حامیان آیت الله رئیسی امشب در ورزشگاه تختی با یکدیگر قرار ملاقات گذاشتند و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در ورزشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حاضر شدند.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: ما در دوره ریاست آقای رئیسی بر قوه قضاییه شاهد احیای ۲ هزار واحد صنعتی که بر اثر سوءمدیریت و واگذاری های رانت‌گونه تعطیل شده بودند، بودیم.

به گزارش مشرق، در روزهای ۱۵ و ۱۸ خردادماه شاهد برگزاری دو مناظره انتخاباتی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی بودیم که برگزاری این مناظره‌ها و مسائلی که توسط نامزدها در این دو برنامه مطرح شد تحلیل‌های مختلفی را در پی داشت. 

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به این دو مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: برخی از نامزدها و از جمله نامزدی که خود در دولت سمت داشته به جای پاسخگویی و ارائه برنامه‌های خود به دنبال دو قطبی سازی و فرافکنی بودند تا از این طریق از پاسخگویی در مورد مسائل پیش‌آمده شانه خالی کنند.

وی ادامه می‌دهد: آقایی که در این دولت رئیس کل بانک مرکزی بوده به ۵۱ میلیارد دلار از ارزهای این کشور که پشتوانه پول ملی بوده چوب حراج زده و امروز به جای پاسخگویی فرار به جلو را در دستور کار خود قرار داده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید می‌کند: امروز مشکل اصلی مردم بحث بیکاری و مسائل معیشتی است اما بعضی نامزدها به جای پرداختن به این مسائل و ارائه برنامه‌هایشان برای حل این مشکلات و طرح مسائلی همچون گشت ارشاد، فیلترینگ به دنبال پرداختن به حواشی هستند. 

یوسفی با  اشاره به عملکرد آیت الله رئیسی در قوه قضاییه یادآوری می‌کند: احیای ۲ هزار واحد صنعتی که به دلیل سوءمدیریت‌ها و واگذاری‌های رانت‌گونه تعطیل شده بود از جمله اقداماتی است که در دوره ریاست آقای رئیسی بر قوه قضاییه انجام شده  است.

متن کامل گفت‌وگوی تفضیلی مجتبی یوسفی را در زیر بخوانید:

* تا به امروز دو مناظره از سه مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده ارزیابی شما از کم و کیف این مناظرات و نحوه برگزاری آن چیست؟

یوسفی: مطالبه و درخواست امروز مردم این است که به مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها رسیدگی شده و مشکل بیکاری در جامعه حل شود و امروز اگر سری به کوچه و خیابان‌ها بزنیم می‌بینیم که مردم مهم‌ترین دغدغه‌هایشان بحث اشتغال، معیشت و امور اقتصادی است.

صحبت‌هایی که بعضی از نامزدها در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی خود دارند نوعی فرافکنی است و آنها با اظهارات خود به دنبال ایجاد دو قطبی کاذب و رقیب‌هراسی هستند مبنی براینکه اگر من رأی بیاورم مملکت گلستان می‌شود و  اگر رقیب من رأی بیاورد کشور ویرانه می‌شود و عملاً هم می‌بینیم که این نامزدها به جای ارائه کارنامه گذشته و برنامه آینده خود به دنبال فرار به جلو و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای هستند که پرداختن به مسائلی از قبیل فیلترینگ و گشت ارشاد از جمله این مسائل حاشیه‌ای است.

رشد ۸ برابری قیمت دلار نتیجه تفکرات دولت فعلی و بی‌برنامگی آن است که همه چیز را به مذاکره و سازش و برجام گره زده است

بعضی از نامزدها و کاندیداهای فعلی خودشان جزو مسئولین اقتصادی دولت بوده‌اند و امروز در قبال وضع پیش‌آمده باید پاسخگو باشند.

* پول ملی ایران در ۶۰ سال گذشته اینقدر بی ارزش نشده بود

به عنوان مثال کسی که رئیس کل بانک مرکزی بوده و به ۵۱ میلیارد دلار از ذخایر ارزی در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی چوب حراج زده و این ارزها را که پشتوانه پول ملی بوده به حراج گذاشته باید در قبال آن پاسخگو باشد. 

ما در ۶۰ سال گذشته تا به این حد پول کشورمان بی‌ارزش نشده بود که امروز شاهد آن هستیم و رشد ۸ برابری قیمت دلار نتیجه تفکرات دولت فعلی و بی‌برنامگی آن است که همه چیز را به مذاکره و سازش و برجام گره زده است.

الان هم بعضی‌ها می‌خواهند همین روش نخ‌نما را پیاده کنند و با همین دو قطبی‌سازی‌ها از پاسخگویی و همچنین ارائه برنامه اجرایی فرار کنند. همانطور که در دولت فعلی می‌بینیم همه چیز به مذاکره و برجام ارجاع داده می‌شد در مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی آقایان مسائل را به AFTF و مسائلی از این دست ارجاع می‌دهند و هیچ وقت توضیحی نمی‌دهند که برای رسیدن به رشد اقتصادی و حل مشکلات فعلی اقتصادی که الان مردم با آن مواجه هستند برنامه‌شان چیست.

* آقایان می‌گفتند زبان دنیا را بلدیم، چه شد؟

آقایان چرا در مورد علت به وجود آمدن وضع فعلی توضیح نمی‌دهند آنها که می‌گفتند ما زبان دنیا را بلدیم؛ پس چرا الان با ۲۰۰ کشور دنیا که ما می‌توانستیم حداقل با ۱۵ کشور همسایه خود که جمیعتی نزدیک به ۶۰۰ میلیون را شامل می‌شود همکاری اقتصادی داشته باشیم که متأسفانه برای این هم برنامه‌ای وجود ندارد.

به عنوان مثال پاکستان در سال ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد که سهم ما از بازار این کشور صفر است که اگر برنامه‌ریزی مناسبی داشتیم می‌توانستیم تا ۱۵ میلیارد دلار سهمی از بازار کشور همسایه‌مان پاکستان داشته باشیم مضافاً با توجه به مصافت کم هزینه جابه‌جایی و نقل و انتقال هم برای ما ناچیز بود. 

متأسفانه به دلیل بی‌برنامگی دولت و عدم توجه به ظرفیت‌ها ما هیچ سهمی را در بازار بین‌المللی و حتی در بازار همسایه‌مان نداریم، اینها نشان می‌دهد که این آقایان برنامه‌ای برای حل مشکلات مردم ندارند. 

* رقیب هراسی، روش نخ نمایی که دیگر جواب نمی‌دهد

واقعیت این است که آقایان به دنبال رقیب‌هراسی هستند و می‌خواهند کاری هم برای حل مشکلات مردم نکنند. 

ما ۲۳ هزار باشگاه ورزشی داریم که دختران و پسران ما در این باشگاه‌ها ورزش می‌کنند و الان که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده بسیاری از این باشگاه‌ها ورشکسته شده‌اند، آقایانی که دم از جوانان می‌زنند در یک سال و نیم گذشته برنامه‌شان برای جوانان چه بوده است واقعیت این است که هیچ.

پرداختن به مسائل حاشیه‌ای به جای اصل ماجرا نشان می‌دهد که آقایان به دنبال رقیب‌هراسی و فرار از پاسخگویی درباره کارنامه‌ کاری‌شان هستند که  البته مردم هم این موضوع را متوجه شده‌اند.

البته مردم نیز متوجه این ترفند حضرات شده‌اند و واقعیت این است که اینها روش‌های نخ‌نمایی است که هیچکدام برای مردم قابل پذیرش نیست.

* مناظره‌های انتخاباتی صداوسیما را تا چه حد مفید و مؤثر می‌دانید؟

یوسفی: من به این سبک و سیاق مناظره انتقاد دارم این نوع برگزاری مناظره، مناظره نیست. مناظره باید موضوع‌بندی باشد که البته این موضوع‌بندی به صورت کلی در مناظره انجام می‌شود  اما در جزئیات اینگونه نیست و بیشتر شبیه سؤال تست هوش است.

مناظره‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم را به سمت قضاوت توانمندی افرادی سوق دهد و این زمانی میسر می‌شود که به عنوان مثال یک سؤال مشخص کاربردی در مورد نقدینگی و جلوگیری از نقدینگی ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان مطرح شود.

نقدینگی کشور در دولت فعلی هفت برابر افزایش پیدا کرده است. نقدینگی یعنی تورم، نقدینگی یعنی کاهش ارزش پول ملی و به وجود آمدن بازارهای موازی با تولید.

 به این سبک و سیاق مناظره انتقاد دارم ؛مناظره باید موضوع‌بندی باشد که البته این موضوع‌بندی به صورت کلی در مناظره انجام می‌شود  اما در جزئیات اینگونه نیست و بیشتر شبیه سؤال تست هوش است

باید سؤال‌هایی از این قبیل پرسیده شود تا مردم بتوانند در مورد نامزدها قضاوت کنند که الان برنامه‌ این کاندیداها برای رفع مشکلات چیست. اینکه سؤالی پرسیده شود و نامزد مورد نظر سه دقیقه فرصت داشته باشد به آن پاسخ دهد شاید وقت هم کم بیاورد به نظر من کاربردی نیست. 

این نحوه برگزاری مناظرات ثمره‌اش این می‌شود که به دنبال دو قطبی‌سازی بروند یک بار بگویند که ما سرهنگ نیستیم، حقوقدانیم در حالیکه یک روز یک واحد حقوقی تدریس نکرده‌اند و یا یک مرکز با دو مشاور حقوقی را نداشته‌اند و یا امروز نیز به مسائل حاشیه‌ای در حوزه‌های مختلف دیگر بپردازند.

* به نظر شما کدامیک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظرات به اصول اخلاقی پایبندی بیشتری داشتند؟

یوسفی: به نظر من کسانی که (کاندیدای طرفدار دولت) به جای ارائه برنامه، با طرح مسائل حاشیه‌ای از جمله اینکه شما سواد ندارید، شما مدرک ندارید، ما مدرک داریم، شما دنبال پست هستید به دنبال فرار از ارائه برنامه و توضیح و پاسخ در مورد عملکردش است.

کسی که این حرف‌ها را می‌زند تا آخرین روزی که قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرا می‌شد در کسوت استانداری بود که باز هم تلاش می‌کرد در سمت خود بماند  اما به نوعی به هر نحوی شد او را از سمتش کنار گذاشتند یا در مورد فرد دیگری که مسئول اقتصادی کشور بود تا روز آخر با این دولت همراه بود و سخنگوی دولت صحبت‌های وی را تکذیب کرد که این آقا هیچ اختلاف‌نظری با رئیس جمهور نداشت اما این آقا در قالب کاندیدا در مناظره فرافکنی می‌کند.

برخی به جای ارائه برنامه با توهین به رقیب و موضوعات دیگر می‌خواهند کارهایشان را پیش ببرند که این روش‌ها دیگر نخ‌نما شده و الان دیگر کشور بیشتر به آرامش، همراهی ملی و ارائه برنامه جهت حل مشکلات نیاز دارد تا سر دادن شعار و تبلیغات. 

* عملکرد آقای رئیسی و کارنامه کاری وی به ویژه در ۲ سال ریاستش بر قوه قضاییه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یوسفی: یکی از قوای سه گانه که مردم امروز نسبت به آن امیدوار شده‌اند قوه قضاییه است البته این به معنای آن نیست که همه مشکلات حل شده بلکه عملکرد این قوه به گونه‌ای بوده که بارقه امیدی در دل مردم ایجاد کرده است. 

یکی از اقدامات مهمی که در حوزه قضاییه انجام شد این بود که مدیران به خاطر ترک فعل‌هایشان که باعث به وجود آمدن مشکلات برای مردم شده بازخواست شوند یا اقدام مثبت دیگر این بود که برای حل مشکلات اقتصادی ۲ هزار واحد صنعتی که به دلیل سوءمدیریت‌ها و واگذاری‌های رانت‌گونه تعطیل شده بود و اشتغال و تولید کشور به خطر افتاده بود، احیا شد. 

اینها سبک و سیاق جدیدی بود که کارنامه آقای رئیسی را در قوه قضاییه موفق نشان داد اینکه کسی امید را به مردم بازگرداند به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد و همه مشکلات حل شده بلکه این به معنای آن است که مردم تغییر را حس کردند و به حرکت به سمت جلو امیدوار شدند.

مردم ما نجیب و صبور هستند و البته باید بیش از این به آنها خدمت شود؛ ان‌شاءالله با حضور پرشور مردم در صحنه از سلایق و نگاه‌های مختلف شاهد برگ زرینی دیگری در تاریخ انقلاب خواهیم بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس