حذف سند لبنان درباره حقوق دریایی از وبسایت سازمان ملل

یک مقام لبنانی اعلام کرد نامه‌ای که لبنان درباره تاکید بر حقوق این کشور در مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی به سازمان ملل فرستاده بود از وبسایت این سازمان حذف شده است.

به گزارش مشرق، سرتیپ «بسام یاسین» رئیس هیئت نظامی- فنی لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی اعلام کرد، نامه‌ای که لبنان برای سازمان ملل ارسال و در آن بر حق این کشور در مرزهای دریایی خود تاکید کرده بود حذف شده است و سوال اصلی اینجاست که تصمیم برای حذف این سند رسمی لبنان توسط چه کسی گرفته شده است.

وی افزود، در نامه ارسالی برای سازمان ملل متحد درباره منطقه خط ۲۳ و ۲۹ در منطقه مورد مناقشه صحبت شده بود اما این نامه از وب سایت رسمی سازمان ملل حذف شده است.

رئیس هیئت فنی لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی گفت، امیدواریم که این اقدام ناشی از یک خطای فنی باشد و ظرف چند ساعت حل گردد و ما سوال می‌کنیم که چه کسی تصمیم به حذف یک سند رسمی لبنانی که بر حقوق مردم لبنان در ثروت‌های میلیارد دلاری آنها در دریا تاکید می‌کند، گرفته است.

در مقابل یک منبع در هیئت مذاکره کننده لبنانی در گفتگو با المیادین اظهار داشت، توضیحات وزارت خارجه در خصوص نامه اصلاح مرزها قانع کننده نیست و این نامه همچنان از وبسایت سازمان ملل حذف است.

چند هفته قبل لبنان با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل بر پایبندی خود به حقوق و ثروت دریایی لبنانی‌ها در مرز دریایی با فلسطین اشغالی تاکید کرد.

در پی درخواست‌های صورت گرفته از سوی محافل مختلف برای مشخص شدن سمت وسوی مذاکرات انجام گرفته برای ترسیم مرزهای دریایی جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی، ریاست جمهوری این کشور این مذاکرات را جزو بنود محرمانه دولت اعلام کرد.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد: رئیس جمهور شخص شماره یک مسئول مذاکره و معاهدات بین المللی بوده و به همراه نخست وزیر این امر را انجام می‌دهد و این معاهدات تنها بعد از موافقت شورای وزیران به تصویب رسیده و مفاد آن در اختیار مجلس قرار می‌گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است اما با توجه به قوانین لبنان دسترسی به این اطلاعات در حال حاضر ممنوع بوده و این مسئله در قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات هم اشاره شده است، از این رو اداره کل ریاست جمهوری در چارچوب قوانین موجود قادر به در اختیار گذاشتن اطلاعات این مذاکرات نخواهد بود.

مذاکرات لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزها که اهمیت بسیاری برای تقسیم ثروت‌های نفتی و گازی دریای مدیترانه دارد، از ماه اکتبر ۲۰۲۰ با وساطت آمریکا در مقر سازمان ملل در منطقه مرزی ناقوره آغاز شد و بعد از چهار جلسه، ادامه آن به درخواست رژیم صهیونیستی و بعد از اینکه لبنان خواستار احقاق همه حقوق خود در منطقه مورد مناقشه شد، به تعویق افتاد.

با وجود اینکه مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی هنوز ترسیم نشده، اما صهیونیست‌ها اقدام به حفاری و اکتشاف در منطقه مورد مناقشه می‌کنند.

اخیرا نیز بعد از سفر «آموس هوکستاین» میانجی جدید آمریکایی در پرونده ترسیم مرزها به بیروت اخباری درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی مطرح شد. البته با توجه به طرح جدیدی که میانجی آمریکایی که تابعیت اسرائیلی دارد ارائه کرده، بسیاری درباره توطئه جدید واشنگتن و تل‌آویو برای کشاندن لبنان به مسیر عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی از خلال این پرونده هشدار می‌دهند که این امر مستلزم هوشیاری طرف لبنانی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس