کد خبر 12383
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵

شهريار بحراني، با تاکيد برکاربرد کلمه «جن زدگي» به جاي «مسخ» در توضيح ابعاد ديدگاه خود در اين باره گفت: مسخ از جمله موارديست که در آخرالزمان طبق روايات اتفاق مي‌افتد به معني تبديل شدن انسان به يک حيوان منفور است.

به گزارش مشرق به نقل از هنرنيوز شهريار بحراني در پاسخ به اين پرسش که «آنچه که محرز است در اين فيلم برخي از تکنيک‌ها با مسئله ماورا تلفيق شده است. آيا کارکردي که انتظارداشتيد حاصل گشته؟ و چقدر براي اين المان‌ها تلاش شده است؟» گفت: تمام کساني که کارهاي قرآني مي‌کنند به اين امر واقفند که به هيچ عنوان نمي‌توانند آنطور که بايد و شايد به عمق کتاب عظيم الهي پي‌ببرند و بتوانند آن متون عميق و لايه‌هاي ژرفش را واکاوي بکنند.
وي ادامه داد: گروه ما فقط در سطح خودش در اين راه پيش رفت و البته از کمک دو گروه تحقيقات قرآني و روايي با کار مفصل پژوهشي در زمينه استخراج آيات قرآني و تحقيق پيرامون مفاهيمي درباره حضرت سليمان(ع)، مفهوم ملک، ماجراي اجنه و شياطين و موضوعاتي از اين قبيل و همين طور گروه تحقيقات روايي به سرپرستي حميد محمدي در کنار گروه محققان قرآني و نيز جمعي از پژوهشگران دفتر پژوهشي قم، روايات مربوط به همين موضوعات را استخراج کردند و براي اولين بار کار پالايش روايات را از روايات ضعيف يا اسرائيليات انجام دادند. فراتر از اين، کار مهمي که انجام شد اين بود که توانستند اسرائيليات و روايات ضعيف و مخدوش را که براي زندگاني آن حضرت فضايي از افسانه پردازي ايجاد کرده بود استخراج کنند و براي اولين بار تصوير صحيحي از اين پيامبر عظيم الشأن و پدر بزرگوارش، ايجاد نمايند.
وي همچنين با تاکيد بر منابع موثق ديني اين پرسش را که «طرح قضيه ماورا توانسته است پندارها و شنيدارهاي هميشگي ما را درباره حضرت سليمان(ع) به چالش بکشاند. آيا تعمدي در چنين لايه پردازي وجود دارد؟» اينگونه پاسخ گفت: تعمد ما برآنچه که ما از اهل بيت عليه السلام سراغ داريم و مباحثي درباره خداوند، خلقت آسمانها و زمين، کل ماجراهاي مبنايي که هر مسلمان مومني بايد به آن اعتقاد داشته باشد و در واقع نگاه به نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و متون اصلي است و در خصوص اين فيلم، کمتر به متون غير وحياني يا ضعيف مراجعه شده است، تنها در موارد اندکي، پاره اي توجهات به آن شد؛ مثل بررسي آيين‌هاي مشرکانه قوم يهود و تأثير زيادي که بر قوم بني اسرائيل داشت، بخصوص آيين‌هاي مشرکانه مصر باستان که مدت طولاني بني اسرائيل آنجا زندگي مي‌کردند و در آنان گرايشات خطرناکي ايجاد کرد و آنها آن را از موسي (ع) و ساير پيامبرانشان پنهان داشتند که اين امر باعث انحرافات بزرگي در تفکر يهود و الحاق به تفکر فراماسونري و ماجراهاي بعدي تاريخ بشر شد. من خود يکي از اعضاي گروه تحقيق بودم و تلاش شد که اين مفاهيم ،در خدمت مفاهيم اصلي قرآن به کار گرفته شود.
شهريار بحراني، با تاکيد برکاربرد کلمه «جن زدگي» به جاي «مسخ» در توضيح ابعاد ديدگاه خود در اين باره گفت: مسخ از جمله موارديست که در آخرالزمان طبق روايات اتفاق مي‌افتد به معني تبديل شدن انسان به يک حيوان منفور است؛ اين اتفاق يک بار در زمان بني اسرائيل در ماجراي سرپيچي شان از دستور وارده بر عدم ماهيگيري در روز شنبه اتفاق افتاد. من اينجا بهتر مي دانم از کلمه« جن زدگي» يا «مجنون شدن» استفاده شود. ما دراين فيلم جن زدگي داشتيم؛ به اين معني که جني بتواند بر روح و روان فردي اثر بگذارد و آن شخص را در اختيار بگيرد که در اين حالت رفتار وحشيانه آن جن از او سر مي زند. مثل همان تعريف کلمه ديوانه که به نفوذ ديو در انسان و مجنون به معني نفوذ جن در روح و روان انسان گفته مي شود. آنچه در فيلم به تصوير درآمده است به سبب فتنه ايست که به خاطر آن فتنه حضرت سليمان مجبور مي شود آنها را به تسلط خود در بياورد زيرا اگر تسخير نشوند به انواع مختلف به فکر انتقام جويي از بشر هستند مخصوصاً ابليس، که در اين رابطه، سوگند خورده است.وي پرسش خبرنگار هنر نيوز را از تعريف کلمه «فتنه» و نگاه منتقدان، به امتحان الهي تعبير کرد و گفت: فتنه يک مفهوم کلي است؛ چه توسط نفوذ اجنه و وسوسه‌هاي آنها، چه توسط شياطين انسي که سبب توطئه‌ها در فضاي کفر و نفاق و عدم تميز حق و باطل مي‌شود. بنابراين غباري از بي‌بصيرتي جامعه را فرا مي‌گيرد که براي امتحان افراد فتنه است، بلايي است که خداوند در داستان‌هاي پيامبران انسانها را نسبت به آن آگاه مي کند و هشدار مي‌دهد.شهريار بحراني همچنين درباره اين مطلب که«تاکنون در سينماي ما، تکنيک هاي ساخت فضاي ماورايي به چندان موفقيتي دست نيافته اند، شما توفيق خود را در اين قضيه چگونه مي بينيد؟» گفت: موفقيت اين فيلم را بهتر است مخاطبين آن مطرح کنند. تاکنون بسياري از مخاطبان فرهيخته ما از بيان شدن مفاهيم ماورايي به زبان داستاني احساس رضايت کرده اند.
وي، نقطه نظر خود را پيرامون آخرين پرسش خبرنگار هنرنيوز، در رابطه با تمايز اين فيلم به لحاظ ابعاد پرداخت با ديگر آثار تاريخي که به صورت خطي ساخته شده‌اند، چنين شرح داد: آنچه در نقدتان (نقد فيلم در هنرنيوز) مطرح کرده‌ايد بحث زيبايي است و رويکردي همه جانبه دارد؛ چون داستان هاي تاريخي معمولا يک بعدي هستند. ما در اين فيلم، فعاليت چند گروه را به طور همزمان داشتيم ؛گروه تاريخي، معماري و هنر، فن آوري روز و جلوه هاي ويژه که همه حد خود سعي کرديم نگاهي همه جانبه به هنر داشته باشيم ودر اين کار، کم نگذاريم. ما همه در اجراي آنچه دغدغه پيام مقام معظم رهبري است در رابطه با توليد فکر و علم، تلاش خواهيم کرد تا انشاالله رضايت رهبرمان را جلب نماييم.
شهريار بحراني، ضمن تشکر از نظرات سازنده منتقدان گفت: نخست تشکر مي‌کنم از تيزبيني شما دوستان که با فکر سالم و نقد صحيح به کمک ما فيلمسازان مي آييد و ما نيز بايد از اين نقدهاي سالم و سنجيده و اين تيزبيني ها استفاده کنيم تا هم به کار خود قوام بدهيم و هم جوي از تفکر سالم را در فيلم‌‌هاي‌مان در پي بگيريم. اميدوارم که اين تفکر نقد سازنده به عنوان يک فرهنگ گسترش يابد و ما همه با هم با زبان و قلب مهربان با يکديگر روبرو شويم و به همديگر تذکر بدهيم.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس