کد خبر 1209650
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
آمریکا به سوی وخامت روابط با روسیه در حرکت است

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای در تشریح روابط مسکو- واشنگتن اعلام کرد: آمریکا به سوی وخامت روابط با روسیه در حرکت است؛ روابط حتی از جنگ سرد هم بدتر است.

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه درباره روابط مسکو- واشنگتن در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: روابط با آمریکا فقط جهنمی نیست. من شخصاً چنین موارد بدی را به خاطر نمی آورم. حتی از جنگ سرد هم بدتر است. سفیران در کشورهای خود می‌نشینند. بعد از این چه خواهد شد؟ گزینه توسعه روابط چیست؟

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: اگر این فقط به ما بستگی داشت، احتمالاً به روابط عادی برمی گشتیم و به عنوان یک گام اول و به نظر من واضح و نه چندان دشوار همه اقداماتی را که برای محدود کردن کار دیپلمات های روسیه در آمریکا انجام شد لغو می شدند.

سرگئی لاوروف در ادامه اضافه کرد: ما این پیشنهاد (عادی سازی روابط) را به محض ادای سوگند و روی کار آمدن دولت بایدن ارائه کردیم. من این را به بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) گفتم؛ اما دولت آمریکا در همان شیب در حرکت است.

لاوروف در این مصاحبه گفت: من گفتم که گام آشکار برای ما خنثی کردن همه چیزهایی است که باراک اوباما شروع کرد. هنگامی که چند هفته قبل از اینکه ریاست جمهوری را تَرک کند، اقدامات تحریک آمیز را شروع کرد؛ اموال روسیه را توقیف و با نقض تمام کنوانسیون های وین، دیپلمات های روسی را اخراج کرد.

وی در این باره گفت: سپس یک واکنش زنجیره ای بوجود آمد. به هر حال، ما مدت هاست که صبور بودیم. ما تا تابستان ۲۰۱۷ صبر کردیم تا پاسخ دهیم چون دولت ترامپ از ما خواست که به افراط و تفریط های دولت اوباما که کاخ سفید را تَرک می کرد پاسخ ندهیم. اما دولت ترامپ موفق نشد این وضعیت را به حالت عادی بازگرداند. بنابراین ما باید کم و بیش پاسخ مشابهی را می دادیم.

رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا در این باره تأکید کرد: می بینیم که دولت بایدن نیز در همین مسیر ادامه می دهد. اگرچه در گفتگوی بین پوتین و بایدن که اندکی پس از تحلیف برگزار شد و در گفتگوی من با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه، همتایان آمریکایی ما به ما گفتند که آنها در حال بررسی جدی روابط با روسیه هستند و امیدوارند که بسیاری از موارد روشن شود. اما نتیجه این مکالمه تحریم های جدیدی بود که ما مجبور شدیم به صورت متقابل پاسخ دهیم.

سرگئی لاوروف تصریح کرد: از جمله مشکلات، اختلاف قابل توجهی در تعداد دیپلمات ها و کارمندان است که در نمایندگی های دیپلماتیک آمریکا در روسیه کار می کنند که بیش از تعداد دیپلمات های ما در ایالات متحده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس