کد خبر 1210181
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
ظریف و حاج قاسم

دیپلماسی یا میدان؟ کدام یک بر دیگری اولویت دارد؟ این جدیدترین دو قطبی است که، قطبی‌سازان به راه انداخته‌اند تا شاید در این یکی دو ماهی که از عمرشان باقی است، افکار عمومی را بتوانند، اندکی منحرف سازند.

به گزارش مشرق، جعفر بلوری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: دیپلماسی یا میدان؟ کدام یک بر دیگری اولویت دارد؟ این جدیدترین دو قطبی است که، قطبی‌سازان به راه انداخته‌اند تا شاید در این یکی دو ماهی که از عمرشان باقی است، افکار عمومی را بتوانند، اندکی منحرف سازند. این دو قطبی، یکی از آن نکاتی است که با انتشار فایل رسوایِ صوتی، بر سر زبان‌ها افتاده و هر طیف، بسته به ذائقه سیاسی و جناحی که دارد، مشغول تحلیل و دادن پاسخی به آن است. طیف سیاسی که در این ۸ سال سکان اداره کشور را در دست داشته‌اند، قائل به این هستند که، این دیپلماسی است که پیش برنده امور است و گاهی «میدان» (بخوانید قوه قهریه)، مثل یک دست‌انداز در برابر دیپلمات عمل کرده و جلوی پیشروی را می‌گیرد.

مثلا آقای ظریف مثال «برجام» را می‌زند و می‌گوید، سردار سلیمانی به‌عنوان پیش برنده امورِ میدان، مانع از به نتیجه رسیدن دیپلماسی و در نتیجه برجام شد! او اما، پس از مواجه شدن با سیل عظیم انتقادها، بدون اینکه یک عذرخواهی ساده کند، سعی در توجیه اشتباهِ بد خود می‌کند و در حالی که به‌نظر می‌رسد، تحت فشار سنگین افکار عمومی، دوست ندارد سفر منطقه‌ای‌اش تمام شود! تلاش می‌کند خطای بزرگ خود را در سطح یک بحث نظری و علمی‌ تقلیل دهد. در این‌باره گفتنی‌هایی هست:

۱- با نیم‌نگاهی به معادلات سیاسی حاکم بر روابط کشورها، کشوری را تصور کنید که، توان نظامی ندارد، یا مثلا توان علمی‌ و یا اقتصادی آن بسیار ضعیف است. کشوری فقیر را تصور کنید که بدون کمک سازمان‌های بین‌المللی قادر به سیر کردن شکم مردمانش نیست. یا حتی ثروتمند که بدون حمایت‌های نظامی کشورهای دیگر قادر به دفاع از مردم و ناموس و سرزمینش نیست. ژاپن، کره جنوبی، عربستان، بحرین، قطر، امارات و...نمونه‌هایی از این کشورهای ثروتمند هستند که رشدی «نامتوازن» داشته بعضا حتی، دیپلماسی را خوب هم بلدند اما، بدون حمایت‌های سیاسی و نظامی آمریکا، شاید یک روز هم دوام نیاورند. چنین کشورهایی کجای معادلات سیاسی دنیا قرار می‌گیرند؟ مگر در علوم سیاسی نمی‌خوانیم که در معادلات سیاسی و روابط بین‌الملل، یا باید گرگ بود یا کنار یک گرگ بود؟! (گرگ کنایه از همان قوه قهریه یا یک قدرت است). نتیجه اینکه باید دو مولفه «میدان» و «دیپلماسی» را در کنار هم داشت تا به نتیجه مطلوب رسید. آقای ظریف گویا معتقدند، همان یک مولفه کافی است! کسانی که این دو مؤلفه را در کنار هم نداشته باشند، به نتیجه‌ای نمی‌رسند و در بهترین حالت از در دیپلماسی هم که وارد شوند، فقط دیکته می‌نویسند! دشمن دیکته می‌کند، آنها هم می‌نویسند!

۲- دیروز مصاحبه‌ای از «هنری کیسینجر» منتشر شد. همین‌طور مصاحبه‌ای با بن‌سلمان، ولیعهد سعودی. کیسینجر در گفت‌وگو با مدیرعامل یک شرکت انتشاراتی بزرگ آلمانی با نام «اکسل ‌اشپرینگر»، وقتی به دلایل شکست شوروی از آمریکا اشاره می‌کرد، دو نکته مهم را یادآور شد. شوروی در دوران جنگ سرد، در دو حوزه نظامی و اقتصادی بسیار ضعیف‌تر از آمریکا بود و این دو مسئله در کنار مسائلی دیگر، باعث شکست شوروی شد. کیسینجر در ادامه به سراغ «چین» می‌رود و اینکه چرا دولت «بایدن» نباید با چنین کشوری، سرشاخ شود. به اعتقاد این دیپلمات پیر و کهنه‌کار، چین، هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه نظامی قدرتمند است. راه‌حل کیسینجر برای مقابله با چنین کشوری به اندازه کل مصاحبه او قابل توجه است. او می‌گوید یک راه‌حل وجود دارد و آن، «همزیستی با چین است». بله، وقتی کشوری مولفه‌های قدرت را در کنار هم نگه داشت و از ابزارهایی که داشت، به درستی استفاده کرد، آنجا دیپلماسی خوب جواب می‌دهد و قدیمی‌ترین و کارکشته‌ترین دیپلمات‌ها را هم به این نتیجه می‌رساند که، باید آن قدرت را به رسمیت شناخت و نمی‌توان با آن درگیر شد. اظهارات محمد بن‌سلمان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه نیز، در همین چارچوب قابل تحلیل است. او که تا یک‌سال پیش می‌گفت، باید جنگ را به خیابان‌های ایران کشاند، وقتی ضرب شست متحدان ایران در میادین جنگ به‌ویژه در مأرب را و همین‌طور، حملات دقیق موشکی و پهپادی الحوثی‌ها به مراکز حساس و نظامی و اقتصادی خود را دید، لحنش از حالت قهری و تهاجمی ‌تغییر کرد به سمت دیپلماسی: «ایران کشوری همسایه است. امیدوارم روابط خوبی با آن داشته باشیم...». او تا پیش از این الحوثی‌ها را «شبه نظامیان مورد حمایت ایران» می‌خواند اما این‌بار آنها را با الفاظ «عرب» و «یمنی» مورد خطاب قرار داد. آیا چیزی غیر از آن پیشروی‌ها در میدان جنگ، باعث تغییر لحن او و چرخشش به سمت دیپلماسی شده است؟ این شاید جدیدترین مصداق خدمت میدان به دموکراسی بود!

۳- در ماجرای مذاکرات هسته‌ای دشمن، حین مذاکرات، قوه قهریه خود را به ظاهر هم که شده، وارد میدان کرده بود که اگر نکرده بود، مردم را از «سایه جنگ» نمی‌ترساندند. آن جمله معروفِ «همه گزینه‌ها روی میز است» که حین و پس از هر دور از مذاکرات گفته می‌شد، مگر کنایه از «گزینه نظامی» نبود؟ یا همین پروژه کثیف داعش، مگر همسو با مذاکرات هسته‌ای علیه ایران و متحدانش کلید نخورد؟ ما قهری‌تر و خشن‌تر از داعش هم داریم؟! اینکه کشوری حینِ مذاکره، امنیت و حیات خود را در معرض تهدید ببیند بهتر امتیاز می‌دهد یا نبیند؟! اصلا معنای «دیپلماسی قایق‌های توپدار» آیا چیزی جز «کار ویژه نیروهای مسلح در سیاست خارجی» است؟! هنوز غم‌انگیزترین قسمت ماجرا مانده. دولت و طیف سیاسی که خود را اصلاح‌طلب می‌داند، زیاد روی مذاکره مانور می‌دهد و این در حالی است که، به گواهِ برجام و وضعیت اقتصادی که در آنیم، تنها کاری را که بلد نیستند همین «مذاکره» و «دیپلماسی است». مذاکره یک فن است. یک تخصص است. مذاکره یعنی، یک چیز بده و یک چیز بگیر. در مذاکرات هسته‌ای که هنوز هم ادامه دارد! ما امتیازهای زیادی به‌صورت نقد دادیم. در عوض مشتی وعده نسیه گرفتیم که هنوز برای نقد شدنش، می‌دویم. این یعنی، این طیف تنها کاری را که بلد نیست، همین مذاکره است.

۴- تا لحظه تنظیم این یادداشت، دولتمردان بابت اظهارات سخیف ظریف درباره سردار سلیمانی، تا دلتان بخواهد آسمان ریسمان کرده و حاشیه رفته‌اند اما عذرخواهی نکرده‌اند. مهم‌ترین مسئله درباره این رسوایی را به حاشیه رانده و دنبال افشاکننده می‌گردند در حالی که یافتن افشاکننده این فایلِ مثلا محرمانه، نه اولویت اول است و نه کار سختی است. آنها به جای توضیح درباره تحلیل‌های کج و معوج سیاسی‌شان و اینکه، چرا در این ۸ سال خطوط قرمز نظام را زیر پا گذاشته و باعث به‌وجود آمدن این همه خسارت شده‌اند، دنبال «دزد فایل صوتی» می‌گردند! در حالی که به قول حاج حسین، دزد در میان خودشان است!

۵- دیروز دوستی می‌گفت، هدف از این بازی‌های سیاسی که در آستانه انتخابات به راه انداخته‌اند، پیروزی در انتخابات بود. آنها تصور می‌کردند با انداختن بار مسئولیت این همه ناکامی ‌بر روی دوش سردار محبوب سلیمانی و سپاه می‌تواند، از حذف شدنشان از صحنه سیاسی جلوگیری کند اما، طبق معمولِ این ۸ سال، اشتباه تحلیل کردند و مهم‌ترین گزینه انتخاباتی‌شان را به میدان مین فرستادند. این دوست ادامه داد، سردار سلیمانی به کار سه دولت پایان داد: دولت اول داعش، دولت دوم ‌ترامپ و دولت سوم همین جریان سیاسی!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    19 3
    کدوم دو قطبی ؟ پر واضحه که بدون میدان نشستی برای دیپلماسی شکل نمی گیره
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      10 4
      میخوان دوقطبی راه بندازن، که بگن شکست برجام تقصیر میدان(سپاه و حاج قاسمه)، که انتخابات رو برنده بشن، اما مردم دیگه فریب نمیخورن، چون امضای کری تضمین نبود
  • RS ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 11
    یچیزی بگم انصافا فایل صوتی رو گوش دادین یا فقط یه چیزی شنیدین؟ ظریف جند بار از شهیدد سلیمانی تعریف میکنه یا شاید من ساده لوحم نمیفهمم. لطفا قسمتهایی که فکر میکنید داره توهین میکنه رو منتشر کنید ما هم از اشتباه دربیایم
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      8 4
      تعریف میکمنه اماااااااا امای اخر مهمه که ریل عوض میشه مثل کاری که اینها با عاشورای امام حسین کردند و از ان درس مذاکره میگیرند
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 1
      بوس میکنه که تو سری بزنه.....اتفافا این کار رو کرد تا ساده لوح ها بهش ایراد نگیرن
  • کهنه سرباز IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 2
    نظام باید قبل از اینکه خائنین به مردم با داشتن تابعیت دیگرشان از کشور خارج شوند مصونیت سیاسی آنان را لغو و تک تکشان را محاکمه کنند . اگر ظریف گیت اتفاق نیفتاده معلوم خواهد شد . انتقام سخت همین است . رسوایی جاسوسان , مزدوران و عوامل دست نشانده , شریک دزدند و رفیق قافله
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    11 4
    خیلی عالی گفته.. سردار سلیمانی به کار سه دولت پایان داد: دولت اول داعش، دولت دوم ‌ترامپ و دولت سوم همین جریان سیاسی‌.
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    6 6
    اگر میدان نبود،الان باید با داعش مذاکره میکردیم
  • رضا IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    4 9
    متاسم برات جناب بلورى ، براى گرفتن نتيجه دلخواه علناً دروغ ميگى ! بله لحن بن سلمان تغيير پيدا كرده بود ولى در همين مصاحبه هم علناً ميگه حوثى ها متحد ايران و تابع آنهايند !   اشكال امثال شما با ظريف اينست كه نمى خواهيد حقيقت از زبان ظريف بازگفته شود وگرنه كدام ايرانيست كه نداند در ايران مناسبات ميدان بر تمام شئونات مملكت حاكمند ؟! آيا شهروندى هست كه نداند هيچ دولتى بدون جلب نظر و موافقت سپاه نميتواند برنامه هاى خود را پياده كند ؟! اشكال بزرگتر شما و دوستان تان اين است كه از نظر سنجى و رفراندوم و هرچيزى كه نشان از راى و نظر مردم دارد نگرانيد و وحشت داريد والا ، با يك نظرسنجى ساده ميتوان متوجه شد كه ملت نظرات ظريف را قبول دارند يا نه ؟! يا قبل از انتشار اظهارات او از اخبارى كه در اين فايل مطرح ميشود خبر داشتند يا نه ؟! به شرافتم سوگند ميخورم كه اكثريت اين مردم نه با ظريف و نه با سردار سليمانى اسطوره شجاعت و مردانگى مخالفند، آنها سليمانى را سرباز شجاعى ميدانستند كه دستور فرمانده اش را اجرا ميكرده ، اگر هم مشكلى هست مشكل سياست خارجى ايرانست كه در عمل سبب حضور رسمى اسرائيل در منطقه شده ، لذا بجاى اين قصه پردازى هاى بى فايده بايد به اصل قضيه پرداخت كه اينگونه فشل مان كرده .
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      4 1
      خب شما مردم را فریب ندهید چرا اینقدر وعده دادید اخر تو گل و صف مرغ ماندید ؟ دلار جهانگیری چه ربطی به سپاه داره ؟ برجام چه ربطی به سپاه داره ؟ اصلا چرا اینقدر حریصید برا ریاست ؟ مگه سال 88 رفراندم نبود که اثرات اقتصادی و امنیتی و اجتماعی ان فتنه تا امروز در حال زیاد شدن است ؟ مگه الان بحرین و فلسطین اشغالی و عربستان هر روز رای گیری میکنند ؟ مگه مجلس عراق رای به اخراج امریکا نداد که وقیحانه ان را رد میکند ؟
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      6 2
      عمو جان تا میدان و شئونات ان نباشه کسی تو را ادم حساب نمیکنه شاه هم که باشی بدون اذن و دعوت میان تو مملکتت ( چرچیل و استالین و روزولت ) تو هم باید پشت در اتاقشان منتظر خبردار بایستی ( اشرف غنی - ریسجمهور لهستان )
    • عبدالرحمن IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 0
      پسر جان،همون وادادگی و انفعال ایران باعث رسمیت دولت جهود هست.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      2 1
      دولت ها هیچ وقت از سپاه اجازه نمیگیرن بلکه بودجه سپاه رو هم دولت ها تعیین میکنن... مثلا کمترین بودجه ای که توی دولت ها برای سپاه وضع شد توی همین دولت فشل روحانی بود.... صراحت لهجه من رو ببخشید اما از هپروت بیا بیرون نه خودت رو گول بزن نه سعی کن دیگران رو گول بزنی... چون مردم آگاه تر از 4 سال پیش شدن
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 0
      دولت از سپاه اجازه میگیره؟دولت خودش بودجه سپاهو کم میکنه‌.کم جوک بگید باو،اگر سردار سلیمانی نبود باید بجا آمریکا با داعش مذاکره میکردید
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      0 0
      متاسف برای عده ای غربگداکه انقدرمحوکاخ سفیدن که ذره ای به مصالح ملی اعتقادندارن میشودبفرمائیدتیم روحانی از۸۲تا۱۴۰۰بااینهمه بلدم بلدم به کجارسیدن؟!دردولت خاتمی همه هسته ای واعتبارمنطقه ای وانحلال حزب الله قس...واخرش دادولقب محورشرارت وتحدید به حمله نظامی گرفت.روحانی هم تعطیلی هسته ای اخراج دانشمندان وقبول پیمانه های استعماری وتحریم وتضعیف قدرت دفاعی... که ملت نمیداننددادودلار۳تومن کرد۳۰تومن برای رفع بلمره تحریمها۸سال ازکدخداگدائی کردوتحقیر شنیدوجالب اینکه هیچ وهیچ وقت درفکرملت ایران نبودچنانچه مرغ.فوتی۵۰بابی عزضه گی به۴۵۰رساندن اخرهم طرفدارش افکارBBCوسایردشمنان ایران به حافظان کشورتوهین می کنن.
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    8 1
    در برجام دست می دهند ، در میدان هم دست می دهند ، فدای دست بریده سردار شهید سلیمانی
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    12 6
    مرد تمامی میدان ها
  • م.ع..م IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    10 8
    رقص و جولان برسر میدان کنند رقص اندر خون خود مردان کنند چون رهندازدست خوددستی زنند چون جهندازنقص خودرقصی کنند
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 0
    می گن پشت سر آدم فوت شده نباید بدگویی کرد که این در احادیث معتبر اسلامی آمده . حالا ببین این اصلاح طلبا چقدر مغرور و خودخواه هستند که برای لاپوشانی اشتباهات و تقصیرهای خود حتی حاضرند در مورد بزرگترین مردان فوت شده یعنی شهدای عزیز ما هم خیلی راحت بدگویی کنند ! تا شاید و شاید کسی آنها را مقصر نداند ! آقای ظریف تو این زمینه غرور هم به رئیس خودش رفته ! اصلا اکثریت مطلق اصلاح طلبان یک عده پیرمرد مغرورند و غرور خود را با هیچ چیزی حاضر نیستند عوض کنند نه با منافع ملی نه با اهداف والای نظام نه با وضعیت مردم ... هیچی و هیچی فقط غرور و خودخواهی !
  • US ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    1 2
    به نظرم دامن زدن به این موضوع به نفع منافع ملی نیست. یک عهده دار سیاست خارجی نظریه مخالف بسیار اندک در ارتباط با حضور ایران در برخی از کشورهای خارجی داره ( چرا باید ذوق زده این موضوع را تا حد تنش داخلی پیش برد؟) اما اصل قضیه سرقت ویدئو است. خیلی ها قدرت استعماری و نفوذ انگلستان را در ایران کم گرفته اند. بنا به اخبار رسانه های همگانی این ویدئو اول به دست بی بی سی رسیده و بی بی سی بنا بر مقتضیاتی آن را به تلویریون آشوب طلب اینتر نشنال برای پخش داده. بنابراین صحبت های ظریف به عنوان وزیر امور خارجه که امکان داره در بعضی از حوزه ها با سپهبد قاسمی اختلاف نظر داشته ، در این برهه زیاد مهم نیست. مهم سرقت ویدئو است و این می رسونه که انگلستان در تمام زمینه ها و در تمام رسته ها و در تمام تشکیلات کشوری دهها و صدها مزد بگیر و جاسوس داره، مثلا دولت دو تا خرابکار رو در کردستان دستگیر می کنه، یک ربع بعد بی بی سی تیتر می زنه؛ دو نفر مخالف مسلح توسط دولت ایران بازداشت شدند! خوب این خبر فوری رو کی به بی بی سی این عامل رسوای دولت انگلستان می ده. مسلما همین جاسوس ها و مزد بگیره..
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    1 0
    ظریف خواست این پیام رو بده به ارباب های آمریکایی که یکم شل کنید ما رای بیاریم، قشر سکولار ایرانی که لایق ریخته شدن به دریا هستن باز سواری بدهند به این بی وجودهای خواجه ( اصلاح طلب و اعتدالی ها ) برای انتخابات
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    4 0
    هر کاری امروز باید زمینه دانش و علم داشته باشد. بدون علم حتی قدرت نظامی هم بی معنی است. برای یک زمان کوتاه جنگ چریکی ممکن است . بسیج و چریک جواب دهد. اما حتی یک نظامی هم برای جنگ های امروزه و دفاع از وطن که وظیفه اصلی او است / حتما باید دانش نظامی کافی در یک رشته خودش مانند هواپیما یا تانک یا پیاده نظام را داشته باشد. کسی نمی تواند بگوید من در هر زمینه ای کار امد و توانا هستم. مخصوصا اگر از کار ساختمانی وارد جنگ شده باشد. ملت ما انقدر خیانت از رجال گذشته دیده با دیدن نظامی خوشحال می شود مانند رضا خان . علت این خیانت رجال هم شاید از روی اجبار بود .مانند بن سلمان از روی اجبار گاو شیرده می شود وبا ایران از در دوستی بر می اید. لذا باید پایه علم ودانش را در کشور بشدت تقویت کنیم. برای رسیدن به این هدف هم باید بخش بزرگی از بودجه کشور را در راه دانش خرج کنیم. یعنی 1-هزینه تحصیل فرزندان را فراهم کنیم 2-به افراد متخصص ارزش ویژه قرار دهیم . بطور خلاصه انگیزه های کسب علم ودانش ومهارت را فراهم نمائیم. هر کسی هم اعتراض نمود باید بداند راه برای همه باز بوده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس