بازی کودک نمایه بازی کودکان نمایه بازی نمایه

مدیر شبکه کودک رسانه ملی ضمن‌ اشاره به چالش‌های حوزه کودک و نوجوان در بحث آموزش، از یارانه پنهان دولت به فرآیند عرضه محصولات فرهنگی و هنری خارجی در بازار مصرف داخلی، انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، محمد سرشار، مدیر شبکه کودک رسانه ملی در سلسله گفت‌وگوهای مدرسه نوآوری مهر در فضای مجازی گفت: مهم‌ترین مشکل هنرمندان داخلی این است که دولت برای آثار خارجی یارانه پنهان می‌دهد یعنی فیلم سینمایی که در خارج از کشور با قیمت بالا خریداری می‌شود با قیمت پایین در یکی از پلتفرم‌ها دانلود می‌شود اما در ازای دانلود رایگان آن پول زیادی به‌صورت ‌اشتراک ماهانه می‌رود. این پول در جیب هنرمند نمی‌رود و در جیب کسی می‌رود که با این رانت پنهانی سراغ آثار خارجی می‌رود. در حوزه کتاب هم همین است و بیشتر از ۸۰ درصد کتاب‌های خارجی با پول کم ‌ترجمه می‌شود و سود بیشتر برای ناشر است. اینجا باید ورود آثار خارجی را ملزم به پرداخت حق مولف کنیم تا با قیمت واقعی وارد بازار شود. با این شیوه نویسنده، تصویرگر و انیماتور ایرانی و... ارزش کارشان به نسبت خارجی دیده می‌شود که با چه کیفیت و قیمتی کار تولید می‌کنند و فضا رقابتی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پخش برنامه سحرگاهی جدید "ماه طلایی" از شبکه پویا +فیلم

وی در واکنش به ضعف تولیدات در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: مهم‌ترین مشکل، آموزش‌های پیش از ورود به دبستان است. مهم‌ترین معضل، دسترسی نظام رسمی ‌آموزش به خردسالان زیر ۶ سال است و در حال حاضر این دسترسی به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد است و حدود ۸۰ درصد از خردسالان مهارت‌های لازم را قبل از ورود به دبستان آموزش نمی‌بینند که در دیگر کشورها مثل ژاپن و ایالات متحده حدود ۹۰ درصد است. مهارت‌های ساده‌ای مثل غذا خوردن، بستن بند کفش و... که ما در شبکه کودک روی این مهارت‌ها تمرکز کرده‌ایم ولی اینها باید بیشتر اتفاق بیفتد. اگر این ۲۰ درصد فعلی به ۹۵ درصد برسد حدود ۷۰ درصد رشد دارد و این اقتصاد در همه حوزه‌ها گسترده می‌شود؛ از مربیان مهدها تا دست‌اندرکاران و دیگر عوامل موثر و گروه‌های تئاتر و موسیقی در این مهدها نوعی اقتصاد به راه می‌افتد و طبیعتاًً تولید محصولات هنری برای این رده سنی نیز افزایش می‌یابد.

سرشار در بخش دیگر با یک جمع‌بندی نسبت به نیازها عنوان کرد: ابتدا باید نیازسازی و فعال‌سازی ذهن خانواده‌ها نسبت به محصولات فرهنگی اتفاق بیفتد و می‌طلبد که دولت نسبت به این موضوع یارانه‌ای برای ذائقه‌سازی فرهنگی پرداخت کند. حکومت باید پول بگذارد که مردم آموزش ببینند که بفهمند به محصولات فرهنگی نیاز دارند. نکته دیگر این است که حکومت باید بستر صادرات را فراهم کند اگر این دو کار را انجام دهد خط‌های تولید فرهنگی رونق می‌گیرد و نیاز به صداپیشه و بازیگر و هنرمند در حوزه‌های مختلف دارد.

سرشار اضافه کرد: در حوزه ذائقه‌سازی باید برای مقابله با هجمه فرهنگی هزینه کنیم. کشور از سال ۵۷ این مسیر را انتخاب کرده است و در عین حال شرق و غرب در مقابل این مسیر ایستاده است ولی این میان ما حرفی تک می‌زنیم. من زیاد به نمایشگاه‌های خارجی رفته‌ام وقتی آنجا راه می‌روید یک نفر هستید که حرف جدید می‌زنید و دیگران تقلید می‌کنند. این حکومت است که باید از این حرف جدید حمایت کند. نهالی که با خون شهدا پا گرفته است باید حمایت شود تا ترویج و تکثیر شود.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    سه تا وزارت خونه باید از دست دولت ها گرفته بشه. وزارت کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت ارتباطات.
  • حیدر صالح IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    ان کسانی که دومب خوروس را دیدند و توهم توطئه دارند باید قسم دولت را بزور که شده باور کنند که دولت خائن نیست
  • معتاد غربگدا خود تحقیر IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 1
    هرچه خارجی باشه خوبه هرچه وطنی باشه بده دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس