کد خبر 1210743
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
روابط خوب فرمانده ارتش لبنان با حزب الله و عدم چشمداشت به ریاست جمهوری

فرمانده ارتش لبنان ضمن تاکید بر روابط خوبی که با حزب الله و نیز میشل عون رئیس جمهور دارد به همه شایعات درباره قصد او برای رسیدن به رئیس جمهوری لبنان پایان داد و آن را خیالپردازی دانست.

به گزارش مشرق به نقل از النشره، منابع نزدیک به «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان اعلام کردند که وی هرگز در سودای ریاست جمهوری لبنان نیست و هر آنچه در این زمینه شایع شده است خیالپردازی بیش نیست.

این منابع بیان کردند: تنها هم و غم او امنیت و ثبات و تامین نیازهای ارتش به ویژه در این شرایط سخت است و نه وقت و شوری برای برنامه ریزی به منظور رسیدن به ریاست جمهوری دارد.

بیشتر بخوانید:

تشکیل دولت جدید لبنان؛ اختلافات داخلی یا ریشه‌های خارجی

عون گفت: ارتش سوپاپ امنیت کشور و نهادهای آنهاست که اگر فرو بپاشد دیگر ریاست جمهوری باقی نخواهد ماند تا بر سر آن رقابت کند. اولویت کنونی من فقط ارتش و تقویت آن است.

منابع نزدیک به فرمانده ارتش لبنان تاکید کردند که وی در هیچ دیدار یا محفلی بحثی درباره ریاست جمهوری لبنان با هیچ شخصیت داخلی یا دیپلماتیک و سفیران خارجی نکرده است و اینکه وی در جریان دیدار با سفیران این موضوع را مطرح نکرده و آنها نیز با وی این را مطرح نکرده‌اند.

این منابع همچنین اعلام کردند که «جوزف عون» یا هیچ کدام از سیاستمداران لبنانی چه در منزل یا دفترش دیداری نداشته است و این با وجود دعوت‌هایی است که از او شده است و فقط با «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «حسان دیاب» نخست وزیر پیشبرد امور را با توجه به جایگاهی که طبق قانون اساسی دارند، دیدار کرده است.

این منابع تاکید کردند: روابط وی با رئیس جمهوری لبنان خوب و عالی است و در هفته یک یا دو بار با عون دیدار می کند واین علاوه بر تماس‌های تلفنی است.حتی پس از سخنرانی اخیر فرمانده ارتش در برابر افسران و اینکه گفته شده است که روابط میان دو به تیرگی گراییده و بحرانی شده است، «جوزف عون» با میشل عون دیداری دوستانه در کاخ بعبدا که خالی از شوخی هم نبوده، داشته است.

منابع نزدیک به «جوزف عون» افزودند: فرمانده ارتش دیدگاه واحدی نسبت به همه دارد و نگاه خصمانه به هیچ طرفی در داخل لبنان ندارد.

این منابع درباره روابط با حزب الله هم تاکید کردند که این روابط خوب و مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل است.

این منابع نزدیک به فرمانده ارتش لبنان بیان کردند: «جوزف عون»، حزب الله را به عنوان یک حزب لبنانی می‌نگرد که طیف گسترده از طرفداران دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و اینکه گفته می‌شود که حزب محدودیت‌هایی برای ماموریت ارتش در «بقاع» و «ضاحیه» و دیگر مناطق دارد، درست نیست بلکه حزب الله حامی ماموریت‌های ارتش است و از اقدامات ارتش در بسط امنیت بسیار خرسند است.

منابع نزدیک به فرمانده ارتش لبنان همچنین از مخالف وی با کودتا یا تعلیق قانون اساسی در لبنان خبر دادند و اینکه وی گفته است: اجازه کودتا یا تعلیق قانون اساسی را در لبنان را نمی‌دهیم زیرا آنرا با سرشت لبنان ناسازگار می‌دانیم.

وزیر خارجه فرانسه در راه لبنان

منابع لبنانی از سفر دو روزه «جان لودریان» وزیر خارجه فرانسه در اواسط هفته آینده به لبنان خبر دادند.

از سرگیری مذاکرات ترسیم مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی

منابع نظامی لبنان و یک منبع آگاه در ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند که مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی از هفته آینده و همزمان با سفر «جان دروشر» میانجیگر آمریکا که قرار است فردا یا پس فردا به لبنان سفر کند، خبر دادند.

این منابع اعلام کردند: این مذاکرات از همان جایی که سری قبل پایان یافته است، شروع خواهد شد و تیم گفتگو کننده لبنان هم همان قبلی است.

منابع مذکور به فراخوانی «بسام یاسین» رئیس تیم گفتگو کننده که در یک همایشی در بارسلونا درباره مزارع شبعا بود برای بازگشت به بیروت و نیز «نجیب مسیحی» که در خارج از لبنان است خبر دادند تا موعد مذاکرات مشخص شود.

منابع نظامی بیان کردند: موعد این جلسات مشخص نشده است، اما احتمال می رود که روز سوم ماه می یعنی دوشنبه آینده به عنوان موعدی تقریبا نهایی شده تا این ساعت باشد.

منبع وابسته به ریاست جمهوری لبنان هم از طرح جدیدی که میانجیگر آمریکایی در این زمینه دارد، پرده برداشت.

رایزنی حزب آزاد ملی لبنان در مسکو

«ابو زید» مشاور میشل عون رئیس جمهور لبنان در امور روابط با روسیه که همراه «جبران باسیل» رئیس جریان ملی آزاد لبنان در مسکو بوده است، گفت: هیئت لبنانی بر ضرورت تشکیل دولت در اسرع وقت تاکید کرده است واینکه موانع موجود بر سر راه آن از بین برود.

وی افزود: مسکو بر آمادگی برای تلاش به منظور ایجاد تفاهم میان گروه‌های لبنانی تاکید کرده است.

ابوزید گفت: این سفر به مثابه واکنشی به همه شایعات درباره سرزنش جریان ملی آزاد یا «باسیل» از سوی روسیه است.

وی از آمادگی مسکو برای ورود به پرونده‌های افتصادی در لبنان و انجام پروژه‌ها هم خبر داد.

«ابو زید» مشاور میشل عون بیان کرد: سفر ما به مسکو نشانه نقش محوری «جبران باسیل» است. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پرونده‌های منطقه را با ما مورد رایزنی قرار داد.

وی ادامه داد: روسیه اهتمام زیادی به اوضاع لبنان دارد و دیدگاه‌های گروه‌های سیاسی درباره تشکیل دولت لبنان را می‌شنود.

«ابو زید» رایزنی میان «میشل عون» رئیس جمهور و «سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان درباره تشکیل دولت جدید لبنان را ضروری دانست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس