کد خبر 1203621
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
سفر دیوید هیل به لبنان/ پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی علیه لبنانی‌ها در پرونده ترسیم مرزهای دریایی

منابع لبنانی از سفر زودهنگام نماینده آمریکا به لبنان برای مانع‌تراشی مقابل تثبیت اصلاح نقشه مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از رورنامه البناء، منابع آگاه گزارش دادند که سفر «دیوید هیل» معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان قرار بود اول تا هفدهم مه آینده انجام شود؛ اما او سفر خود را زودتر از این موعد در تاریخ ۱۳ آوریل انجام داد.

بیشتر بخوانید:

بازگرداندن آمریکا به برجام پیروزی بزرگی برای ایران است

منابع درباره علت سفر زودهنگام دیوید هیل به لبنان اظهار داشتند که وی در تلاش است مانع امضای دستور اصلاحیه نقشه مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی توسط مقامات لبنانی شود.

منابع مذکور پیش‌بینی می‌کنند که فشارهای آمریکا بر لبنانی‌ها جهت متوقف کردن روند اصلاح نقشه مرزهای دریایی تشدید شود.

به‌گفته این منابع محاصره اقتصادی و مالی علیه لبنان توسط آمریکا برای تشکیل دولت جدید طبق خواسته و منافع ایالات متحده و رژیم صهیونیستی بیشتر از قبل خواهد شد.

روز گذشته وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیوید هیل، در سفری سه‌روزه به لبنان می‌رود.

طبق این بیانیه، این سفر تا ۱۵ آوریل ادامه خواهد داشت و هیل در جریان آن با رهبران و مقامات لبنان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که هیل در جریان دیدار با مقامات لبنان به نگرانی‌های واشنگتن نسبت به وخامت اوضاع اجتماعی و اقتصادی در تمامی مناطق لبنان اشاره خواهد کرد.

روز قبل «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دستور اصلاح نقشه مرزهای دریایی میان این کشور و فلسطین اشغالی را امضا کرد. به‌موجب این طرح لبنان علاوه بر ۸۶۰ کیلومتر در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی خواستار پس گرفتن حق خود در ۱۴۳۰ کیلومترمربع نیز هست.

در همین راستا «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد: ما هرگز در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل باج نمی‌دهیم.

میشل عون گفت: آیا اگر کارشناسان علوم دریایی در جنوب و شمال درباره مساحت متعلق به لبنان در این منطقه نظر بدهند اسرائیلی‌ها قبول می‌کنند؟ مسئله مرزهای دریایی در چارچوب حاکمیت لبنان است و من قبلاً نیز گفتم که اسرائیلی‌ها با شروط خاص خود پای میز مذاکره آمده‌اند، آنها می‌خواستند چیزی را که قصد تحمیل آن را داشتند ما بپذیریم یا اینکه مذاکرات باید متوقف شود اما این باج‌خواهی است و ما هرگز زیر بار آن نمی‌رویم.

اما منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور مخالف اصلاح نقشه مرزهای دریایی است؛ چرا که معتقد است این امر موجب می‌شود لبنان زمان بیشتری را از دست بدهد و در نتیجه نمی‌تواند از ثروت‌های گازی خود در دریا استفاده کند.

منابع وابسته به حریری تأکید کردند که اگر او نخست وزیر بود هرگز فرمان اصلاحیه در نقشه مرزهای دریایی را امضا نمی‌کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس