ناتو: به تقویت بازدارندگی در مقابله با اقدامات نگران کننده روسیه ادامه می‌دهیم - کراپ‌شده

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که این پیمان به تقویت بازدارندگی خود در مقابله با اقدامات نگران کننده روسیه ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق، ‌«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که ناتو همچنان هوشیار باقی خواهد ماند و به تقویت سیاست بازدارندگی و حمایت از همپیمانان در مقابله با اقدامات نگران کننده روسیه ادامه خواهد داد.

وی که این سخنان را پس از دیدار با «کایا کالاس» نخست وزیر استونی مطرح می‌کرد،‌ به ابراز نگرانی از اقدامات روسیه پرداخت.

استولتبنرگ با اشاره به تحرکات روسیه در مرز اوکراین گفت: «با وجود عقب‌نشینی برخی از نیروها،‌ روسیه همچنان بخش عمده‌ای از نیروها و تجهیزات خود را در مرز نگه داشته و اجازه دریانوردی آزادانه در دریای سیاه را نمی‌دهد که این بسیار نگران کننده است».

اوکراینی‌ها طی هفته‌های گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

کی‌یف چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و آنها را در نزدیکی مرز روسیه مستقر کرد.

دو طرف همچنین درباره اقدام اخیر بلاروس در مجبور کردن هواپیمایی در فرود در فرودگاه مینسک صحبت کرده و استولتنبرگ گفت که این اقدام،‌ خطرناک و غیرقابل قبول بوده است.

رسانه‌ها  روز یکشنبه گزارش دادند یک فروند «میگ-۲۹» یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت «رایان‌ایر» را رهگیری و آن را وادار به فرود اضطراری در فرودگاه مینسک کرده است.

 مقامات نظامی بلاروس مدعی شدند که این هواپیما مشکوک به تهدید به بمبگذاری بود و جنگنده میگ-۲۹ بلاروس آن را مجبور به فرود اضطراری کرد.

رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند این هواپیما که از آتن عازم شهر ویلنیوس بود بعد از تقاضای خلبان در زمینه تهدید به بمبگذاری در فرودگاه مینسک فرود اضطراری کرد.

در همین حال رسانه‌ها گزارش داده‌اند یکی از مسافران این هواپیما از مخالفان دولت بلاروس و گرداننده یکی از کانالهای تلگرامی بوده است و دلیل فرود هواپیما نیز همین بوده است.

به دنبال این حادثه «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت : «از نزدیک تحولات را دنبال می‌کنیم.  پرواز رایان ایر از آتن به ویلنیوس به دلیل ادعای تهدید امنیتی مجبور به فرود در مینسک شد. این کاملا غیرقابل قبول است. ما دولت بلاروس را مسئول امنیت کلیه مسافران و هواپیماها می‌دانیم. همه مسافران باید بتوانند بلافاصله به سفر خود ادامه دهند.»

دبیر کل ناتو و نخست وزیر استونی درباره عقب نشینی نیروهای ناتو از افغانستان نیز صحبت کردند.

دبیر کل ناتو گفت که عقب نشینی نیروهای این پیمان از افغانستان منظم و با هماهنگی خواهد بود و ناتو به حمایت از افغانستان و ملت این کشور ادامه خواهد داد.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز شامگاه دوشنبه خبر داده بود که حدود نیمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، افزود:‌«خروج ما از افغانستان به معنای خروج از منطقه نیست و همچنان حضور نظامی گسترده‌ در خاورمیانه را حفظ خواهیم کرد».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ۱۴ ماه آوریل، اعلام کرد که خروج ۳هزار سرباز باقی‌مانده‌ آمریکا از افغانستان تا ۱۱ ماه سپتامبر تکمیل خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها، پنتاگون تاکنون پنج مرکز نظامی و ۵ هزار دستگاه تجهیزاتی را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تحویل داده است.

چند روز پیش نیز اسپانیا اعلام کرد نیروهای  این کشور همزمان با خروج نظامیان خارجی خاک افغانستان را ترک کردند.

وزیر دفاع اسپانیا گفت با بازگشت آخرین نظامی، ماموریت افغانستان به اتمام رسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس