کد خبر 122156
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۴

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به منظور شرکت در نشست ایران و ۱+۵ راهی بغداد شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، بغداد چهارشنبه سوم خرداد ماه میزبان نشست ایران و گروه 1+5 است.

به همین منظور سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز (دوشنبه) در رأس هیئتی به منظور شرکت در این نشست راهی بغداد شد.

عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، حمیدرضا عسگری مشاور وزارت خارجه و مصطفی دولتیار سعید جلیلی را در این سفر همراهی می‌کنند.

جلیلی اخیراً به اعضای 1+5 توصیه کرد که در اظهاراتشان دقت کرده و دچار اشتباهات محاسباتی نشوند و یادآور شد: آنچه در بغداد می‌توان پیش برد، گفت‌وگو برای همکاری و مبتنی بر حقوق مسلم ملت ایران است.

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان نیز اخیراً در گفت‌وگویی تلفنی با گیدو وستروله همتای آلمانی خود با بیان اینکه هیئت جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و اراده جدی برای دور بعدی مذاکرات عازم بغداد خواهد شد، تصریح کرد: انتظار داریم طرف مقابل نیز با همین روحیه و رویکرد سازنده وارد مذاکره شود تا از این فرصت به طور شایسته ای بهره‌برداری شود.

استانبول 26 فروردین ماه برای دومین بار میزبان نشست ایران و گروه 1+5 بود. این نشست با حضور هیئت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و طرفین توافق کردند که دور بعدی مذاکرات سوم خرداد ماه در بغداد برگزار شود.

براساس توافقات حاصله باقری و اشمیت معاونان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مأموریت یافتند که با رایزنی با یکدیگر پیش‌نویسی را برای چارچوب‌ همکاری‌ها در نشست بغداد تدوین کنند.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست استانبول در کنفرانسی خبری این مذاکرات را سازنده و مفید خواند و گفت: توافق کردیم مذاکرات براساس معاهده NPT دنبال شود.

وی با بیان اینکه حق ایران برای داشتن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسیم، خاطرنشان کرد: معتقدیم ایران باید گام‌های عملی برای اعتمادسازی بردارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری پس از پایان نشست استانبول با تأکید بر اینکه جو گفت‌وگوهای اجلاس استانبول بر اساس همکاری‌های متقابل و عمل گام به گام بود، تصریح کرد که در این مذاکرات توافق شد همکاری‌های هسته‌ای در چارچوب NPT باشد.

جلیلی قبل از نشست استانبول 2 گفته بود که نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و افزود: امیدواریم کشورهای 1+5 نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو شوند.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور نیز در استانبول برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس