کد خبر 1243942
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
خیز دلتا در میان خواب سنگین تهرانی ها/عادی سازی خطرناک است

پیک پنجم ویروس کرونا با واریانت دلتا در حالی در استان تهران پیشروی می کند که به نظر می رسد، عادی سازی در خصوص کرونا عامل اصلی موج اخیر باشد.

به گزارش مشرق، با گذشت چند روز از ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلی مشاغل در مناطق قرمز، کرکره اغلب واحدهای صنفی مشمول گروه دو تا چهار شغلی در استان تهران همچنان بالا است.

این فعالیت کسبه و عادی سازی کرونا در حالی است، که به گفته مسئولان امر روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد، که هزار و ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۸۶ نفر رسیده است و در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند

در استان تهران نیز ۱۴ شهرستان وضعیت قرمز کرونایی دارند و تنها وضعیت دو شهرستان نارنجی است و به گفته مسئولان و کارشناسان بهداشتی میزان سرایت واریانت دلتا کرونا هشت الی ۱۲ برابر کووید ۱۹ کلاسیک است و این امر اهمیت هوشیاری بیش از پیش در این خصوص و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی چندان مناسب نیست و در استان تهران ۷۴ درصد است، که هرچند نسبت به میانگین رعایت این شیوه نامه‌ها در کشور دو درصد بیشتر است، اما به اعتقاد فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران همچنان کم است.

با ناقضان محدودیت‌های کرونایی برخورد جدی می‌شود

در مترو و وسایل نقلیه ازدحام بالای جمعیت عملاً رعایت شیوه نامه‌ها را به مخاطره انداخته است، تجمعات در استان تهران علیرغم تأکیدات استاندار تهران و معاونین وی لغو نشده و نگران کننده است، استاندار تهران در این خصوص گفت: موج پنجم ویروس کرونا در استان تهران شروع شده و همه باید هوشیار باشیم.

انوشیروان محسنی بندپی اضافه کرد: به کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که حتی المقدور از برگزاری جلسات خودداری کنند و در صورت ضرورت، جلسات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری حداکثر با ۱۵ نفر برگزار شود، در همین راستا دیگر تجمعات و حتی کلاس‌های بالای ۱۵ نفر نیز باید تعطیل شوند.

وی در پاسخ به این سوال  که «متأسفانه اهتمام کمی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای عمل به این ابلاغیه دیده شده است، چه ابزاری برای نظارت بر اجرای دقیق این ابلاغیه وجود دارد؟» گفت: چنانچه دستگاه‌های اجرایی اهتمام لازم در مورد دستور العمل های مذکور را نداشته باشند، برابر با ضوابط اقدامات انضباطی نسبت به آنها اعمال خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان تهران تاکید کرد: تمام اصناف و ادارات موظف هستند که به دستور ستاد مقابله با کرونا توجه کرده و پروتکل‌ها و ظرفیت حداکثر ۵۰ درصدی را رعایت کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد، رستوران‌ها و مراکز تجمع و اصناف عامل اصلی تشدید واریانت دلتا هستند، به همین دلیل باید نظارت دقیق‌تر بر فعالیت اصناف وجود داشته باشد و گروه‌های شغلی غیر ضروری نیز تعطیل شوند.

بازارچه‌ها، بازارها، اصناف و مراکز تجمعی نیز همچنان باز است و شب‌ها نیز جمعیت قابل ملاحظه‌ای در بوستان‌ها، پارک‌ها و هر جای سر سبز و خنک مشاهده می‌شود.

خیز دلتا در میان خواب سنگین تهرانی ها/عادی سازی خطرناک است

چرا اصناف و پاساژهای پر ازدحام تهران باز است

یکی از اصناف جنوب تهران با بیان اینکه تمام پاساژها و مراکز تجاری بزرگ تهران باز هستند، افزود: نمی دانم چرا در زمینه تعطیلی اصناف فقط زور مسئولان به مغازه‌های کوچک‌تر و مناطق حاشیه‌ای می‌رسد، در حالی که خطر شیوع ویروس در پاساژها و مراکز شیک و بزرگ و پر ازدحام که بیشتر است.

محمد مولایی که فروشنده پوشاک بود، در توضیح اینکه چرا فروشگاه را تعطیل نمی‌کند، نیز گفت: من فروشنده‌ام و برای مردم کار می‌کنم، صاحب فروشگاه همین الان تلفن بزند و بگوید، تعطیل کن، مغازه را می بندم و می‌روم، ولی تعیین کننده برای من نه ستاد کرونا بلکه صاحب فروشگاه است.

وی گفت: من خودم پنج تا هفت ماه حدوداً خیلی مراقب بودم، اما بعد از آن حوصله ام سر رفت و خسته شدم، امیدی هم به واکسن نمی بینم، به همین دلیل کار می‌کنم، که حداقل بیکار و گرسنه نمانم.

جریمه می‌دهم اما مغازه ام را نمی‌توانم تعطیل کنم

یکی دیگر از اصناف در رباط کریم در این خصوص می‌گوید: ما در ۱۷ ماه گذشته چهار دور تعطیلی کسب‌وکار را، در کنار محقق نشدن بسته‌های حمایتی دولت، شاهد بوده‌ایم، دیگر عملاً در دور پنجم نمی‌توانیم محدودیت‌ها را اعمال کنیم و تاب تعطیلی مغازه‌ها را نداریم.

وی تأکید کرد: حاضرم حتی با پرداخت جریمه به‌عنوان هزینه بالا بودن کرکره مغازه ام به فعالیت ادامه دهم زیرا تعطیلی کسب‌وکار دیگر برایم امکان‌پذیر نیست.

افزایش مرگ و میرهای کرونایی در تهران/ ‏‬هشدار نسبت به عادی سازی

اما فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به افزایش حدود ۲۰ درصدی مراجعات بیماران کرونایی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها گفت: متأسفانه در هفته گذشته شاهد افزایش ۱۳.۵ درصدی مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا بودیم و نباید این میزان و پیک پنجم کرونا را نادیده گرفت و یا سهل انگاری و عادی سازی کرد.

علیرضا زالی گفت: واکسیناسیون درصد قابل توجهی از جمعیت جامعه بسیار مهم است، اما در عین حال باید شیوه نامه‌ها رعایت شده و همه در خصوص ویروس کرونا هوشیار باشیم.

خیز دلتا در میان خواب سنگین تهرانی ها/عادی سازی خطرناک است

به نظر می‌رسد، همچنان نیاز به همدلی و همبستگی جمعی برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی از یک سو، عمل دولت به وعده‌ها در خصوص بسته‌های کرونایی حمایتی از اصناف از سویی دیگر و نیز تمرکز بر تولید و تزریق واکسن می‌توانند، به عنوان سه ضلع مثلث مقابله با کرونا جلوی تشدید این ویروس منحوس را بگیرند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 1
    باز نزدیک به ماه های عزیز شدیم دوباره مداد رنگی ها و موج سواری کرونا شروع شد لابد با فرارسیدن محرم سفر جدول مندلیف کرونا می آید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس