کد خبر 1252349
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۷
فواید کافئین در کاهش خطر ابتلا به سرطان و سنگ کلیه

کافئین متداول ترین و پرمصرف ترین ماده محرک در جهان است که دارای قابلیت افزایش سطح هوشیاری، رفع خستگی و بهبود تمرکز است.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی اکسپرس، کافئین می‌تواند بر سلامت کلی بدن تأثیر مثبت بگذارد و احتمال ابتلا به بیماری‌های تغییردهنده زندگی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

افزایش خطر پوکی استخوان با مصرف زیاد قهوه

تحقیقات نشان می‌دهد کافئین در کاهش ابتلا به بیماری‌های زیر موثر است:

سرطان

ثابت شده است که کافئین در کاهش بروز سرطان‌های دهان و گلو تاثیر دارد. در مطالعه‌ای که روی بیش از ۹۰۰ هزار شرکت کننده انجام شد، مردان و زنانی که چهار فنجان یا بیشتر قهوه در روز می‌نوشیدند ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان‌های دهان قرار داشتند، در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشیدند یا فقط گاهی اوقات می‌نوشیدند.

همچنین با محافظت در برابر عود مجدد سرطان سینه، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و خطر کمتر ابتلا به سرطان آندومتر در ارتباط است.

دیابت نوع۲

یک مطالعه طولانی مدت نشان داده است که افزایش مصرف قهوه بیش از یک فنجان در روز در طی یک دوره چهار ساله می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را یک درصد کاهش دهد.

همچنین مشخص شده است کسانی که مصرف روزانه خود را به بیش از یک فنجان قهوه کاهش می‌دهند، ۱۷ درصد بیشتر با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه هستند.

با این حال، دلایل این ارتباط نامشخص است. اما ممکن است به دلیل کاهش حساسیت به انسولین باشد، بدین معنی که بدن از انسولین تولید شده به طور موثر استفاده نمی‌کند.

سکته مغزی

مطالعه بر روی بیش از ۳۴ هزار زن در سوئد که سابقه بیماری‌های قلبی عروقی نداشتند، نشان داد اگر بیش از یک فنجان قهوه در روز بنوشند، ۲۲ تا ۲۵ درصد کمتر با خطر سکته مغزی روبرو هستند.

علاوه بر این، مطالعه نشان داد که عدم نوشیدن قهوه می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط باشد.

سنگ کلیه

مطالعه بر روی ۲۱۷،۸۸۳ شرکت کننده نشان داد کسانی که کافئین بیشتری مصرف می‌کردند کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار داشتند.

اما تحقیقات به طور گسترده انجام نشده است، بنابراین برای بررسی وجود ارتباط بین سنگ کلیه و مصرف کافئین به مطالعات بیشتری نیاز است.

با این حال محققان هشدار می‌دهند اعتیاد به کافئین یک مشکل بهداشتی شناخته شده است و معمولاً با بیماری‌هایی مانند بی خوابی و افسردگی در ارتباط است و برخی شواهد نشان می‌دهد که می‌تواند باعث مشکلات باروری در زنان شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 1
    چیزی که اعتیاد آور باشه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس