گفتگو

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود در گفت وگویی تلفنی درخصوص اوضاع افغانستان تبادل نظر کردند.

به گزارش مشرق، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد: پوتین و رحمان بطور مفصل درخصوص سیر اوضاع در افغانستان گفت و گو کرده و بر اهمیت تامین امنیت مردم افغانستان و عادی شدن فوری اوضاع این کشور برای حفظ ثبات در منطقه تاکید کردند.

دو طرف توافق کردند به تماس های منظم از طریق سازمان های ذیربط روسیه و تاجیکستان ادامه دهند.  

 بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.  

تاجیکستان با افغانستان مرز مشترک دارد و روسیه به این کشور آسیای مرکزی برای مقابله با حمله احتمالی تروریست ها از افغانستان به تاجیکستان کمک می کند و پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در دوشنبه نیز برای این منظور ازسوی مسکو تقویت شده است.  

روسای جمهوری روسیه و تاجیکستان باتوجه به ریاست دوره ای دوشنبه بر سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۲۰۲۱ و سازمان همکاری شانگهای، در خصوص مقدمات برگزاری اجلاس سران سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان شانگهای در دوشنبه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

نشست سالیانه شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ و ۲۶ شهریورماه سالجاری در پایتخت تاجیکستان برگزار شود

سازمان پیمان امنیت جمعی» گروهی امنیتی منطقه ای شامل ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است که اول بار در سال ۱۹۹۲ در جلسه ای در تاشکند ازبکستان شکل گرفت، اما عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ به حالت تعلیق در آمد، ولی  پس از آن در سال ۲۰۰۶ به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می شود، به عضویت خود پایان داد.  

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس