رژیم اسرائیل ۷۴ سال پس از اشغال فلسطین؛ همچنان ناکام در تأمین امنیت شهرک‌نشینان

اطمینان بخشی به افکار عمومی صهیونیست‌ها در فضای ملتهب هفتاد و چهارمین سالگرد موجودیت رژیم اسرائیل به بحرانی برای محافل امنیتی و نظامی تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، از ۲۲ مارس گذشته، اسرائیل به دلیل عملیات های متوالی شهادت طلبانه ی فلسطینی‌ها که در بئرالسبع آغاز شد در وضعیت نابسامان امنیتی قرار دارد، لذا به دنبال تقویت تدابیر امنیتی خود است. حضور نظامی آن‌ها در داخل کرانه باختری اشغالی به حدی رسیده که دیدن سربازان ارتش اسرائیل با لباس نظامی در داخل شهرهای اسرائیل به امری عادی تبدیل شده است. همه‌ی این اقدامات به منظور بازگرداندن اعتماد به افکار عمومی اسرائیل در توانایی نهادهای امنیتی و نظامی برای برقراری امنیت است.

با توجه به فضای ناامنی موجود برای اسرائیلی‌ها، هفتاد و چهارمین سالگرد تأسیس اسرائیل فرا رسید که مهمترین مناسبت در دستور کار داخلی اسرائیل است که امسال همه ابزارهای خود را برای برگزاری این مراسم بسیج کرده است. از جمله اقدامات این مراسم، رژه نظامی، جشن‌های تجلیل از سربازان ارتش اسرائیل و برجسته سازی قدرت آنها در سطح دیپلماتیک از طریق تبریک‌های ویدئویی فراوان از سوی رهبران کشورهای بزرگ جهان و همچنین تبریک کشورهای سازشکار عربی است که همه این اقدامات  با پوشش مستقیم رسانه‌های صهیونیستی همراه بود تا تصویر قدرت و کنترل  اسرائیل را منتقل کند.

در جریان این مراسم اسرائیلی‌ها که پر از پیام‌های اطمینان بخش برای شهرک نشینان بود،  دو فلسطینی بدون توجه به هشدارهای امنیتی، با تبر خود تدابیر امنیتی اسرائیل را زیر سوال بردند. بنابراین طبیعی بود که اسرائیل با توجه به آنچه که آن را (سندرم عملیات شهادت طلبانه فلسطینی) در دوره اخیر نامید، به دنبال فرار از این احساس ناامنی از طریق خالی کردن کینه خود ضد فلسطینیان و بازگرداندن اعتماد به شهرک نشینان است. لذا برای این هدف گزینه‌های محدود زیر باقی می‌ماند.     

گزینه اول، کرانه باختری

هیچ شخصیت بزرگ و مشخصی از فلسطینی‌ها در کرانه باختری وجود ندارد که اسرائیل با ترور یا دستگیری وی بتواند به افکار عمومی خود اینگونه وانمود کرد که یک اقدام امنیتی مهم صورت گرفته است.

حتی در صورت حمله به اردوگاه آوارگان جنین به عنوان یک عملیات نظامی بزرگ، نیز قدرت تحمل پیامدهای سیاسی و خسارت‌های انسانی آن را ندارد. علاوه بر اینکه این عملیات نیز کمکی به جلوگیری از عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها نخواهد کرد، زیرا اکثر این عملیات‌ها فردی است و رابطه‌ای با گروهای سازمانی ندارد. اگرچه عملیات کماندویی العاد از منطقه جنین انجام شد، اما همانطور که سرویس‌های امنیتی اسرائیل اعلام کرده‌اند، تل‌آویو نقشه‌های خود در قبال جنین را پس از دو عملیات شهادت‌طلبانه توسط  ضیاء حمارشة و رعد حازم متوقف نخواهد کرد.

گزینه دوم: اراضی سال ۴۸

پیچیدگی‌های اراضی اشغال شده سال ۱۹۴۸ برای اسرائیل در این عرصه خیلی بیشتر است. انجام یک عملیات نظامی بزرگ به رهبری نفتالی بنت که به معنای سرنگونی کابینه اسرائیل است، زیرا متحدان عرب کابینه نمی توانند در مقابل اعتراضات فلسطینی‌ها مقاومت کنند، بنابراین مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد. از سویی دیگر دایره مشارکت فلسطینی‌ها در فعالیت‌های ضد کابینه در مرحله اخیر در این منطقه افزایش پیدا کرده است.

گزینه سوم، بازگشت به سیاست ترور در غزه

ترور یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، دستاورد مهمی برای نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل است که حتی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق هم نتوانست آن را اجرا کند. غزه همچنان برای استراتژی اسرائیل مشکل حل‌ نشده‌ای است. اعتقاد نهادهای نظامی و سیاسی این است که اگر ارتش اسرائیل موفق به ترور خاموش یا حتی علنی یکی از شخصیت‌های مقاومت فلسطین شود، می‌تواند در بازگرداندن اعتماد شهرک نشینان به یک پیشرفت بزرگ دست یابد.

با این حال، اسرائیل می‌داند که بهای ترور هر رهبر مقاومت، جنگ فوری است  که وضعیت امنیتی اسرائیل را دشوار تر خواهد کرد و جبهه ی داخلی اسرائیل در این مقطع زمانی توانایی مقابله با تبعات این جنگ را نخواهد داشت.

وضعیت بحران داخلی و رسانه‌ای اسرائیل در حال تشدید است تا جایی که سطوح سیاسی و امنیتی را به سمت گزینه بازگشت به ترور در نوار غزه حتی به قیمت جنگ سوق می دهد. زیرا سیاست منزوی کردن تمامی فلسطینی ها در کرانه باختری، بیت المقدس و سرزمین اشغالی سال ۱۹۴۸ از طریق استراتژی مهار اقتصادی و معیشتی غزه شکست خورد که بزرگترین بُعد آن نبرد شمشیر بیت المقدس است که غزه ناخواسته وارد این جنگ شد.

 بنابراین برخی از مقامات اسرائیلی معتقدند که ادامه سیاست مهار هیچ سودی برای اسرائیل نخواهد داشت. اوضاع ملتهب در کرانه باختری، بیت المقدس و سرزمین‌های سال  ۴۸ اسرائیل را مجبور کرد تا شعار (غزه از صلح برخوردار نخواهد شد، مگر اینکه تل‌آویو امنیت داشته باشد) را مطرح کند.  این ترورها ریشه در ذهنیت تلمودی اسرئیل دارد و اساس سیستم ایدئولوژیک و امنیتی اسرائیل انتقام است.

به گزارش المیادین، از سوی دیگر، روند واقع بینانه تری در داخل اسرائیل وجود دارد که منبع اصلی آن در نهادهای امنیتی و نظامی است که با توجه به اطلاعات و ارزیابی‌هایی که در اختیار دارد، متوجه است  که هرگونه رویارویی با غزه در این دوره به ویژه با افزایش تنش در مسجدالاقصی، به فلسطینی‌ها فرصت دیگری برای تحکیم وحدت جبهه‌های خودشان خواهد داد. علاوه بر این، اسرائیل را همزمان در همه جبهه‌ها در موقعیت جنگ قرار می دهد.   

این شرایط نشان می‌دهد که اسرائیل و سیستم امنیتی و نظامی آن در چالش واقعی قرار دارند و عملیات العاد در زمان‌ و شرایط امنیتی حساس، اثرات راهبردی بر کابینه و نهاد نظامی اسرائیل خواهد داشت. علاوه بر اینکه بر ماهیت پروژه صهیونیستی نیز تأثیرگذار است. اسرائیلی‌ها حتی پس از گذشت ۷۴ سال از اشغال سرزمین فلسطین، همچنان به دنبال گزینه‌ها و راه هایی برای تأمین امنیت خود و شهرک‌نشین‌های خود هستند که هنوز در این امر موفق نشده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس