کد خبر 1212731
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۳
چرا رازهای خانوادگی افشا می شود/ تقویت اعتماد به نفس کودکان

یک روانشناس گفت: بسیاری از افشای رازهای خانوادگی توسط کودکان نتیجه اقناع نشدن آنها در جلب توجه از سوی والدین است.

به گزارش مشرق، مریم داودوندی متخصص مشاوره و روانشناس، اظهار داشت: برخی کودکان بدون هیچ نیت شومی و صرفاً برای جلب نظر و توجه دیگران، به خصوص والدین‌شان اقدام به افشای رازهای خانوادگی می‌کنند. در چنین شرایطی بهتر است برای ایجاد رفتارهای صحیح و به ویژه ارضای نیاز به توجه به طریق مثبت در کودک اقدامات مفیدی انجام شود.

بیشتربخوانید:

یارانه پنهان دولت به محصولات هنری خارجی!

وی تصریح کرد: والدین باید توجه داشته باشند که با فعالیت‌هایی نظیر فعالیت ورزش، نقاشی، داستان‌گویی و…، می‌توان توانمندی‌های کودک را ارتقا داده تا از این طریق تا حدود زیادی مانع جلب توجه به طریق منفی در کودک شوند. از سوی دیگر، می‌توان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف و به طرق مختلفی چون تشویق کودک، در آغوش گرفتن، بوسیدن و نوازش کردن، به کودک توجه کرد. توجه بی‌قید و شرط باعث خنثی شدن رفتارهای منفی برای جلب توجه بویژه از طریق افشای راز می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه رازداری را باید از طریق بازی به بچه‌ها آموزش داد، افزود: در قالب بازی، در فضایی کودکانه و صمیمی، با آرامش به آموزش و تفهیم این موضوع مهم و جدی بپردازید. مثلاً صحبتی را بین خود و کودک مطرح کنید که فقط دو نفر شما از آن مطلع باشید، سپس از کودک بخواهید در مورد آن به کسی چیزی نگوید، چرا که آن یک راز است. یا می‌توانید با گچ‌های رنگی روی زمین خانه‌هایی بکشید که هریک متعلق به خانواده یکی از بستگان است. روی هر خانه بایستید و صحبت‌هایی از جانب اعضای آن خانواده داشته باشید که به صورت راز با کودک در میان گذاشته می‌شود. سپس وارد خانه دیگری شوید و درباره خانواده، خانه قبلی گفتگو کنید. اینجاست که باید حواستان باشد درباره رازهای آن خانواده، در این خانه جدید سخن نگویید. اگر کسی افشای راز کند، بازنده خواهد بود. اگر کودک درباره آن رازها با کسی صحبت نکرد، او را تشویق کنید.

داودوندی تاکید کرد: کودکانی که والدین آنها به طور معقول و سنجیده فرزاندانشان را تشویق می‌کنند از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند و همین امر باعث می‌شود تا بچه‌ها برای جلب توجه دیگران اقدام به افشای رازهای خانواده نکنند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود همواره موضوع تشویق در اولویت تربیت کودک باشد.

این روانشناس ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد که کودک‌تان را به‌خاطر موفقیت‌هایش تشویق کنید، چراکه باعث شکل‌گیری این ذهنیت در کودک می‌شود که فردی با توانایی‌های خاص است و نیازی به جلب توجه از طرق منفی ندارد.

وی ابراز کرد: برای پیشگیری از کاهش اعتماد به نفس در کودکان با آنها صحبت کنید و به آنها با دقت گوش کنید چرا که بچه‌ها نیاز دارند تا مهم تلقی شوند، آنها نیاز دارند تا حس کنند که مهم هستند. بی شک بالا بردن اعتماد به نفس کودکان باعث می‌شود تا آنها کمتر دست به جلب توجه از طریق منفی مانند افشای رازهای خانوادگی کنند.

این متخصص روانشناس با اشاره به اینکه نزدیکان و اقوام کودک نقش به سزایی در تربیت کودک دارند، افزود: پدر و مادر باید از اطرافیان خود بخواهند وقتی کودک افشای راز می‌کند، به گفته او توجه نکنند و به حرف‌هایش گوش ندهند. اگر کودک جایی برای این کار پیدا نکند، تصمیم به ترک آن رفتار خواهد کرد. همچنین هرگز کودکان را برای کسب اطلاعات از والدین یا خانواده طرفین تحت فشار قرار ندهید.

داودوندی خاطر نشان کرد: کودکان باید در همان سال‌های اولیه کودکی، این موضوع را به خوبی درک کنند که اگر رازهای دیگران را فاش کنند، هیچکس به آنها اعتماد نخواهد داشت و در مقابل، اگر محرم اسرار باشند، مورد اعتماد دیگر دوستان و آشنایان خواهند بود و این موضوعی است که باید از طریق والدین و مشاور به کودک آموزش داده شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    4 0
    اطرافیان فضول با ترفندهایی کودکان نادان را به حرف می آورند و این کودکان مثل طوطی راسکو باهوش اما مقلدند پس جلوی کودکان هر کاری را انجام ندهید زیرا به همسالانشان یاد می دهند و دیگران می فهمند و این زشت است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس