زاخارووا به اعتراضات ایالات متحده واکنش نشان داد

طرف روسی برای این منظور پیشنهاد مشارکت در روند عادی سازی روابط باکو و ایروان و حمایت از تماس‌های مرتبی بین مقامات بلندپایه دو طرف را داده است.

به گزارش مشرق، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در تفسیر سخنان "جان کربی" سخنگوی پنتاگون در اینباره که نظامیان آمریکایی قصد خارج شدن از سوریه را ندارند، تأکید کرد که تلاش ایالات متحده برای تقویت حضور نظامی خود در خاک سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، کمکی به تثبیت و عادی شدن اوضاع در این منطقه نخواهد کرد.

این دیپلمات گفت: «مقامات پنتاگون این حقیقت را از افکارعمومی پنهان می‌کنند که واحدهای نظامی آمریکایی بدون اجازه دولت این کشور در خاک سوریه حضور دارند، به همین دلیل این حضور غیرقانونی بوده  و هرچند تلاش می‌شود تا تقویت واحدهای نظامی آمریکایی به مبارزه با تروریسم مربوط دانسته شود، به عقیده ما، این مسئله هیچ کمکی به عادی سازی اوضاع و باثبات شدن آن در سوریه و در کل منطقه خاورمیانه نمی‌کند. مسئله اینجاست که آمریکایی‌ها هدف کاملاً متفاوتی را در سوریه دنبال می‌کنند که بارها در خصوص آن صحبت شده است.»  

زاخارووا تأکید کرد که روسیه، بیش از هر چیز نقشی تعیین کننده در سرکوب کانون‌های تروریسم بین‌المللی در خاک سوریه داشته است. به گفته وی،   در چارچوب مرکز تبادل اطلاعات در بغداد برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، به‌خصوص گروه داعش، همکاری‌های نظامی  بسیار موثر بین کشورهای روسیه، ایران، سوریه و عراق ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: «همکاری بین دولت عراق و سوریه در زمینه نابود کردن کانون‌های تروریستی باقی مانده در دو کشور نیز عاملی مهم در تثبیت اوضاع در منطقه دارد که طرف روسی به ارائه هر کمک لازم در این راستا می‌پردازد.»  

لازم به یادآوری است که سخنگوی پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که نظامیان آمریکایی فعلاً قصد ترک سوریه را ندارند، چرا که به عقیده مقامات واشنگتن، هنوز تهدیدات تروریستی در این کشور از بین نرفته است.    

گمانه‌زنی‌ها درباره امکان دست داشتن روسیه در حادثه فرودگاه مینسک بی‌اساس است

ماریا زاخارووا در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود، تلاش برخی کشورهای غربی برای متهم کردن روسیه به دست داشتن در حادثه فرود اجباری هواپیمای مسافربری شرکت هوایی "رایان ایر" در فرودگاه مینسک را چیزی جز حدس و گمان بی اساس ندانست و یادآور شد که طرف روسی روی انجام تحقیقات دقیق و واقع‌بینانه در خصوص این ماجرا در بلاروس امیدوار است.  

وی گفت: «ما به این مسئله توجه کرده‌ایم که در برخی تفاسیر صورت گرفته از سوی کشورهای غربی، چنین حدس و گمانی آغاز شده که ممکن است مسکو نیز در وقوع این حادثه دست داشته باشد. چنین اتهام‌زنی کاملا بی اساس است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین در تفسیر تشدید دوباره وخامت اوضاع در خطوط مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تأکید کرد که مقامات مسکو از هیچ کمکی در راستای حل و فصل مسالمت‌ آمیز اختلافات بین ایوران و باکو دریغ نمی‌کنند.

وی توضیح داد: «علت وقوع چنین حوادث مرزی، عدم وجود شکل گیری حقوقی و بین‌المللی مرزبندی بین دو کشور است که از زمان اتحاد جماهیر شوروی تاکنون هنوز بلاتکلیف باقی مانده است. ما خواستار حل و فصل این اختلافات مرزی از طریق گفتگوهای مسالمت آمیز بین دو کشو همسایه هستیم و روسیه آمادگی دارد برای تسریع این روند کمک‌های لازم را انجام دهد.»   

به گفته وی، طرف روسی برای این منظور پیشنهاد مشارکت در روند عادی سازی روابط باکو و ایروان و حمایت از تماس‌های مرتبی بین مقامات بلندپایه دو طرف را داده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس