کد خبر 1258302
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
۵۱۶ نفر از اعضای طالبان کشته و زخمی شدند

یک شبکه خبری آمریکایی در گزارشی نوشت که گروه طالبان با خودروها و تجهیزات آمریکایی به غنیمت گرفته شده در حال پیشروی به سوی پایتخت افغانستان است.

به گزارش مشرق، شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا در گزارشی خبر داد که پس از دو دهه حضور نظامیان آمریکایی و هزینه کردن دست کم ۸۳۰ میلیارد دلار برای تشکیل دولت در افغانستان، طالبان با غنیمت گرفتن خودروهای زرهی و دیگر تجهیزات آمریکایی در حال پیشروی به سوی کابل است.

بیشتر بخوانید:

سفارت آمریکا در کابل اسناد را از بین می‌برد

طالبان از ماه آوریل در حالیکه نیروهای خارجی پس از ۲۰ سال خروج خود را از افغانستان تکمیل می‌کنند، حملاتش را برای شکست دولت کابل افزایش داده است. بنابر گزارش برخی منابع، در حال حاضر این گروه حدود دو سوم خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

اخیرا سخنگوی طالبان مدعی شد که سقوط شهرهای بزرگ نشانه استقبال افغان‌ها از طالبان است و افزود که آن‌ها درهای مسیر سیاسی را نمی‌بندند.

پیش از این نیز «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفته بود که طالبان کنترل قندهار را نه در پی جنگ، بلکه به دلیل فرار ارتش افغانستان که توسط ناتو و ایالات متحده آموزش دیده، به دست گرفتند. 

اظهارات این دیپلمات روس در حالی است که پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    20 4
    وضعیت افغانستانِ امروز، چیزی جز تکرار تاریخ نیست. حمله اسکندر، حمله اعراب، حمله مغول و ... . هرگاه کشوری در داخل دچار نارضایتی باشد به راحتی در مقابل حمله خارجی تسلیم میشود. که حتی به خارجی ها در اینباره کمک هم خواهند کرد.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      3 8
      متاسفانه مثل حمله اعراب به خودمان دقیقا همینطور بود البته خوب شد اسلام آوردیم ولی بسیاری از مردم کشته شدند
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      7 0
      یعنی طالبان خارجی هستن؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    12 1
    خخخخخخخ!
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    8 0
    خروج از افغانستان نقشه امریکایی ها بود
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    9 6
    اگر ما به امریکا اعتماد میکردیم شاید شاهد چنین روزهایی بودیم
    • ... IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      12 10
      بله فقط باید به روس کمونیست و چین کمونیست اعتماد کرد ...
  • AT ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    8 0
    صدها میلیارد دلاری که آمریکا در این دو دهه در افغانستان خرج کرد،دود شد/با ارتش کلاسیک نمی شود به جنگ گروههای چریکی رفت،»طلبان به ویژه در میان پشتونها پایگاه مردمی نیرومندی دارد
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      2 2
      روس کمونیزم و چین کمونیزم بهتر از آمریکای بی همه چیز است
  • یک افغانستانی هستم IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    11 5
    مشرق نیوز خواهش میکنم که حرف هایم را چاپ کنید. اشرف غنی جاسوس سازمان CIA آمریکا هست.از مشرق نیوز تقاضا دارم تا یک به یک داستان سقوط شهرستان ها و مراکز ولایات افغانستان را بررسی نماید.همچنین تحقیق کنید که استانداران هر ولایت از چه قومی بوده اند و از چه زمانی بطرز مشکوکی عوض شده اند. در ولایت های غزنی.بغلان. سرپل. قراه. نیمروز.قندهار.قندوز و ... تماما والی های گماشته شده از طرف اشرف غنی با طالبان هماهنگی پشت پرده داشته و بدون هیچ درگیری طالبان را وارد شهر ها ساختند. شما فقط یک تحقیق بکنید که چگونه فردی که پدرش عضو طالبان است را اشرف غنی استاندار فراه گذاشته بود. یا داوود لغمانی استاندار غزنی که قبلا عضو طالبان بود را کت و شلوار به تن اش دادند و استاندار غزنی گذاشتند. فقط تحقیق کنید که رییس شورای ولایتی غزنی فردای سقوط شهر گفت والی غزنی همکار طالبان بوده و پس از سقوط شهر با اعضای طالبان روبوسی و دیدار داشته و جالب هست طالبان او را تا خود کابل بدرقه و اسکورت کرده اند.این فقط دو نمونه بود. میلیارد ها دلار تجهیزات نظامی امریکا در دست طالبان افتاده و من یقین دارم که این سقوط های مشکوک نه بخاطر قدرت طالبان بلکه با پشتیبانی سرویس جاسوسی آمریکا و با همکاری دولت اشرف غنی در حال انجام است.باور کنید طالبان قدرت چندانی ندارد ولی متاسفانه از والی تا رییس جمهور و رییس ارتش و ... تماما زیر نظر شورای امنیت و آمریکا هستند. طالبان با نظارت آمریکا در حال مسلح شدن و قدرتمند شدن روز افزون است.مشخص نیست هدف پشت پرده مسلح سازی گسترده این گروه چیست!
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      4 4
      هدف مسلح سازی این گروه زدن ایران است. بدون هزینه جانی برای آمریکا.
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      6 0
      سلام.یعنی هرکی اول جمله اش بنویسه مشرق،انتشار بده،سایت مشرق اجازه میده؟! . این حرف ها و سناریوهای کاملا تکراری هستن! فراموش نکنید،عده هنوز میگن! که انقلاب خودمان به کمک امریکا شکل گرفت و از این سناریوها cia و هالیودی .. امریکا بخواد،هم نمی تونه دیگه در جنگ شرکت کنه! که 20 سال توش شکست خورده! الان با وضعیت 20 سال پیش خیلی فرق کرده، امریکا چند ده تریلیون دلار بدهی داره! متحدانش رو داره از دست میده! اقتصاد امریکا رو به فروپاشی .. حالا برخی هی میان سناریوها هالیود و CIA مطرح میکن!
  • حسن IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    6 2
    به احتمال زیاد، طالبان هم حضورش واقعیست، البته طالبان اگر همینطور که دارد می‌گوید عمل کند، احتمالا به این باور رسیده است که به تغییراتی در ورون خود باید دست بزند تا کل جامعه افغان با آنها همساز شوند. ایران نیازمند آن است که به یک تحلیل جامع از چگونوی و چرایی طالبان دست بیابد، و در صورت تسلط طالبان بر افغانستان، از ابزارهای متفاوت و مکانیزمهای متفاوت دیپلماسی و غیره با آنها بهره بگیرد تا مردم افغانستان دچار زحمت و فشار مضاعف نشوند. افراطی‌گری و تکرار اعمال افراطی توسط این قشر، می‌تواند اثرات خیلی زیانباری داشته باشد! از همین حالا باید طالبان بداند و بفهمد که 1) حق و حرمت عدم ورود به خانه مردم و افراد را ندارد 2) از اعدام خودسرانه و افراطی افراد و شهروندان بشدت بپرهیزد تا گرفتار عقوبت الهی و غضب مردم افغانستان قرار نگیرد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    3 7
    مردم افغانستان بخصوص شیعیان روزهای سختی رو تحمل خواهند کرد طالبان قطعا به قدرت برسه محدودیتهای سنگینی علیه شیعیان و نیز زنان ایجاد خواهد کرد،طالبان با هماهنگی آمریکا پیشروی میکنه تا مشکلات امنیتی برای ایران و چین ایجاد کنن
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    5 5
    راسته که طالبان کاری نداره؟ پس اینکه می گن طالبان دختر های ۱۲ ساله رو برده می کنه و فلان و اینها و حرف های خبر آنلاین چی؟ این فیلم هایی که میگن طالبان آدم می کشه و دختر ها رو برده می کنه جریانش چیه ؟ مشرق منتشر کن لطفاً
  • رهام حسامی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    5 4
    طالبان هم دست نشانده امریکا هست .و این معلوم هست .
  • م.ک IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    4 2
    چین و روسیه دشمن دشمن ما هستن پس دوست ما هستن. ولی نباید چشم بسته اعتماد کامل کرد بلکه براساس منافع نقد ملی باید جلو رفت. در جواب اون دوستمون.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    مزار شریف سقوط کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس