هزینه یک تریلیون دلاری آمریکا/ افغانستان چطور چند روزه تسلیم شد؟

آمریکا در حالی خاک افغانستان را از کف پوتین اشغالگری خود می تکاند که بعد از ۲۰ سال و صرف یک تریلیون دلار، چیزی جز یک ارتش ناکام، یک دولت ضعیف و یک ملت ستم دیده برای افغانستان باقی نگذاشت.

به گزارش مشرق، افغانستان این روزها مضطرب است و سرعت پیشروی تحولات در آن به حدی است که گاهی پیش بینی آنچه تا ساعتی دیگر رخ خواهد داد نیز غیرممکن می‌نماید. از شمال به جنوب، از شرق به غرب، مراکز ولایات یکی بعد از دیگری سقوط می‌کنند و نیروهای افغان چاره‌ای جز تسلیم، فرار یا پناه بردن به آغوش مرگ ندارند. تا این لحظه نیز که طالبان کابل را محاصره کرده است و آمریکا در حال تخلیه کارکنان سفارت خود از کابل است. هر چند طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که قصد ندارد با خشونت و زور وارد کابل شود.

چگونه نظامیان افغان که آموزش دیده نیروهای ناتو و آمریکا هستند؛ از پس مقاومت در برابر پیشروی طالبان برنیامدند؟ این در حالی است که با سقوط ولایت‌ها در چهارگوشه افغانستان، طالبان تمام تمرکز خود را بر ولایت‌های مرکزی گذاشته و امروز صبح بعد از تصاحب ولایت «مرکز وردک» در مجاورت کابل، عملاً بیخ گوش پایتخت اردو زده است.

بیشتر بخوانید:

نظر ۳۶ روز پیش بایدن درباره اشغال افغانستان+ فیلم

تا لحظه نگارش این مطلب، مرکز ۲۶ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان در تصرف طالبان است. نکته قابل تأمل آن است که افغانستان ظرف مدت یک هفته زیر و زبر شد و جالب آنکه در بسیاری از این ولایت‌ها، شاهد هیچ گونه مقاومت مردمی نبودیم و چه بسا، مانند آنچه صبح امروز در «جلال آباد» پنجمین شهر بزرگ افغانستان و مرکز ولایت «ننگرهار» در شرق کشور رخ داد؛ ریش سفیدان و بزرگان شهر بعد از مشورت با یکدیگر، به تسلیم رضایت دادند.

اما فارغ از گمانه زنی‌ها مبنی بر مقبولیت طالبان در میان افغان‌ها یا شایعات مبنی بر دخیل بودن خیانت برخی دولتمردان کابل در فتوحات میدانی طالبان، جای پاسخ به این سوال بزرگ خالی است که چگونه نظامیان افغان که آموزش دیده نیروهای ناتو و آمریکا هستند؛ از پس مقاومت در برابر پیشروی طالبان برنیامدند؟

بیشتر بخوانید:

سخنان متفاوت محمدحسین جعفریان درباره طالبان+ فیلم

می‌گویند مصائب نیروهای افغان که این روزها به جنگ طالبان می‌روند؛ هرگز با وجود برخورداری از چتر به اصطلاح حمایتی آمریکا تمامی نداشته است. کاستی‌هایی چون فساد عمیق نظام اداری، ناتوانی دولت در پرداخت حقوق و مزایای سربازان و نیروهای پلیس و حتی اینکه آنها در بسیاری موارد، سلاح که بماند حتی بدون آذوقه به خط مقدم رفته اند!

چه شد که با صرف آن همه وقت و هزینه، سرمایه گذاری آمریکا ظرف چند هفته فروپاشید! اکنون، حتی علامت سوال از قبل هم بزرگ‌تر می‌شود. آمریکا و متحدان ناتو در تمام مدت ۲۰ سالی که خاک افغانستان را زیر پوتین‌های نظامیان خود لگدکوب می‌کردند؛ بر این ادعا پا می‌فشردند که بعد از مرحله نخست که «ریشه کن کردن تروریسم» بود؛ برای «اینکه به نیروهای افغان چگونگی دفاع از وطنشان را بیاموزیم»؛ به حضور در این کشور تن داده ایم!

بیشتر بخوانید:

تا مطلوب آمریکا چه باشد...

حتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه هفته گذشته، با خودنمایی پشت تریبون ایستاد و بر سر ملت مظلوم افغانستان منت گذاشت که «ما بیش از یک تریلیون دلار طی ۲۰ سال گذشته در آنجا هزینه کردیم و به آموزش و مجهز کردن بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای افغانستانی پرداختیم».

البته، او در ینگه دنیا ایستاده و در توهم سکان داری یک هژمون بین المللی، از مسئولیت پاسخگویی به این پرسش شانه خالی می‌کند که «چه شد که با صرف آن همه وقت و هزینه، سرمایه گذاری تان ظرف چند هفته فروپاشید»؟

جای تعجب نیست اما آمریکایی که از چین، روسیه و ایران گرفته تا ونزوئلا و کوبا، دائم در حال اتهام زنی است و انگشت اخطار تکان می‌دهد که «باید مسئولیت پذیر باشید»؛ این بار هم برای سلب مسئولیت از خود، آدرس غلط به جامعه بین الملل می‌دهد.

آیا عجیب نیست که آمریکا و متحدانش بعد از ۲۰ سال اشغالگری، متوجه شده اند که این نبرد خود افغان هاست و آنها خود باید برای سرزمینشان تصمیم بگیرند برای همین است که بایدن در تازه‌ترین ادعای خود می‌گوید: این «جنگ» مردم و دولت افغانستان است. تعدادشان از طالبان بیشتر است. آنها باید از کشورشان دفاع کنند. مسئولیت با آنها است.

آیا عجیب نیست که آمریکا و متحدانش بعد از ۲۰ سال اشغالگری، متوجه شده اند که این نبرد خود افغان هاست و آنها خود باید برای سرزمینشان تصمیم بگیرند.

بیشتر بخوانید:

مظلومیت جمهوری اسلامی در ماجرای افغانستان

اما شاید هم نباید بیهوده برای پاسخ دادن به این پرسش تلاش کنیم که «آن همه هزینه که آمریکا برای آبادی افغانستان تقبل کرد؛ چگونه یک شبه به باد رفت». دلیلش هم این است که این سوال از اساس اشباه است چراکه آمریکا هرگز به دنبال ایجاد افغانستانی باثبات، متحد و امن نبود.

مبارزه با تروریسم بهانه‌ای بود برای آنکه واشنگتن و متحدانش ضمن دست درازی به منابع طبیعی افغانستان، پای خود را به حوزه نفوذ ایران، چین و روسیه باز کنند. پس اکنون نیز که ادعای برچیدن بساط از این مرز و بوم دارند؛ فارغ از اینکه طالبان روی کار بیاید یا دولتی غیرنظامی، سناریوهای آتی خود را به گونه‌ای تدارک می‌بینند که دیار افغان‌ها همیشه در هرج و مرج باشد.

این قصه «خروج از افغانستان» هم افسانه دردناکی است که خود یک سوال بزرگ پیش پای مخاطب قرار می‌دهد. خروج از افغانستان به کجا؟ آیا نظامیان آمریکایی به «خانه هایشان» در آن سوی نیمکره خاکی بازگشته اند؟ البته که نه. آنها همین دور و اطراف هستند؛ در همان پایگاه‌هایی که کشورهای عرب منطقه برایشان تدارک دیده اند. البته تلاش می‌کنند با چانه زنی با کشورهایی مثل پاکستان و تاجیکستان و ازبکستان، راهشان را به افغانستان نزدیک تر کنند تا به قول خودشان «هر وقت که ضرورت داشت»؛ به اسم دفاع از «امنیت» خیالی مردم افغانستان راه بازگشت به این کشور را در پیش بگیرند.

آیا نظامیان آمریکایی به «خانه هایشان» در آن سوی نیمکره خاکی بازگشته اند؟ در این میان، برخی ادعاها و توصیه‌ها مبنی بر اینکه وضعیت در افغانستان به امنیت قاره سبز گره خورده و اروپایی‌ها باید فارغ از کمک آمریکا، به طور مستقل، ابتکار عمل برای نجات افغانستان را به دست بگیرند؛ بیش از هر چیز دیگر شک برانگیز است و به این فرضیه دامن می‌زند که شاید آمریکا در ادامه پروژه مهار چین به دنبال تمرکز نیرو و تجهیزات در شرق آسیا است اما بازتوزیع نیروی نظامی در غرب و جنوب آسیا را به متحدان ناتو خواهد سپرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 9
    جذب دلها. تکیه بر اخوت اسلامی و برادری شیعه و سنی و امان دادن به تسلیم شوندگان. بامیان تمام شیعه امروز بدون هیچ مقاومتی خودش پرچم طالبان را بالا برد.
    • مهاجر IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 1
      این ماجرا به این شکل ناگهانی و توفانی و البته هماهنگ شده همراه با خروج امریکا و انگلیس و دیگران یعنی پرچم داعش در افغانستان برافراشته میشود یا چیزی شبیه داعش شکل میگیرد و ایران مستقیم در مرزهایش درگیر میشود ما باید سریعا با چین و روسیه پیمان نظامی ببندیم
    • به مهاجر IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      1 0
      اتفاقا خود چین و روسیه و ایران با آمدن طالبان موافقند تا هم آمریکا اخراج شود و هم داعش قدرت در افغانستان پیدا نکند. شما هم اینقدر دروغهای دهباشی را باور نکنید.
  • KR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 13
    چرا از عبارت تسلیم شدن استفاده می کنید؟ چون ازینکه در پروسه صلح کنار گذاشته شدید ناراحتید. این تسلیم شدن نیست این اجرای پروسه صلح است برای پایان دادن به جنگ و کشتار بی حاصل
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      با اشغال افغانستان صلح شد؟
    • CA ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      پروسه صلح؟ صبح به خیر
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    19 0
    ای بابا اگه طالبان میخاست برا تفریح دور تا دور افغانستان رو بگرد انقدر زود نمیرسید ک انقدر زود مسلط شد به افغانستان خیلی تابلو هس قضیه۳۷۹۸
  • ايراني IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    12 3
    مسئولين بي كفايت مسلمانان اين بلاها را سر مسلمانان مي آورند چرا كه مسئولين مسلمانان جيره خوار دشمن هستند و بيت المال مسلمانان را نابود و مسلمانان را خوار و ذليل مي كنند
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      مطمئنم خودتم نفهمیدی چی گفتی!
    • ناشناس۲۳۵۵ IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      دولتمردان بی کفایت .وچشم دوخنه به خارج ازمرزها..بدون تجهیز وآمادگی وحکم جهاد از ۲۰ سال قبل....وعافیت وسلامت طلبی وبدنبال کسب روزی ومعاش ومهاجرت از ترس شهادت.ودفاع.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    بحث تسلیم شدن نیست . مردم از جمله شیعیان از عملکرد حکومت غنی . راضی نبودند .. انتخابات. گذشته خود گویاست .. نزدیک به هفتصد هزار رای غنی . و در مجموع بیش از یک میلیون که چند نفر از جمله عبدالله . حکمتیار . نبیل و چند نفر دیگر . شامل میشد . طالبان از قبل با بزرگان قبائل و مذاهب از طریق واسطان . اطمینان خاطر داده بود . علت. اینکه بزرگان ولایات با مسئولان دولتی و حتی نظامیان صحبت کرده و وعده امنیت داده بودند و کم کم علیرغم نقض آن توسط دولت . تسری پیدا کرد و ولایات با کمترین درگزری در اختیار طالبان قرار گرفت . همین نارضایتی از فساد و عملکرد ناقص دولتیان و همچنین بخشی از نظامیان که بر مردم ططی سالها عوض امنیت . بنوعی باج گیری و زورگیری میکردند و مسئولیت ها بعنوان سرقفلی نزد بخشی از اقوام دست بدست میشد . و صدای مردم طی سالها شنیده نشد و اگر نماینده ای شکایت داشت . او را دروعگو نامیده و منکوب میکردند .. نه برق و آب و جاده و خیابان و امکانات عمومی درست و حسابی . حتی در کابل . همه را اطمینان خاطر داد که فساد . ریشه دوانده . با این اوضاع . مردم .که دو سال قبل در عدم شرکت در انتخابات نظر خودش را عیلن ساخت . و بعد از آن پیمان صلح با طالبان در دوحه توسط زلمای خلیلیزاد که خود او قبلا با طالبان زد و بند اقتصادی داشته . بمیان آمد .و از اینطرف غنی . با دوره شدن افرادی که امثال شامل امنیت ملی طبق اسناد . قبلا در بحرین معامله کرده . به غنی مشورت های حساب شده. دادند و او را علیرغم شواهد عیان مطمئن که تو پیروزی . و حتی روزهای آخر از شکستن زانوی طالب سخن میراند در حالیکه همان روز پنج شهر را از دست داده بود . خب دیگه افراد عاقل متوجه میشدند با این فساد و غیره . این حکومت دوام نمیاره . طبعا خود را درگیر با طالبان نساختند . و در واقع کنار کشیدند و تماشاگر حوادث شدند و ماندند که چی پیش میأید .. اگر خوب و بصلاح باشد . زندگی خود را میکنند . و گرنه اینهمه مردم آواره داخل و بخارج رفته . نگران آینده خود هستند . و چنانچه اوضاع بر وفق مرادشان نباشد . همچون سابق . بقول یک افعان صد و چهل سال گذشته . علیه حاکمان خود . بسیج میشوند ..کاری که بارها تجربه شده. و از جمله سه ابر قدرت وقت . با آنان مواجه و طعم تلخ شکست را چشیده اند . جدا از حاکمان داخلی
  • دبیر تاریخ IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    راهبرد، طالبان گویی،در جهت داعش نیست،وکشتار آنها درس عبرت برای طالبان که پیاده کردن شرع اسلام با کشتار وسربریدن ،پیاده نمی شود،راهش اسلام ،آرام ووروش مسالمت آمیز والگوی جدیدی از رحمانیت اسلام به بشر در عصر گنونی است
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    حکایت رضاشاه که یه روزه تسلیم شد. ارتش کلاسیک به درد جنگ نامتقارن نمیخوره
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    جنبش اصیل منطقه
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    آیا عجیب نیست که آمریکا و متحدانش بعد از ۲۰ سال اشغالگری، متوجه شده اند که این نبرد خود افغان هاست و آنها خود باید برای سرزمینشان تصمیم بگیرند/ جواب / شاید هم نقشه امریکا انتقال تروریستها از عراق و سوریه به افغانستان و دور کردن انها از اروپا باشد .
  • رمضانعلی دیوسالارمهاجر IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    سلام عبدالله عبدلله در انتخابات رای نیاورد وگفت آمریکا هل فرد مورد نظر خود را ریاست جمهور دانست بنا این عبدلله وحامد وگلبیدین محرمانه بالابان جلسه داشتن که کزی سرنگون کنند که دید طالبان خیلی راحت کابل گرفت و،،،،،، ،،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس