کد خبر 1258556
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷

به گزارش مشرق یک کاربر در توییتی نوشت: 

به بهانه‌ی واگذاری هرات به طالبان:

۱_اخیراً مشاهده می‌شود که عده‌ای از لفظ سقوط برای هرات استفاده می‌کنند که کاملاً غلط است. این شهر بدون کوچکترین مقاومت فعال نظامی و مردمی به طالبان از سوی والیان آن واگذاری شده است که واگذاری حکومت بدین صورت دارای یک پیام است.

۲_ طالبان در هرات و دیگر شهرهای افغانستان دارای خاستگاه اجتماعی و مردمی قابل قبولی می‌باشد از همین رو شهرهای مختلف بدون کوچکترین درگیری به طالبان واگذار می‌شوند. البته در فضای مجازی شاهد هسته‌های مقاومت خیالی هستیم اما در عمل نه بسیج مردمی شکل گرفت و نه حتی مقاومتی بصورت پارتیزانی.

۳_ و اما چرا طالبان توانست بعد از ۲۰ سال دوباره بر افغانستان مسلط شود. در دوران معاصر دول غربی به سرکردگی آمریکا دور تندی از استحاله‌ی فرهنگی و اجتماعی را در جامعه‌ی سنتی افغانستان بدون توجه به پایه‌های عمیق باورهای مذهبی و سنتی در میان عموم افغانستان کلید زدند.

۴_در این ایام جامعه افعانستان به یک پارودی بسیار رقت‌انگیز از کشورهای بظاهر اسلامی منطقه که نمونه‌کارهای تمدن غرب در منطقه می‌باشند بدل شد. کشوری که امنیت عبور و مرور نداشت اما استیج برای خواننده‌ی زن داشت، زیر ساخت پولی بانکی نداشت اما نشان مسترکارت داشت...!

۵_به زبان خلاصه افغانستان در این ۲۰ سال مصداق روشن توسعه‌ی نامتوازن، بدون ریشه و عدم عزت ملی را علمداری می‌کرد. این تناقض‌های فراوان آهسته آهسته سبب گشت که تمدن خیالی افغانستان جدید میان عموم جامعه رنگ باخته و طالبان ذره ذره مقبول گردد.

علت واگذاری بدون درگیری شهرها به طالبان چیه؟

علت واگذاری بدون درگیری شهرها به طالبان چیه؟
علت واگذاری بدون درگیری شهرها به طالبان چیه؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • عباس IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    3 2
    به نظر میرسد.این هم یک تله برای ایران باشد و پادوهای امریکا واروپا به خاطر این که ایرانی ها فریب نمی خورند ناراحتند.وگر نه در مقابل سوریه ویمن جبهه دیگری نمیگرفتند.در مقابل افغانستان که خودشون شهر هارا تقدیم مکنند.ژست دیگری نمی گرفتند
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      1 1
      آمریکا اوضاع افغانستان را به حدی خراب کرده که مردم آن سرزمین از سر ناچاری در مقابل طالبان . مقاومت نمی کنند.
  • محمد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    3 10
    دلیلش خواست آمریکاست بازی خوردیم اول در سیستان و بلوچستان نفوذ می‌کنند بعدش با داعش به ایران حمله میکنند
    • SE ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      5 3
      تکفیری یعنی اصلاح طلب. رسما از شدت غصه برای آمریکا به هذیان گویی افتاده اید. طالبان خودش سد دفاعی ایران در مقابل داعش است.
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    منم موافقم، مردم افغانستان خودش میخان یا می ترسن در هر صورت دخالت بی معنی هست اگه میخان که هیچ اگه می ترسن چرا یکی باید براشون بگیره. خودشون اب ندادن گفتن مجانی نیست. اما داخل هم خبرهایی هست حتی بعضی روحانیون سنی داخلی حرف های عجیب غریب میزنن.
    • هرات IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 1
      مردم میخوان.
  • FR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    مردم افغانستان هم فهمیده بودند که کشورشان مطابق میل زیباکلام های نادان نباید اداره شود
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 0
    دخالت در کار کشور دیگه هیچ معنی نداره .آقا شاید مردم افغانستان با طالبان بیشتر حال میکنن.به ایران چه ربطی داره.اگرم طالبان رو نمیخان باهاش بجنگن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس