روسیه

هیأت روسیه در جلسه امروز شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای گفت مسکو خواستار تایید پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان است.

به گزارش مشرق، هیأت روسیه امروز (چارشنبه) در جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای (SCO) در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با بیان اینکه توسعه اتحاد سازمان همکاری شانگهای ارتباط مستقیم با چشم‌انداز گسترش آن دارد، گفت مسکو خواستار پذیرش عضویت ایران در این سازمان است.

به گفته منابعی در هیأت روسیه، مسکو معتقد است روند گسترش باید فزاینده باشد و تعادل بین کشورهای عضو، ناظران و شرکای گفت‌وگو را تضمین کند. این منابع ضمن بیان این که افغانستان در این مرحله یک نامزد محسوب نمی‌شود، افزودند: ما متقاعد شده‌ایم که زمان آن فرا رسیده پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان را که از سال ۲۰۰۸ روی میز بوده، بپذیریم.

از نظر روسیه، یک معیار کلیدی در این مسئله آمادگی واقعی متقاضی برای کمک موثر و ویژه برای ارتقای سازمان همکاری شانگهای و کمک در جهت افزایش اختیار بین‌المللی آن در راستای روندهایی است که در قاره اورسیا نمایان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از منابع مذکور، هیأت روسیه همچنین تاکید کرد پیشنهادهای مربوط به وضعیت ناظر که از سوی هفت کشور ارائه شده باید در نظر گرفته شود.

طبق این گزارش، روسیه همچنین آماده است پیشنهادها درباره اعطای وضعیت شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای به سایر متقاضیان از جمله عربستان سعودی، قطر، بحرین و مصر را به بحث بگذارد.

اعلامیه تاسیس سازمان همکاری شانگهای در ژوئن سال ۲۰۰۱ در شانگهای به امضای چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان رسید. در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان هم به عضویت کامل این سازمان درآمدند.

چهار کشور شامل افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان از مقام ناظر برخوردار هستند. شش کشور دیگر هم شرکای گفت‌وگو در این سازمان محسوب می‌شوند که شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا است.

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این سازمان بوده و در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برای عضویت کامل درخواست داده بود اما به خاطر تحریم‌های سازمان ملل که در آن زمان اعمال شده بود این تلاش‌ها به سرانجام نرسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 0
    به به خبر خیلی خوبیه، غربگدا سوزه!! خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس