نقش پدرها در رشد روانی دخترها/ با دختران نوجوان‌مان چطور تعامل کنیم؟

در تربیت یک دختر درست است که هردوی والدین مسئول هستند اما پدران نقش موثرتری در ایجاد حس امنیت ، استقلال و انتخاب های صحیح دخترانشان در آینده دارند.

به گزارش مشرق، دختران از همان زمان تولد و مراحل مختلف رشدی شان به لحاظ بازی های نقشی، نقش مادر و خواهر را بازی می کنند و از اسباب بازی های عروسکی و خاله بازی بیشتر خوششان می آید ، آنها به لحاظ روانشناسی نیز به مسائل عینی تر و جزئی تر توجه می کنند، در ارتباط با مسائل و مشکلاتشان بیشتر صحبت می کنند تا درون ریزی داشته باشند. حتی به لحاظ مسئولیت پذیری نیز در هر شرایط روحی ، مسئولیت هایشان را به تعویق نمی اندازند و حتی با وجود اضطراب و استرس به اهدافشان می پردازند. حتی به لحاظ علمی هم ثابت شده که دخترها نسبت به پسرها فعال تر هستند.

بیشتر بخوانید:

روز "دختر" و عکس یادگاری با پیراهن پدر+ عکس

در تقویم ایرانی سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) روز بزرگداشت و کرامت دختران نامگذاری شده. در آستانه این روز عزیز به اهمیت تربیتی دختران به ویژه از سوی پدرانشان در گزارشی توجهی داشتیم. پیامبر اعظم(ص) می فرمایند که بهترین فرزندان شما دختران هستند و هر که را دختری است، خداوند یاری دهنده او، برکت بخش به او و آمرزنده او خواهد بود. امام صادق(ع) نیز فرمودند پسران نعمتند و دختران حسنه و نیکی، و خداوند از نعمت ­ها می­ پرسد، ولی بر نیکی­ها پاداش می­ دهد. همین اشارات به روایات نشان دهنده اهمیت توجه به دختران در دین اسلام است.

با دختران نوجوان‌مان چطور تعامل کنیم؟

در تربیت یک دختر هر دوی والدین مسئول هستند. مادر می‌تواند به او زن بودن و پدر می‌تواند به او استقلال را بیاموزد. پدر مسئول است دخترش را شجاع و قوی تربیت کند و به گونه‌ای رفتار کند که احساس باارزش بودن به او دست بدهد. به او یاد بدهد چگونه ماجراجویی کند و اعتماد به نفس و حس امنیت به او بدهد.

رابطه پدر و دختر رابطه‌ای ساده است. دختر تا آخر عمر پدرش را دوست خواهد داشت و به او اعتماد می‌کند. چرا که او اولین عشق، اولین قهرمان و اولین مرد زندگیش است.

*نقش پدر در رشد روانی دختر

اولین مردی که دختر به او ابراز علاقه می کند پدر اوست. پاسخی که پدر به ابراز علاقه او نشان می دهد برای رشد جنسی دختر بسیار حیاتی است. گرمای رابطه عاطفی با پدر، بازیگوشی و عشق پدر برای رشد جنسی سالم دختر بسیار مهم است. بنابراین پدرها با رفتار استانداردشان خطوط را برای دخترانشان تعیین می کنند چرا که دخترها بر همین اساس مردها را قضاوت می کنند.

بنابراین بهتر این است که اولین کسی که دخترتان را به سینما، کنسرت، پارک، شهربازی و هر مکان دیگری می برد، شما پدر محترم باشید. اولین کسی که برایش قلب و شکلات و خرس عروسکی می خرد. فرزند شما این اولین بارها را فراموش نخواهد کرد و همین امر باعث آرامش روانی او تا پایان عمر خواهد شد و از شما به نیکی یاد می کند.

به لحاظ روان شناسی ثابت شده است دخترانی که در خانه مورد حمایت عاطفی پدرانشان قرار می گیرند، در ارتباط با جنس مخالف دچار تصمیم های سطحی و لحظه ای و زودگذر نمی شوند، اینکه با یک محبت کوچک دلشان بلرزد و فریب بخورند چرا که از نظر عاطفی اقناع هستند.

با دختران نوجوان‌مان چطور تعامل کنیم؟

بنابراین به لحاظ تربیتی همانقدر که مادران در رشد دختران اثرگذارند، پدران نیز در انتخاب ها و آینده دخترانشان موثرند. در واقع رفتار و کردار پدر با دختر آینده او را تعیین می کند حتی نوع رفتار پدر با مادر خانواده، نگرش دختر نسبت به آینده اش را تعیین میکند و به سلامت عاطفی او اثر می گذارد.

پدری که نقش طبیعی خود را به عنوان حامی جنسیت دختر جوان خود نادیده می گیرد، بیشتر به روحیه دختر آزار می رساند و روند رشد عادی او را برای معاشرت با دیگران به خطر می اندازد. چنین دختری باید بقیه عمر خود را صرف بازپس گیری جنسیت خود کند، دخترانی که در دوران کودکی از بی توجهی پدر رنج برده اند در هر رابطه ای دنبال آن توجه گمشده می گردند.

 بسیاری از زنان موفق در دوره کودکی و نوجوانی، پدرانی داشته‌اند که استعداد و احساسات مربوط به جذابیت و دوست‌داشتنی بودن را در آن‌ها پرورش داده‌اند. در واقع، این زنان در طول زمان شکل‌گیری شخصیت، به طور مستمر از جانب پدران‌شان مورد احترام بوده و هیچ‌گاه ، ضعیف شمرده نشده‌اند. 

مهدی دوایی، روان شناس در این زمینه می گوید که بهترین دوست مذکر برای یک دختر،  پدرش هست. اولویت اول دختران در رابطه با مردان، رابطه جنسی نیست بلکه رابطه عاطفی است و بهترین شخص برای ایجاد این رابطه‌ عاطفی، پدر دختر است

. دختران در رابطه یک تشنگی عاطفی احساس می کنند که پدر می تواند این عطش را برطرف کند.  اگر پدری بعد عاطفی را تامین کند و جبران کننده کمبود عاطفه دختر باشد، دیگر دختر به سمت تامین نیاز از بیرون از منزل نمی رود.

با دختران نوجوان‌مان چطور تعامل کنیم؟

*با دختر نوجوان چطور تعامل کنیم

برای اینکه وارد جهان دختر نوجوانتان بشوید:

۱/ باید جهانش را بشناسید: تغییرات جسمی که در این دوره به وجود می آید برایش نگران کننده است، پس لازم است  درباره تغییرات جسمی اش به او آگاهی کافی بدهیم.

۲/ دختران نوجوان پیوسته نگران ظاهرشان هستند: پس لازم است اطلاعاتی درباره مراحل رشد به او بدهیم . وقتی او بداند همه دختران نسبت به ظاهرشان نگرانند و این یک ویژگی وابسته به سن است ، احساس آرامش خواهد کرد ؛ حتی می توانید از خاطرات دوره نوجوانی خودتان با او حرف بزنید.

۳/دختر نوجوان دوست دارد حریم خصوصی داشته باشد: پس به خلوت او احترام بگذارید و گاه  و بیگاه سرزده وارد اتاقش نشوید، مگر اینکه دلیل منطقی داشت باشید. او را در موقعیت هایی قرار دهید که تصمیم گیرنده نهایی خودش باشد چرا که مهارت تصمیم گیری را فرا می گیرد و در زندگی اش می تواند درست عمل کند.

۴/نباید همیشه نگران او باشید: چرا که با کنترل کردن های زیاد ممکن است دروغگو بشود بنابراین به جای محدودیت به او آموزش مراقبت از خود و مبارزه با خطر بدهید. حتی می توانید خواسته هایتان درباره نحوه ارتباط با دوستانش، زمان برگشت به خانه و استفاده از هر وسیله و اینترنتی توضیح دهید.

و نکته پایانی اینی است که دخترانی در سن بلوغ با پدرانشان رابطه بهتری دارند، بدون شک در تحصیل و دوست یابی موفق تر هستند و رابطه زناشویی آینده شان نیز بهتر خواهد بود. در واقع این دختران نیروند تر هستند و هیجاناتشان را بهتر می شناسند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    3 0
    خب اگه یتیم یافرزند طلاق بود و پدر نداشت چی چرا مقاله ناقصه
  • فاطمه احمدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    مطلب بسیار مفیدی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس