کد خبر 1219676
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
آمریکا

آمریکا هر شعار زیبا و عدالتجویانه‌ای هم که سر دهد، به محض آغاز درگیری بین فلسطین و اسرائیل، باز هم بی قید و شرط به خاورمیانه بر می‌گردد تا نقش محافظ اسرائیل و طرفدار پر و پا قرصش را بازی کند.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، اگرچه دولت بایدن همواره ظاهراً تلاش کرده به جهان القاء کند که مانند ترامپ چندان به اسرائیل نزدیک نخواهد بود، اما درگیری جاری بین فلسطین و اسرائیل جهانیان را به این نکته واقف کرده است که در موضوع فلسطین و اسرائیل دولت فعلی ایالات متحده نیز همچنان قادر به خلاص شدن از سنت جانبداری از اسرائیل نیست.

حملات اسرائیل به فلسطین خصوصا به غیرنظامیان و رسانه ها تلفات زیادی از جمله تعداد زیادی از کودکان بر جای گذاشته و این حملات غیرانسانی نه تنها در جهان عرب و جهان اسلام بلکه در میان کشورهای آسیایی و اروپایی و خود ایالات متحده نیز با مخالفت شدید روبرو شده است.

بایدن نیز سعی کرده است در این موضوع از موضع مغرضانه ای که دولت ترامپ پیش گرفته بود، پرهیز کند و در این راستا، با نتانیاهو و عباس جداگانه تماس گرفته تا آنها را به پذیرش و برقراری آتش بس تشویق کند، اما دو اقدام اخیر دولت بایدن سیلی سنگینی به صورت کسانی بود که امیدوار بودند واشنگتن موضعگیری منصفانه ای در موضوع فلسطین و اسرائیل آغاز کند.

مورد اول این بود که ایالات متحده بارها طرح بیانیه مشترک شورای امنیت سازمان ملل با هدف تسهیل اوضاع را وتو کرد. این در حالیست که جز آمریکا، ۱۴ عضو دیگر شورا به آن رای موافق دادند.

مورد دوم این است که دولت بایدن فروش ۷۳۵ میلیون دلار سلاح هوشمند را به اسرائیل تصویب کرد. تصویب چنین معامله سلاحی در چنین مقطع حساسی به راحتی جهانیان را قانع میکند که آمریکا در هر شکل و عنوانی طرفدار اسرائیل است.

لازم به ذکر است که آمریکا هنوز به طور میانگین سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل می پردازد. اگرچه این مبلغ به تازگی و در سال ۲۰۱۶ تا این مبلغ افزایش یافته، اما چنین کمک نظامی پیش از این نیز وجود داشت و مقدار آن فقط کمی کمتر و به میزان ۳.۱ میلیارد دلار بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی سیدنی تودی، بایدن و دیپلماتهایش احیاء نقش رهبری آمریکا در جهان و کنار گذاشتن سیاست انزواطلبی ترامپ را اولویت دستور کار خود می دانند. بنابراین، شاهدیم که آمریکا به منظور ترمیم روابط خود با متحدان اروپاییش به پیمان پاریس درباره تغییرات اقلیمی بازگشته و برای صرفه جویی در بودجه، نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده است. در خاورمیانه نیز آمریکا رویکرد خلاص کردن خود از اوضاع بغرنج منطقه نشان داده است.

با این حال، درگیری کنونی فلسطین و اسرائیل جهانیان را قانع کرده است که آمریکا هر شعار زیبا و عدالتجویانه ای هم که سر دهد، به محض آغاز درگیری بین فلسطین و اسرائیل، باز هم بی قید و شرط به خاورمیانه بر می گردد تا نقش محافظ اسرائیل و طرفدار پر و پا قرصش را بازی کند.

دولت بایدن مدعی است از راه حل «دو دولت» برای حل موضوع حمایت می کند و قاعدتاً این موضع واشنگتن باید مردم را به پایان یافتن موضعگیری جانبدارانه واشنگتن در موضوع امیدوارتر کند، اما همان طور که اشاره شد، با آغاز دور جدید درگیری بین فلسطین و اسرائیل، جهان همچنان همان امریکای سابق و تکراری را مشاهده می کند که گویا مدعی میانجیگریست، اما به اقتضای طبیعتش جانبدارانه.

اگر آمریکا موضع منصفانه ای در این موضوع نداشته باشد، چگونه خواهد توانست راه حل «دو دولت» را محقق کند و دنیا چگونه خواهد توانست روی میانجیگری طرفی با رویکردی چنین جانبدارانه حساب کند؟

در این شرایط باید به نقش کشور بزرگ دیگری که از راه حل دو کشور حمایت می کند، یعنی چین اشاره کرد. این کشور شرقی برای حل موضوع تلاشهای واقعی و عملی کرده است. از زمان آغاز ریاست دوره ای چین در شورای امنیت، این کشور، شورای امنیت را بارها و بارها به بحث و گفتگو در مورد مسأله فلسطین سوق داده است. اجلاس عمومی اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد درگیری فلسطین و اسرائیل نیز ۲۶ اردیبهشت به میزبانی وانگ یی وزیر خارجه چین چین در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد.

وانگ یی گفته است: «راه حل «دو دولت» راه اصلی برای حل مسأله فلسطین و اسرائیل است. او تاکید کرده است چین دوست صمیمی مردم فلسطین است و مذاکره کنندگان فلسطین و اسرائیل را به سفر به چین برای برگزاری گفتگوی مستقیم دعوت می کند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    4 2
    لازمه تادیب و به بند کشیدن آمریکا در منطقه دو صد چندان است - آمریکا برای آسایش مردم آسیا و حتی اروپا بخصوص غرب آسیا باید از منطقه برود باصطلاح اذاله نجاست شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس