افغانستان

بعد از نزدیک به دو دهه از اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا و اعلام هزینه تقریبا ۹۰ میلیارد دلار برای تقویت قوای نظامی و امنیتی این کشور، ارتش افغانستان مجهز به هیچ سلاح سنگین پیشرفته‌ای نیست.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و اشغال این کشور بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، از جمله طولانی ترین اشغالگری ها در دهه های اخیر است و حالا بر اساس اعلام جو بایدن رییس جمهور آمریکا، قرار است در ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی به صورت رسمی تمام شده و طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا که تقریبا دو دهه زمان برده است به نقطه پایان برسد.

اعلام خروج آمریکا به نوعی نشان دهنده درس تاریخی مهمی است که در سه قرن اخیر هر بار تکرار شده و انگلستان در قرن نوزدهم، اتحاد شوروی سابق در قرن بیستم و حالا آمریکا در قرن بیست و یکم همگی بعد از نبردهای طولانی و بی نتیجه در نهایت، با شکست این کشور را ترک خواهند کرد. اما یکی از سوالات مهم در خصوص آینده افغانستان پس از خروج نظامیان غربی از این کشور، این است که آیا ارتش این کشور توان مقابله با تهدیدات و رفع نیازهای خود را دارد؟

بیشتر بخوانید:

ناوگان بالگردی افغانستان؛ جدیدترین مصداق از «هزینه‌های سازش» با آمریکا/ وقتی بالگردهای غربی نه زره مناسب دارند و نه سلاح استاندارد +عکس

فاکتورهای میلیاردی آمریکا برای «آموزش‌های خیالی» به ارتش افغانستان/ «ضعف آموزش و پشتیبانی» اسم رمز ماندگاری اشغالگران در همسایگی ایران +عکس

بررسی ها نشان می دهد ارتش ملی افغانستان به شکل امروزی و با حضور مستشاران و نظامیان غربی، از دسامبر ۲۰۰۲ میلادی کار خود را آغاز کرد. البته ارتش این کشور سابقه طولانی در سالهای قبل داشته و خصوصا در دهه ۱۹۸۰ میلادی با حضور شوروی سابق نیز تا حد زیادی تجهیز شده و آموزش دیده بود که این نیروها و تجهیزات در سالهای بعد در جریان جنگ داخلی این کشور از بین رفتند.

از سال ۲۰۰۲ میلادی با کمک های پر سر و صدای آمریکا و ناتو، بحث آموزش و شکل گرفتن نیروی زمینی و نیروی هوایی افغانستان در کنار نیروی پلیس و نیروهای امنیتی این کشور آغاز شد و روی کاغذ، حالا در سال ۲۰۲۱ میلادی استعداد نیروی زمینی افغانستان چیزی در حدود ۱۸۰ هزار و استعداد نیروی هوایی این کشور نیز چیزی در حدود بیش از ۷ هزار نفر است اما یکی از نکات مهم و قابل توجه در خصوص ارتش افغانستان این مسئله است که با نگاهی به اقلام دفاعی موجود در ارتش این کشور، تقریبا هیچ گونه سلاح سنگینی اعم از تانک یا توپخانه و راکت اندازهای پیشرفته مشاهده نمی شود. تعدادی تانک های تی ۵۵ و تی ۶۲ باقی مانده از دوره شوروی سابق، زره پوش های سری بی ام پی از همان دوران و تعداد از توپ های ۱۲۲ و ۱۳۰ میلی متری در کنار راکت اندازهای گراد در تعداد محدود تمامی دارایی سنگین این نیرو را تقریبا شامل می شود.

بر خلاف تبلیغات رسانه ای فاقد مصداق، آمارهای دقیق و بررسی های کارشناسان نشان می دهد کمک های آمریکا در این بخش شامل تسلیحات انفرادی، برخی زره پوش های سبک و خودروهای حفاظت شده بوده و شاید برخی اعتقاد داشته باشند که تانک در سرزمین افغانستان با توجه به جغرافیای خاص آن خیلی کارآمد نباشد که البته این مسئله نیز به جای خود محل بحث است، اما مشخصا نیاز به واحدهای توپخانه ای مدرن و به روز در حجم بالا چه از نوع گلوله زنی و چه راکتی بسیار لازم است که به دلیل واگذاری مدیریت به ارتش آمریکا، حالا در ارتش این کشور جنگ زده دیده نمی شود.

در سالهای اخیر تعدادی سلاح های سبک و سیستم های اپتیکی دید در شب و حرارتی در اختیار ارتش افغانستان قرار گرفته که به دلیل عدم اموزش صحیح توسط ارتش امریکا، حالا برخی مخالفان حکومت با استفاده از همین تجهیزات غنیمتی، حملات موفقی را بر علیه مواضع ارتش افغانستان انجام داده اند.

آمارهایی تأسف‌بار از وضعیت ارتش افغانستان پس از ۲۰ سال رفاقت با آمریکا/ ۹۰ میلیارد دلار فاکتورسازی دروغین برای کشوری که حتی یک سلاح سنگین جدید ندارد!

نمونه ای از تجهیزات به غنیمت گرفته شده از ارتش افغانستان- به عینک های دید در شب که در کنار سلاح ها قرار دارد دقت کنید

یکی از حملات اخیر به پاسگاه ارتش افغانستان - نیروهای مهاجم به دوربین های حرارتی روی سلاح مجهز هستند

شاید بتوان بحث آمادگی پایین ارتش افغانستان را در جملات یکی از ارشدترین نظامیان آمریکایی که اخیرا از این کشور بازدید کرده متوجه شد. ژنرال جرالد کلارک که در حال حاضر فرمانده کل واحدهای عملیات ویژه نیروهای مسلح آمریکا است، بعد از بازدید از افغانستان در حدود یک ماه پیش، در یک جلسه استماع کنگره حاضر شد و در پاسخ به برخی ابهامات و اعتراضات گفت: " من با همکاران خودم در ارتش افغانستان دیدار کرده ام و به نظرم آنها در بخش عملیات ویژه پیشرفته های خوبی داشته اند ولی مشخصا برای مقابله با تهدیدات گروه طالبان و سایر خطرات موجود در این کشور ارتش افغانستان همچنان به حضور آمریکا نیاز دارد و مشخصا بدون حضور ما توان مقاومت در برابر این تهدیدات را ندارد. کمک نظامی آمریکا برای ارتش افغانستان حیاتی است. "

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که ترکیبی از عواملی مثل عدم شناخت صحیح آمریکا از افغانستان و بی توجهی عمدی به رفع نیازهای واقعی این کشور، تغییرات سیاست های واشنگتن در این کشور، در کنار مقامات رده بالای سیاسی و نظامی افغان که بعضا به دنبال منافع شخصی و درگیر موارد سنگین فساد بوده اند باعث شده که ارتش این کشور به غیر برخی موارد محدود، عملا پیشرفت خاصی نداشته و شدیدا نیز به آموزش و کمک واقعی نیازمند است.

یک گزارش جالب در سال ۲۰۱۹ میلادی در نشریه واشنگتن پست آمریکا چاپ شده که روایت های بسیار تاسف بار و قابل توجهی را از نتیجه نزدیک به دو دهه حضور آمریکا و ناتو در این کشور و سیستمی که توسط آنها ایجاد شده است را بر ملا می کند. بر اساس این گزارش "کل نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی افغانستان روی هم رقمی نزدیک به ۳۵۲ هزار نفر هستند اما در حقیقت میزان افرادی که در خدمت حضور دارند ۲۵۴ هزار نفر است و نکته جالب این که حقوق باقی افراد غایب نیز پرداخت شده و البته به جیب فرماندهان نظامی و سیاسمتداران افغان می رود" که روابط خوبی با دولت آمریکا نیز دارند.

در این گزارش همچنین با نقل قول از ژنرال داگلاس لوت از اعضای تیم فعال در حوزه افغانستان هم در دولت بوش پسر و هم اوباما،  به این مسئله اشاره شده که فرماندهان آمریکایی و ناتو در ابتدای حمله به افغانستان چند سال طلایی را برای آموزش و افزایش توان ارتش این کشور را از دست دادند. در آن دوران نیروهای طالبان در کمترین توان خود بودند و فضا برای شکل دهی به ارتش این کشور از هر جهت مناسب بود که این زمان با تعلل به نظر عمدی این فرماندهان از دست رفت و بعد از بازگشت طالبان، غربی ها سعی در توسعه سریع ارتش افغانستان داشتند که این امر هم در نهایت منجر به وضعیت آشفته فعلی شده است.

در بحث نیروی هوایی افغانستان ماجرای پیچیده تر و سخت تر است. در این دو دهه ایجاد یک ناوگان از هواپیماهای بال ثابت در کنار بالگردها و پهپادها یکی از اولویت های مهم برای تقویت توان رزمی این کشور بوده است. یکی از بحث های جنجالی در خصوص نیروی هوایی افغانستان، خرید بالگردهای سبک شناسایی و تهاجمی سری MD-۵۳۰F در سالهای قبل بود که باعث انتقاداتی در درون خود ارتش افغانستان نیز شد و سرویس دفاعی مشرق نیز در گزارشی به آن پرداخت. مقدورات عملیاتی این بالگرد در جغرافیای عمدتا مرتفع و خشن افغانستان در کنار عدم مجهز شدن آن به تسلیحات دورایستا و هدایت شونده عملا این انتخاب را برای افغان ها مشکل ساز کرده است. در بخش بیشتر بخوانید می توانید دو گزارش مشرق در خصوص وضعیت ناوگان بالگردی و خرید پهپاد اسکن ایگل توسط افغانستان را مطالعه کنید.

قوای هوایی افغانستان؛ از بالگردهای نامناسب تا نگرانی از قطع پشتیبانی

از طرف دیگر اسب کاری ناوگان بالگردهای افغان سری Mi-۱۷ بود که خلبانان باز مانده از دوره شوروی سابق به خاطر آشنایی کلی با پلتفرم های ساخت شوروی سابق راحت تر با آن کار می کردند. آمریکا با پرداخت هزینه، بالگردهای مورد نظر را برای افغانستان خریداری کرده و هزینه های تعمیر و نگهداری آنها را نیز بر عهده گرفت. با تیره شدن روابط غرب و شرق در ماجرای شرق اوکراین، آمریکا نیز پشتیبانی مالی از طرح بالگردهای روسی در افغانستان را قطع کرده و اعلام کرد به جای آنها این کشور را با بالگردهای بلک هاوک مجهز خواهد کرد.

آمارهایی تأسف‌بار از وضعیت ارتش افغانستان پس از ۲۰ سال رفاقت با آمریکا/ ۹۰ میلیارد دلار فاکتورسازی دروغین برای کشوری که حتی یک سلاح سنگین جدید ندارد!

بالگرد Mi-۱۷ ارتش افغانستان

آمارهایی تأسف‌بار از وضعیت ارتش افغانستان پس از ۲۰ سال رفاقت با آمریکا/ ۹۰ میلیارد دلار فاکتورسازی دروغین برای کشوری که حتی یک سلاح سنگین جدید ندارد!

بالگرد بلک هاوک ارتش افغانستان

در ابتدا وعده ها مبنی بر تحویل نزدیک به ۱۶۰ فروند بالگرد بلک هاوک به افغانستان بود که البته اخیر تصمیم بر این گرفته شده که این عدد به ۵۳ فروند کاهش پیدا کند! همچنین تعداد هواپیماهای شناسایی و تهاجمی بال ثابت AC-۸۰۲ نیز از ۳۲ فروند به ۱۰ فروند کاهش پیدا کرده و این هواپیما در کنار حدود بیش از ۲۰ فروند پرنده سبک تهاجمی سوپر توکانو دارایی اصلی تهاجمی افغانستان را تشکیل می دهند. البته بخشی از هواپیماهای سوپرتوکانو در آمریکا حاضر بوده و برای برنامه آموزش خلبانان افغان به کار می رود اما جزو آمارهای دارایی ارتش افغانستان به حساب می آید!

آمارهایی تأسف‌بار از وضعیت ارتش افغانستان پس از ۲۰ سال رفاقت با آمریکا/ ۹۰ میلیارد دلار فاکتورسازی دروغین برای کشوری که حتی یک سلاح سنگین جدید ندارد!

هواپیمای تهاجمی سبک سوپر توکانو - نیروی هوایی افغانستان

یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز در خصوص خروج آمریکا بحث تعمیر، نگهداری و عملیاتی نگاه داشتن این ناوگان از بالگردها، پهپادهای اسکن ایگل و هواپیماهای بال ثابت ارتش افغانستان است. در حال حاضر و به صورت کلی ۱۶ هزار پیمانکار خارجی نظامی در افغانستان حضور دارند که ۶ هزار نفر از آنها آمریکایی هستند. در حال حاضر مشخص نیست که وضعیت این پیمانکاران که در بخش های مختلف این کشور فعال هستند چه خواهد بود ولی تمامی برآوردها به این مسئله اشاره دارد که در صورت خروج این افراد همراه با نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، به گونه ای غربی ها برنامه ریزی کرده اند که ناوگان موجود این کشور به طور کلی و به سرعت از وضعیت عملیاتی خارج شود و بتوان با فشار سیاسی و رسانه ای، بار دیگر و به مدلی جدید، پای خارجی ها را به ارتش و تامین امنیت افغانستان باز کرد.

از ابتدای اشغال افغانستان تا اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، بر اساس براورد تبلیغاتی آمریکایی ها، اشغالگران چیزی در حدود ۸۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در حوزه امنیتی به دولت افغانستان کمک کرده و در سال ۲۰۲۱ نیز حدود ۳ میلیارد دلار دیگر در این بخش هزینه خواهند کرد اما با یک حساب ساده و سریع می توان فهمید اگر این هزینه واقعا خرج این کشور شده و به در راه درستی خرج می شد، بعد از ۲۰ سال زمان و هزینه کردن بیش از ۹۰ میلیارد دلار در این کشور، ارتش ساخته دست آنها توان مقابله با تهدیدات را بدون حضور مستقیم غرب داشت و مردم بی گناه افغان، بیش از این گشته و زخمی و آسیب دیده روحی و مالی نمی شدند اما آنچه در نهایت به دست آمده، حجم عظیمی تبلیغات و منت اروپا و آمریکا بر سر این کشور است تا نشان دهند چقدر به فکر افغانستان مظلوم هستند و آماده اند باز هم برای کمک به آنها، این کشور را اشغال کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    32 11
    مموت میگه جزیره خریدین‌. هرچند که مموت خودش منحرف هست اما فکر نمی کنم دروغ بگه نمونش افشاگری در مورد رشت الکتریک و .. به موقع مقابله نمی کنید با دزدان برای همین جزیره خریدن طبیعی به نظر میاد
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      4 19
      اون رشت الکترونیک مال ۱۲سال پیش بود الان محمود خیلی فرق کرده.بعد هم دیدیم که در مورد حداد عادل دروغ گفت
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      3 0
      کجا؟
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    6 4
    یاد بگیرید اون موقع بالای هزاران میلیارد دلار خسارت به اقتصاد ایران زدن و ما دست روی دست گذاشتیم باید تا ریال اخرشو پس بگیریم
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    3 3
    طالبان دوباره بر افغانستان حکومت خواهد کرد و اون داستان هایی که ۲۰،۳۰ سال پیش باهاشون داشتیم دوباره تکرار میشه
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    22 7
    خلایق هرچه لایق
  • CA ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    10 44
    همین نیروی هوایی هم چندین برابر شما قویتره، همچنین نیروی چریکیش که داره با طالبان چریکی میجنگه
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      10 3
      کلا ی چار پنج تا توکانو دارن بعد چیشن قویتره؟
    • احمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      15 2
      اشتباه می‌کنی برادر، نیروی هوایی افغانستان بزرگترین در آسیاست! ای بابا هی،ما که از خدامون که افغانستان در همه حوزه‌ها پیشرفت کنه اما اساساً شماها دچار توهم هستید، محض ریکاوری ذهن فقط کافیه که نظر کارشناسی ژنرال آمریکایی یعنی آقای کنث فرانک مک کنزی رو که چند روز پیش فقط در مورد قدرت پهبادی ایران گفته بود رو بخونی تا بفهمی قدرت هوایی ایران در چه جایگاهی قرار گرفته، اگر فقط چند درصد بهره هوشی داشته باشی و نظر این ژنرال آمریکایی رو بتونی کمی درک کنی میفهمی که چه اعتراف بزرگی کرده و ایران چه قدرت پهبادی رو ایجاد کرده، این موضوع فقط مربوط به حوزه پهبادی هستش و هیچ اشاره ای به طیف متنوع جنگنده های فعال ایران و قدرت مهندسی ایران در خصوص ساخت جنگنده نکرده، بله، درسته که ایران مدتهاست که خرید جنگنده های نسل۵ و به روز رو نداشته،اما کسانی که حداقل آگاهی در حوزه جنگنده دارند می‌دونند که این تجهیزات کاملاً قابل به روز رسانی و ارتقاء هستند،
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      1 2
      شما کاملاً درست میگی. داره با طالبان چریکی میجنگه که جلوی افتادن سی درصد باقی مانده از خاک افغانستان به دست طالبان رو بگیره.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      2 1
      متاسفانه حقیقت تلخه برادر اما این طور نیست.اگه قوی بود چرا اینهمه سال آمریکا رو بیرون نکرد!
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      4 2
      اگر قوی بود که دو دهه کشورشان اشغال نمیشد
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    6 3
    اون آفتابه ها را هم غنیمت گرفته اند
  • پوریا IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    6 8
    مردم افغانستان خواستار خروج نیروهای خارجی هستند و منطقی اینه ظرف مدت چند روز از افغانستان برن
    • پوریا IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      0 3
      داداش دمت گرم استان سیستان باید هم استان زاهدان استان تبریز استان ارومیه استان سنندج و استان شیراز بشه اون پسوند ها انشالله حذف بشه به یاری خدا
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    2 2
    محض یاد آوری ؛ بستن سر شاخه های هیرمند و نقض حق آبه ایران توسط همین دولت مفلوک افغانستان نشان چیست؟ از بین رفتن و تهدید کشاورزی استان سیستان و خراسان جنوبی و کرمان و ... نتیجه همین کار افغانستان است ...
  • آینده نگار IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    11 3
    ايران با توانمندي كه در حوزه تعمير و نگهداري هواگردها دارد بايد در اين بازار بكر حاضر شود. ما با توانمندي كه در اين حوزه داريم ميتوانيم ناوگان هوايي افغانستان را سر پا نگهداريم.
  • مهدی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    0 2
    خروج آمریکا از افغانستانی که هم با ایران و هم با چین همسایه است بسیار مشکوکه اون هم با این وضعیت ارتش و دولت افغانستان! نیروهای مسلح ایران باید حسابی حواسشون رو جمع کنن تا اتفاقی که توی سوریه افتاد توی افغانستان تکرار نشه ، نباید اجازه بدیم نقشه ی آمریکاییها برای قدرت گرفتن دوباره ی داعش و طالبان به نتیجه برسه
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    2 5
    اقایون نگران نباشند بزودی طالبان افغانستان را اباد می کند . او ل با قتل عام هزاره ها شروع می کنند . بعد هم عزیزان سفارت ما را به شهادت می رسانند . این هم نتیجه یک ندانم کاری دیگر حضرات .
  • هراتی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    1 2
    طالبان از اشرف غنی سربازتذامپ، شریف تراست
  • کوروش IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    2 3
    بهترین برای ماست تا یک نیروی نیابتی قوی در افغانستان شکل بدیم تا هم خلا قدرت رو پر کنه و هم محور مقاومت هم مرز چین بشه و البته بساط طالبان هم برچیده بشه البته کم کم
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      2 2
      موافقم باید گروه فاطمیون در افغانستان مستقر شود و جلو طالبان را بگیرد .
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    1 1
    در بین کشورها چیزی به نام رفاقت وجود نداره یا متفق هستند یا دشمن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس