نیروهای هوایی

آمریکا با جایگزینی ناوگان هوایی افغانستان با بالگردهای ساخت خود بدون آنکه نیروهای افغان را برای تعمیر و نگهداری این بالگردها آموزش دهد عملاً نشان داد که به دنبال ایجاد یک نیروی هوایی مستقل نبوده است.

به گزارش مشرق، نیروی هوایی افغانستان یکی از مهمترین ابزارهای برتری دولت این کشور در مبارزه با دشمنان بود اما اکنون با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مشکلات برای نیروی هوایی افغانستان آغاز شده است.

وبسایت خبری تحلیلی «السریرا» نوشت که آمریکا با جایگزینی هواپیماها و بالگردهای ساخت خود با بالگردهای ساخت روسیه در ناوگان هوایی افغانستان، این کشور را به حضور مستشاران آمریکایی برای تعمیر و نگهداری نیازمند کرده است.

این اقدام آمریکا از چند جهت قابل تامل است؛ نخست اینکه تکنسین‌های افغان در تعمیر و نگهداری بالگردهای ساخت روسیه از جمله سری Mi ۱۷ که نقش لجستیکی دارد و Mi ۲۴ که در نیروی هوایی افغانستان معمولاً برای عملیات تهاجمی استفاده می‌گردد، تقریباً خودکفا هستند.

با این حال، در سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از بروز درگیری‌های شرق اوکراین، آمریکا حمایت‌های مالی خود را از طرح خریداری و حمایت مالی از تعمیر و نگهداری بالگردهای Mi ۱۷ از روسیه برای ارتش افغانستان را قطع و اعلام کرد به جای آن بالگردهای آمریکایی سری "بلک هاوک" را در اختیار ارتش افغانستان قرار می‌دهد.

در حال حاضر چیزی حدود ۹۰ فروند بالگرد Mi ۱۷  ساخت روسیه در اختیار ارتش افغانستان قرار دارد و نیروهای افغان تا حد زیادی با تکیه بر توان داخلی بخشی از این ناوگان را مورد استفاده قرار می‌دهد.

این بالگردها در بحث تدارکاتی به نقاط دور افتاده و نجات مجروحین ارتش افغانستان بسیار موفق ظاهر شده و در عین حال تجربیات طرف روسی که از دوره جنگ در افغانستان در زمان شوروی سابق به دست آمده است در توسعه توانایی‌های این بالگردها برای محیطی مثل افغانستان بسیار موثر بوده است.

از سوی دیگر اگرچه شاید بالگردهای بلک هاوک در مقایسه با مدل‌های روسی از نظر فناوری تا حدی پیشرفته‌تر باشند ولی استفاده از این بالگردها بسیار گرانتر بوده و در عین حال به تعمیر و نگهداری بیشتری برای عملیاتی باقی ماندن نیاز دارند.

در بحث بالگردهای تهاجمی MD ۵۳۰ نیز مشکل بزرگ اینجاست که اولاً این بالگرد صرفاً به راکت انداز مجهز شده و خبری از موشک‌های دور برد ضد زره هدایت شونده برای آن‌ها نیست و در عین حال این بالگردها در بخش‌های کوهستانی این کشور به دلیل قادر نبودن به پرواز در ارتفاع بالا دچار مشکلات زیادی خواهد بود.

هواپیماهای تهاجمی سبک سوپرتوکانو نیز با وجود اینکه پرنده ای مناسب برای شرایط افغانستان هستند اما به دلیل وابستگی به پشتیبانی فنی و حضور نیروهای متخصص تعمیراتی، مشخصاً به سرعت بعد از خروج نیروهای آمریکایی از رده عملیاتی خارج خواهد شد و با از دست دادن این عنصر مهم کار برای ارتش افغانستان در روی زمین بسیار مشکل‌تر از قبل خواهد بود.

با نگاهی به وضعیت امروز افغانستان و بویژه نیروی هوایی آن می‌توان درک کرد که از ابتدا آمریکا به دنبال ایجاد یک نیروی هوایی مستقل و قدرتمند در افغانستان نبوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس