کد خبر 1211623
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
سریال احضار

سینمای وحشت وامدار تجربیات و دستاوردهایی قوی است که نویسندگان پیش از ظهور سینما در قالب داستان‌های ترسناک به دست آورده بودند.

به گزارش مشرق، سریال «احضار» شبکه یک سینما تا به اینجای کار پربحث‌ترین مجموعه نمایشی ماه رمضان امسال بوده است و آمارها از صدرنشینی یک هفته‌ای این مجموعه در تعداد بینندگان حکایت می‌کنند، احضار چرا پربیننده شده است؟


سازندگان احضار مدعی هستند که این مجموعه ترسناک نیست، اما اصرار آن‌ها بر داشتن تعلیق در موسیقی و ارتباط با ارواح، نشان می‌دهد دست کم آن‌ها دوست داشته‌اند آنچه می‌سازند نشانه‌هایی از ژانر وحشت داشته باشد و در این بین شعار مقابله با عرفان‌های دروغین را نیز بدهد. برای این کار حتی در لوگوی سریال از «چشم جهان‌بین» استفاده شده است.

ترساندن و ترسیدن باستانی

آکادمی فیلم نیویورک معتقد است، ترساندن یکی از قدیمی‌ترین سرگرمی‌های بشری از زمان باستان تاکنون است و برای همین هیچ جای تعجب ندارد که چرا اینقدر زود ژانر وحشت پا به عرصه سینما گذاشت. سینمای وحشت اکنون با بیش از یک قرن حضور بر پرده سینماها، به عنوان یک ژانر جنجال‌برانگیز موفقیت‌های زیادی را به خود اختصاص داده است.

اولین فیلم سینمایی که می‌توان از آن به عنوان «فیلم ترسناک» نام برد در سال ۱۸۹۸ ساخته شد.

در این فیلم برای اولین بار مسئله «ارواح» و «تجسم شیطان» مطرح شد؛ چیزی که این شب‌ها بینندگان مجموعه تلویزیونی «احضار» از شبکه یک سیما نیز با آن روبه‌رو هستند، اما تفاوت آنچه در سینمای جهان بر سر گونه «سینمای وحشت» رخ داد، کاملاً با نسخه‌برداری سینما و تلویزیون ایران متفاوت است. در اوایل قرن بیستم، یعنی حدود سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰، فیلمنامه‌نویسان هالیوودی سراغ رمان‌ها و نول‌های مشهوری، چون «خون آشام» و «فرانکشتاین» رفتند که همگی بر مبنای ایجاد ترس در خواننده نگاشته شده بودند و از این جهت سینمای وحشت وامدار تجربیات و دستاوردهایی قوی است که نویسندگان پیش از ظهور سینما در قالب داستان‌های ترسناک به دست آورده بودند.
بیشتر بخوانید:

این پایه قوی باعث شد در همان سال‌ها فیلمی با عنوان «مطب دکتر کالیگاری» (۱۹۲۰) ساخته شود که «راجر ایبرت» منتقد سرشناس هالیوود آن را اولین فیلم به معنای واقعی ژانر وحشت نامگذاری کرد، اما در ایران با آنکه ادبیات کلاسیک ایرانی سرشار از داستان‌های غول، جن و پری است، ولی وجهه حماسی و عاشقانه داستان‌های ایرانی بر وجهه ترسناک داستان چربیده و هیچ کس از مواجهه رستم با غول نمی‌ترسید.

شاید همین سابقه باعث شد تا در شکل‌گیری سینمای وحشت در ایران نیز فیلمسازان ایرانی در دام داستان‌های عاشقانه بیفتند. داستان مجموعه «احضار» نیز تا اینجا در همان مسیری رفته است که داستان‌های قدیمی رفته‌اند و اگرچه از تیتراژ آغازین تلاش می‌شود حس ترس به مخاطب القا شود، ولی بیننده این شب‌ها با دور شدن از ماجرای احضار روح، بیشتر دنبال این است که چطور دست خواستگار دغل باز «مائده» رو می‌شود و آیا پسر زن مسافرکش می‌تواند با «زهره» ازدواج کند؟!

«احضار» یک هفته در صدر

مجموعه تلویزیونی «احضار» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا افخمی، هفته اول ماه رمضان را با صدرنشینی در تعداد بیننده‌ها پشت سر گذاشت.
ملاک این صدرنشینی تعداد بازدیدهای سریال در اپلیکیشن «تلوبیون» بود که در آن احضار مجموعه مناسبتی شبکه اول سیما با بیش از ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار بار تماشا بالاتر از مجموعه‌های «بچه مهندس ۴» و «یاور» در مقام اول قرار داشت.

اگرچه این آمار را نمی‌توان به معنای واقعی نشان‌دهنده میزان بینندگان احضار دانست و بسیاری از مردم بدون مراجعه به اینترنت و با تماشای مستقیم مجموعه‌ها از تلویزیون آن‌ها را دنبال می‌کنند، ولی فاصله معناداری که «احضار» با دیگران داشت، قطعاً تصادفی به دست نیامده است.

گویا هنوز هم مردم به عادت باستانی ترساندن و ترسیده شدن علاقه دارند با آنکه عملاً موضوع ترسناک سریال جای خود را به وجه طنز داده است و گفت‌وگوی روح یا شیطان حاضر در سریال با کاراکترها به غیر تلاش بازیگر برای بازی با لحن و تُن صدا، هیچ وجهه‌ای از سینمای وحشت را با خود به همراه ندارد.

وجه غالب دیگر در سریال «احضار» استفاده از بازیگران ناشناخته است؛ آدرینا صادقی و مینو آذرمگین، هر دو به واسطه حضور در احضار پار به عرصه حرفه‌ای بازیگری گذاشته‌اند و نواقص بازیگری آن‌ها به خصوص در قسمت‌های ابتدایی مجموعه به چشم می‌خورد، ولی به مرور بیننده‌ها با درگیر شدن به ماجراهای عاشقانه فیلم مثل اصرار بی‌مورد مائده برای رو کردن دست خواستگارش و تلاش زن مسافرکش برای آشنایی پسرش با «زهره» مسئله ناتوانی بازیگران گمنام کمررنگ شده است.

«احضار» میراث‌دار کارنامه افخمی

آکادمی فیلم نیویورک در تحلیل ژانر وحشت در سینما به وضعیت فعلی فیلم‌های ترسناک می‌پردازد و به این نکته اشاره می‌کند که فعلاً سینمای وحشت در حال بازسازی نمونه‌های مشهور قدیمی است و همین موضوع یعنی نداشتن ایده‌های جدید برای ساخت فیلم، آینده سینمای وحشت را غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

مجموعه «احضار» نیز همین وضعیت را دارد. افخمی، تلاش کرده است از مجموعه‌های قبلی خود برای ساخت «احضار» وام بگیرد. افخمی از ایده ورود شیطان و گمراه کردن مردم توسط او که پیش از این در «او یک فرشته بود» و «اغما» (سریالی به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی افخمی) آن را به کار گرفته بود، استفاده کرده است.

همچنین ارتباط با ارواح که در مجموعه «۵ کیلومتر مانده تا بهشت» محوریت داستان بود، این بار هم در «احضار» استفاده شده است. افخمی در «احضار» به دنبال مرور آثار گذشته خود است و ممکن است پس از این مرور به یک بن‌بست ذهنی در داستان‌پردازی برسد و همان طور که امریکایی‌ها برای ژانر وحشت در سینماها آینده خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنند، افخمی نیز بعد از «احضار» دیگر نتواند به گونه سینمای وحشت دوباره ورود پیدا کند!
منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    28 3
    فیلم خیلی چرت و بی معنیه... متاسفم برای صدا و سیما
    • مرضیه حسینی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      فیلم نه سریال چرت و سخیف و مزخرف و تهوع آوری است.
  • DE ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    7 0
    والا ما تا اونجایی که یادمونه این کانالهای آلمانی یا فیلم جنایی و کشت و کشتار از بچه گرفته تا زن و مرد و پیر و جوان نشان می‌دهد یا فیلم‌های مزخرف پلیسی که حتی یک درصد با واقعیت جامعه سازگاری ندارد مثلا وقتی فیلم‌های دادگاهها را نشان می‌دهند که قاضی با دقت مو را از ماست بیرون می‌کشد ولی وقتی گذرتان به دادگاه می‌خورد متوجه می‌شوید که اول از همه وکیل شما قصد چاپیدن شما را دارد و بعد در دادگاه شانس برنده شدن شما ۵٠ درصد است حتی اگر طبق اسناد و مدارک صددرصد حق با شما باشد. فیلم باید حقایق جامعه را نشان دهد نه مثل فیلم‌های اصغر فرهادی سیاه‌نمایی از جامعه ی ایران که البته خوراک تبلیغاتی سیاسی برای کشورهای غربی است نه مانند فیلم‌هایی از جامعه ی خیالی که وجود خارجی ندارد شاید به همین خاطر اکثرا فیلم‌های ترسناک را به دروغ ترجیح می‌دهند.
  • پری IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 0
    چی شد الان سریال خوبی یا بدی؟
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    10 2
    خاک بر سرت افخمی با این سریال های درجه سومیت
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    13 0
    فیلم ایرانی، بدون خواستگاری و عروسی وجود خارجی نداره و محاله. همش کپی و بعدش ادعا تا فلک
  • عرشی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    10 1
    احضار تا یکی دو روز میخواست یک چیزی بگه بعدش شد مهد کودکی و بی مایه اقا روحه کامرانی اول میاد دلسوزی میکنه واسه مائده که نامزد جدیدش خائن هست بعدش میاد به دوست مائده میگه مائده باعث تصادفش شده ئیگه نمیگه پسره پر رو کرم داشتی بیوفتی دنبال دخترا تو ویلای دختر که بهش جواب رد دادی بعدش حالا میاد به دوست مائده میگه مانده باعث مرگ شده و نگی این رازو نفرینت میکنم خو مرض داشتی راز مزخزفتو بگی بعدش حالا اون دوسن مائده چه کار میخاد بکنه کلا مثل بقیه چیزا بازم ملت سر کار هستن با شعور بازی نکنین واسه هر دقیقه ش چقدر میگیرین ؟؟؟
  • علی خان IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 5
    ارواح ، روح تا آنجا که میدونم اگه روح را ببینید قبض روح میشوید،، چه روح آدم خوب باشه چه بد . همه ارواح سرگردان که به یک مکان وابستگی پیدا کردن فقط بلدن پدر ساکنین اون مکان را در بیارن .بنابراین ما روح احساسی و عاشق نداریم چون طرز فکرشون اینچنین نیست چه بخواهیم چه نخواهیم ارواح در هر جا حضور پیدا کنند فرد را تا لب مرگ میبرن اگه فرد ضعیف یا ناتوان باشه از دنیا میره حتی افراد قوی دچار اختلال هواس و دیوانگی میشون ،، روح هیچ موقع نمی تواند با همان حالت فیزیکی قبل مرگ حاظر شود چرا چون جسم اون از بین رفته ،، در مورد افراد تازه از دنیا رفته شاید تداعی جسم صورت بگیرد ولی ترسناک میباشد ، مانند چشمان که سفیدی زیاد و سیاهی آن گرد و سیاهتر است و صورت بزرگ و هیکل سنگین و پوستی که روشن نیست و بدون کلمه حرف زدن چون زبانی ندارن ، چشمان درست است باز است ولی چیزی را نمی بینند . یا حتی کسی را نمی‌شناسند واین شما هستید که این فرد را می‌شناسید و با فکر کردن بدان آن را احضار میکنید.بنابراین ساکنین اون مکان اگه از بستگان هم باشه روح با او نمی تواند سازشی داشته باشه چون طبیعت روح این نیست ،، پس این سریال ی مزخرفی بیش نیست که جزء هدف انحراف ذهن چیزی ندارد .
    • مرضیه حسینی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      چرت نگو
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      3 0
      این احتمالا روح نیست چون کسی نمی تونه روح رو ببینه. این جن یا شیطان هست که به شکل آدم ظاهر شده.
  • yasser IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    6 3
    تا اینجا داستانش خیلی خوب پیشرفته ،ای کاش شبکه ی 2 و 3 هم به جای سریال های آب دوغ خیاری با داستان های هندی تخیلی ،سریال های بهتری می ساختند.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    8 0
    روح یا جنه تشخیص کرونا هم میده جل الخالق
    • حدیثه IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 1
      بهترین فیلم دنیاست
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    11 1
    این بیشتر شبیه تئاتر کمدی هست که بچه های دبستانی کارگردانی و اجرا کردند
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    واقعا فیلم مزخرفی
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    یه سئوال دارم. الان عطاران ، مرضیه برومند ، بیژن بیرنگ و .. چه اشکالی داشتن که دیگه سریال نمی سازن. هر وقت آی فیلم ترش و شیرین ، آرایشگاه زیبا ، خانه سبز و... پخش می کنه بعد بیست - سی سال بازم می شینم می بینم! الان شما می شینید تکرار این سریال ها رو ببینید؟
  • M IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    روح نیست شیطانه
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    3 0
    این جنه به شکل اون مرده درومده
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    در کل شما اگه آثار هر نویسنده را در تمام دنیا بررسی کنید متوجه میشید که همه‌ی آثار به نوعی شبیه و کپی هم هستند و حتی داستان زندگی خود نویسنده است.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 1
    کاسبی خوبی بود به تون تبریک میگم. تا محرم و عید نوروز که یک کاسبی دیگه راه بیندازید منتظرتون هستیم. ذهن مخاطب هم زباله دانی بزرگی است حالا حالاها پر نمی شود
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    باز هم معرفته تنابنده که گفت پایتخت ۷/هفت میلیارد هزینه دارد. واسه ی این مجموعه ؛صداوسیما چقدر هزینه کرده؟؟
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 0
    مردم تخیل را دوست دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس