شنبه سیزدهم خرداد
*ماجرای دخترانی که با بچه بهخانه بخت میروند!
در یکی از سریال های ترکی شبکه جم کلاسیک داشتن فرزند برای دختران مجرد بالای 15سال کاملا عادی جلوه داده می شود.
در قسمتی از این سریال، زمانی که مرد مجردی نامزدش را به مادر خود معرفی می کند، در پاسخ به این سؤال مادر که "چرا نامزدت فرزند دارد" خطاب به مادر خود گفت: «پیلار! مجرد است. توی این مملکت دخترها از 15سالگی ممکن است بچه داشته باشند. دختر [مجرد] بدون بچه خیلی کم پیدا می شود!»
*مارک و برند بازی میان جوانان امروزی
لباسهایی که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور شده و نبض بازار را در دست گرفتند. تولیدات داخلی نیز که با کمبود مشتری و فروش روبرو بودند ورشکسته شدند و یا به کپی برداری از الگوهای خارجی روی آوردند.
مارک بازی به معضلی اجتماعی میان نوجوانان و جوانان تبدیل شده است. این تب فراگیر سبب شده آنها برای خرید لباسهایی با برند خارجی تا چندین برابر قیمت آن را بپردازند اما اگر همین لباسها با مارک ایرانی عرضه شود خواهانی ندارد.
یک شنبه چهاردهم خرداد
*امامی که به ما آموخت انتظار در مبارزه است
دومین روز این هفته مصادف بود با سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی (ره). روزی که بهانه ای بود برای گریستن تمام ایران و نقل قول ها و خاطرات بی شمار از بزرگی ایشان.
در بخشی از بیانات مقام معظم رهبری آماده است: «بسیار
سخت است باور کردن این حقیقت تلخ؛ بسیار سخت بود برای ما در طول سالهای
گذشته تصور آن دنیایی که در آن امام نباشد؛ آن جهان بیروحی، آن فضای
افسردهای، آن زندگی غمانگیزی که در آن امام و رهبر و مراد و معلم و مرشد و
پدر و امید ما حضور نداشته باشد.
آیت الله سبحانی طی یادداشتی پیرامون ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) نوشتند: آفرینش انسان با دین و گرایش به ماورای طبیعت عجین و آمیخته است و هرگز از او جدا نمی شود و تا انسان، انسان است، پیوسته طبیعت او با چنین کشش و تمایلاتی همراه می باشد و طبعاً حادثه ای که پیوند مستقیم با تمایلات درونی و ابدی انسان دارد، هرگز به دست فراموشی سپرده نمی شود و این، یک اصل کلی است که شرق و غرب نمی شناسد.مرتضی آوینی در یکی از جملات کلیدیاش، نوشته است: «امام(ره) به ما آموخت که "انتظار" در مبارزه است و این بزرگترین پیام او بود»
اباصلت بیات، عکاس انقلاب و دفاع مقدس در خاطرات آورده است: 5 دقیقه به ما فرصت دادند تا از حضرت امام خمینی (ره) عکس بگیریم. بنده هم که شور و حال خاصی داشتم خیلی خودمانی به ایشان گفتم «حضرت امام، مردم به لبخند شما نیاز دارند». ایشان هم محبت کردند و لبخندی زدند که برای همیشه در قاب دوربین من ثبت شد و به نظر من یکی از ماندگارترین لبخندهای تاریخ است.
حجتالاسلام محمدحسن زمانی گفت: قدیم تر ها در جلسهای که با دکتر طنطاوی عالیترین مقام دینی اهل سنت داشتم، صحبت از امام پیش آمد و او گفت: «الخمینی فی قلبی»! یعنی دل من خانه خمینی است و دلهای مردم مصر خانه خمینی است!
شهید رجایی گفت:امام عجب درسی به ما دادند که یعنی اصل کار آن جا و پیش مردم است. من یادم است که سید جلیل سیدزاده که بعدا نماینده کرمانشاه در مجلس و سپس استاندار تهران شد در آن جلسه وقتی امام حرفشان را زدند و بلند شدند او احساساتی شد و رفت یک جوری شانهامام را گرفت و به طرف خودش کشید که ما فکر کردیم دست امام شکست که همه پریدند به طرف سیدزاده که تو پیرمرد را کشتی. اما دیدم امام خندیدند و دستی بر سر و رویش کشید. آن سید خیلی عشق به امام داشت.
کیومرث صابری فومنی من با نام حضرت امام وقتی آشنا شدم که ایشان را تبعید کردند. سال 1343 دانشجو بودم که به دوستم گفتم: سید،قم میروی ببین ما زیر علم کدام آخوند داریم سینه میزنیم. آخوندهای جور واجور ما دیدیم.
دوشنیه پانزدهم خرداد
*ولادت مولود کعبه از زبان بزرگان
اولین امام مومنین و خلیفةالله بلافصل بعد از رسولالله خاتم النبیّين (ص)، سید الوصیّين امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) در روز جمعه 13 رجب در بیتالله الحرام، داخل کعبه معظمه به دنیا آمد که قبل از او و بعد از او مولودی در آنجا به دنیا نیامده و نخواهد آمد.
علماى شیعه به اتفاق آرا معتقدند كه امیر مومنان على (ع) در داخل کعبه به دنیا آمده و این فضیلت، فقط منحصر به اوست و کسى جز او این افتخار نصیبش نخواهد شد. براىنمونه، کلام برخى از دانشمندان بزرگ شیعه را به اختصار مىآوریم:
1ـ سید رضى، گردآورنده نهجالبلاغه: ولادت على (ع) در مکه و در خانه خدا در 13 رجب سى سال بعد از عامالفیل بود ... و من کسى را که مانند على بن ابىطالب (ع( در خانه خدا به دنیا آمده باشد، نمىشناسم.
2ـ شیخ مفید: على (ع) در روز جمعه 13 رجب سى سال بعد از عامالفیل در مکه و در داخل بیتالله الحرام به دنیا آمد. نه کسى بعد از او و نه کسى قبل از او به این مقام مفتخر نشده است.
3ـ علامه جلیل سید مرتضى: على در خانه خدا به دنیا آمد و هیچکس در این فضیلت شریک و نظیر او نیست.
4ـ مفسر کبیر، قطبالدین راوندى: محل ولادت على (ع) خانه خدا و بیتالله الحرام بود و هیچکس جز او در این مکان تولد نیافته است.
5ـ علامه حلى: هیچ کس جز على بن ابى طالب (ع) در كعبه متولد نشده است، نه قبل از او و نه بعد از او.
6ـ مفسر بزرگ امینالاسلام مرحوم طبرسى صاحب تفسیر مجمعالبیان: هرگز کسى غیر از على (ع) در خانه خدا به دنیا نیامده است، نه پیش از او و نه پس از او.
7ـ ابن شهر آشوب: فرزند پاکیزه (على علیهالسلام) از نسل پاکیزه در محل پاکیزهاى به دنیا آمد. چنین کرامتى براى چه کسى یافت مىشود؟ زیرا شریفترین بقعهها حرم و مکه است و شریفترین محل حرم، مسجد است و شریفترین محل مسجد، کعبه مکرمه است و مولودى جز على (ع) در این مکان مقدس یعنى کعبه به دنیا نیامده است. پس على (ع) در بهترین مکانى که ممکن بوده متولد شده است.
8ـ محقق اردبيلى: على (ع) در مکه مکرمه در داخل خانه خدا در سیزدهم رجب سى سال بعد از عامالفیل به دنیا آمد. هیچ کس قبل از او و بعد از او به این فضیلت بزرگ مفتخر نشد و این فضیلت و شرفى است که خداى سبحان به خاطر جلال و کرامت آن حضرت اختصاص به او داده است.
9ـ علامه مجلسى: على (ع) در مکه مکرمه در خانه خدا در ماه رجب، 30 سال بعد از عامالفیل به دنیا آمد.
10ـ مورخ شهیر محمد بن خاوند: ولادت على (ع) در داخل کعبه بود. هیچکس این سعادت نصیبش نشد، جز على بن ابىطالب (ع). تولد على (ع) در کعبه از نظر تاریخ و روایت قطعى است و هیچ تردید و شبههاى در آن راه ندارند.

همانگونه كه در تاریخ آمده است حضرت علی (ع) در كعبه بر خاك منت نهاد و پا به عالم هستي گذاشت. بر اساس مدارك و اسنادی كه از علما و بزرگان اهل تسنن در دست است، ایشان نیز این واقعه بزرگ تاریخ را قبول دارند. در ادامه، برخي از اين اقوال ذكر ميشود:
1ـ حاکم نیشابورى: اخبار در مورد این که فاطمه بنت اسد، على بن ابى طالب را در خانه کعبه به دنیا آورد در حد تواتر است.
2ـ حافظ گنجى شافعى: امیرالمومنین على (ع) در مکه و در داخل بیتالله الحرام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سىام عام الفیل متولد شد و جز او مولودى در بیتالله الحرام تولد نیافته است، نه پیش از او و نه پس از او. این امتیاز نشانه بزرگى مقام و موقعیت او بود که شامل حال او شد.
3ـ ابن صباغ مالکى: على بن ابى طالب (ع) در شب جمعه سیزدهم رجب سال سىام عامالفیل ـ 23 سال قبل از هجرت ـ در مکه مشرفه در بیتالله الحرام متولد شد. این فضیلت را خداوند به جهت جلال و بزرگى و کرامت على (ع) به او اختصاص داده است.
4ـ احمد بن عبدالرحیم دهلوى در «ازالة الخفاء» نظیر عبارت فوق را نقل کرده است.
5ـ علامه ابن جوزى حنفى مىگوید در حدیث آمده است كه فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود که درد زایمان او را فرا گرفت. در همین حال درب کعبه باز شد و فاطمه داخل کعبه رفت و در آنجا على (ع) را به دنیا آورد.
6ـ ابن مغازلى شافعى از زبیده دختر عجلان نقل مىکند كه وقتى فاطمه بنت اسد درد زایمانش شدید شد، ابوطالب بسیار ناراحت شد. در همین حال حضرت محمد (ص) سر رسید و از او پرسید: عمو جان چرا ناراحتى؟ گفت: فاطمه در ناراحتى زایمان به سر مىبرد. حضرت به نزد فاطمه رفت. آنگاه دست ابوطالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها به سوى خانه خدا راه افتادند. حضرت، فاطمه را داخل کعبه برد و به او فرمود: به نام خدا بنشین. سپس او را درد شدیدى فرا گرفت و کودک زیبا و پاکیزهاى به دنیا آورد که مثل زیبایى او را ندیده بودم و ابوطالب اسم او را على گذاشت و پیامبر (ص) قنداقه على را گرفت و به منزل فاطمه برد.
7ـ علامه محمد مبین انصارى حنفى: ولادت على (ع) در مکه در داخل بیتالله الحرام بوده است و هیچ کس غیر از على در چنین مکان مقدسى به دنیا نیامده است.
8ـ صفىالدین حضرمى شافعى مىنویسد: ولادت على (ع) در کعبه مشرفه بوده است. او نخستین و آخرین کسى است که در این مکان مقدس به دنیا آمده است.
9ـ عباس محمود عقاد مصرى: على (ع) در داخل کعبه به دنیا آمد و خداوند به او عنایتى فرمود که هرگز بر بتها سجده نکرد.
10ـ آلوسى: این ماجرا بسیار بهجا و شایسته بود که خداى متعال اراده کرد تا پیشواى امامان در جایى به دنیا آید که قبله مومنان است. منزه است پروردگارى که هر چه را در جاى خود مىنهد و او بهترین حاکمان است.
*روزهاي سپيد اعتکاف و معتکف
«ايام» جمع «يوم» به معناي روز و «بيض» جمع «ابيض» به معناي سفيد و درخشان است كه به روزهاي سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمري گفته ميشود و به عقيده مسلمانان ايامالبيض ماههاي رجب، شعبان و رمضان داراي فضيلت بسيار است كه در شريعت و فقه اسلام بر اقامت سه روز در مسجد جامع براي عبادت خدا و تهذيب نفس اطلاق ميشود.
علامه طباطبايي (ره) در تفسيرالميزان مينويسد: زماني كه حضرت مريم (س) به افتخار ملاقات به فرشته الهي نائل آمد از مردم فاصله گرفت، هدف از دوري كردن از مردم روي آوردن به سنت اعتكاف بوده است.
علامه مجلسي نيز در بحارالانوار از اعتكاف حضرت سليمان (ع) در بيت المقدس روايت كرده است و علامه حلي (ره) هم در كتاب تذكرهالفقها به مشروعيت اين ايام در اديان پيش تصريح كرده است و آورده كه «ايامالبيض» داراي پيشينهاي به قدمت تمام اديان الهي و آسماني است.

شرایط معتکف
1-عقل (از دیوانه صحیح نیست)
2-ایمان (از غیر مؤمن صحیح نیست)
3-قصد قربت (هر گونه ریا و خودنمایى، اعتکاف را باطل مىکند)
4-روزه دارى در ایام اعتکاف
5- اجازه گرفتن از کسى که اجازه او لازم است.
شرایط اعتکاف
1- از سه روز کمتر نباشد (زمان)
2- در مسجد جامع باشد (مکان)
3- ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن.
*ماجرای قیامی که از خاطراتش هنوز خون می چکد
امام خمینی در سحر چهارده خرداد 1342 در منزلش دستگیر و روانۀ تهران شد. صبح روز بعد مردم تهران، قم و خصوصاً ورامین در حمایت از مرجع تقلیدشان تظاهرات گستردهای کردند. شعار آنها «یا مرگ یا خمینی» بود. مزدوران شاه عدۀ بسیاری از آنها را شهید کردند. حضرت امام تا دو ماه بعد که از زندان آزاد شد از کشته شدن مردم به خاطر او خبر نداشت. ماجرای این مردم مخلص که فقط برای حمایت از مرجع تقلید خود کشته شده بودند تأثیر عمیقی بر امام گذاشت.
برخی از کسانی که شاهد و ناظر قیام 15 خرداد سال 42 بودند در حال حاضر در قید حیاتند؛ زمانی که پای صحبتهایشان می نشینی، تمام مصیبتهایی که در زمان حکومت طاغوت متحمل شدند را با بیان شیرین خود بیان کرده و اشک در چشمانشان حلقه می زند.
"حاج علی عرب" اظهار داشت: وقتی خبر دستگیری آیت الله خمینی(ره) در روز 15 خرداد به مردم روستای محمدآباد عربها رسید، با جمعیتی که در مسجد این روستا بود راه میانبری انتخاب کردیم تا به مردم پیشوا ملحق شویم و وقتی به ورامین رسیدیم سوار کامیونی شدیم.
"حاج اسدالله شیخی" پدر شهید "عباس شیخی" گفت: به خاطر آن قیام تاریخی که بر علیه نظام ستمشاهی رخ داد، بلاهایی زیادی سر مردم آوردند. به طور مثال "حمامچی" محله ما که برای خریداری نفت سیاه عازم تهران شده و مسافر بود، با سربازان رژیم شاه مواجه شد؛ آنها از وی سئوال کردند که اهل کجاست و "حمامچی" می گوید: "روستای محمدآباد عربها". سربازان هم فکر کردند این آدم اهل سیاست است و نمی دانستند که یک فرد معمولی و به دنبال یک لقمه نان حلال است، به همین دلیل وی را دستگیر کرده و روانه زندان کردند؛ بعدها توسط خانمی که ساکن تهران و اهل روستای محمدآباد بود، به وسیله سند آزاد شد.
شایان ذکر است که سیزده رجب (پانزده خرداد) روز پدر، همان روزیست که شیخ فضل الله نوری، پدر مجلس مشروطه ایران به دار آویخته شد. و جنازه ش را با قنداقه تفنگ وبا لگد آنقدر کوبیدند که خونابه از آن زد چون فوران می جوشید. جماعت مانند مور و ملخ دورش جمع شده و اگر نمی توانستند دستشان را به ایشان برسانند تف پرت می کردند.
سه شنبه شانزدهم خرداد
*اولین نامه شهید صیاد به رهبر انقلاب
در بخشی از نامه شهید صیاد شیرازی به رهبر معظم انقلاب در آغاز دوران رهبری که در 20 خرداد 68 نگاشته شده است به این شرح است: اینجانب،انتصاب حضرتعالی را به مقام رهبری جمهوری اسلامی تبریک و تهنیت گفته و از خداوند متعال موفقیت آن حضرت را در این مسئولیت سنگین و خطیر مسئلت دارم.
به عنوان یک سرباز کوچک اسلام مفتخر است خود را تربیت یافته آن حضرت بداند و آمادگی خود را برای اجرای فرامین و دستورات آن مقام معظم رهبری و ولایت و فرماندهی کل قوا اعلام میدارم.
*جانبازی با زخم 18 ضربه چاقو در فتنه 88
جانباز رجب زاده و همسرش، معصومه رسولی از آن دسته افرادی هستند که به گردن تمام ایران حق دارند. این جانباز عزیز کسی است که بازی روزگار بلاهای متعددی بر سر او آورده اما تمام آنها را با صبر و مقاومت پشت سر گذاشته است. از شیمیایی شدن در جنگ تحمیلی گرفته تا درگیری با عاملین فتنه 88 و زخمی شدن با چاقو و قمه.

او حالا 60 سالش هست و 6 پسر دارد. اما بی توجهی مسئولان به او و خانواده اش باعث شده که فرزندانش بیکار بمانند و برای کسب روزی حلال با مشکل مواجهه شود.
*انتشار کتاب سیدحسن نصرالله+عکس
اخیرا در لبنان كتابی با عنوان 'كلمات قرآنی' از 'سید حسن نصرالله' دبیر كل حزب الله لبنان منتشر شده است.این كتاب كه توسط 'جمعیت هدایت و ارشاد قرآن كریم' به چاپ رسیده، 160 صفحه دارد و به موضوع كلمات نورانی و هدایتگر قرآن كریم می پردازد كه دبیركل حزب الله طی مناسبت های مذهبی و در نشست های قرآنی كه این جمعیت برگزار كرده، آنها را ایراد كرده است.

در این كتاب سخنان قرآنی دبیر كل حزب الله كه در مراسم های مذهبی و نشست های تدبر و تلاوت قرآن در مناطق مختلف لبنان ایراد شده اند، در هفت بخش تدوین شده است.
*شاپور قريب دار فانی را وداع گفت
شاپور قريب ـ كارگردان سينماي ايران ـ در سن 80 سالگي از دنيا رفت. همسر اين كارگردان پيشكسوت سينما روز سه شنبه خبر درگذشت اين كارگردان سينما را تاييد كرد. به گفتهي همسر شاپور قريب، اين هنرمند، از اوايل فروردين ماه به كل از حركت كردن و حرف زدن افتاده بود.

شاپور قريب متولد 15 آذر 1311 در تهران است و در كارنامه فيلمسازيش ساخت آثاري چون «كاكو»، «غريبه»، «خروس»،«بت شكن»، «سه ماه تعطيلي»، «بگذار زندگي كنم»،«سايههاي غم»،«بازگشت قهرمان»، «اشك و لبخند»، «كفشهاي جيرجيرك دار من»، اپيزودي از فيلم «ملاقات» و فيلم موفق كودك و نوجوان «هفت تيرهاي چوبي» به چشم ميخورد.
*از گروه ناجورها تا عصر یخ بندان
ديزني با ساخت انيميشنهاي «خرس ويني پو» و «گرفتار» دوباره به ريشههايش نزديك شد. كمپاني آردمن فيلمهاي انيميشن لذتبخشي توليد كرد (از جمله كريسمس آرتور كه محصول مشترك آردمن و شركت سوني بود). پروژههاي بامزه و خوب ديگري هم بودند كه تازه خارج از جريان كمپانيهاي مطرح توليد شدند مانند: «نومئو و ژوليت». دريم وركز هم بعد از مدتي كه آثارش نزول پيدا كرده بود به عرصه انيميشن بازگشت. پيكسار «ماشينهاي 2» را توليد كرد و فاكس هم انيميشن «ريو».

اما وضعيت انيميشنسازي امسال چگونه خواهد بود؟ روي كاغذ كه پروژههاي هيجانانگيزي نوشته شده كه تماشاگران سينما در انتظارش هستند. اما بايد ديد همه آنها به نتيجه ميرسند يا نه. فهرستي كه در ذيل ارائه ميشود مربوط به انيميشنهايي است كه بخشي از مراحل توليدشان را پشتسر گذاشتهاند و حتما در سال 2012 اكران خواهند شد.
*انتقاد پاکنیت از مسئولان تصویب آثار هنری
محمود پاکنیت، بازیگر نقش آمیرزا رکنالدین عطار در مجموعه تلویزیونی "خاطرات مرد ناتمام" درباره نقشی که در این مجموعه بازی میکند گفت: این نقش برایم جذابیتهای ویژهای داشت. تا به حال چنین نقشی را بازی نکرده بودم. در این مجموعه اتفاقات سال 1320 به بعد را شاهد هستیم. در مجموع تجربه تازهای است.
گاهی کسانی در کار تصویب آثار هنری قرار دارند که برای این کار ساخته نشدهاند. چرا باید جایی که برای ما نیست را اشغال کنیم؟ معتقدم هر کس باید در جایی کار کند که بلد است آن را انجام بدهد. مسئله فرهنگ و هنر جامعه مسئله سادهای نیست.
*نقش آیت الله مشکینی در مرجعیت امام(ره)
آیت اللّه حاج میرزاعلی مشکینی در یکی از روزهای سال 1300 شمسی در روستای «آلنّی» از توابع مشکین شهر و در میان خانواده ای متدین و روحانی، به عرصه حیات، پای نهاد. پدر بزرگوارش اهل علم و در کسوت روحانیت بود و به رتق و فتق امور مردم می پرداخت.

آیت اللّه مشکینی در اغلب عرصه های سرنوشت ساز قبل از انقلاب حضور محوری و هدایت کننده داشت، چنانکه مهمترین آن، امضای وی همراه 11 نفر دیگر در اعلام مرجعیت امام خمینی(ره) بعد از رحلت آیت اللّه حکیم و نیز امضای اعلامیه مهم «خلع شاه از سلطنت» بود.
حضرت آیت اللّه مشکینی از چهره های انقلابی و شجاع دوران معاصر است که از
همان سالهای آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی ایران در سال 1341 شمسی در کنار
امام خمینی (ره) بود و با همه توان از حریم اسلام و فقاهت و مرجعیت امام
راحل جانانه دفاع کرد و از پیشگامان نهضت مقدس اسلامی به شمار می رفت که
ضمن ارشاد و هدایت مردم، به روشنگری درباره ماهیت و اهداف پلید رژیم پرداخت
و در این راه، شکنجه ها، تهدیدها، مرارتها و تبعیدها را با آغوش باز متحمل
شد.