کد خبر 1251888
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
روسیه

روسیه از اعزام جنگنده‌های سوخو ۲۵ به تاجیکستان برای مقابله با پیامدهای خروج عجولانه آمریکا از افغاستان و برنامه‌های مداخله جویانه واشنگتن در آسیای مرکزی خبرداد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز اعلام کرد با توجه به تحرکات و پیشروی‌های طالبان در امتداد مرزهای جنوبی تاجیکستان، روسیه شماری از هواپیماهای جنگی سوخو SU-۲۵ خود را به تاجیکستان برای رزمایش مشترک با این جمهوری آسیای میانه فرستاد که قرار است از ۵ تا ۱۰ برگزار شود؛ اعزام کرد.

رزمایش  روسیه و تاجیکستان

ارتش روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که خبرگزاری ریانووستی آن را منتشر نمود، اعلام کرد؛ رزمایشی مشترک میان تاجیکستان و روسیه در امتداد مرزهای جنوب این جمهوری برگزار خواهد شد.

در این رزمایش هزار سرباز روسی و شماری از نیروهایی از ازبکستان، نیز در آن حضور خواهند داشت.

اعلام برگزاری این رزمایش در حالی صورت می‌گیرد که که درگیری بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان، از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شدت گرفته است. بخش بزرگی از نیروهای آمریکایی تاکنون خاک افغانستان را ترک کرده اند.

تقویت حضور نیروهای نظامی روسیه در آسیای مرکزی  

مسکو از تقویت ظرفیت‌های خود در همین ارتباط خبر داد. روسیه اعلام کرده است که بخشی از نیروهای داعش از سوریه و لیبی خارج شده اند و در افغانستان مستقر شده اند و این نیروها نیز در حالت تصرف مناطق بیشتری از سرزمین‌های این کشور هستند.

سرگئی چوگو وزیر دفاع روسیه گفت: در بعضی مناطق می‌توان مشاهده کرد که این جنبش‌ها بسیار جدی سازمان یافته اند.

وی با انتقاد از خروج "عجولانه" آمریکایی‌ها، افزود: روسیه "هر آنچه لازم باشد را برای آموزش سربازان تاجیک انجام می‌دهد.

وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتایان خود از کشورهای همسایه در دو دوشنبه پایتخت تاجیکستان، دولت و ارتش آمریکا را مسئول  شدت گرفتن بحران و وضعیت بسیار خطرناک در افغانستان توصیف کرد.

بازگشت برادر بزرگ به حیاط خلوت؛ تثبیت نقش روسیه در منطقه

سرگی شویگو گفت: «عقب نشینی شتابزده‌ی نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند. همه‌ی ما از تلاش‌های بسیار گسترده‌ای که با هدف تامین امنیت در مرزهای کشورهای همسایه‌ی افغانستان در جریان است آگاهی داریم. این مرزها هم اکنون خواستگاه خطر، تهدید و چالش‌های فراوانی است.»

کشورهای همسایه‌ی افغانستان از دو بلوک متفاوت، اما هم پیمان روسیه به شمار می‌آیند؛ یکی از این بلوک‌ها دربرگیرنده‌ی کشورهایی است که پیشتر اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل می‌دادند و دیگری، کشورهای همسایه و عضو پیمان چین و روسیه است.

مسکو در نظر دارد به این کشورها اطمینان بدهد هر زمان وضعیت خطرناک‌تر شد، روسیه آمادگی دارد هر گونه کمکی در اختیار آنان قرار بدهد. مسکو در تاجیکستان و در نزدیکی شهر دوشنبه، پایگاه نظامی دارد و بلافاصله آماده‌ی اقدام است. اقدام دیگری که روسیه دارد انجام می‌دهد تثبیت نقش خود در منطقه است؛ این کار، ناخرسندی آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

هشدار به اهداف آمریکا از خروج شتابزده از افغانستان

وزیر دفاع روسیه در این زمینه گفت: «آمریکا براستی دارد از افغانستان خارج می‌شود؛ همزمان دولت آمریکا دارد با همه‌ی کشورهای همجوار افغانستان گفتگو می‌کند تا مناطق لجستیکی مشخصی را در قلمرو سرزمینی آنان ایجاد نماید. حال این پرسش پیش می‌آید که اگر آمریکا می‌خواست از افغانستان برود چرا می‌خواهد در مرز این کشور بماند؟»

وی افزود: «پاسخ روشن است. واشنگتن پس از شکست کامل در افغانستان می‌خواهد موضع خود را در منطقه‌ی آسیای مرکزی بازیابی کند. وقتی بحث بی ثباتی پس از خروج نظامیان ارتش آمریکا مطرح می‌شود حتی یک مورد هم نمی‌توان بیان کرد که حضور دراز مدت آمریکا سبب بهبود اوضاع شده باشد.»

گفتنی مسکو در نشست چند روز گذشته اعضای شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان پیشنهاد داد مانورهای مشترکی با شرکت کشورهای همسایه‌ی افغانستان برگزار شود تا میزان آمادگی و واکنش نیروها افزایش یابد. نخستین تمرین نظامی برای سپتامبر پیش رو برنامه ریزی شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CO ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    8 0
    تاجیکستان ناچار است تا با روسیه همبسته و وابسته باشد چون گرداگرد ش کشورهای ترکزبان متحد ناتو ( آمریکا و ترکیه..) هستند که خواهان نابودی و اشغال تاجیکستان اند .
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    1 0
    زمانی شوروی تصور می کرد تاجیک ها خائن هستند و ازبک ها وفادارند و در آخرین لحظه فروپاشی نیمی از خاک تاجیکستان را جدا کرد و به ازبکستان داد. امروز تاجیکستان روابط بهتری با روسیه نسبت به ازبکستان دارد.
  • RU ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 10
    تاجکیستان باید منحل شود باید بخشی از ازبکستان شود ..قبلا بخشی از ازبکستان بود
    • فرزین IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      0 0
      سمرقند بادکند شاه مردان شهر سبز بخارا فرگنه همه تاجیکند که روسیه جداشون کرد
    • CO ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      3 0
      ازبکستان کشوری جعلی است و همه این منطقه از جمله " بخارا" خودش بخشی از قلمرو سامانیان بوده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس