کد خبر 1261358
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
اشرف غنی

گزارشگر سابق تلویزیون ملی افغانستان در تشریح دلایل پیش‌روی سریع طالبان اظهار کرد، سربازان افغان تجهیرات کافی برای مقابله در میدان نبرد نداشتند و حتی گاهی آب و غذای کافی در اختیار آنان قرار نمی‌گرفت.

به گزارش مشرق، در هفته‌های اخیر شاهد پیش‌روی سریع طالبان و تصرف مناطق مختلف توسط آنها بودیم. از طرفی دولت مرکزی هم گویا برنامه و اراده‌ای برای مقابله با آنان نداشت. تا جایی که حتی طالبان توانست بدون هیچ مقاومتی از سوی ارتش و دولت مرکزی کابل را به تصرف خود درآورد. اشرف غنی –رییس جمهور سابق- نیز با فرار خود از افغانستان، شرایط را به نفع طالبان فراهم کرد.

بیشتر بخوانید:

برادر اشرف غنی به طالبان پیوست +فیلم

از نظر «عصمت‌الله نیازی» -گزارشگر و تحلیلگر سابق تلویزیون ملی افغانستان و طلوع نیوز- سیاست‌های غلط اشرف غنی موجب به تصرف درآمدن افغانستان توسط طالبان شد؛ سیاست‌های غلطی که بسیاری از جوانان این کشور را به کام مرگ فرستاد. به گفته این تحلیلگر سیاسی، سربازان افغان تجهیرات کافی برای مقابله در میدان نبرد نداشتند و حتی در برخی موارد آب و غذای کافی در اختیار آنان قرار نمی‌گرفت.

ایشان ضمن اشاره به طبیعی بودن تسلیم شدن سربازان به دلیل نداشتن امکانات کافی، استفاده طالبان از این فرصت و همچنین کمک گرفتن از بزرگان و ریش سفیدان اقوام مختلف برای به تصرف درآوردن شهرها بدون درگیری را عامل دیگر پیش‌روی سریع طالبان دانست. وی از بداخشان به عنوان مثال مناسبی برای همین امر یاد کرد که در آن طالبان در یک شب هفت وسوالی را بدون درگیری تصرف کرد.

آقای عصمت الله نیازی اختلاف بین اشرف غنی با ایالات متحده را به عنوان عامل دیگری برای پیروزی طالبان معرفی کرد. وی افزود اکنون اشرف غنی به عنوان یک خائن ملی در افغانستان شناخته می‌شود و بسیاری از مردم این کشور در فضای مجازی و فیس بوک کمپینی راه انداخته‌اند و خواهان دستگیری اشرف غنی توسط پلیس بین الملل و مجازات او هستند.

در بخش دیگری از این گفتگو، در مورد نقش آمریکا در وضعیت کنونی افغانستان و نتایج ۲۰ سال اشغالگری بی‌حاصل ایالات متحده در این کشور گفتگو شد. به اعتقاد آقای نیازی، علیرغم اینکه ایالات متحده آمریکا یکی از بازیگران اصلی در این سال‌های افغانستان بوده است، اما مردم این کشور همچنان از زیرساخت‌های برق مناسب برخوردار نیستند و بسیاری از شهروندان این کشور به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. علاوه بر این، اوضاع اقتصادی این کشور هیچ پیشرفتی نداشته و میانگین درآمد روزانه بیش از ۷۰ درصد مردم کمتر از یک دلار است.

وی در ادامه افزود که اکنون افغانستان در همان نقطه‌ای قرار دارد که در سال ۲۰۰۱ قرار داشت و به نقطه صفر بازگشته است.

آقای نیازی در انتهای مصاحبه و در خصوص آینده افغانستان تحت حکمرانی طالبان، معتقد است اگر طالبان بخواهد به همان سبک ۲۰ سال پیش عمل کند، منزوی و با تحریم‌های بین‌المللی روبرو خواهد شد؛ از همین رو، به سود طالبان است که تغییرات جدی در خود ایجاد کند و با منطقه و جهان روابط خوبی برقرار کند.

دانلود

دانلود

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس