محمد علی نمازی

محمدعلی نمازی می‌گوید: «همتی نشان داده در حد و اندازه‌های یک دولتمرد نیست؛ حتی اگر رأی بیاورد ماجرای نامزد اجاره‌ای دوباره تکرار می‌شود.»

سرویس سیاست مشرق- پس از برگزاری دو مناظره عیار نامزدهای اصلاح‌طلب بیش از گذشته مشخص‌شده است، حزب اصلاح‌طلب کارگزاران قبل از آغاز مناظره دوم حمایت علنی خود از نامزدی عبدالناصر همتی را اعلام کرده و برخی از اعضای ارشد این حزب برای قانع کردن نهاد اجماع ساز از رئیس بانک مرکزی روحانی دست‌به‌کار شده‌اند. اما برخی دیگر از اعضای حزب کارگزاران حمایت از همتی را قمار برای هیچ می‌دانند.

محمدعلی نمازی دراین‌باره به مشرق می‌گوید: «همتی نشان داده در حد و اندازه‌های یک دولتمرد نیست؛ حتی اگر رأی بیاورد ماجرای نامزد اجاره‌ای دوباره تکرار می‌شود» به نظر می‌رسد پس از پایان مناظره دوم ماه‌عسل همتی و اصلاح‌طلبان به آخر خط رسیده است و آن‌ها معتقدند روی اسب بازنده نباید شرط‌بندی کرد. البته پرده آخر سناریوی حمایت از همتی هنوز اجرانشده است. برخی می‌گویند؛ همتی روی دوقطبی سازی جبهه اصلاحات هنوز حساب می‌کند.

** دور دوم مناظره‌ها با محوریت مسائل سیاسی؛ فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، آقای همتی نامزد حزب کارگزاران را در این دور چگونه دیدید؟

اجازه بدهید کمی کلی‌تر دراین‌باره صحبت کنیم، من ایرادات اساسی به مناظره‌ها دارم و سه منشأ برای ایراد به مناظره‌ها می‌بینم: اول ساختار مناظرات؛ دومین مورد نحوه اجرا و ایراد سوم به پاسخ‌دهندگان است.

مناظره‌ها باید به‌منظور کشف حقیقت در انتخاب نامزد اصلح باشد، در همه‌جا مناظره‌ها بین دو نفر و بر سر یک موضوع انجام می‌شود تا بیننده یا شنونده امکان قضاوت داشته باشد؛ اما در ایران مناظره با موضوعات مختلف و میان چندین نفر انجام می‌شود. در این شکل از اجرا وقت کافی برای پرداختن به یک موضوع پدید نیامده و مسائل کلانی مانند ارزش پول ملی یا افزایش سطح اعتماد مردم مطرح نمی شود.

صداوسیما به شکل درستی مناظره‌ها را اداره نمی‌کند و از سویی برخی نامزدها از محتوای سوال خارج‌شده و به‌جای توضیح مسائل مهم شروع به انتقاد و مجادله با یکدیگر می‌کردند. متأسفانه برخی نامزدها به‌جای نقد رقیب به یکدیگر حمله می‌کردند.

ما شاهد نقد محترمانه نبودیم؛ برخی نامزدها نظام را به چالش می‌کشیدند؛ مثلاً آقای رضایی می‌گوید 250 هزار میلیارد تومان وام به برخی داده‌اند، این عدد وحشتناک است؛ و در میان مردم شائبه ایجاد می‌کند، یا آقای همتی سیاست‌های میدانی کشورمان را به چالش کشیده و اقتدار ما در برابر آمریکایی‌ها را زیر سؤال می‌برد. این افراد از دستور کار مناظره خارج‌شده و دیدگاه ارائه ندادند. من درک نمی‌کنم چرا نامزدها نظام را نقد می‌کنند.

** شخص همتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من به آقای همتی گفتم مراقب باش وارد حاشیه نشوید؛ اما ایشان کار خودش را می‌کند؛ او به‌جای دادن جواب تخصصی و فنی وارد حاشیه می‌شود. آقای مهر علیزاده هم متعرض به دیگران می‌شد. دو نامزد اصلاح‌طلب در مناظره‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند، البته این به خاطر آن است که نامزدهای اصلی جبهه اصلاحات رد صلاحیت شده‌اند. این دو نفرمصنوعی عمل می‌کنند.

**چرا حزب کارگزاران خیلی دیر به همتی رسید؟

در نهاد اجماع ساز پیش‌بینی‌شده بود که هرکسی رأی ده نفر را کسب کرد؛ نامزد انتخابات شود، البته قرار بود این نامزدها پالایش شوند. اما درنهایت همه ثبت‌نام کردند.

**آقای موسوی لاری گفته بود؛ همه بروند ثبت‌نام کنند.

ما پیش‌بینی رد صلاحیت داشتیم؛ به‌عنوان‌مثال همتی اصلاً قرار نبود نامزد انتخابات شود؛ اما در روزهای آخر توصیه شد ایشان وارد انتخابات شده و نامزد شود.

** چه کسی به ایشان توصیه کرد؟

همتی به‌صورت تشکیلاتی تشویق به ثبت‌نام نشده است، بلکه یکی از اصلاح‌طلبان به‌صورت فردی از ایشان خواست شانس خودش را امتحان کند. من خبر ندارم آن فرد چه کسی بود، اما مهر علیزاده بدون هماهنگی با اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کرد.

** میان دو نامزد اصلاح‌طلبان (مهر علیزاده و همتی) اقبال حزب کارگزاران به همتی بیشتر است، باوجودآنکه مهر علیزاده سابقه اصلاح‌طلبانه بیشتری دارد؟

مهر علیزاده برنامه‌ای به نهاد اجماع ساز نداده است، برای همین نظر اصلاح‌طلبان به سمت همتی است. البته مهر علیزاده اصلاح‌طلب‌تر است.

دو نامزد اصلاح طلب در مناظره نظام را به چالش نکشند/ همتی به جای بحث تخصصی وارد حاشیه شد/ مهرعلیزاده و همتی در مناظره کیفیت ندارند/ جبهه اصلاحات درباره حمایت از همتی نظرسنجی می‌کند

** پس چرا از مهر علیزاده حمایت نمی‌کنید؟

چون او با هماهنگی نهاد اجماع ساز نامزد نشده است.

** شاید حمایت شما از همتی بدین خاطر است که شانس او را در انتخابات بیشتر از نامزد اصلاح‌طلب می‌دانید؟

بله ممکن است به همین خاطر باشد؛ البته حمایت اصلاح‌طلبان از همتی تشکیلاتی و با هماهنگی نهاد اجماع ساز نیست. حمایت حزب کارگزاران از همتی به این خاطر است که او با هماهنگی حزب در انتخابات ثبت‌نام کرد، سابقه کارگزارانی دارد و لیبرال‌تر است. البته مهرعلیزاده دولتمرد محسوب می‌شود؛ سابقه معاونت رئیس دولت و استانداری داشته اما همتی دولتمرد نیست؛ مهرعلیزاده تنها به خاطر مسائل تشکیلاتی مورد اقبال قرار نگرفته است.

** همتی اگر رأی بیاورد، پیروزی او به معنای ادامه راه نامزد نیابتی است؛ یا روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب؟

همتی ادامه مسیر نامزد اجاره‌ای است. ما هشت سال از نامزد نیابتی ضربه خوردیم؛ من خبر ندارم دوستان حزب کارگزاران با او قول و قرار محکم گذاشته‌اند یا خیر!

**جبهه اصلاحات درنهایت از همتی حمایت می‌کند؟

اگر آقای همتی از پس مناظره‌ها و قرارهای کلاب هاوسی بربیاید؛ و سبد رأی خود را بالا ببرد؛ می‌تواند نامزد جبهه اصلاحات شود، جبهه اصلاحات درباره همتی قرار است نظرسنجی کند و اگر شرایط او خوب باشد؛ احتمال حمایت وجود دارد.

از اینکه وقت خودتان را در اختیار مشرق قراردادید؛ ممنونیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    13 5
    به فضل الهی لطف پرودگار بیش از قبل شامل حال ملت ایران خواهدشد و اصلاح طلبان همراه با آرزوی شان برای سلطه مجدد بر قوه مجریه برای همیشه در تاریخ دفن خواهندشد!!!
  • بختیاری IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    13 4
    این حضرات کیفیت لازم ندارن چیزهایی که دارن عبارتند از:1 -جاسوس الی بینهایت 2- دروغهایی 1000 روزه 3 - گلابی های پلاسیده (البته نه اینجا بلکه در انبارهای غرب وحشی به کلیدداری فـــــــــــــــــــــــدریــــــــــــکا جــــــــــــــــــــــــــون) 4 - تیشه های تیز جهت زدن ریشه ملت و مملکت ۵ - گل آلود کردن آب برای پیدا نشدن گند هایی که زدن ۶ - کی بود کی بود من نبودم ۷ - لبخند و قدم های زیبا ۸ - زبان با لهجه نیویورکی با نمره بیست ۹ - قدم زدن روی آبهای ونیز حوالی درواز قران شیراز ۱۰ - ساقه های طلایی گندم 11 جهان گیر 4200 ------------------وهزاران مورد دیگه آخه جز این مواد را انتظارات نابجا و غیرمنصفانه از عزیزان غربگدا دارید. آخه کیفیت؟؟؟؟؟؟
    • DE ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      0 1
      قبلاً اصلاح طلبها با تراریخته ها مردم را بیمار کرده اند و کشته اند حالا با کرونا.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 1
    آقا بیایید خیال همه رو راحت کنید یه صندلی هم در مناظره بذارید برای دولت تا جهانگیری بیاد بعنوان کاندید هشتم هرچی میخواد بگه. این که نشد انتخابات. دو تا نماینده که در میان کاندیداها داره، یکشنبه و چهارشنبه هم که در جلسه هیات دولت رئیس جمهور هرچی میخواد میگه و زنده هم پخش میشه. به بهانه جلسات هفتگی ستاد کرونا و پنجشنبه ها هم به بهانه افتتاح طرحها باز بطور زنده هرچی میخواد میگه. هشت ساله که تریبون دستشه و خودش و وزرا و سخنگو و رئیس دفترش هرچی خواستن گفتن و حرف نزده ندارن. سه هفته نمیتونه تحمل کنه 5 تا کاندیدا انتقاد کنن؟ اینم شد بیطرفی دولت در انتخابات؟! خودش یادش رفته 92 و 96 چه ها که به دولت قبلی نمیگفت. یه کلمه هم رئیس جمهور وقت حرف نزد
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    6 3
    کیفیت کدومه؟! جفتشون تعطیلن
  • مهرداد IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    5 4
    همتی اگر رای بیاره باید فاتحه اقتصاد و مملکت را بخوانیم.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      2 4
      همتی چرا باید رای بیاره؟ یه سری رای نمیدن. اونایی هم که رای میدن به همتی رای نمیدن.
  • DE ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 0
    "* شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: مقصر موج چهارم کرونا مردم نیستند بلکه شخص رئیس ستاد کروناست! * قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس مجلس: در ستاد ملی مقابله با کرونا با تعطیلی سفرهای نوروزی به شدت مخالفت شد. * خانم فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس و دبیر کمیسیون بهداشت مجلس: بسیار ناگوار است که در این شرایط سخت مقصر را عدم رعایت مردم معرفی می‌کنند در حالی که مقصر نخست چنین وضعیتی بی تدبیری و اشتباهات مسلم شخص رئیس‌جمهور و تصمیم‌گیرندگان ستاد ملی کرونا است و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در همین باره طی مکاتبه‌ای با دستگاه قضا شکایت خود را از رئیس جمهور اعلام کرده است.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 0
    بابا اینها چیزی ندارند هر چه شماها و دولت برای اینها می نویسد همانه را بلغور می کنند یک بار هم که شده پا روی هوس هایتان بگذارید و واقعیت ها رابیان کند فردای قیامتی هم هست اینقدر در فریب افکار عمومی خودتان را خرج نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس