فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| تغییر سبک زندگی ملت ها با ترویج بازی های رایانه ای غربی

ترویج بازی‌های رایانه‌ای غربی در کشور، تهدیدات و آسیب‌های متعدد فرهنگی اجتماعی به دنبال دارد که در این گزارش بدان می پردازیم.

به گزارش مشرق، امروزه بازی های رایانه به عنوان یکی از پردرآمدترین مشاغل در اقتصاد فضای مجازی مطرح است؛ به طوری که طبق پیش بینی ها در سال ۲۰۲۲ درآمد بازی های رایانه ای در دنیا به بیش از ۱۸۹ میلیارد دلار خواهد رسید. البته ترویج بازی های رایانه ای غربی در کشور، آسیب ها و تهدیدات متعدد فرهنگی را به دنبال دارد که برخی از این تهدیدات عبارت است از:

اول: ترویج سبک زندگی غربی

ترویج سبک زندگی غربی یکی از آسیب های فرهنگی بازی های رایانه ای غربی است. در واقع وقتی بازیکن یا گیمر در فضای بازی های رایانه ای قرار دارد، مانند آن است که در آن بازیکن در حین بازی، سبک زندگی غربی را تجربه می کند. علاوه بر این بازی هایی که سبک آنها شبیه سازی زندگی نیست، اما به صورت نامحسوس ترویج دهنده جنبه هایی از این نوع زندگی است کم نیستند. بازی هایی که شخصیت های آن دارای پوشش غربی، روابط آزاد زن و مرد، عدم وجود پارامتری به عنوان دین در صحنه زندگی هستند، به طور نامحسوس مروج همین عناصر زندگی غربی هستند.

بیشتر بخوانید:

چرا باید قدرت سایبری تأثیرگذار در صحنه جهانی باشیم؟

دوم: ترویج برهنگی و روابط آزاد جنسی

ترویج برهنگی و رابط آزاد جنسی از آسیب های دیگر فرهنگی اجتماعی بازی های رایانه ای است؛ به طوری که اکثر شخصیت های زن در بازی های غربی دارای پوشش نامناسب،  برهنگی و یا عدم رعایت حریم روابط مرد و زن هستند. در این شرایط برخی از بازی های معروف دنیا پا را از این فراتر نهاده اند و روابط آزاد جنسی در مراحلی از آنها وجود دارد که حتی برخی از سیاستمداران برجسته غربی به این امر اعتراض کرده اند. موضوع و محور اصلی این بازی ها رابطه جنسی است و غم انگیزتر اینکه بعضی از آنها به صورت برخط هستند که بالطبع می تواند زمینه سازی ارتباط افرادی در دنیای واقعی شود. البته در برخی از کشورهای غربی، بعضی از بازی ها به علت مسائل جنسی ممنوع اعلام شده اند که نشان از جدی بودن این موضوع دارد.

سوم: ترویج خشونت

خشونت، درگیری، تیراندازی و قتل، محور اصلی محتوای بازی های زیادی است که همیشه تعدادی از آنها در جدول پرفروش ترین بازی های روز دنیا هستند. هنگامی که یک بازیکن ساعت ها وقت خود را صرف بازی کردن نقش یک انسان با این ویژگی ها می کند،کوچکترین اثر آن کمرنگ شدن عاطفه و عادی شدن صحنه های خشن و دردناک برای اوست و در نتیجه ممکن است باعث ارتکاب این اعمال در دنیای واقعی توسط بازیکن شود. انتشار خشونت و مسائل غیراخلاقی از طریق بازی های رایانه ای یکی از مهمترین چالش هایی است که امروزه گریبان گیر خود غربی ها شده است. سالانه ده ها مورد از جرم و جنایت، قتل و مرگ و میر ناشی از بازی های رایانه ای در کشورهای مختلف دنیا گزارش می شود.

چهار. فریب و جهت دهی به افکار عمومی

کشورهای غربی از ابزارهای فرهنگی نظیر بازی برای توجیه سیاست های خود و تأثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می کنند. بازی هایی که در جهت توجیه حملات آمریکا به افغانستان، عراق و دشمنی آنها با اسلام و کشورهای اسلامی ایران از جمله ساخته شده است، گواهی بر این مدعا است. البته لازم به ذکر است که یکی از گروه های هدف اصلی در این نوع بازی ها خود مردم آمریکا و غرب برای جلوگیری از اعتراض آنها به دولت هایشان است.

پنج: جعل تاریخ و تاریخ سازی

الهام گرفتن از تاریخ یا روایت بخشی از تاریخ امری معمول در نوشتن داستان (بازی نامه) بازی های رایانه است. در این میان بازی هایی هم وجود دارد که از بی اطلاع مخاطبان خود سوء استفاده می کنند و دست به جعل تاریخ می زنند. بازی هایی هم وجود دارند که طبق سنت شناخته شده در رسانه و فیلم های غربی وارد عرصه تاریخ سازی می شوند که بالطبع مهمترین موضوع آنها در این زمینه آخرالزمان است.

شش. ترویج خرافات و جادو

ترویج خرافات و جادو را به وفور می توان در بازی های رایانه ای مشاهده کرد. پرداختن به خرافات و اعتقادات منحرف و در کنار آن استفاده از جادو در بازی های رایانه ای امری جا افتاده ای است. بازی های پرفروشی مثل «god of war» رسما اعتقادات ادیان الهی را تمسخر گرفته و تقدس خداوند و سایر اعتقادات را می شکند. طبق اعلام معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در بررسی ۴۰ بازی پرفروش دنیا نتایج نشان می دهد که ۳۲ درصد از شخصیت های بازی ها از جادو استفاده می کنند که مفهوم آن دین زدایی است.

هفت. ترویج مواد مخدر و مشروبات الکلی

استفاده از مواد مخدر توسط شخصیت های بازی و همچنین استفاده از مشروبات الکلی از جمله آسیب های بازی های غربی است که می تواند باعث رواج یافتن و عادی جلوه داده شدن این عمل در بین کاربران شود.

هشت. اسلام هراسی

یکی از مهمترین مسائل بازی های رایانه ای، اسلام هراسی است. تاکنونی بازی های رایانه ای بسیاری به القاء ترس و مظلوم نمایی آمریکا پرداخته اند. تصویر مشترک این بازی ها نمادهایی از حکومت آمریکا مانند ساختمان کاخ سفید یا کنگره آمریکا است که تحت تهاجم دشمن قرار گرفته است. این بازی ها پس از القاء ترس از مسلمانان، کاربر را به جنگ علیه آنان ترغیب می کنند. این گونه بازی ها، نفوذ مسلمانان ضد آمریکایی به کشورهای عربی، اروپا و آمریکای لاتین را هشدار داده و آمریکا و اروپا را در معرض خطر نابودی نشان می دهد.

نه. ایران هراسی

ایران هراسی در تعداد زیادی از بازی های رایانه ای دیده می شود. در برخی از این بازی ها ایران به عنوان بخشی از سپاه دشمن به نمایش در می آید که کاربر باید در بعضی از مراحل با ایرانیان مبارزه کند. در برخی از این بازی ها، دو تن از مقامات آمریکایی خواستار ترور سردار قاسم سلیمانی شدند. بازی مذکور مستقیما علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و در طی مراحل آن کاربر در نقش ارتش آمریکا به ایران حمله می کند. سازنده بازی دلیل این حملات را شخصی به نام سلیمان معرفی می کند که کاربر در مرحله آخر باید وی را از بین ببرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد خانی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 9
    یکی دیگر از تاثیرات بازیهای رایانه‌ای تغییر سبک زندگی از نظر ریتم خور و خواب است که ضمن ایجاد مشکل برای انجام وظایف روزمره زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی، در انجام تکالیف مذهبی مانند نماز، روزه و ... و نیز مطالعه و تحصیل نیز ایجاد مانع می‌نماید
  • NL ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    منم بازی کامپیوتری دوست داریم به نظر کاری از دست کسی بر نمیاد فقط باید مردم رو واکسینه کرد اونم با پیام رسان داخلی تا وقتی جهرمی هست باید نگران جوان ها بود من سالهاست بازی میکنم و حق میدونم چیه طعا تحت تاثیر قرار نمیگرم و با فیلتر کردن بازی نه تا چیزی درست نمیشه بلکه بدتر میشه منم هم بدم میاد یه بازی فیلتر میشه تفریح خوبیه برای من حالا چیز های جنسیش زیاد منو تحت تاثیر قرار نمیده
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    1 0
    به قول باباپنجعلی:به جهندم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس