کد خبر 1248931
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
زاخارووا: هدف رزمایش ناتو -اوکراین، بی ثباتی مرزهای روسیه است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو اطلاعاتی در دست دارد که برای نتیجه‌گیری همکاری بین آمریکا و عناصر داعش کافی است.

به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت مسکو بارها به اطلاعاتی استناد کرده که امکان نتیجه‌گیری درباره تعامل ایالات متحده با گروه تروریستی داعش در افغانستان را ممکن می‌کند.

وی در ادامه، در پاسخ به این سوال که آیا مسکو اطلاعات در خصوص تعامل آمریکا با داعش را منتشر می‌کند، اظهار داشت: در خصوص حقایق، ما بارها آن‌ها را تکرار کرده‌ایم. گرچه ما این کار را به روش معمول جهان آنگلوساکسون انجام نمی‌دهیم که شامل نمایش لوله‌های آزمایش به شورای امنیت سازمان ملل است که بعدها هم فریب از آب درمی‌آید. ما این کار را بر اساس واقعیت‌ها انجام می‌دهیم.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه سپس با تاکید بر این که این اطلاعات برای نتیجه‌گیری همکاری بین آمریکا و عناصر داعش کافی است، افزود مسکو پیشتر اطلاعاتی را که دارد علنی کرده و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

این دیپلمات روس اظهار داشت مسکو از پرواز بالگردهای بی‌نشان بر فراز مناطقی که عناصر داعش فعال بوده‌اند به ویژه در شمال افغانستان آگاه است و به گفته منابع افغانستانی، به این طریق تروریست‌ها قوای کمکی دریافت و زخمی‌ها و اجساد را خارج می‌کنند.

وی تصریح کرد انجام چنین فعالیت‌هایی بدون اطلاع نیروهای ایالات متحده و ناتو که بر حریم هوایی افغانستان کنترل کامل دارند، غیرممکن می‌بود.

پیش از زاخارووا، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفته بود مسکو اطلاعاتی را در خصوص واقعیت‌های خاصِ مربوط به همکاری ائتلاف تحت هدایت ایالات متحده با داعش در افغانستان دریافت کرده است.

اخیراً گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به نقاطی از کابل از جمله کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان را برعهده گرفت.

صبح روز سه‌شنبه ۲۹ تیر هنگام ادای نماز عید قربان، چندین راکت به نقاط مختلف شهر کابل از جمله نزدیکی کاخ ریاست جمهوری افغانستان (ارگ) اصابت کرد. در زمان حمله، اشرف غنی و شماری از مقام‌ها و شخصیت‌های افغانستانی در ارگ ریاست‌جمهوری در حال ادای نماز عید قربان بودند.

پیش‌تر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در پی متشنج شدن اوضاع افغانستان همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، ماموریت ایالات متحده در افغانستان را «شکست‌خورده» توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد علیرغم تلاش‌های جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای این که اینطور نشان دهد که آن‌ها پس از به نتیجه رسیدن ماموریتشان در حال خروج از افغانستان هستند، همه متوجهند که در واقع ماموریت ایالات متحده در افغانستان شکست خورده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود داعش و القاعده مواضع خود را در افغانستان تقویت کرده‌اند و تولید مواد مخدر و قاچاق آن در این کشور در بالاترین حد قرار دارد.

این دیپلمات روس در ادامه اظهار داشت علیرغم خروج آمریکا از افغانستان، مسکو آماده ادامه کار با واشنگتن و پکن و همچنین سایر کشورهایی است که می‌توانند بر اوضاع در افغانستان اثرگذار باشند. او اضافه کرد ایران و هند ممکن است در آینده به «چارچوب سه‌گانه» کشورها برای کار بر روی افغانستان اضافه شوند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    خانم ماریا زاخارووا (جهان آنگلوساکسون) رو خیلی خوب آمدی ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس