کد خبر 1229908
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
آیا انتفاضه دیگری در کرانه باختری در راه است؟

کرانه باختری این روزها علیه صهیونیست‌ها طوفانی است و تحولات روزهای اخیر به ویژه درگیری‌های مسلحانه با صهیونیست‌ها گواه این است که به زودی شاهد انتفاضه مسلحانه مشابه آنچه در سال ۲۰۰۰ رخ داد، خواهیم بود.

به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای با اشاره به تحولات جدید در جنین در کرانه باختری می‌نویسد: آیا شاهد انتفاضه مسلحانه جدید در کرانه باختری هستیم؟ آیا در آستانه سرپیچی از فرامین مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و هماهنگی امنیتی هستیم؟

این رسانه نوشت: کرانه باختری این روزها در حال جوش و خروش است و شواهد اولیه احتمال انفجار اوضاع و بروز انتفاضه مسلحانه علیه نظامیان اشغالگر مشابه آنچه در سال ۲۰۰۰ رخ داد را نوید می‌دهد.

این نشانه‌ها را با رصد موارد ذیل می‌توان دید؛

اول، شهادت سه فلسطینی که در میان آنها دو نفر از نیروهای اطلاعات نظامی فلسطین هستند و سومی اسیر سابق است که در جریان رویارویی با ارتش رژیم صهیونیستی هنگام یورش به شهر «جنین» رخ داد.

دوم، اعلام فراخوان از کادرش برای حمایت از ارضی اشغالی و مقدسات از گزند حملات اسرائیل و مقابله با اقدامات تحریک آمیز شهرک نشینان در قدس و محله‌های در معرض تهدید مانند «سلوان» و «شیخ جراح».

سوم، بازنده خارج شدن تشکیلات خودگردان فلسطین و سران آن، به شکل بزرگ از جنگ اخیر غزه، تا حماس وظیفه دفاع از مسجد الاقصی را برعهده گیرد؛ با موشک‌ها و پایداری یازده روزه‌ای که «نتانیاهو» طی آن مجبور شد که دست به دامان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای دست یابی به آتش‌بس شود.

این رسانه در ادامه آورده است: بر اساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، نشانه‌های بروز سرپیچی در میان نیروهای امنیتی فلسطینی علیه فرماندهان خود و در اختیار گرفتن کنترل اوضاع به دست خودشان و رویارویی با اشغالگران و نیروهای آن به ویژه در «جنین» معروف به داشتن مردان شجاع، وجود دارد.

ساکنان جنین در جریان انتفاضه مسلحانه دوم با شجاعت تمام به رویارویی با نظامیان اشغالگر پرداختند و حدود دو هفته در برابر تانک‌های اسرائیلی ایستادگی کردند و تا هنگام شهادت جنگیدند. در آن زمان، رژیم اشغالگر بیست نفر از افسران و نظامیان خود را از دست داد و ده‌ها نفر زخمی داد شدند، موضوعی که یاسر عرفات آنرا «جنینگراد» نامید.

رای الیوم در ادامه می‌نویسد: این اولین باری است که نیروهای وابسته به تشکیلات خودگردان با نظامیان رژیم صهیونیستی از زمان سال ۲۰۰۰ می‌جنگند و به ویژه پس از آموزش مجدد و جذب این نیروها از سوی ژنرال «دیتون» آمریکایی. هدف این بود که این نیروها فقط حامی اشغالگران و شهرک نشینان باشند و همکاری قوی با دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به منظور ممانعت از هرگونه عملیات شهادت طلبانه در کرانه باختری داشته باشند.

برخی از نیروهای امنیتی فلسطینی و به ویژه جوانان آن در قبال هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی علیه انتفاضه ملت خود، احساس ننگ و شرم می‌کنند به ویژه در سایه حملات اسرائیل به مسجد الاقصی و قدس و محله‌های آن و به همین دلیل این نیروها از فرامین سران تشکیلات خودگردان در رام الله سرپیچی کرده و از سلاح علیه اشغالگران استفاده کردند، مشابه آنچه در شهر جنین رخ داد.

کرانه باختری پر از سلاح گرم است و همین طور در اراضی ۱۹۴۸ سلاح در دسترس است. مقامات اسرائیلی گسترش سلاح از مناطق خط سبز را آسان کرده‌اند تا به باندهای تبهکار و مواد مخدر مجال بی ثباتی را بدهند؛ اما به نظر می رسد که سحر ساحر در آینده بسیار نزدیک به خودش بازخواهد گشت.

شعله ورد شدن انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری به مثابه ضربه مهلک به امنیت اسرائیل به سبب درهم آمیختگی اعراب، یهودیان و شهرک نشینان در مناطق و محله‌ها، محسوب می‌شود.

اگر تکنولوژی موشکی به آنجا برسد و این هم محتمل است، این مفهومش این است که انتفاضه آتی با سلاح سبک نخواهد بود بلکه مشابه حملات موشکی در غزه خواهد بود.

رای الیوم در پایان نوشت: اسرائیلی‌ها با اهانت متوالی به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی، تنش را به نهایت خود رسانده‌اند و زمان آن فرا رسیده است که تاوان سنگینی بپردازند.

یادآور می شود که جنبش حماس در بیانیه‌ای درباره درگیری‌های مسلحانه با صهیونیست‌ها در شهر «جنین» در کرانه باختری تاکید کرد که درگیری مسلحانه عناصر سرویس‌های امنیتی فلسطینی با نظامیان اسرائیلی در جنین، اقدامی شجاعانه است.

در درگیری مسلحانه بامداد روز پنجشنبه نیروهای امنیتی فلسطینی با نظامیان اسرائیلی در شهر جنین، ۲ نفر از نیروهای امنیتی و یک آزاده فلسطینی به شهادت رسیدند و یک نفر دیگر نیز به شدت مجروح شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    1 1
    ان شاالله انتفاضه هااااا در پیش باشد و ما هم شرکت کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس