چین بدنبال تولید بالگردهایی با قابلیت سوخت‌گیری هوایی

ناظران می‌گویند با توجه به اینکه شرکت سازنده بالگردهای Z-۲۰ چین از مدل مفهومی جدیدی برای این بالگرد رونمایی کرده است، احتمال دارد که یک نوع مسلح با قابلیت سوخت‌گیری هوایی از این مدل در حال توسعه باشد.

به گزارش مشرق، شرکت دولتی صنعت هوانوردی چین (AVIC) که سازنده بالگردهای مورد استفاده ارتش این کشور است، در روز ۳۱ ژانویه، فیلمی را در شبکه‌های اجتماعی در خصوص دستاوردهای خود در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد که «در آسمان آبی» نام داشت.

در عنوان این فیلم به سه سری از هواپیماهای «۲۰» یعنی جت جنگنده و رادار گریز J-۲۰، هواپیماهای حمل و نقل بزرگ Y-۲۰  و بالگردهای Z-۲۰  که تمامی آنها توسط شرکت دولتی صنعت هوانوردی چین ساخته می‌شوند، اشاره شده است.

در ویدئو منتشر شده با وجودی که جت جنگنده J-۲۰ و هواپیمای بزرگ حمل و نقل Y-۲۰ با نمونه‌های واقعی آنها یکسان هستند ولی بالگرد Z-۲۰ به طور قابل ملاحظه‌ای با نمونه‌های واقعی آن که در ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت دارد. براین اساس، بال‌های این بالگرد کوتاه‌تر شده و هرکدام از آنها چهار موشک و یک پرتابگر را حمل می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند بالگردهای فعلی Z-۲۰ که در ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرد، نه تنها دارای بال یا مسلح نیست بلکه از آن تنها برای حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

پیشتر مجله تخصصی دفاعی «اردانس» که در استان ژیان در شمال غربی چین منتشر می‌شود در گزارشی در سال ۲۰۲۱ نوشته بود که ارتش چین در حال توسعه بالگردهای Z-۲۰ است و عکسی از آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود.

ناظران با توجه به ویدئوی جدید منتشر شده می‌گویند این بالگرد جدید دارای یک میله در سمت راست دماغه خود است که احتمالا از آن برای سوخت‌گیری در زمان پرواز استفاده می‌شود.

پیش از این «دنگ جین گائو» مدیر ارشد طراحی بالگرد Z-۲۰ در چین به تلویزیون رسمی این کشور گفت که آنها بدنبال طرحی هستند که در آن این بالگرد امکان سوخت‌گیری هوایی داشته باشد و از این طریق بُرد آن افزایش یابد.

یک کارشناس نظامی در پکن که خواست نامش فاش نشود، به گلوبال تایمز گفته است: نسخه فعلی بالگرد Z-۲۰ یک نسخه پایه مانند بالگردهای بلک هاوک آمریکایی است و ارتش چین قصد دارد تا با توجه به نیازهای مختلف آن، مدل‌های مختلفی از این بالگرد را در اختیار داشته باشد.

این کارشناس افزوده است که بالگردهای Z-۲۰ علاوه بر آنکه امکان مسلح شدن را دارند، می‌توان نمونه‌های ضد زیردریایی، مخصوص حمل و نقل، مخصوص عملیات‌های نظامی و امداد و نجات را تولید کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس