اشرف غنی

برخی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از وزارت خارجه و وزارت دادگستری این کشور درخواست کردند تا درباره ۱۶۹ میلیون دلاری که برخی می‌گویند رئیس‌جمهور فراری افغانستان با خود به امارات برده، تحقیق کنند

به گزارش مشرق، جمهوری‌خواهان کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا از دادستان کل ایالات متحده خواسته‌اند تا درباره گزارش‌هایی مبنی بر فرار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان به امارات عربی متحده با چند صد میلیون دلار تحقیقات انجام دهد.

درخواست این نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در حالی مطرح شده است که روز ۲۷ مردادماه، سفیر افغانستان در تاجیکستان اعلام کرد که غنی قبل از سقوط کابل با کیف‌های محتوی ۱۶۹ میلیون دلار از کشور افغانستان گریخته است.

همزمان نیز، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه امارات گفت که اشرف غنی در ابوظبی است و امارات او را بنا به دلایل «بشردوستانه» به این کشور راه داده است.

از طرف دیگر، سفارت روسیه در کابل نیز تصریح کرده بود که اشرف غنی با چهار خودرو و یک بالگرد پر از پول نقد از افغانستان گریخته است.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، اعضای ارشد جمهوری‌خواه کمیته‌های نظارت و اصلاحات و کمیته فرعی امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌هایی به «مریک جرالد» دادستان کل آمریکا و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از دولت بایدن درخواست کردند که «هر آن چه را در توان دارند، برای توقیف تمام وجوه غیرقانونی که رئیس‌جمهور (اشرف) غنی به سرقت برده، ‌ به کار گیرند».

«جیمز کومر» نماینده جمهوری‌خواه ایالت «کنتاکی»، «گلن گروتمن» نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین به گزارش اخیر «بی بی سی» به نقل از سفیر افغانستان در تاجیکستان درباره فرار غنی با پول‌های هنگفت به امارات عربی متحده اشاره کردند.

طبق گزارش راشاتودی، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با مطرح کردن این درخواست از وزارت خارجه و دادگستری آمریکا برای تأیید گزارش‌هایی مبنی بر فرار اشرف غنی با ۱۶۹ میلیون دلار، تصریح کردند که می‌خواهند بدانند در صورت اثبات این گزارش‌ها، دولت آمریکا چه اقداماتی را برای توقیف این وجوه و محاکمه این سیاستمدار فراری در پیش خواهد گرفت.

این نمایندگان جمهوری‌خواه در نامه خود تأکید کردند: «در صورتیکه این گزارش‌ها صحت داشته باشد، رئیس یک دولت (افغانستان)، نه تنها خروج شرافتمندانه‌ای نداشته است بلکه خروج وی بزدلانه بوده است. ایالات متحده باید هر آن چه در توان دارد را برای توقیف هرگونه وجوهی که به صورت غیرقانونی به دست آمده و رئیس‌جمهور غنی آن را با فساد به سرقت برده است، انجام دهد».

بر اساس این گزارش، این نمایندگان جمهوری‌خواه تأکید کردند که حل این معما از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اقدامات غنی احتمالا، تسلط طالبان بر افغانستان را تسریع بخشیده است و موجب تلاش‌های آشفته آمریکا و همپیمانان این کشور برای خارج کردن آمریکایی‌های سرگردان و همپیمانان افغان آن‌ها شده است.

با این حال، علی‌رغم تمامی اتهاماتی که به غنی در خصوص فرار از افغانستان با مقادیر زیادی پول مطرح است، وی تمامی این گونه گزارش‌ها را «کاملاً بی‌اساس» خوانده است و تأکید کرده است که با عجله فرار کرده است و حتی یک سری اسناد محرمانه را به همراه یکسری دارایی‌های مهم را نیز در کشورش افغانستان جا گذاشته است و تمامی این اقداماتش به امید جلب رضایت طالبان و جلوگیری از به راه افتادن حمام خون در افغانستان صورت گرفته است.

تحولات اخیر افغانستان باعث افزایش انتقادات از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شده است و کار تا جایی پیش رفته است که رسانه‌ها گزارش کردند که تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.

از طرف دیگر جدیدترین نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که برای اولین بار از زمان آغاز به کار بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، محبوبیت وی در پی تحولات افغانستان به زیر ۵۰ درصد تنزل پیدا کرده است.

 طبق نتایج نظرسنجی مشترک «یو اس ای تودی» و مرکز نظرسنجی دانشگاه «سافولک»، در پی قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در تاریخ ۲۴ مردادماه، میزان رضایتمندی از عملکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در بین مردم کشورش به ۴۱ درصد کاهش یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجتبی اکبری IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    ظاهرا سر مال مردم افغان دعواشون شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس