رایزنی‌های مهم الکاظمی با رئیس اتحادیه اروپا و دبیر کل ناتو

نخست وزیر عراق که به بروکسل سفر کرده است با رئیس کمیسیون اروپا و دبیر کل ناتو دیدارهای جداگانه داشت.

به گزارش مشرق به نقل از بغداد الیوم، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، در ادامه سفر خود به بروکسل با اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا، دیدار کرد.

او در این دیدار از حمایت اتحادیه اروپا از یکپارچگی و حاکمیت ارضی عراق قدردانی کرد و خواستار حمایت این اتحادیه از روند بازسازی مناطق آزادشده از چنگ داعش و اجرای تعهدات مطرح‌شده در کنفرانس کویت در ۲۰۱۸ برای کمک به بازسازی عراق شد.

الکاظمی تأکید کرد که انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در موعد مقرر برگزار خواهد شد و دولت عزم خود را برای موفقیت در اجرای آن جزم کرده و امیدوار به کمک اتحادیه اروپا در این باره است.

او با اشاره به تلاش‌های بغداد برای خارج شدن نام عراق از لیست کشورهای پرخطر در موضوع پول‌شوئی ازسوی اتحادیه اروپا، خواستار تشکیل کمیته‌ای مشترک برای پیگیری این موضوع و کمک به عراق در مبارزه با فساد شد.

نخست‌وزیر عراق گفت که دولتش به برنامه اصلاحات اقتصادی موسوم به برگه سفید اطمینان دارد و برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از سرمایه‌گذاران تلاش می‌کند و از اتحادیه اروپا خواست که در این باره به عراق کمک کند.

رئیس کمیسیون اروپا نیز در این دیدار تعیین موعد برگزاری انتخابات در عراق را اقدامی بسیار مهم خواند و تأکید کرد که اتحادیه اروپا آماده هرگونه کمک به عراق در این باره است.

فون در لاین پیروزی ملت عراق بر تروریسم را کاری بزرگ و موجب قدردانی اتحادیه اروپا خواند و تأکید کرد که اتحادیه اروپا به حمایت خود از نیروهای مسلح عراق ادامه می‌دهد.

او همچنین از سیاست متعادل دولت عراق که موجب تقویت جایگاه بین‌المللی این کشور شده قدردانی کرد.

رایزنی‌های مهم الکاظمی با رئیس اتحادیه اروپا و دبیر کل ناتو

همچنین، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، در سفر به بروکسل با «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیدار کرد.

در این دیدار روابط عراق و کشورهای عضو ناتو در عرصه‌های گوناگون امنیتی، سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و نیز گسترش فعالیت‌های ناتو در عراق براساس اولویت‌های امنیتی عراق و با هماهنگی دولت عراق بررسی شد.

الکاظمی گسترش روابط عراق با ناتو را در راستای منافع ملت عراق و تأمین امنیت منطقه و جهان دانست و بر اهمیت جلوگیری از تبدیل عراق به میدان تسویه‌حساب‌ها یا مبدأ تعرض به همسایگانش تأکید کرد.

او خواستار همکاری میان عراق و ناتو در افزایش توانایی‌های نیروهای امنیتی عراق به‌خصوص در چارچوب تأمین امنیت انتخابات پیش از موعد و جلوگیری از حملات تروریستی به شهروندان و زیرساخت‌های شهری عراق شد.

استولتنبرگ نیز در این دیدار تأکید کرد که ناتو به حمایت خود از عراق ادامه می‌دهد و افزود که عراق و دولت الکاظمی می‌توانند ناتو و کشورهای عضو آن را پشتیبان خود بدانند.

او پیشرفت دولت عراق در عرصه جنگ با تروریسم و اعمال قانون را شایسته تقدیر دانست و بر آمادگی ناتو برای گسترش روابط با عراق تأکید کرد.

دبیر کل ناتو همچنین تأکید کرد که هیئت نمایندگی ناتو در عراق شامل نیروهای آموزشی و مستشاری غیر رزمی است و هرگونه گسترش فعالیت ناتو در عراق به خواست و موافقت و براساس اولویت‌های دولت عراق خواهد بود.

او افزود که تأمین امنیت نیروهای ناتو و حفاظت از آنها با نیروهای عراقی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس