کد خبر 1101718
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
ایران چین

کارشناس مسائل بین الملل گفت: گسترش روابط رقبای آمریکا به دلیل تحریم های این کشور در قبال آنهاست، لذا بعید به نظر نمی‌رسد که جمهوری اسلامی ایران به عضویت دائم شانگهای در بیاید.

به گزارش مشرق، «حسن عابدینی»، کارشناس مسائل بین الملل، درباره احتمال نهایی شدن عضویت ایران در سازمان شانگهای، گفت: دهه دوم قرن بیست و یکم به سبب تحولاتی که در هندسه نوین قدرت ایجاد شده، آرام آرام قدرت از غرب به شرق در حال تغییر است و به همین دلیل اتحادیه‌های منطقه‌ای هم در شرق جغرافیایی روز به روز در حال گسترش است.

بیشتر بخوانید:

قطار رسانه‌ای ضد انقلاب در مواجهه با قرارداد ایران و چین روی چه ریلی حرکت کرد؟

عابدینی ادامه داد: همان حالتی که در دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ در دو سوی آتلانتیک اتفاق افتاد و اتحادیه‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه اروپا شکل گرفت، اکنون همین موضوع در شرق هم در حال روی دادن است و  یکی از اتحادیه‌های پر قدرت که می‌تواند در آینده هندسه نوین قدرت جهانی موثر واقع شود، شانگهای است.

بیشتر بخوانید:

دویچه‌وله: توافق ایران ــ چین می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند

وی افزود: اتحادیه شانگهای از نظر جمعیتی که در برمی‌گیرد اهمیت دارد، همچنین از جهت سرمایه و توان اقتصادی که دارد از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که یک اقتصاد جهانی مانند چین در آن عضویت دارد؛ این اتحادیه از جهت فناوری بسیار پرقدرت است و دست کم دو عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه و چین در آن هستند، به همین دلیل در حوزه تصمیم‌گیری‌های بین المللی هم بسیار تاثیر گذار است.

عابدینی با بیان اینکه شانگهای جغرافیای بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود،گفت: آمریکا و غرب هرچه تلاش کردند تا زمینه برای فشار به رقبای خود را فراهم کنند، منجر به نزدیک‌تر شدن این رقبا به یکدیگر شدند.

وی با بیان اینکه اکنون تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر ضد چین، روسیه و ایران اعمال می‌شود، تصریح کرد: این موضوع خود به خود موجب نزدیکی این کشورها به یکدیگر می‌شود و از حالت ائتلاف موقت به یک اتحاد راهبردی می‌رسند، بنابراین باید منتظر باشیم که در آینده روابط کشورهای رقیب آمریکا روز به روز تنگاتنگ‌تر شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پایان با بیان اینکه به نظر می‌رسد تنها کشورهایی که مخالف شکل گیری اتحادیه‌هایی مانند شانگهای هستند، آمریکاست، اظهار کرد: بهتر شدن روابط کشورهای رقیب آمریکا با یکدیگر به دلیل شرایط بین المللی و فشارهای ظالمانه‌ای است که واشنگتن به رقبای خود وارد می‌کند، لذا بعید به نظر نمی‌رسد که جمهوری اسلامی ایران به عضویت دائم شانگهای در بیاید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • raya IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    14 6
    پایان سلطه ی آمریکا و سایه ی ننگین دلار بر اقتصاد جهان بسیار نزدیک است !
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      2 9
      شعارهای تکراری
  • سید IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    2 0
    مجموع چین و روسیه و ایران در حدود 30 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند که با سه اقیانوس و ده ها دریا ساحل و با ده ها کشور مرز مشترک دارند. کشورهای متعدّدی در بین این سه کشور محصورند که ناچارند با مساعدت و اجازه این سه کشور با سایر کشورهای دنیا ارتباط و مبادلات تجاری داشته باشند. مجموع مساحت اتازونی و کانادا و اروپای منهای روسیه و بلاروس مساحتی کمتر از این داشته و به علاوه پیوستگی مجموعه نخست را نیز ندارند. به عبارتی به واسطه اقیانوس اطلس از هم جدا هستند. این دو مجموعه به علاوه از نظر میزان جمعیت هم تقریباً با هم برابری می کنند اما مجموعه اقیانوس اطلس به شدت به نیروی کار مهاجرین محتاج است و به همین دلیل دارای بافت جمعیتی منسجم و دلسوزی نیست، به عبارتی ملیت در این مجموعه جایگاه کمرنگی دارد! از نظر منایع و معادن هم قطعاً مجموعه ایران، چین و روسیه برترند. بنابر این با توجه به این مزایا و سایر موارد مثل علم و فناوری و صنعت، اتحاد راهبردی و راهکنشی این سه کشور نه تنها آینده خوبی برای شان رقم خواهد زد، بلکه چالش بزرگی پیش پای غرب سلطه طلب خواهد گشود که افول غرب را تضمین کرده و سرعت خواهد بخشید! به سیاست اردوغان در گرایش به سمت چین و روسیه و چرایی آن اگر توجه کنیم، شاید بهتر و عمیق تر به اهمیت این موضوع پی ببریم!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    1 9
    اینهمه دستمال واسه شرق میندازید هنوز بهتون اجازه نمیدن عضو اجللس نمایشی شانگهای شید بیچاره های شرقگدا. در ضمن عالم و ادم میدونن اجلاس هایی که ایالات متحده عضوشون نباشه اعتباری ندارن فقط در حد بیانیه هستن.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      10 1
      تا اعتبار از نظر کاسه لیسان چه باشد؟!؟!؟!
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      1 5
      اعتبار یعنی همون چیزی که شما شرقپرستان ندارید
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      5 1
      به 10:47ـــ و شما غرب پرستان مثلاً دارید!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      0 1
      معلومه پول خوبی بهت میدن. خودفروخته ی بدبخت، جالبه با این همه علائم و نشانه و شرایط بوجود امده بازهم دلت نمیاد از امریکا دل بکنی، هر اتحادیه ای که امریکا تایید نکنه را خوب اومدی، بز دل های ترسو ،شیفتگان غرب ، کوران بی وجدان ننگ انسانیت
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    3 1
    این عضویت دائمی درپیمان شانگهای، یک تودهنی بزرگ به تمامی دشمنان جمهوری اسلامی ایران است، جه داخلی وچه خارجی
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    3 1
    انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس