کد خبر 1248205
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
پرده آخر جنگ ۲۰ ساله آمریکا علیه افغانستان

افغانستان به عرصه‌ای برای کاهش اعتبار بین المللی آمریکا به هزینه جان مردم این کشور تبدیل شد.

به گزارش مشرق، خروج شبانه آمریکا از پایگاه هوایی «بگرام» افغانستان، پرده آخر جنگ ۲۰ ساله آمریکا علیه افغانستان و طولانی‌ترین جنگ خارجی تاریخ این کشور بود.

بیشتر بخوانید:

شیشه افغانستان و دستمال کثیف آمریکا!+ فیلم

تحلیل‌های متفاوتی از پایان این جنگ ارائه شده است که نقطه مشترکشان در ۲ موضوع است: شکست آمریکا و وخیم‌تر شدن اوضاع افغانستان در پی اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا.

به گزارش «اکونومیست»، آمریکا ۲۰ سال علیه افغانستان جنگید، بیش از ۲ میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرد، هزاران نیروی خود را در این جنگ از دست داد، شاهد کشته شدن ده‌ها هزار نظامی و غیرنظامی افغانستانی بود؛ اکنون تقریبا با هیچ دستاوردی خواهان پایان دادن به ماجراجویی خود در افغانستان است.

درست است که «القاعده»، به عنوان عامل حادثه ۱۱ سپتامبر و دلیل ادعایی آمریکا برای حمله به افغانستان، دیگر قدرت چندانی ندارد، هرچند کاملا نابود نشده است، اما دیگر گروه‌ها در افغانستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

واکنش آمریکا به حملات راکتی کاخ ریاست جمهوری افغانستان

از نظر تئوری، طالبان و دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان در حال مذاکره برای دستیابی به توافق صلح هستند که براساس آن طالبان با زمین گذاشتن اسلحه خود، در سیستم سیاسی از نو طراحی شده افغانستان شرکت خواهد داشت.

ورود بازیگران خارجی به درگیری افغانستان می‌تواند ویرانی بیشتری برای این کشور که ۴ دهه گذشته در جنگ بوده، به دنبال داشته باشد؛ به زبان ساده تر، آمریکا یک کشور و ملت ۴۰ میلیون نفری را در شرایطی سخت قرار داده و رها کرده است.

اما نکات مهمی در مورد خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، وجود دارند که عبارتند از:

۱. بی اعتباری بین المللی آمریکا به دلیل خروج شبانه، عجولانه و بی برنامه از افغانستان

۲. شکست سنگین آمریکا در پایان ۲۰ سال جنگ علیه افغانستان

در مورد تفاوت ۲ جنگ آمریکا علیه ویتنام و افغانستان که این روزها به عنوان ۲ تجربه ناخوشایند «واشنگتن» از درگیری نظامی خارجی درازمدت، مطرح می‌شوند، نیز باید گفت که جنگ افغانستان اهمیتی برای پنتاگون نداشته و با وجود طولانی‌تر بودن، تلفات به مراتب کمتری برای آمریکا به دنبال داشت و البته عقب نشینی آمریکا از افغانستان، در مجامع خارجی به عنوان ضعف آمریکا تلقی شده است؛ ضعفی که مدت هاست مشهود است.

زندگی مردم عادی افغانستان ۲۰ سال پس از حمله آمریکا، بیش از هر زمان دیگری ناامن است.

براساس برآوردهای سازمان ملل، تلفات غیرنظامی در افغانستان در سال گذشته تقریبا ۳۰ درصد بیش از سال ۲۰۰۱، سال آغاز حمله آمریکا به افغانستان بود. اقتصاد افغانستان کوچکتر از یک دهه قبل است.

آمریکا هرگز قصد حل همه مشکلات افغانستان را نداشت؛ اما ترک این کشور در شرایطی بدتر از زمان حمله به این کشور، شکستی واضح است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 0
    آمریکا با ورود به افغانستان. اقتصاد تریاکی آن را کاملا رونق بخشید. هههههههههههه
  • فرشاد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 1
    کی این افغانی ها از ایران می روند
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
      1 1
      خب اگه برن، کاراشون را چه کسی انجام میده؟
  • حسن IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    3 0
    یک چاه کنی چاه حفر میکرد رهگذری گفت خودت را زحمت ندهید در این چاه به اب نمی رسید چاه کن در جواب گفت صاحب اینجا به اب نرسد بلاخره من به پولم میرسم . حالا امریکا موفق نشد و شکست خورد ولی کارخانه اسلحه سازی پرسنل ارتش و پیمانکاران دیگر و ..... از این جنگ بهره بردند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس