دیدار

در دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با وزیر امور خارجه چین بر ضرورت تقویت همکاری‌های دو جانبه تاکید شد.

به گزارش مشرق، در دیدار «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که برای انجام سفر رسمی و شرکت در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های شانگهای در «دوشنبه» به سر می‌برد، موضوعات تقویت همکاری های دوجانبه مورد بحث و برسی قرار گرفت.

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به اهمیت همکاری‌های دو کشور در سطح دو و چندجانبه گفت: تاجیکستان و چین شرکای استراتژیک و همسایگان نزدیک بوده و ما علاقه مند به تعمیق روابط تنگاتنگ و قابل اعتماد بین کشورهایمان در ابعاد و زمینه‌های مختلف هستیم.

در این دیدار در مورد همکاری‌های دو کشور در سطح دو و چندجانبه و همچنین در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر صورت گرفت.

رحمان و وانگ یی از نتایج همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه و امنیتی میان تاجیکستان و چین اظهار رضایت کرده و زمینه‌های توسعه مناسبات در عرصه‌های تجاری، حمل و نقل، سرمایه گذاری و صادرات کالاهای تاجیکستان، به ویژه محصولات کشاورزی به بازارهای چین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

دو طرف ضمن بررسی همکاری‌ها در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های شانگهای، کنفرانس همکاری و اقدامات اعتماد سازی در آسیا و همچنین سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر ضرورت مبارزه مشترک کشورها علیه تروریسم و ‌افراط گرایی، جدایی طلبی، جرائم سازمان یافته فراملی از جمله قاچاق مواد مخدر، جرائم سایبری و سایر تهدیدهای امنیتی تاکید کردند.

رحمان و وانگ یی همچنین در خصوص وضعیت جاری سیاسی و نظامی افغانستان گفت و گو و تبادل نظر کردند.

در این دیدار از طرف چینی بابت اختصاص 300 هزار دوز واکسن کرونا برای تاجیکستان قدردانی شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس