روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشنهاد نخست وزیر اوکراین درباره استقرار سامانه‌های دفاع ضدموشکی آمریکایی در این کشور را ثابت کننده سیاست تحریک آمیز مقامات کی‌یف در منطقه و در برخورد با روسیه ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی سخنان مقامات کی‌یف درباره امکان استقرار سامانه‌های دفاع ضدموشکی آمریکا در خاک اوکراین را ادامه سیاست تحریک آمیز آنها نامید.

چند روز پیش (سه‌شنبه) "آلکسی رزنیکوف" نخست وزیر اوکراین و وزیر ویژه ادغام مجدد سرزمین‌های کنترل نشده این کشور پیشنهاد کرد که سامانه‌های دفاع ضدهوایی آمریکایی در خاک اوکراین مستقر شوند. به گفته وی، قوانین این کشور امکان استقرار چنین سیستم‌های دفاعی را بلامانع می داند.

زاخارووا در واکنش به این سخنان گفت: «چنین اظهاراتی، همانطور که ما سال‌هاست هشدار می‌دهیم و مقامات کی‌یف با مظلوم نمایی سعی در تکذیب آن دارند، ثابت می‌کند که آنها تنها به دنبال اقدامات تحریک آمیز در منطقه و علیه روسیه هستند.»

این دیپلمات یادآور شد که دلیل اصلی سیاست کشورهای غربی و در وهله نخست آمریکا در قبال اوکراین، به اصطلاح تلاش برای بازی  بی پایان با کارت اوکراین در برخورد با روسیه است. هرچند واضح است که مردم اوکراین نیازی به این اقدامات ندارند، ولی مقامات کی‌یف به منافع ملتشان توجهی ندارند.

مقامات اوکراین درصدد توجیه پیشنهاد استقرار سپر موشکی آمریکا هستند

در همین رابطه، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز روز چهارشنبه در تفسیر پیشنهاد جنجالی نخست وزیر این کشور اعلام کرد که صحبت در خصوص احتمال استقرار تجهیزات دفاع ضدموشکی آمریکایی در خاک اوکراین، تنها یک "امکان فرضی" است.

سرگئی نیکیفاروف در کنفرانس مطبوعاتی در این باره به خبرنگاران توضیح داد: «به عقیده من، سخنان آقای رزنیکوف را باید نه بعنوان یک قصد حتمی، بلکه یک امکان فرضی یا گزینه بالقوه برای تقویت امنیت اوکراین تلقی کرد. این مسئله به منزله آن نیست که طرف اوکراینی قصد داشته باشد که آمریکایی‌ها را در آینده نزدیک به این کشور دعوت کرده تا در خاک ما پایگاه نظامی ایجاد کنند.»

به گفته وی، امکان چنین اقدامی، فقط به کلام بستگی نداشته و در واقع به اجماع کلی جامعه اوکراین و پیمان آتلانتیک شمالی مربوط می‌شود و چنین سخنانی تنها بازتاب اقدامات همسایه شمالی (روسیه) و گویای تلاش کی‌یف برای تقویت امنیت کشور است.

سخنان نخست وزیر اوکراین، واکنش شدیدالحن مقامات بلندپایه پارلمانی روسیه را به همراه داشت که نسبت به عواقب منفی و واکنش قطعی مسکو نسبت به چنین اقدامی هشدار دادند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 1
    وقتی هم رئیس دولت قبلی اکراین (که ملیاردره و کارخانه شکلات سازی داره و جالبه که شکلات مارک {روشن} در ایران هم پیدا میشه) و هم این دلقک فعلی یهودی هستند چه انتظاری میشه داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس