کد خبر 1209913
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا تحلیلگر در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: اخیر انتشار فایل صوتی از وزیر امور خارجه جنجالی جدی در سطح داخل و خارج از کشور ایجاد کرده است.

اگر چه نگارنده با توجه به شائبه سیاسی بودن موضوع و اهداف انتخاباتی از انتشار آن در جهت دوقطبی سازی کشور تمایل نداشت به مسئله ورود کند اما با توجه به درخواست مکرر جهت تحلیل و بررسی آن درصدد است در سلسله یادداشت هایی به بررسی برخی از محورهای سخنان دکتر ظریف بپردازد .

از جمله جملات بحث برانگیز وزیر امور خارجه در مصاحبه خود با مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ، "فدا شدن دیپلماسی برای میدان بود".

ابتدا لازم است بیان گردد که دیپلماسی در بیان ساده به علم و فن اداره روابط یک کشور با سایر کشورها، سازمان ها و به طور کلی کنش گران رسمی و غیر رسمی عرصه بین الملل گفته می شود.

به عبارت دیگر وظیفه دیپلمات اجرا و تحقق اصول و راهبردهای یک کشور در صحنه روابط بین الملل است.

بنابراین دیپلماسی به خودی خود هدف نبوده بلکه ابزار  و روشی در رسیدن به اهداف و به دست آوردن منافع ملی است .

 اگر مقصودمان از لفظ "میدان" هم استفاده از قوه قهریه جهت بالا بردن ضریب امنیت ملی ، تضمین بقای کشور و افزایش عمق استراتژیک  باشد ، بدون تردید ابزاری موثر جهت متحقق ساختن منافع ملی و دستیابی به اهداف و نقشه راه از پیش تعیین شده در مراکز تصمیم ساز است .

پس "دیپلماسی و میدان" دو بال کمال یابی و پیشرفت یک نظام سیاسی اند و اصولا بیان قربانی شدن هر کدام برای دیگری نوعی مغالطه کردن است .

برای مثال قطعنامه ۵۹۸ که وزیر فعلی امورخارجه نیز پس اتمام جنگ از دست اندرکاران اجرای آن به شمار می رود و تا حدود زیادی به حقوق ایران و معرفی متجاوز پرداخته بود ، زمانی تصویب شد که نیروهای میدانی در اواخر سال ۶۴ بندر استراتژیک فاو را تصرف ساختند و یکسال بعد با گذشتن از نهر جاسم در عملیات کربلای ۵ توانستند به دروازه های بصره دومین شهر مهم عراق برسند.

در صورتی که طی ۷ سال جنگ هیچ قطعنامه موثری و عادلانه ای برای حمایت از حقوق طرف  ایرانی تصویب نشد زیرا شرایط میدانی به سود جمهوری اسلامی چرخش پیدا نکرده بود .

یا در اوایل بحران سوریه و هنگامی که دمشق در محاصره کامل معارضان قرار داشت،  گروهی از کشورها با نام دوستان سوریه در نشست ژنو ۱ متشکل از دهها کشور برای جایگزینی نظام بشار اسد تصمیم گیری کردند و حتی نماینده جمهوری اسلامی را برای کنفرانس مزبور دعوت نکردند، لکن با تغییر شرایط میدانی که با کمک فرماندهان نظامی به وقوع پیوست و دست برتر محور نزدیک به ایران در تحولات منطقه به وضوح عیان گشت ، بسیاری از دولتها از روی تنگنا و عجز به لزوم حل معضلات و چالش های منطقه ای با کمک و پشتیبانی جمهوری اسلامی معترف گشتند .

یا همین تغییر موضع آشکار ولیعهد سعودی که دیشب رسما اظهار داشت : ایران کشوری همسایه است و امیدوارم روابط خوبی با آن داشته باشیم از کجا نشات گرفته است؟

کدام عوامل بن سلمان که روزگاری میخواست جنگ را به داخل ایران بکشاند را به پذیرش واقعیت ها و دراز کردن دست دوستی به سمت تهران سوق داده است ؟

 آیا غیر از تحولات اخیر میدانی در جنگ بین سعودی و یمن است که ولیعهد جوان و پرادعا را رام کرده که سعی در دست یازیدن به دامان ایران برای حل بحران و بیرون آمدن از باتلاق یمن نموده است؟

درنهایت نگارنده عمیقا باور دارد نه دیپلماسی باید فدای میدان شود و نه میدان فدای دیپلماسی؛ بلکه کشوری موفق است که بتواند دستاوردهای میدانی اش را آنچنان بالا ببرد تا دیپلمات هایش آن سرمایه را در کارزارهای بین المللی نقد کنند.

البته از این نکته نیز نباید غفلت کرد که  مسائل امنیت ملی و بقای یک نظام سیاسی قابل معامله و مذاکره و ایضا نقد شدن نیست زیرا بدیلی برای آنها وجود ندارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    3 6
    همه دنبال رای هستین ولی خدایی چیزی نگفت که کسی ندونه. اینقدر جو سازی نکنید بزارین مردم روی آرامش رو ببینن
    • ناشناس IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      0 0
      مردم کوچه و بازار بیشتر می دونند . چیز خاصی نگفت یه گله ای کرد اما حرفهاش کاملا عادی بود
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      1 0
      اها حتما روی آرامش با ظریف؟۸ سال به امید برجام موندید،بهتر نشد که هیچ بدتر هم شد.پس لطفا دیگه حرف نزنید.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      1 0
      اره چیزی نگفت!!!!!!! جو سازیه!! همش جوسازیه!!........ ما میدونیم اون چی گفته ، مردم هم میدونن . ولی پورفسور، این مطالب جز اطلاعات یک کشور محسوب میشه که نباید دست بیگانه بیفته....چقدر شماها ساده و فاقد تفکر هستین.... هشت ساله دولت داره فریبتون میده ، خود دولت هم که از غربیها رودست خورده .بهترین کار سکوته .
  • علی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    1 0
    با سلام مطلب دقیق و درستی بود،ضمنا اقای ظریف بعضی وقتها به شدت تحت تاثیر کنترل خود را از دست میدهد و به هیچ وجه برای ریاست جمهوری مناسب نیست.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    خیانتی که این طییف کدخدا پرست به انقلاب ونظام ومردم کردن هیچ دشمنی نمی توانست آن را انجام دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس