واکسن کرونا در آمریکا - نمایه

با این‌که آمریکا اولین سازنده‌ی واکسن کرونا بود و میلیون‌ها دوز از این واکسن دارد، شهروندان این کشور حاضر نیستند واکسن بزنند؛ حتی بعد از این‌که بایدن برای واکسیناسیون جایزه‌ی ۱۰۰ دلاری تعیین کرد.

سرویس جهان مشرق - با وجود این‌که آمریکا یکی از اولین کشورهایی بود که اقدام به تولید انبوه واکسن کرونا کرد، اما روند واکسیناسیون عمومی در این کشور همچنان با کندی پیش می‌رود. بخش زیادی از این کندی به خاطر بی‌اعتمادی مردم آمریکا به واکسن‌های تولیدی غول‌های داروسازی کشورشان و تبلیغات گسترده‌ی ضدواکسن در شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی است. در ادامه‌ی این گزارش، بیش‌تر به سرعت ناامیدکننده‌ی واکسیناسیون در آمریکا، دلایل آن و تلاش‌های دولت این کشور برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی کرونا می‌پردازیم.

از بی‌اعتمادی به دولت تا ترس از مرگ/ چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟ +عکس و فیلم

واکسن کووید-۱۹ مشترک «فایزر-بیوان‌تک»، که در آمریکا تولید شد، اولین واکسن جهان بود که مجوز استفاده به صورت گسترده را دریافت کرد؛ اما آمریکایی‌های زیادی هنوز حاضر به دریافت آن نشده‌اند (+)

 

کم‌تر از نیمی از آمریکایی‌ها واکسینه شده‌اند

آمارهای «مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها» ی آمریکا نشان می‌دهند تا کنون ۵۸ درصد از جمعیت این کشور دست‌کم یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند، اما درصد جمعیتی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، ۴۹/۸ درصد است[۱]. البته این آمار در بازه‌های سنی بالاتر بهبود پیدا می‌کند. مثلاً ۵۸/۳ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال، ۶۰/۷ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال، و ۸۰/۲ درصد از جمعیت بالای ۶۵ سال در آمریکا اکنون به طور کامل واکسینه شده‌اند.

از بی‌اعتمادی به دولت تا ترس از مرگ/ چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟ +عکس و فیلم

درصد افرادی که دست‌کم یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به تفکیک ایالت؛ (به ترتیب از روشن به تیره) کم‌تر از ۴۴ درصد، ۴۴ تا ۵۰ درصد، ۵۰ تا ۵۶ درصد، ۵۶ تا ۶۲ درصد، و بیش از ۶۲ درصد (+)

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اوایل ماه می، همزمان با کاهش سرعت واکسیناسیون در این کشور اعلام کرد هدف دولت تزریق دست‌کم یک دوز واکسن به دست‌کم ۷۰ درصد از جمعیت کشور تا سالگرد استقلال آمریکا (۴ جولای) است[۲]. بایدن که قول داده بود تا جشن استقلال آمریکا مردم این کشور به زندگی «تقریباً عادی» برگردند، نه‌تنها موفق به دستیابی به این هدف نشد، بلکه حتی هدف ۷۰ درصدی‌اش نیز با یک ماه تأخیر بالأخره محقق شد.

در حالی که طی ماه‌های آغازین واکسیناسیون، استادیوم‌های بزرگ ورزشی به عنوان پایگاه‌های واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون نه‌تنها آن استادیوم‌ها بسته شده‌اند، بلکه بسیاری از پایگاه‌های کوچک‌تر واکسیناسیون نیز دوزهای واکسن‌شان را بدون مشتری می‌بینند. دولت بایدن نیز استراتژی خود را از واکسیناسیون عمومی به اتکا بر داروخانه‌های محلی و کلینیک‌های سیار تغییر داده است. مشکل این‌جاست که افرادی که بیش‌ترین شوق را برای دریافت واکسن داشتند، اکنون واکسینه شده‌اند، اما درصد آن‌ها در کل جمعیت کافی نیست.

از بی‌اعتمادی به دولت تا ترس از مرگ/ چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟ +عکس و فیلم

یکی از داوطلبان مرحله‌ی آزمایشی واکسن کووید-۱۹  «فایزر-بیوان‌تک»، در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه مری‌لند در آمریکا یک دوز از این واکسن را دریافت می‌کند؛ افراد مشتاق به دریافت واکسن کرونا، این واکسن را دریافت کرده‌اند، اما درصد آن‌ها در آمریکا برای تحقق ایمنی جمعی کافی نیست (+)

برخی از متخصصان می‌گویند با توجه به شیوع گونه‌ی فوق‌العاده مسری دلتا، اکنون ۹۰ درصد، یا بیش‌تر، از کل جمعیت باید به طور کامل واکسینه شوند تا کشور بتواند از مرز «ایمنی جمعی» یا «ایمنی گله‌ای» عبور کند؛ یعنی تعداد کافی از مردم نسبت به ویروس کرونا مصون شوند تا جامعه بتواند به زندگی عادی (بدون ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی) برگردد[۳]. این در حالی است که چنان‌که گفته شد، درصد افراد کاملاً واکسینه‌شده در آمریکا در حال حاضر کم‌تر از ۵۰ درصد است. اما چرا بقیه‌ی مردم آمریکا علاقه‌ای به دریافت واکسن ندارند؟

 

چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟

غول‌های فناوری آمریکا که شماری از آن‌ها مانند «فایزر» و «مدرنا» پشت مشهورترین واکسن‌های کرونا هستند، پرونده‌ی سیاهی در زمینه‌ی قربانی کردن جان انسان‌ها به خاطر منافع خودشان دارند. نه‌تنها این کمپانی‌ها خودشان متهم به نقش داشتن در شیوع ویروس کرونا هستند [جزئیات بیش‌تر]، بلکه به عنوان نمونه، کمپانی فایزر که تولیدکننده‌ی اولین و مشهورترین واکسن کرونا در جهان است، بزرگ‌ترین متخلف حوزه‌ی درمان در آمریکاست؛ و تا کنون میلیاردها دلار به خاطر تخلف در حوزه‌ی ایمنی محصولاتش و همچنین تجویز نادرست و طرح ادعاهای دروغ درباره‌ی داروهایش جریمه شده است[۴].

از بی‌اعتمادی به دولت تا ترس از مرگ/ چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟ +عکس و فیلم

کمپانی آمریکایی «فایزر»  بارها به دلیل تجویز غیرمجاز داروهایش برای درمان بیماری‌های مختلف مقصر شناخته شده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا می‌توان به واکسن کرونای «فایزر» اعتماد کرد؟

›› «رویداد ۲۰۱»؛ آیا غول‌های داروسازی آمریکا در شیوع کرونا نقش دارند؟

آن‌چه که درباره‌ی کمپانی فایزر و واکسن‌هایش بیش‌تر جای نگرانی دارد، اقدامات قبلی این کمپانی در استفاده از انسان‌ها به عنوان موش آزمایشگاهی است. این کمپانی آمریکایی سال ۱۹۹۶ به بهانه‌ی شیوع شدید وبا، سرخک و مننژیت در شمال نیجریه، آزمایش‌های مخفیانه‌ای را در «کانو» دومین شهر بزرگ این کشور، آغاز کرد تا آنتی‌بیوتیک جدیدش موسوم به «تروان» («تروافلوکساسین») را آزمایش کند[۵]. فایزر داروی آزمایشی‌اش را روی دویست کودک بین یک تا سیزده‌ساله[۶] امتحان کرد که در نتیجه‌ی آن، به گفته‌ی منابع نیجریه‌ای، بیش از ۵۰ نفر از این کودکان جان خود را از دست دادند [جزئیات بیش‌تر].

از بی‌اعتمادی به دولت تا ترس از مرگ/ چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟ +عکس و فیلم

«فردوسی ماداکی» (جلوی تصویر) در آغوش مادرش «آبو ماداکی» در سال ۲۰۰۷؛ «فردوسی» که در این تصویر ۱۱ سال دارد و سال ۱۹۹۶، وقتی تیم پزشکی فایزر داروی آزمایشی به او دادند، تنها یک سال داشت، همچنان از ناتوانی فیزیکی و آسیب مغزی رنج می‌برد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› فایزر چگونه از کودکان نیجریه‌ای به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده کرد

حتی اگر هیچ‌کدام از موارد بالا را هم در نظر نگیریم، باز هم یک نکته باقی است: واکسن‌های فایزر و مدرنا هر دو بر اساس فناوری جدید «پیام‌رسان آران‌اِی» تولید شده‌اند که برای اولین بار است در سطح عمومی به کار گرفته می‌شود. شمار زیادی از مردم آمریکا، و مردم جهان، هنوز به این فناوری (که بودجه‌ی آن را «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی» مشهور به «دارپا»، یکی از آژانس‌های مرموز پنتاگون، تأمین کرده) اعتماد ندارند و دلایل مختلفی نیز برای این بی‌اعتمادی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها، شیوه‌ی کار مبتنی بر ژنتیک این واکسن‌هاست. (مشرق پیش‌تر در گزارشی مفصل درباره‌ی این فناوری و نگرانی‌ها درباره‌ی آن توضیح داده است. این گزارش را می‌توانید از این‌جا بخوانید.)

در کنار بی‌اعتمادی مردم آمریکا به کمپانی‌های بزرگ داروسازی در کشورشان، تبلیغات گسترده ضدواکسن نیز در این کشور تأثیر زیادی روی افکار عمومی داشته است؛ تبلیغاتی که به گفته‌ی بایدن، عاملان آن‌ها «دارند مردم را می‌کشند[۷]دعوا بر سر واکسن زدن یا نزدن در آمریکا مدت‌هاست که جنبه‌ی سیاسی نیز پیدا کرده است: دولت آمریکا معتقد است بخشی از تبلیغات ضدواکسن، کار محافظه‌کارهای آمریکایی است. شماری از مجریان شبکه‌ی جمهوری‌خواه فاکس‌نیوز و مهمان‌هایی که به برنامه‌هایشان دعوت می‌کنند، مرتباً واکسن‌های کرونا را زیر سؤال می‌برند[۸]. شبکه‌ها و خبرگزاری‌های محلی نیز در بسیاری از نقاط آمریکا اطلاعاتی را درباره‌ی این واکسن‌ها منتشر می‌کنند که دولت و رسانه‌های حامی واکسیناسیون آن‌ها را «ضداطلاعات» توصیف می‌کنند[۹].

از بی‌اعتمادی به دولت تا ترس از مرگ/ چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟ +عکس و فیلم

بایدن می‌گوید آن‌هایی که علیه واکسن تبلیغ می‌کنند، «دارند مردم را می‌کشند» (+)

با این حال، مسئله صرفاً تبلیغات رسمی ضدواکسن نیست. شبکه‌های اجتماعی آمریکا، از جمله فیس‌بوک، نیز بستری برای انتشار اطلاعات و تبلیغ علیه واکسن شده‌اند؛ تا جایی که صدای «ویوک مورتی» جراح‌کل آمریکا (سخنگوی ارشد دولت فدرال آمریکا در امور مربوط به سلامت عمومی)، نیز درآمده است. مورتی اخیراً از شبکه‌های اجتماعی به خاطر کم‌کاری‌شان در مبارزه با انتشار ضداطلاعات علیه واکسن کرونا به‌شدت انتقاد کرد[۱۰]. در عین حال، فقط مخالفان واکسن نیستند که عقاید خود را در شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند؛ دولت آمریکا نیز برای مبارزه با بی‌اعتمادی مردم به واکسن‌های تولید این کشور دست به دامن همین رسانه‌ها شده است.

 

دولت آمریکا چگونه واکسن کرونا را تبلیغ می‌کند؟

چنان‌که گفته شد، دولت بایدن از سرعت پیشرفت فرآیند واکسیناسیون در آمریکا رضایت ندارد؛ اما بی‌کار هم ننشسته، بلکه برای تشویق مردم به دریافت واکسن کرونا راه‌های مختلفی را امتحان کرده است؛ از پرداخت پول و وضع مقررات سخت‌گیرانه گرفته، تا روی انداختن به سلبریتی‌ها. رئیس‌جمهور آمریکا شخصاً به مقامات ایالتی و محلی اصرار کرده تا در ازای دریافت واکسن توسط افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند، پاداش ۱۰۰ دلاری پرداخت کنند[۱۱]. وی همچنین به نهادهای دولتی دستور داده تا مقرراتی وضع کنند که به موجب آن‌ها کارمندان بخش دولتی بین دو گزینه مخیر شوند: یا دریافت واکسن، و یا اجبار به انجام آزمایش‌های مکرر، زدن ماسک و پذیرش محدودیت جابه‌جایی.

درخواست بایدن از ایالت‌ها و حکومت‌های محلی: به هر کس واکسن زد، ۱۰۰ دلار بدهید [دانلود]

دولت آمریکا در فضای رسانه‌ای این کشور نیز فعال شده است. علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی و پایگاه‌های اینترنتی رسانه‌های شناخته‌شده که دائماً درباره‌ی ضرورت و اهمیت دریافت واکسن تبلیغ می‌کنند، شبکه‌های اجتماعی نیز هدف واشینگتن قرار گرفته‌اند. در یکی از جدیدترین اقدامات دولت بایدن، کاخ سفید مستقیماً به سراغ افراد مشهور اینترنتی، یا به‌اصطلاح «اینفلوئنسر» ها، رفته است[۱۲]. دولت فدرال آمریکا در تلاش برای تشکیل یک «ارتش اینفلوئنسری»، از ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند تیک‌تاک که کاربران زیادی دارند، خواسته تا در صفحه‌های شخصی‌شان دریافت واکسن را تبلیغ کنند. این در حالی است که شماری از ایالت‌های آمریکا نیز به اینفلوئنسرهای کم‌ترشناخته‌شده‌ای که صرفاً در مقیاس محلی فعال هستند، پول می‌دهند تا مردم را به دریافت واکسن تشویق کنند.

استفاده‌ی دولت آمریکا از شبکه‌های اجتماعی، دلیل کاملاً مشخصی نیز دارد: آمارها نشان می‌دهد هرچه سن آمریکایی‌ها پایین‌تر باشد، احتمال دریافت واکسن در آن‌ها کم‌تر است. به طور خاص، حدود ۵۸ درصد از افراد بین ۱۲ تا ۱۷ سال در آمریکا هنوز حتی یک دوز از واکسن‌های کرونا را نیز دریافت نکرده‌اند[۱۳]؛ دقیقاً همان گروه سنی‌ای که بیش‌تر مخاطب اینفلوئنسرها هستند. البته این گروه، عموماً در دسته‌ی افرادی قرار می‌گیرند که درباره‌ی دریافت واکسن «مردد» هستند؛ نه آن‌هایی که «مصمم» هستند واکسن کرونا نزنند. جالب است بدانید برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند بسیاری از افرادی که عزم‌شان برای دریافت نکردن واکسن کرونا جدی است، همان افرادی هستند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ رأی به انتخاب مجدد دونالد ترامپ داده بودند.

از بی‌اعتمادی به دولت تا ترس از مرگ/ چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟ +عکس و فیلم

«دریافت واکسن کووید-۱۹ = مرگ»؛ طبق برخی نظرسنجی‌ها بسیاری از افرادی که حاضر نیستند واکسن بزنند، افرادی هستند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا به ترامپ رأی داده‌اند (+)

روی هم رفته، دست‌کم یک نظرسنجی نشان می‌دهد از میان آمریکایی‌هایی که هنوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، ۵۳ درصد به خاطر عوارض جانبی چنین تصمیمی گرفته‌اند؛ ۴۰ درصد منتظرند ببینند آیا این واکسن‌ها ایمن هستند یا نه؛ ۳۷ درصد به واکسن اعتماد ندارند؛ ۲۷ درصد به دولت اعتماد ندارند؛ ۲۶ درصد معتقدند نیازی به دریافت واکسن ندارند؛ و ۱۶ درصد دلایل دیگر را برای عدم دریافت واکسن ذکر کرده‌اند. اما آن‌چه که مسلم است، تعداد افرادی که حاضر به دریافت واکسن نیستند، آن‌قدر زیاد هست که برنامه‌های دولت آمریکا برای واکسیناسیون عمومی و دستیابی به ایمنی جمعی را بی‌نتیجه بگذارد. آمریکا به‌رغم داشتنِ دوزهای بی‌شماری واکسن رایگان کرونا همچنان در زمینه‌ی واکسیناسیون عمومی کرونا از سایر کشورهای توسعه‌یافته عقب‌تر است[۱۴].

در همین‌باره بخوانید:

›› صدور مجوز واکسن کرونا توسط نهادی که اعضای جنین انسان را به موش پیوند می‌زند

 


[۱] COVID-۱۹ Vaccinations in the United States Link

[۲] Biden announces a strategy change as the pace of vaccination slows. Link

[۳] See How Vaccinations Are Going in Your County and State Link

[۴] Violation Tracker Parent Company Summary Link

[۵] Secret report surfaces showing that Pfizer was at fault in Nigerian drug tests Link

[۶] Abdullahi v. Pfizer, Inc. Link

[۷] ‘They’re Killing People’: Biden Denounces Social Media for Virus Disinformation Link

[۸] Despite Outbreaks Among Unvaccinated, Fox News Hosts Smear Shots Link

[۹] How Local Media Spreads Misinformation From Vaccine Skeptics Link

[۱۰] Surgeon General Assails Tech Companies Over Misinformation on Covid-۱۹ Link

[۱۱] The Biden administration wants states and cities to pay people $۱۰۰ to get vaccinated. Link

[۱۲] To Fight Vaccine Lies, Authorities Recruit an ‘Influencer Army’ Link

[۱۳] Who Are the Unvaccinated in America? There’s No One Answer. Link

[۱۴] Biden pushes cash reward to get vaccinated, new rules for federal workers Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    26 24
    واقعأ هرکی فایزر و مدرنا بزنه یه تخته اش کمه، اگر هم نباشه چندوقت دیگه میشه!!!
    • شاکی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      12 11
      واکسن فقط واکسن ایرانی . اگر میخواین. درخواست تون رو کتبا بفرستین
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      13 12
      واکسن انگلیسی آدم کش وارد کردن و الان هم گفتن این واکسن را به زنان زیر 50 سال نزنند چرا؟ شاید سقط جنین و پروژه کم کردن جمعیت
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 1
      تو كه بي تخته هستي اونام كه تو امريكا واكسن نميزنن طرفدار هاي ترامپ هستن كه ميگفتن ما ماسك هم نميزنيم چي شد يدفعه اينا اينجا فهميده شدن
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    27 20
    متاسفانه در ایران و کشورهای اروپایی سانسوری شدیدی نسبت به نظریات علمی مخالف واکسن انجام می شود البته در اروپا وضع بهتر است و سایتی برای اعلام عوارض واکسن و تعداد مرگ و میر ناشی از واکسن دارند وقتی خود مردم آمریکا به کمپانی های دارو و واکسن اعتماد ندارند اعتماد ما هم عاقلانه نیست
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      20 13
      به والله امثال تو هم مسئول هستید. دو روز دنیا، با امثال تو، به سختی برای مردم میگذره چون ذهنها رو به شدت آلوده میکنید. شما میگی واکسن نزنین اما با این تصمیم امکان داره که خودت و عزیزت به سختی و ابتلا دچار بشی. شما در هر موردی میتونی دو شقگی و اختلاف نظر رو ببینید در متخصصین هر رشته. از متخصص تغذیه و رژیم های غذایی گرفته تا ورزش و تاثیر اون بر سلامتی. آقا /خانم محترم، در مصرف چای و قهوه و... گاه میگن قهوه مغز را کوچک میکند گاه میگن باعث افزایش هوشیاری و جلوگیری از آلزایمر میشه. معلوم هم نیست چه قراره به سر جهان بیاد. صدها میلیون انسان و سیاستمدار واکسن زدند، شما هم روش. شما حتی کو برکت ایرانی رو که دانشمندان ما ساختند به مسخره میگیرید. خب این دانشمندان فرزندان همین ملتند. برادر شما، عموی شما، فرزند شما، هستند و بد شما رو که نمیخوان. والا اگه با این دید شما، همه برن جلو، یقین داشته باشین تا صبح قیامت این مصیبت کرونا تمام نمیشه بلکه ویروس خطرناک تری ملتها رو قلع و قمع میکنه. هدف واکسن جلوگیری از چرخش ویروس، کاهش بار ویروسی تو جامعه هست، تا کلا این گونه های مقاوم ویروس در نمودار سینوسی جهش و سرایت، تضعیف بشه. دیگه با خودتون و وجدانتون.
    • US ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      12 3
      سایت مشرق سانسور نمیکنه مقاله زیاد داره در مورد واکسنای مدرنا و فایزر و استرازنکا و ...
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 3
      هر کس یکبار کرونا بگیرد بدنش خودش عمل واکسن انجام می دهد خطاب به پاسخ دهنده به نظر اصلی
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    30 10
    در ایران نیز بسیاری هستند که وجود کرونا را منکر می شوند و بسیاری هم هستند که بر علیه واکسن شایعه سازی و شایعه پراکنی می کنند . همین حالا که میزان مرگ میر بالا رفته خیلی اصلا فاصله را رعایت نمی کنند . با اینکه امکان فاصله وجود دارد عمدا نزدیک هم می ایستند . خدا لعنت کند شایعه سازان و شایعه پراکنان را . من بعد از انکه واکسن زدم یکی از همین شایعه پرا کنان گفت فلان جا یک نفر واکسن زده و مرده و من خیلی تر سیدم و هنوز هم ترس توی وجودم است و بیرون نرفته .رسانه های فیک نیوز بی تقوا عامل شایعه پراکنی هستند .
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      12 11
      این ربطی به خطرناک بودن فایزر و مدرنا نداره، مباحث رو باهم قاطی نکن!! کسی مخالف واکسن زدن نیست، با این دوتا که سازنده هاش قابل اعتماد نیستن و پروندشون سیاهه مشکل هست، متوجه شدی؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      15 9
      دقیقااااا. الهی خدا نبخشه کسی رو که عوض نیت خوب باعث میشه مردم به سمتی برن که خطرناک تر هست.
    • US ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      15 16
      موج‌های جدید کرونا و افزایش ابتلا و مرگ و میر کرونا به دلیل افزایش واکسیناسیون هست. برای همین آمار هر روز داره بیشتر میشه. در تمامی کشورهای جهان مثل آمریکا و انگلیس و ..... طبق اعلام مراجع رسمی مبتلایان جدید همگی ۲ دوز واکسن زده بودند. به این معنی که واکسیناسیون باعث جهش‌های جدید شده.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      13 14
      عجب! دنیا فهمیده که کرونا بازی بیش نیست و با دارو ها و واکسن ها هست که کشته میده نه بیماری ولی عده ای مثل حضرتعالی مدافع شدید حداقل از خودت بپرس چرا مرگ و میر توی بیمارستان اتفاق میوفته؟ چرا داروی ریمدسیور رو روی ایرانی ها تست کردند؟ چرا با وجود این همه واکسیناسیون میزان مرگ و میر بالا رفته؟ چرا دو سال هست هرچه علائم سرماخوردگی و آنفلو آنرا و اسهال و ..‌.رو به این کرونا ثبت کردند و حتی اعلام کردند دیگه سرماخوردگی نداریم نکته آخر مطالعه تون رو حداقل به چند سایت و کانال کشور های دیگه ببرید ببیند که چقدر محقق و دانشمند هستن که مستند و علمی با واکسن مخالف هستند و اینکه بیل گیتس و راکفلر ها هستن کسانی که از ما که گفتن بود
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      11 7
      13.46 و7 15.5 هر دو مغرض یک نفرید. در اتیوپی به شدت با واکسن سرخک و فلج اطغال مخالفند و عین حرفهای امثال تو را می زنند. از هر سه کودک زیر سه سالگی تنها یک نفر زنده می مونه. عین روز مشخصه تحصیلات بالا نداری و متاسفانه جهل امثال شما با اندک سواد و نقص عقلی باعث سختی در جامعه است. برای باسوادها، لینک زیر مشکلات واکسیناسیون در اتیوپی است. https://www.dovepress.com/determinants-of-incomplete-vaccination-among-children-aged-12-to-23-mo-peer-reviewed-fulltext-article-RMHP#
    • در جواب ۱۷:۰۳ US ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      4 0
      اول اینکه نیازی نیست تغییر هویت بدم و نظر فیک بدم. معلومه اینکاره‌ای خودت. دوم اینکه استاد بحث در مورد واکسن کروناست نه واکسن سرخک و فلج اطفال. اکثر ویروس شناسای بین‌المللی همشون هشدار دادن که واکسیناسیون در زمان پاندمی باعث جهش ویروس میشه.
  • مجتبی از زنجان IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 1
    در حالی که در آمریکا۲۰۰ اقلیت زندگی می کنند اما غربی ها میگن ایران حقوق مردمش رو نقص می کنه آمریکا انگلیس اسراییل حقوق مردمشون رو میدن دیگه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 5
    زده اند که ! ما که هرچی فامیل و دوست و آشنا توی آمریکا داریم میگن فایزر زده اند
  • ناشناس IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    5 4
    الان با وجود داشتن واکسن مناسب . مدتها است که جمعیت عمده ای از روسها هم واکسن نمیزنند و دولت روسیه را دچار مشکل کرده اند . این یک نوع طرز فکر است . که اعتقاد دارد ساختن فوری (معمولا 5-6 سال برای ساخت و تست یک واکسن به این مهمی زمان لازم است ) این واکسن در آینده عوارض جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت .
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      5 2
      واکسنهای فعلی ویروس کشته شده هست. مردم برای چند سال آینده خودشون نگرانند اما نمیخوان ببینند ممکنه خبر همین الان بیخ گوششان باشه.
  • شاپرک IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    6 3
    چون که خوشی زده زیر دلشون امیدوارم که یک انقلاب هم بکنن تا نابود بشوند
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    3 1
    برای فروش هر محصولی باید برای ان تبلیغ و بازاریابی نمود. برای فروش دارو هم از پزشکان بعنوان مشاور و تبلغ کننده استفاده می کنند. پزشکان تحت فشار مالی و یا اجتماعی مانند افرادی که در حال اخراج از کشوری هستند. توجیه می کنند. که اعلام نمایند مثلا دارو های ضد ویروس و و اکسن روی کرونا موثر هستند. به این پزشکان گفته می شود که از دو حال خارج نیست یا موثر است یا نیست. اگر هم نباشد اتفاق خاصی رخ نداده است. تنها ما فروش کرده ایم و تو هم به پولی رسیده ای. بدین ترتیب میلیارد ها دلار سود می کنند. اما برخی اوقات دارو ها و واکسن ها عوارض جبران ناپذیری ایجاد می کنند. که فقط شرکت ها جریمه می شوند ولی پزشکان اصلا تحت پیگرد واقع نمی شوند.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    17 0
    در ایران هم سی چهل درصد از افرادی که نوبتشان شده، واکسن نزده اند
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      12 0
      طبق گفته مسئولین بهداشت حدود ۴۵ درصد مردم ایران که نوبتشان رسیده واکسن نمی زنند و مراجعه نکرده اند
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    9 7
    در اطراف ما دو نفر واکسن زدند و بعد کرونا گرفتند و بیشتر اطرافیان خود را مبتلا به کرونا مبتلا کردند. یک نفر آزاده نیز پس از دریافت واکسن همان شب از دنیا رفت
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      8 0
      با خدا!!!!!!
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    5 4
    نمی دانم چرا میگن ایران حقوق بشر رو رعایت نمی کنه مگه آمریکا حقوق اقلیت ها رو رعایت می کنه و انگلیس و اسراییل این حقوق رو رعایت می کنه یا فرانسه آلمان اسپانیا حقوق اقلیت ها رو رعایت می کنه
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    10 3
    احمق همه جا هست.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    4 11
    واقعأ هرکی فایزر و مدرنا بزنه یه تخته اش کمه، اگر هم نباشه چندوقت دیگه میشه!!!/جواب . واکسن فایزر را یک مسلمان اهل ترکیه ساکن المان کشف کرده . و با روش ام ار ان ای هست و ایران هم دارد روی این روش تحقیق می کند .. و اقای روح الامینی در تلویزیون گفت این یک روش پیشرفته است و ایران انشاالله موفق می شود نه تنها برای کرونا بلکه برای دیگر بیماریها واکسن با روش ام ار ان ای کشف کند .
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      2 0
      مشکل سر مسلمون و غیر مسلمون نیست، مشکل شرکت مسئله دارشه و همین روش جدید واکسن سازیه که این دوستمون حالا یکم تند ذکر کرده، ایران هم بر همین اساس واکسن در آینده بسازه من استفاده نخواهم کرد، اقلأ 5تا ده سال از این روش جدید باید بگذره تا اشکالاتش در بیاد، تا اون زمان شخصاً اگر مجبور شم واکسن بزنم واکسن‌های سنتی مثل سینوفارم یا ایرانی و.... رو خواهم زد. البته هر کسی خودش تصمیم میگیره چیکار کنه و بنده به تصمیم افراد دیگه جسارت نمیکنم!!
  • رضا IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    8 4
    سلام در همه ملتها و همه زمانها انسانهای بسیاری هستند که تازه ستیز هستند و به چیزهای جدید اعتماد ندارند در کشور ما بسیاری فقط طب سنتی را قبول دارند در حالی که طب سنتی در ضمن اینکه عالی است ولی در موارد بیماریهای حاد و اورژانسی ناکارآمد است همانطوریکه پزشکی جدید در ایجاد سبک زندگی سالم کاملا موفق نیست بنابر این بسیاری با واکسن مخالف هستند بدون آنکه روش جایگزین مورد اعتماد ارائه دهند
    • ابراهیم IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      4 4
      کسی مخالف واکسن نیست ؛ بحث در نوع واکسن و سازنده گان واکسن هست. دقت کن. تمام کامنت ها را بخون، هیج کی دقت نمیکنه که بحث در اصل علم و تکنولوژی و پیشرفت و واکسن نیست‌. واکسنی که توسط یک گروه صادق و به روش امتحان پس داده ویروس کشته یا ضعیف شده باشه نه دی ان ای و ژنتیکی و...، مخالفت نخواهیم کرد. ۱۵ سال هست که طب سنتی کار می کنم ولی دیروز پدر و مادرم رو بردم و هر دو واکسن برکت زدن. چون اولا از اصل ویروس به طور کامل استفاده شده نه از اجزاء. ثانیا کشته ویروس هست نه دی ان ای ثالثا از طرف کسانی ساخته شده که اطمینان نسبی و عرفی وجود داره. خواهش میکنم به حرف رهبری و کسانی که مخالف واکسن فایزر و... هستند خوب دقت کنید تا نسبت ناروا ندهید و الا دچار تحلیل اشتباه از وقایع میشید. یا حق
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      6 3
      18.24. همون خودت رو لو دادی. تمام کسانیکه تو دل مردم رعب و وحشت ایجاد می کنند امثال تو از طب سنتی هستن که میان اینجا کامنت مینویسن. شما به شدت پیش خدا، وجدان خود و تمام کادر درمان و مردم مسئولی. لطفا کامنت ننویس. مردم رو دلسرد نکن. انصاف به خرج بده.
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      0 0
      سلام در همه ملتها و همه زمانها انسانهای بسیاری هستند که تازه ستیز هستند /جواب . سال اول دانشگاه من رفتم پیش دکتر دانشگاه تا می توانست توهین کرد به علم پزشکی و داروها و اینکه فقط داروی گیاهی دارو است .
    • ابراهیم IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      1 0
      ۱۸:۳۵ چرا دقت نمیکنی؟ مگه من یا طب سنتی مخالف واکسن هستیم؟ پدر و مادرم و مادرم واکسن برکت زدند. واکسن، یک علم الهی هست. اینکه گفته سور المومن شفا ، برای همین هست. اینکه گفته شده آنهایی عادلی نخورید و در یک طرف چند نفری غذا بخورید، برای همین واکسن هست... . بحثی در علم واکسن نیست. ولی دارم از صداقت سازندگان صحبت میکنیم. گفتی 《خودت رو لو دادی...》!؛ آیا رهبری هم طب سنتی خوانده؟! هموطن گرامی، امثال شما نوک دماغ رو میبینید و امثال من ده سال آینده را. ده سال پیش یه مقاله نوشتم و از سونامی سرطان سینه در ده سال آینده گفتم که الان میبینی که خانواده ای نیست الا اینکه حداقل یک سرطانی سینه در خانواده اش هست. الان هم ده سال آینده شما خواهی دید که جمعیت جهان بوسیله همین واکسن ها ، به دو سوم کاهش پیدا خواهد کرد این برنامه قطعی صهیون هست و رسما و علنا و بدون ترس اعلام کردن و گفتن و سمینار گرفتن و پلن چیدن...، روایت متعدد هم دقیقا همین مورد تذکر داده که بوسیله مرگ سفید، یک سوم جمعیت جهان خواهند مرد.
    • رضا IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      1 0
      سلام ابراهیم عزیز در زندگی باید از طب مکمل استفاده کنیم و شما هم همینکار را کرده اید و تبریک دارد و من هم همینکار را می کنم در مورد واکسن از نظر علمی در سطحی نیستم که نظر بدهم و اینکه مثلا واکسن فایزر یا آسترازینکا خوب هست یا نه و تا جایی که می دانم در خود روسیه هم عده زیادی از مردم از اسپوتنیک استقبال نکرده اند در صورتیکه در ایران بهترین واکسن بوده و مردم استقبال کرده اند ظاهرا در بین مردم هرکشور از واکسن خود آن کشور بعضی ها با تردید برخورد می کنند
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    4 8
    متاسفانه در ایران و کشورهای اروپایی سانسوری شدیدی نسبت به نظریات علمی مخالف واکسن انجام می شود /جواب . بیان عوارض با شایعه پراکنی بدون دلیل و مدرک فرق می کند . اگر از اول شایعه پراکنان مجازات می شدند الان مردم ما اینقدر نمی مردند . حتی با فاصله اجتماعی هم خیلی می توانیم جلو شیوع بیماری را بگیریم . فقط دو هفته کافی بود ما این ویروس را کنترل کنیم . شایعه پراکنان مردم را گمراه کردند . برادر من رانندگی در جاده هم عوارض دارد .
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    3 10
    ویروس در حال تکامل است به همین میزان واکسنها هم باید تکامل پیدا کنند - جهش ژنی ویروس بحثی است که نمی شود آن را نادیده گرفت - ویروس بایستی تثبیت شود و الا واکسن بنوعی واکسن عامل توسعه بیمار ی شده است آمار تکان دهنده فعلی درگیری مردم با ویروس و مرگ و میرها در آمریکا و اروپا و... واکسن است. واکسنها و داروها در همه جهان در مرحله پلی مارسی هستند.
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      4 4
      دهان رو ببند اگر هم بسته نمیشه و هی اراجیف تولید میکنه که بیای مرکز درمان بچه های پزشکی برات می بندند. سکوت کن و مهمل ننویس بیسواد.
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 0
      دوست عزیز جواب منطقی بدهید با بستن دهان که نمی توانید بر مشکل غلبه کنید - آیا جهش ژنی ویروس دروغ است - کسی علم غیب می داند نوع واکسن ویروسی که هنوز جهش نزده اون را بداند چه ترکیبی برای وکسن و .. تولید کند - دوست عزیز امروز در دنیای هوش مصنوعی امکان شناسائی ورژن جدید نرم افزار با نرم افزار قدیمی مقدور نیست دنیای طبیعت که خیلی پیچیده تر است - آیا کسی می تواند پیش بینی کند نوع جهش ژنی در 2 ماه دیگر چکونه است؟ - یک بلائی کل بشریت را درگیر کرده تفکر منطقی و همه جانبه و جامع می تواند جلوی فاجعه را بگیرد.
    • در جواب ۱۸:۱۳ US ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      2 0
      اول اینکه مؤدب باش و به کسی بی احترامی نکن. دوم اینکه فرض کنید ما بی سوادی و ابله و ... فلان هستیم. پس این خبر چی میگه؟!!! Pandemic of the Vaccinated – Is the Covid-19 injection creating a pathway for a more dangerous variant? https://dailyexpose.co.uk/2021/08/06/pandemic-of-the-vaccinated/ این لینک میگوید: «درصد بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان در کالیفرنیا و اسکاتلند، که واکسن زده‌اند، با درصد کل جمعیت که واکسن زده‌اند، برابر است». معنی این حرف این است که در این مناطق تزریق واکسن باعث ایمنی در برابر کووید۱۹ نشده؛ و واکسن‌زده‌ها مثل بقیه مردم میتوانند درگیر این بیماری بشوند. انتخاب نام واکسن برای این عامل‌های تغییر ژنتیک،‌ فقط برای گول زدن مردم، و یک تکنیک فروش، است. آنچه که به نام واکسن عرضه میشود هیچ ربطی به واکسن‌های سنتی، و حتی مقابله با بیماری، ندارد.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      0 0
      آقای 13:18 با پرچم اجنبی چرا بجای من شما خودت را سعی کرده ای صاحب کامنت اول نشان بدهی - بحث تغییر ژن ویروس واقعیتی است - چرا سعی دارید مردم راگول بزنید صرف پیس یک خبر به زبان انگل یس از خبر فروشها - جامعه درمانی جهان و کشور عزیز من ایران را به فروش واکسن غیر واقعی خبرسازی می کنید آیا این رسم ادب است افتری زدن به زحمت کش ترین نهادهای درمانی را هم مثل بقیه امورتان می خواهید وارونه به خورد مردم بدهید؟ - نظام درمانی جهان با مردم صادق هستند. بحث تغییر ژن ویروس عامل درگیری کسانی است که واکسن برای ژنهای قبلی کوید زده اند - پذیرفتنی نیست بانوع دروغ ملعون (از بین دروغهای رایج ) بقول دیسرائیلی بخورد مردم بدهیم آن هم جامعه شریف پزشکی به اتهام به این بزرگی لیبل بزنیم - ما بصداقت درمانگران و داروسازان صادق در کشور صداقتمدار ایران ایمان داریم بی هیچ تردیدی- خلط بحث نکنید - رابطه علت و معلولی جهش ژنی واکسن کاملا مشخص است - خبررا نوشته ای چرا همین دلیل را نیااورده ای تغییر ژن ویروس که مستند به قانون تکامل ماده است و بدوره ثبات خواهد رسید . شاید هم آخرین ژن آن بطور کامل برای تکثیر ژن بعدی لحظه انقراض نسل این ویروس باشد البته احتمال است - خواهش می کنم صداقت داشته باشید.
  • ناشناس NL ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    5 3
    به حیوانات باغ وحششون هم واکسن زدن
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    6 0
    با سلام خدایش ما گیج شده ایم واکسن نزنیم یک درد داریم واکسن بزنیم صد درد داریم این چه واکسنیه که به مردم پول بدهند که واکسن بزنند مردم مگه بچه کوچولو هستن با نقل و نبات راضی کنند واکسن بزنند . آن هم در دو نوبت یه جای کار اشکال دارد
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      2 1
      عزیز با توکل به خدا اگر نوبتتون اعلام شد برید. گروه افراد دارای بیماری خودایمنی هم با اطلاع به پزشک و مشورت پزشکشون اقدام می کنند.
  • رهام حسامی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    3 1
    کاری نداره ما واکسن ایرانی زیاد داریم میتونیم کل 300 میلیون امریکا را واکسن بدیم .ما که خبیث نیستیم دارو را تحریم کنیم .دولتشون بخواد ما صادر میکنیم چون اونها نمیزارن واکسن ما وارد بشه .الان واکسن ما به خیلی کشورها مثل هند و چین و اروپا و کشورهای همسایه و ...صادر میشه .چون میدوننند عوارض نداره
  • حسین IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    5 1
    در زمان امیر کبیر مرحوم هم زمانیکه میخواستند واکسن آبله را در ایران بزنند باز گروهی نادان عین این حرفها و نظریه ها را بافتند. این افراد تمامی ندارند. این افراد اولادشان در بین ما هستند و ذهن ها را مسموم می کنند. بسیار دیدم در خیابان جوان بدون ماسک تردد می کنه و به شدت مسخره میکنه افرادی رو که ماسک می زنند. موقع حرف، برای توجیه رفتار و افکار ناشایست خودشون ژست می گیرند و مدعی میشن که ضد و نقیض علمی زیاده. آخه تو رو چه به علم؟؟؟؟؟ ؟ به بیست و اندی سال عمرت، هیچ بیست کتاب خوندی؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟ جمود و جزمیت مصیبت ملتهاست. و هر چیز و هر مورد غیر سیاسی، سریع جنبه سیاسی به خودش میگیره. و سر منشا این فتنه های ضد بهداشت همین اراجیف چند بیسواد در تلگرامه که سریع در گروهها پخش میشه و احمقها رو به وجد و هیجان وادار میکنه. این گروه بازیها چنان مخربه که به جای علم صحیح، استثنائات رو اصل جلوه میده. من از مخالفان شدید طرح صیانت فضای مجازی بودم ولی اگه قراره بساط حماقت و نشر اکاذیب این گروهها پابرجا باشه، اعتراف میکنم اشتباه میکردم. جمع کنید بساط این تئوریسین های توطئه رو.
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      1 0
      خلط بحث نکنید - مردم اهمیت واکسن را می دانند - جهش ژن آن با این سرعت و پی در پی موجب نگرانی مردم است - نگرانی معقول حق همه ی مردم است - صادقانه به مردم بگویند - واکسن برای نسل قبلی ویروس که تا مثلا 5ماه پیش شناسایی شده مفید است و چون همه انواع ژنهای آن مرگبار است برای نجات از دست نسلهای قبلی آن واکسن بزنند - برای مصون ماندن از نسلهای قبلی و جدید آن فاصله اجتماعی و زدن ماسک و شستن دستها و همه ی اصول مبارزه با ویروس را رعایت کنند.
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 2
    چرا آمریکایی‌ها واکسن کرونا نمی‌زنند؟ جوابش روشنه چون انسان احمق و بی شعور همه جای دنیا پیدا میشه تو مملکت خودمون هم زیادن... متاسفانه تصمیم گیر هم هستند.
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      2 1
      احسنت به شما. مقاله زیر داره میگه دلتا کدام گروهها را درگیر کرده و اینکه قراره اجباری بشه در آمریکا و اروپا. در ایران ما هم جاهلها دارن خدعه می کنند علیه واکسن های وطنی. مقاله https://www.google.com/amp/s/amp.usatoday.com/amp/5493578001
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    12 1
    به شماره مخازب ۱۳.۴۶. به فرد کم سواد و نادونی که نوشته واکسیناسیون باعث جهش میشه : خیر. جلوی جهش رو میگیره. در مورد سرخک، سرخجه، آبله و فلج اطفال اگر واکسیناسیون انجام نمیشد تا الان نسل جوان منقرض شده بود. لطفا سکوت کن و اصلا تراوشات ذهنی بیمارگونه و غیر علمی خودت رو ارسال نکن.
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 0
      کسی ننوشته واکسن عامل جهش ژنی است - منطقی گفته اند واکسنها ژنهای قذیمی تر ویروس را کنترل می کنند اما طبیعی است ویروس های جدید تر را نشناشند - ویروس جهش زنی دارد؛ اگر جهش ژنی ندارد این همه انواع جدید تر آن از کجا پیدا می شود - 5 ماه است واکسن شروع شده آیا 6 ماه پیش ژن دلتای آن وجو داشت که امروز واکسن آن تولید شود - این ویروس به قطعا به وضعیت ثابت می رسد - لیکن در وضع حاضر باید واقعیت تغییرات غیر قابل کنترل جهش ژنی ویروس را باید قبول کنیم - اگر بپذیرم می توانیم آن با عقلانیت از سر راه زیست سالم انسانها برداریم. - مردم دنیا به این حقیقت پی برده اند - همه دنیا چارتا ورزشکار و تیات باز نیستند نقش درنمان شده را بازی کنند یا بعکس عدم درمان را که واکسن تبلیغ کنند یا رد کنند - فعلا حفظ فاصله بین فرد ی و اجتماعی - ماکس های غیر قابل نفوذ حتی 6 لایه لازمه پیشگیری این بحران و بالا است - واکسن سازان هم صادقانه توضیح بدهند برای شناسائی ژن جدید ویروس علم غیب دارند یا ندارند- علوم تجربی که علم فالگیری نیست. البته تلاش کنند از جهشهای ویروس حد اقل عافل نشوند و باسرعت راه توسعه آن را ببندند و از تاخت و تاز ویروس خیلی عقب نمانند چون هر جهشی بلافاصله مشخص می کند که چه واکسنی لازم دارد اما موجودی بنام کوید با جهش ژنی جدید که هنوز پا به عرصه حیات نگذاشته ادعای تولید واکسن آن غیر قابل باور است. این ژن دلتای آن جادو جنبل است - جهش ژن کوید واقعیت است = واکسن -
  • ناشناس IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 2
    با این فرار رو به جلو نمیتونید سهل انگاری خودتون رو توجیح کنید..
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    5 3
    حماقت در جامعه ما هم سابقه دیرینه داره. شما بخونید ببینید در مورد واکسن آبله چه چیزها که نمی گفتند! الان هم که کانالهای ارتباط جمعی ابزار یک عده شده و لذت میبرن از ایجاد ترس در مردم.
    • US ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      2 0
      اکثر کشورهای عالم در تاریخ خود کودتای نظامی را تجربه کرده‌اند؛ و در بعضی مقاطع تاریخی مردم کودتای نظامیان را به عنوان راهی برای نجات کشور می‌شناختند. اما تجربه تاریخی این بود که کودتای نظامی بیش از آنکه مشکلی را حل کند، به مشکلات اضافه کرده، و ساختارهای مدنی جوامع را تخریب میکند. به همین دلیل در اکثر جوامع عالم دیگر امکان کودتای نظامی، به سبک قدیم، وجود نداشته، و کسی از آن استقبال نمیکند. در این دوره ما با «کودتای پزشکی» روبرو هستیم. از آن رو که مردم چنین چیزی را قبلاً تجربه نکرده‌اند، چندان به آن حساسیت نشان نداده، و راه مقابله با آن را نمیدانند. جامعه پزشکی، وابسته به سازمان‌های گلوبالیستی و شرکتهای دارویی بزرگ، ماموریت به بردگی کشیدن مردم و کنترل جمعیت را از طرف سازمان‌های متبوع خود اجرا میکنند. مردم در نهایت خواهند یافت که این نوع کودتا با نوع نظامی آن هیچ فرقی ندارد، و بلکه بدتر از آن است. با پزشکان کودتاچی هم باید همان برخوردی را داشت که با کودتای نظامی باید داشت. جامعه پزشکی روزی باید در برابر دادگاه صالح جواب تصمیم‌های غیر علمی و غیر قابل توجیه، و خیانتی که به مردم کرده‌اند، را بدهند.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    6 7
    ماسک واکسن اینا همش بیوتروریسم از قبل برنامه ریزی شده هست. اول ویروس رو با دزدی از اطلاعات ژنتیکی ملتها تولید کردن و بعد واکسن رو تولید کردن هم جمعیت دنیا به نفع صهیونیست ها کم میشه هم حسابی پول به جیب میزنن. مافیای پزشکی به وزارت بهداشت در ایران و تمام کشورها کنترل داره. راستی میزان مرگ و میر اسرائیلی ها چرا اعلام نمیشه و اینقد کمه!!!!!!
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    7 1
    زمانی میگفتند اگر واکسن آبله و سرخک بزنید چند سال آینده بچه های شما عقیم میشن و با این حرفهای شیطانی تو جامعه تفرقه مینداختن. در آمریکا گروه یهودیان حسیدی،مرکز نشر اکاذیب هستند. برید تحقیق کنید. جامعه ای به شدت بسته و به شدت دروغساز! و متاسفانه به فاصله لحظه ای خبرها تکثیر میشه.
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 1
      مگه عقیم نشدن؟ این همه درصد ناباروری بالاست. چرا؟
  • پند بگیر IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    3 1
    آهای مردم ایران!!!! دیگه نگید چرا قرنطینه نمیشه؟ چرا واکسن نمیخرن؟ چرا خیانت می کنن؟ چرا اونور می رسن به مردمشون؟ چرا و چرا؟؟ تو همین صفحه، می بینید چطور میخوان بی اعتمادی ایجاد کنند؟؟؟؟؟ قرنطینه بشه، شورش می کنند نشه، فحاشی میکنند. واکسن تولید نشه، متهم میکنند که حکومت ما متحجر هست و میخواد مردم رو بکشه تولید بشه، میگن اغراضی دارن برای سلامت ما در آینده نقشه کشیدن. این ایرادهای بنی اسرائیلی هست و تا باشه کارها به کندی پیش میره.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    محقق، اندیشمند و مولف خوبمون جناب رحیم نیکبخت رو که جوان هم بودند بر اثر کرونا از دست دادیم. روحشان شاد. کسانی که منکر کرونا هستن قطعا پیش وجدان میلیونها انسان مسئولن.
  • مهدی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    یه عده وقتی واکسیناسیون آمریکا شروع شد بد جور داد و بیداد می کردند که باید واکسن بزنید و برید واکسن جور کنید بدون واکسن نمیشه و ... چی شده حالا ساکتن؟ آخه تا کی یک عده میخوان فریب رسانه های آمریکایی رو بخورن تا زمانی که سرانه مطالعه کشور پایین باشه همین میشه دیگه
  • UA ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    پروژه ای که امریکایا برای ایران درست کرده بودند حالا به خودشون برگشته یادتون هست که چه جنجالی در مورد اینکه چرا در ایران واکسن نیست راه انداخته بودند البته با حمایت سلبریتیها واکسن که در ایران شروع شد مردم رو تحریک میکنن که نزنن اما این پرده اخر به خودشون برگشته دیگه کسی اونجا به واکسنای اونا اعتماد نداره
  • ایران CA ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 2
    این یک پدیده جهانی است که مردم به نهادهای مسوول اعتماد نمی‌کنند. علل زیادی داردکه بعضا اقتصادی یا سیاسی است. در مورد آمریکا سوشیال مدیا و یاوهگویی افراطی‌های طرفدار ترامپ عاملش بود که به استرالیا و دیگر مستعمرات هم سرایت کرده. به شدت مهم است اصول‌گرایان و محافظه‌کاران و وطن‌پرستان ایرانی از این جریان جدا شوند. واکسن هر کسی را بزنید که به آن اعتماد دارید، برکت یا چین، روسیه، کوبا…و بشدت به ماسک و فاصله اجتماعی اهمیت بدهید اما درک کنید که کووید یک اپیدمی واقعی است و دارد مثل برگ خزان آدم می کشد. آمار انفلوانزا و سرماخوردگی را به نام یک بیماری جعلی نزدند. واکسن هم تا حدود زیادی موثر است نه کاملا. واکسن کافی نیست. رودخانه گنگ در هند از اجساد نیم وسوخته پر شد و چوب درختان پارکها هم برای معدوم سازی نعش ها کفاف نداد. کرونا به این زودی رفتنی نیست و ایران در یک جنگ ناجوانمرادنه است. دیگر شلیک تیر به خودی آن هم با فاضلاب فکری دونالد ترامپ در یوتیوب قابل قبول نیست،
  • محسن DE ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 1
    مشرق محترم؛ واکسنهای تولیدی خودمان چی شدند؟ مگر قرار نبود بزودی صادر کنندۀ واکسن باشیم؟ مگر بنا نبود ایران اولین صادر کنندۀ واکسن در منطقه و جهان اسلام باشد؟ مگر کشورهای دیگر برای خریدن واکسن ایرانی نوبت نگرفته بودند؟ چی شد؟ واکسن مشترک کوبایی _ ایرانی چی شد؟ واکسن اسپوتنیک ساخت ایران چی شد؟ ... فقط بگویید «چی شـــد» ؟
  • 14008828135 IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    جالبه بدونید انفولانزای اسپانیای که سال 1902میلادی شروع شد هیچ واکسنی براش پیدا نکردن هرکی گرفت اگه بدنش مقاوم بود خوب میشد اگه نه فوت میکرد از اون جالب تر اینه که محقق ها تو سال2003 میلادی تازه روش کار ویروس فهمیدن هنوزم واسش واکسن نساختن فقط فهمید چطوری انسانو می کوشه بعد101سال تحقیق الان یک ویروس از خونوادهی همون ویروس امده بعد 2سال واکسن ساختن خوب صددرصد باید شک کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس