کد خبر 1245622
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
حسین شریعتمداری نمایه

باید از جناب آقای روحانی پرسید؛ مگر مسیر چند ساله شما در مذاکرات دستاورد و نتیجه دیگری هم داشته است، که مصوبه مجلس مانع آن شده باشد؟!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- دیروز آقای روحانی در جلسه هیئت دولت بار دیگر و درپی صدها بار قبلی، به افتخاری که دولت ایشان در توافق هسته‌ای آفریده است اشاره کرد و به گلایه گفت: « وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می‌شود و سه تا گل می‌زند، چرا سختمان است کف بزنیم، چرا سختمان است آفرین بگوییم، چرا سختمان است در برابر بازیگران قوی صحنه بین‌الملل تعظیم کنیم، چرا...»؟!

کاش جناب رئیس‌جمهور به جای تعریف و تمجید همیشگی از برجام، فقط در چند کلمه برای مردم توضیح می‌دادند که توافق هسته‌ای مورد تمجید ایشان غیر از « فاجعه» اقتصادی و سیاسی و برباد دادن امکانات و ظرفیت‌های ۸ ساله کشور، چه نتیجه دیگری داشته است؟! و آن سه گُل که از آن یاد می‌کنند به کدام دروازه وارد شده است؟! آیا این درخواست از جناب ایشان، انتظار زیادی است؟! و آیا مردم حق ندارند بیرون از شعارهای کلی و بی‌سند، از فرجام برجام با خبر شوند؟! و از جناب روحانی و یا اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان بخواهند به جای اظهارنظرهای یکطرفه و بدون ارائه شاهد و نمونه و سند، دست‌کم برای یکبار هم که شده در مقابل یکی از کارشناسان منتقد بنشینند و به پرسش‌های او که سؤال همه مردم -چه موافق و چه مخالف برجام- است بیرون از شعار و کلی‌گویی‌های بی‌سند، پاسخ گویند؟! تا همگان به وضوح ببینند که برجام برایشان چه دستاوردی داشته و یا چه بلایی بر سرشان آورده است!

۲- ماجرا اصلاً پیچیده نیست. و در یک گزاره کوتاه خلاصه می‌شود و آن اینکه، هدف از مذاکرات هسته‌ای لغو همه تحریم‌ها بود اما، نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد بلکه صدها تحریم دیگر نیز به آن اضافه شد! آیا غیر از این است؟! اگر چنین بوده -که غیر از این نبوده است-‌ از مردم انتظار دارید برایتان کف بزنند و یا بخاطر امکانات و ظرفیت‌های ۸ ساله‌ای که بر باد داده‌اید ابراز تاسف کنند؟! ملامت و انتظار پاسخگویی، بماند!

۳- روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ و بعد از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ آقای روحانی در قاب تلویزیون ظاهر شده و مژده دادند که «عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا!» و فرمودند؛ «ما در این مذاکرات 4 هدف را دنبال می‌کردیم. هدف اول آن بود که توانمندی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای و حتی فعالیت هسته‌ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم. هدف دوم این بود که تحریم‌های غلط و ظالمانه و غیرانسانی را لغو کنیم. هدف سوم این بود که کلیه قطعنامه‌هایی که از دید ما قطعنامه‌های غیرقانونی بود در شورای امنیت سازمان ملل آنها را لغو کنیم و هدف چهارم این بود که پرونده هسته‌ای ایران را از فصل 7 منشور ملل متحد و از شورای امنیت خارج کنیم که در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر 4 هدف حاصل شده است.»!!

باید از جناب روحانی پرسید کدامیک از اهدافی که اشاره فرمودید تحقق یافته است؟!

۴- آقای روحانی که نتیجه مذاکرات چند ساله‌شان به گواه واقعیت‌های موجود «تقریباً هیچ» بوده است، در سخنان دیروزشان، تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس شورای اسلامی را مانع لغو تحریم‌ها معرفی کردند! و حال آنکه با تصویب این طرح، گردونه انفعال دولت جای خود را به قاطعیت مقابله به مثل برای حفظ منافع نظام داد. این طرح، دولت را موظف می‌کرد که برای وادار کردن آمریکا و اروپا به انجام تعهدات خود، طی چند مرحله پی‌درپی، میزان تعهدات برجامی کشورمان را کاهش دهد. حریف با شروع این حرکت و کاهش تدریجی تعهدات برجامی کشورمان، ابتدا به تهدید و رجزخوانی روی آورد و هنگامی که جمهوری اسلامی ایران را در انجام آن مصمم و جدی دید، به واسطه‌ها متوسل شد! و مذاکرات وین از این نقطه شکل گرفت. اگر این طرح و موظف شدن دولت به اجرای آن نبود، همان حالت انفعالی دولت در مقابل حریف ادامه می‌یافت و به بیان دیگر، مجلس با تصویب این طرح، مانع یکه‌تازی آمریکا در چالش هسته‌ای شد و در قبال بدعهدی آمریکا تعهدات برجامی ایران را نیز کاهش داد و این حرکت ادامه دارد. حالا باید از جناب آقای روحانی پرسید؛ مگر مسیر چند ساله شما در مذاکرات دستاورد و نتیجه دیگری هم داشته است، که مصوبه مجلس مانع آن شده باشد؟! مصوبه مجلس چالش هسته‌ای را به یک دوراهی تعیین‌کننده رسانده است. آمریکا و اروپا باید به تعهدات خود عمل کنند و در غیر اینصورت، ایران نیز تعهدات برجامی خود را نادیده خواهد گرفت. این روال قانونی و شناخته شده در تمام معاهدات است که متاسفانه دولت محترم از آن غفلت ورزیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    27 1
    ببین ۸ سال کی رو تحمل کردیم دیگه باید بازخواست شه
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    24 1
    گل به خودی دولت دربرجام بی جام
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    18 1
    عاقا، زیاد نمیشه با آدم کذاب منطقی برخورد کرد و انتظار برخورد انسانی ازش داشت یه دفعه می بینی میزنه زیر همچی و با یه دروغ دیگه میخواد رد و اثرش رو پاک کنه و سروته قضیه رو بهم بیاره، مث زمانی که زد زیر حرفاش و انتظار دستاورد اقتصادی از برجام رو انکار کردن و ادعای گرفتن کاپ اخلاق رو داشتن،
  • ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    20 2
    دولت تمام تلاش خود را در جهت نابودی شرف ، حیثیت و ارزشهای انسانی مردم را بکار برد تاشاید بتواند پهلوی را مجدداً براین مردم ستمدیده از فساد گذشته حاکم کند اما موفق نشد . و نهایتاً بازخواست خواهد شد.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      إن شاء الله تعالی.
  • امیر کلانتر IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    10 0
    دولت محترم؟؟!!؟ یا دولت واداده‌ی منفعلِ فشلِ گرین کارتی پرروی نجومی٪٪!
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    6 0
    البته گل به خودی هاش مثل بازیکنی نیست که سهواً گل بزنه به دروازه خودی...!
  • استاد دانشگاه IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    5 0
    یک پیشنهاد کاربردی دارم: صدا وسیما بلافاصله از روز تحلیف به بعد شروع کنه فقط و فقط وعده‌های روحانی را پخش کنه تا سیه روی شود هر که در او غش باشد! این امر در تثبیت ذهنیت تاریخی مردم نسبت به جریان لیبرال فوق‌العاده موثره..
  • mojtaba SE ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    این قوم هرج و مرج طلب هدفش دقیقا استراتژی امریکا بود ,یعنی فقر و جنگ داخلی..و تمام قد هم همه وزرا و معاونین, بازیگران دوره دیده بودند..روحانی میدونست که 20 میلیون بدنه ساده لوح و حزب بادی وجود داره و با هر دروغ و وعده ای رای آنها رو گرفت (همین 20 میلیونی که این بار منفعل شدن و رای ندادن)...اما 20 میلیون همیشه با نظام هستند و 2 میلیون هرج ومرج طلب که دیگه دروغ و وعده ای هم نداشتن که این 20 میلیون منفعل رو رنگ کنن. اما اینها(دو میلیون) خائنین به موجودیت ایران هستند...با این اوصاف راحت میشه این جریان جاسوسها رو گرفت و هیچ پایگاه مردمی هم ندارن.. همان 4% که قالیباف میگفت..دیگه باید دید که نظام بطرف راست آزمائی داخلی میره که پشتش رو سفت کن که بتونه رول کشور رو به ابر قدرتی برسونه و انحصار نفت منطقه و بازار منطقه رو بگیره....
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    4 0
    کلید گناهان دروغ است
  • mojtaba SE ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    این قوم هرج و مرج طلب و بی ارزش تمام هدفش اجرا کردن استراتژی امریکا بود که اولی فقر و دومی جنگ داخلی است...
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    5 0
    این مدافعی که تو تیم ما است ولی هشت ساله داره گل به تیم مون میزنه و ما فکر می کنیم داره گل به خودی میزنه، با تیم حریف قرارداد داره و برای حریف بازی میکنه، نه برای تیم ما. قراردادش با یک تیم انگلیسی است.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    7 0
    حرف رایگان ميزنه بابا ولش كنيد
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    6 0
    جدای از صدمات اقتصادی که در این هشت سال به کشور و مردم وارد شد شاید بشود گفت از بدترین اتفاقاتی که در این سالها افتاد این بود که مردم شاهد بودند که رییس جمهور کشور مستقیم در چشمان مردم دروغ می گوید درحالیکه هم شنونده و هم گوینده می داند که آنچه گفته می شود دروغ است ریختن قبح دروغگویی رییس جمهور بسیار خطرناک است
  • ۱۰۰ IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    2 0
    یه ضرب المثل هست که میگوید: قربان اون عروسی برم که مادر خانوم تعریف و تمجید کند.
  • محمد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    فکرکنم منظورشون این بوده که اگر مجلس دخالت نمیکرد منافع غربیها بطور کامل در این توافق تامین میشددر واقع اشتباه ما اینه که فکر میکنیم ایشون منظورشون از این دستاوردها طرف ایرانی را مد نظر قرار میده در صورتیکه اگر جای غرب وایران را در مسئله عوض کنیم گفته های آقای روحانی قریب واقعیت خواهد بود.
  • محمدایوب IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    این آدم مغرور ومخرب وویرانگر زندگی مردم. فقط وفقط حرف می‌زند. ودر خیال خود از مردم وعالم وادم طلبکار است. وبه هیچ کس و هیچ نهادی پاسخگو نیست. خواست مردم. بازخواست. این آدم از راضی وخود متشکراست. مجلس وقوه قضاییه. اکنون در آزمونی بزرگ قرار دارند. اگر کسی گردن کشی وگردن کلفتی کرد باید گردنش راشکست. همانطور که نیروی انتظامی اوباش گردن کلفت را می آورد جلوی دوربین تلویزیون. خردشان میکند این دو نهاد باید با اوباش وگردن کلفت‌های کلاهبردار سیاسی را نیز. بازخواست کرده و از بالا به زیر کشانده ودرمقابل نادانی وبی تدبیری ووطن فروشی آنها که کمر مردم زیر بار زندگی خم و خرد شد اینها را خرد کنند. تا طلبکار نباشند.
  • م.ر IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    فقط با برخورد سخت و قاطعانه میشه این جماعت خود شیفته رو سر جاشون نشوند و درس عبرتی برای سایر افراد سودجو و پر ادعا باشه
  • م.ر IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    فقط با برخورد سخت و قاطعانه میشه این جماعت خود شیفته رو سر جاشون نشوند و درس عبرتی برای سایر افراد سودجو و پر ادعا باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس