تصاحب کنه بحز حامیان مالی ومعنویش(این یعنی مسیری که غربیها۴۰۰پیش طی کردند وبا جنگهای داخلی وبین خودشان به این نقطه فعلی رسیدنند(پس بخاطر نفت،گاز،آب،ارز....)همیشه این جنگها خواهد بود
  • محمدایوب IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 2
    پرچم آمریکا زیر پای افغانها. وای اگه تخم ترکه آمریکاییها. زیبا کلام ببینه سکته میکنه.
  • خبر فوری DE ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 6
    نظامیان بیشرف آمریکایی با تیراندازی در فرودگاه کابل ۱۵۰۰ شهروند رو به خاک و خون کشیدند...
  • US ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 3
    محمود افغان میاید...!!!!!!! پس از آنکه شاه سلطان حسین با دستان خود تاج شاهی را بر سر محمود افغان گذاشت، هرگونه خفتی را به جان خرید و مجیزگوی دشمنان شد. به همین جهت تا مدتی زنده ماند و با چند زن در اتاقی محقر به زندگی نکبت‌بار خود ادامه داد.
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    5 1
    رهبر طالبان هنوز در مورد به مقام والای انسانی رساندن مردم افغانستان حرفی نزده؟؟؟
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      1 2
      احمق چون تو که فرق انقلاب با کودتا و جنگ را نمی فهمی بهتر است حرف نزنی خودت می فهمی منظورم چیست!
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 3
    یعنی آمریکائیها منتطر بودنند،روحانی وظریف و...بروتدووببیننداگر جایگزینشان ازشیفتگان غرب وازخائنین،مفسدان روحانی،خاتمی ورفسنجانی نیست)بعد گورشان را ازمنطقه گم کنند(دقیقا بعداز رفتن روحانی وآمدن رئیسی حتی قبل ازتشکیل دولت رئیسی)گورشان را ازافغانستان وعراق کندندوطالبان اسلامی بیاید!،
  • کشاورز IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 0
    این جماعت افغانی عجب نفهم هستند.آویزان هواپیمایی درحال پروازبودنندکه همه آنها سقوط وجان خودرا ازدست دادنندحقیقتا ناراحت شدیم
  • Reza IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 0
    امام ععلی گفتند اگرتمام مردم بیکسو بروند وحق نباشد ابایی ندارم تا تنهایی سمت حق برومومخالف اکثریت باشم برای همین تمام دموکراسیمون باید براساس شرع باشه .بیخودی بهم نپرید
  • ملت AU ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 1
    فعلا بوی گند کشورهای عربی در افعانستان می‌آید در خروج امریکا از سفارت خانه اش به زبان عربی در حال گفتگو هستند و خبرنگار هم نیستند طالبانی هستند
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    15 0
    خیلی جالب و البته مشکوکه که چرا یکسری دست از طالبان هراسی و چسباندن صفات گروه های سلفی تکفیری مثل داعش به طالبان برنمی دارند ؟ ندیدن با شیعیان در هرات چگونه برخورد کردند ؟ اگر طالبان اینی بود که شماها می گید چطوری به این سرعت کل خاک افغانستان را گرفتند و وارد استان هایی شدند که قومیت ها و مذاهب دیگری دارد ؟ طالبان برای ورود به مراکز استان ها فقط 500 نیرو و در مورد کابل نهایتا 1000 نیرو آن هم برای تامین امنیت بکار گرفت یعنی مردم افغانستان نفهمیدند طالبان چیه و در همه شهرها و روستاها بهش بفرما زدن ؟! دست بردارید از تبلیغ تبلیغات غربی . سال هاست می گیم که طالبان سلفی تکفیری نیست نه با شیعیان کاری دارد نه با اماکن سیاسی سایر کشورها اکی تا حالا نفهمیدین اشکالی نداره با تمام اخباری که این روزها هست باز هم نمی فهمید ؟ یا قصد فهمیدن ندارید ؟ دعا کنید خداوند این جماعت عشاق غرب را از کل غرب آسیا بردارد که همیشه طی تاریخ منطقه فقط باعث ضرر ملت ها بودن چه با نادانی و سبک مغزی خود که بدبختانه هیچوقت علایمی از بهبود فکری هم در این ها دیده نمی شه چه کسانی که کددارن جماعتی که همیشه به عنوان لشگر بی جیره مواجب غرب فهمیده و نفهمیده موج هایی درست کردند که غرب روی این موج ها سواری کرده همش نگید چرا عقب هستیم تا فکر درست نشه به جایی نخواهیم رسید .
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    3 1
    دموکراتها همون بلایی که سر ایران اوردن سر افغانستانم اوردن..!!
    • DE ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      1 0
      آفرین ...
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    درود بر افغانستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس