ویژه ها

اکنون قریب به 6 سال از امضای برجام سپری شده است و سه دولت در آمریکا روی کار آمده اند. با اینحال اصلاح طلبان همچنان وعده سیب و گلابی های برجام را به مردم می دهند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** باید رئیس جمهور بعدی شخصی مثل «روحانی» باشد

«داریوش قنبری» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«دولت دوم روحانی بخاطر روی کار امدن ترامپ در آمریکا با بدشانسی مواجه شد و نتوانست از ثمرات برجام در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور بهره‌مند شود اما در ماه‌های آخر این زمینه درحال فراهم شدن است. در این میان مردم باید حواسشان جمع باشد که سکاندار آینده دولت چه کسی است؟ اگر فردی باشد که همسو و همفکر با دولت فعلی در مسیر تعامل با قدرت‌های خارجی نباشد و بخواهد مسیر تقابلی را بپیمایند یا اینکه اطلاع درستی از نظام بین‌الملل و معادلات سیاسی حاکم بر سیاست خارجی نداشته باشد، می‌تواند مانند دولت قبل از روحانی کشور را به سمت بحران سوق دهد».

قنبری در ادامه نوشت:«در این میان، رسالت رسانه‌ها آزادی بخشی به مردم است تا مردم را به ادامه روندی که در دولت تدبیر و امید شروع شد، ترغیب کنند. مردم باید ثمره اقتصادی برجام را در زندگی خود لمس کنند. امری که با روی کار آمدن دولتی همسو و همفکر با این دولت، محقق خواهد شد».

عبدالله ناصری: راه نجات ملت،توافق با آمریکاست/ باید رئیس جمهور بعدی شخصی مثل «روحانی» باشد

اکنون قریب به 6 سال از امضای برجام سپری شده است و سه دولت در آمریکا روی کار آمده اند. با اینحال اصلاح طلبان همچنان وعده سیب و گلابی های برجام را به مردم می دهند. این در حالی است که اتفاقا وضع موجود محصول و میوه برجام است.

دولت روحانی علیرغم خسارت محض توافق هسته ای همچنان تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام چیده و متاسفانه توجه به استعدادهای عظیم جوانان متخصص و نخبه کشورمان و اتکا به توان داخلی و اهتمام در اجرای اقتصاد مقاومتی و تلاش برای رونق تولید و مدیریت صحیح نقدینگی مورد غفلت قرار گرفته است.

«غلامحسین کرباسچی» فعال سیاسی اصلاح طلب پیش از این با اشاره به عملکرد ضعیف دولت گفته بود:«به نظر من مشکل دولت دوم روحانی، بیش از آنکه به عوامل خارجی و آمدن ترامپ یا مسائل داخلی بیرون دولت و کارشکنی‌های مخالفان داخلی نسبتی داشته باشد، به خود این دولت و عملکردش در این دوره، یعنی از فردای انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۶ مربوط است؛ چنان‌که در دولت دوم روحانی از انتخاب نیروها تا انتخاب سیاست‌های خود، رویکردهایی پیش گرفته شد که مسبب وضعیت امروز است... بحران مدیریت مدیران ناکارآمد در دولت اول آقای روحانی در دولت دوم نیز نمایان شد و مشکلات امروز را به وجود آورد».

** عبدالله ناصری: راه نجات ملت،توافق با آمریکاست

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات و از حامیان اصلی دولت روحانی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«نسبت به برجام، تذکر و تأکید اصلاح‌طلبان به رئیس‌جمهور از همان زمان این بود که همه ‌چیز را به برجام گره نزند، ولی روحانی توجه نکرد. اما الان بعد از شش‌ سال پس از امضا و سپس نقض آن از طرف ترامپ معتقدم راه نجات ملت بازگشت به برجام یا هر توافق راهبردی با آمریکاست»

روزنامه شرق همچنین در یادداشتی به قلم «جاوید قربان اوغلی» دیپلمات سابق نوشت:«انعطاف در مواضع ایران و آمریکا در برون‌رفت از بن‌بست توافق هسته‌ای پس از خروج ترامپ از آن و نشستی که امروز قرار است در وین برگزار شود، تحولات محسوسی است که باید به فال نیک گرفت و آن را مصداقی امیدوارانه بر ضرب‌المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» تلقی کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«استقبال آمریکا از نشست وین و کنارگذاشتن اصرار بر لغو گام‌های پنج‌گانه ایران در تعهدات هسته‌ای حرکتی مثبت از سوی تیم سیاسی-امنیتی بایدن در پرتو فشارهای عبری-عربی بر این کشور است. کمااینکه انعطاف ایران نیز حرکتی هوشمندانه در برون‌رفت از بازی باخت-باخت «اولویت مرغ یا تخم‌مرغ» در بازگشت آمریکا به برجام ارزیابی می‌شود. به ‌طور طبیعی در هر توافقی بین کشورها منافع دو طرف مطرح است».

عبدالله ناصری: راه نجات ملت،توافق با آمریکاست/ باید رئیس جمهور بعدی شخصی مثل «روحانی» باشد

عبدالله ناصری در مصاحبه مذکور از یکسو اعتراف می کند که دولت نباید همه امور را به برجام گره می زد و از سوی دیگر، اصلاح طلبان را در این رویکرد تبرئه کرده است. این در حالی است که این اصلاح طلبان بودند که دولت را به گره زدن همه امور به برجام تشویق می کردند.

این طیف به گونه ای درباره برجام فضاسازی کرد که در تابستان 94 تعدادی از مردم در تهران به خیابان ها آمده و به جشن و پایکوبی پرداخته و در یک دست اسکناس یک دلاری و در دست دیگر اسکناس هزارتومانی را گرفته و تصور می کردند که در پسابرجام، آنچنان رونقی ایجاد می شود که دیگر هیچ فردی به پول یارانه نیازی نخواهد داشت.

اصلاح طلبان در سال 94 و در شرایطی که دولت اوباما به معاون اولی جو بایدن به هیچ عنوان تعهدات برجامی خود را انجام نداده بود، در صفحات اول روزنامه های خود تیتر زدند که «صبج بدون تحریم» فرا رسید و «تحریم ها فروپاشید» و «امضای کری تضمین است» و «آمریکا قول داده به تعهدات خود عمل کند».

حالا در شرایطی که نسخه اصلاح طلبان در کشورداری و مدل این طیف در سیاست خارجی، صف های عریض و طویل خرید مرغ و کمبود روغن خوراکی و گرانی روزافزون خودرو و افزایش سرسام آور اجاره بهای مسکن و کاهش ارزش پول ملی و کوچک شدن سفره مردم و...را در پی داشته، این طیف بجای عذرخواهی و جبران خسارت های تحمیل کرده، همچنان طلبکار است و توافق با آمریکا را به عنوان نسخه نجات معرفی می کند.

** باز انتخابات شد، اصلاح طلبان به یاد حقوق کارگران افتادند

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «بار سنگین اجاره بها بر دوش نحیف کارگران» نوشت:«کافی است چند ساعتی را در بنگاه‌های املاک بگذرانیم و رفت‌وآمدها اقشار مختلف به خصوص کارگران حداقل‌بگیر را برای اجاره یک واحد مسکونی نه چندان مناسب رصد کنیم، آنگاه خواهیم دید که بسیاری از خانوارهای کم‌درآمد در حسرت یک سقف روزگار می‌گذرانند و اجاره‌های بالا کابوس شبانه‌شان شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مسکن، دغدغه خانوارها به خصوص کارگران و حداقل‌بگیرانی است که این‌روزها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. با یک بررسی ساده می‌توان دید که طی سال‌های اخیر با رشد قیمت‌های سرسام‌آور زمین و آپارتمان، اقشار کم‌درآمد به خصوص کارگران دور رویای خانه‌دار شدن را خط قرمز کشیدند و از گستره‌ صاحبان خانه خارج و به جمعِ اجاره‌نشینان پیوستند. البته پرداخت اجاره‌بها نیز خود دغدغه‌ای است که دست‌به گریبان کارگران و حداقل‌بگیران بوده و آنها را بیش از هر زمان دیگری در تنگنا قرار داده است».

عبدالله ناصری: راه نجات ملت،توافق با آمریکاست/ باید رئیس جمهور بعدی شخصی مثل «روحانی» باشد

اصلاح طلبان در سالهای اخیر بدون توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، مسائلی را به عنوان موضوع اصلی کشور جا می زدند که اصلا با مطالبات عموم جامعه هیچ نسبتی نداشت. لزوم رفع حصر، حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزشگاه، کنسرت خیابانی و...از جمله موارد مذکور است.

یکی از مواردی که در سالهای اخیر، فشار سنگین اقتصادی به مردم تحمیل کرد، وضعیت مسکن بود. قشرهای مختلف مردم و از جمله قشر زحمتکش و خدوم کارگران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با مشکلات متعدد معیشتی مواجه شدند.

یکی از افرادی که جزو متهمان اصلی و ردیف اول در وضعیت مسکن است، عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی است، با اینکه وی یکی از بانیان اصلی وضع موجود اقتصادی در حوزه مسکن است، رسانه های اصلاح طلب نه تنها هیچ انتقادی از وی مطرح نمی کنند، بلکه از او با عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری نام می برند.

حالا در شرایطی که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، اصلاح طلبان در اقدامی مسبوق به سابقه به یاد کارگران و اقشار مختلف مردم افتاده و از وضعیت معیشتی گلایه می کنند. وضعیتی که خود باعث و بانی اصلی آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • reza IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    10 0
    با کمال وقاحت تمام این حرفو میزنن ، مردمم کشک این وسط
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    12 0
    ناصری از کدام ... درآمده؟
  • SE ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    8 0
    راه نجات رفت و آمد و تسهیلات به امریکا برای خانواده های اصحالاتی و مشارکتی و چاپندگی و نیز حفظ قدرت و میز و ریاست و پدرخواندگی اینان بر مردم ایران، در تسلیم ایران به امریکا است.
  • علیرضا محمدی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 15
    آفرین مرحبا واقعا اين همه آمریکا ستیزی چه سودی داشته‌ به جزء ضرر
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    9 0
    آقای ناضری معلومه که خیلی ضررکردی حیف ازکارشناسی که هنوز کشوری همچون آمریکارانشناخته مگرمی شود باهرتوافقی! نمی دانم درکله ات چه می گذرد
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    10 0
    عبدالبایدن! ناصری، راه نجات شما افسادطلبان تهوع آور در توافق به هر قیمیت با امریکاست! برای همین کاسه گدایی ورداشتین و بدنبال کفش لیسی شخص فرتوتی افتادین که نه موقعیت خودش آنقدر مستحکم هست نه شرایط دولت و کشورش که فرشته نجات شما بشه.
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 0
      دمت گرم، لایک
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 0
      افرین گل گفتی
  • قرچک IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    9 0
    آقای عبدالله ناصری راه نجات ملت،توافق با آمریکا نیست راه نجات ملت،توافق با خداست اعتماد به خداست امثال شماها حال ملت رو بهم زدید با این افکار استکباریتون
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    7 0
    این آقای عبدالله ناصری راست میگه راه نجات توافق با آمریکاست ! الان دور ایران همه نجات یافته اند از افغانستان و پاکستان گرفته تا عراق و لیبی !!! به محض تمکیت از آمریکا ایران به هزار تکه تقسیم خواهد شد و بلائی به سر مردم شریف ایران خواهند آورد که داعششون نکرد با مردم سوریه و عراق
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    10 0
    برخی حضرات هر بلایی که سر ملت می آید بازهم می گویند باید امتیاز داد به آمریکا. یک پیشنهاد، بهتر نیست به عنوان یک امتیاز این افراد را به آمریکائیها بدهیم؟؟؟!!!
  • میثم IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    9 0
    باید به امثال ناصری ها گفت : می شه خفه شید و حرف نزنید. آخر وطن فروشی هم حدی دارد. روحانی چه مشکلی را حل کرد که بعدی مثل ایشون آن را ادامه دهد. روحانی هسته ای را داد . حتما بدنبال دادن صنعت موشکی هستید. واقعا باید با شما ها با چه زبانی حرف زد که بفهمید .آمریکا تا ایران را مانند لیبی و عراق و سوریه نکند با شما کنار نمی آید. وطن فروشها بفهمید.
  • جعفر تیموری IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    9 0
    خفه شو وطن فروش خائن.
  • ناشناس US ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    6 0
    لعنت اله الا لقوم ظالمین
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    7 0
    آیا کسی که دنبال شیطان بزرگ است عبدالشیطان نیست؟ نه عبدالله
  • رفیق IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    8 0
    ملت ایران بارها از طرف انگلیس و امریکا صدمه خورده و گزیده شده است ، ولی خائن ها و مزدوران غرب سعی در کم اهمیت نشان دادن و یا انکار ان هستند ، انگلیسی ها میگویند اگر یکبار کلاه سرم گذاشتی وای بر تو ،،اگر دوبار سرم کلاه وای بر من ، البته خائن ها و مزدوران می گویند هر چند دفعه کلاه سر ما گذاشتی اشکال ندارد
  • عبدالله IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    7 0
    بعضی ها چقدر حقیر و ذلیل هستند که خداوند با آن قدرت و عظمت را رها کرده اند و به بنده عصیانگر خدا چنگ می زنند؟ بروید بخوانید ، ببینید و بیندیشید که سرنوشت فرعون ها چه شد؟ چرا تعقل نمی کنید؟ چرا به سوی خدا بر نمی گردید؟ رزق و روزی ، دست خداست نه کدخدا ! کدخدا ، خودش ، روزی خور خداست...
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    9 0
    راه نجات ملت نابودی شما ذلت طلبان است
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    8 0
    باید در دوره بعد از انتخابات طرحی برای کودتای فرضی در کشور مطرح شود و با ان به شکار جاسوسان سیاسی بپردازید این حرکت امروز در اردن و مدتی قبل در ترکیه اجرا شد همچنین مظنونان اقتصادی را با این نوع طرحها به دام باندازید
  • سید فروزان CH ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    11 0
    آقای ناصری ،راه نجات ایران به دریا ریختن تمام اصلاح طلبان و غربکدایان است ، خیلی امریکا دوست داری خوش آمدی ،صدای امریکا احتیاج به خائنین دارد
  • حمید IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    8 0
    ناصری کی هست؟ خاک بر سر آمریکالیسش!
  • DE ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    آلمان هشتاد سال بله گوی آمریکا ست موقع کرونا واکسن هم بهش نداد حالا شما کی هستی....
  • DE ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    4 0
    عبدالله ناصری: تنها راه نجات اصلاحات چی ها و غربگدایان ،توافق با آمریکا به هر قیمتی از جیب مردم است/ باید رئیس جمهور بعدی شخصی مثل «روحانی» باشد تا ما به خالی کردن بیت المال ادامه دهیم و فقط موتور امضا باشد .کشور یک دوره بیشتر تحمل مثل روحانی را ندارد خصوصا که نوه هم باشد منظور نو هم در سیاست باشد بعد کل ایران تسلیم امریکا رفیق خودمون میشه.
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    فقط خائنین جاسوسان ومنافقین وافرادگول خورده فریب شمارامیخورند . ازعملکرد 8ساله تان خجالت بکشید ودستاز سر مردم بردارید
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    آنهمه نوکری آمریکا وکوتاه آمدن چهسودی دارد . ایستادگی درمقابل آمریکا عزت دنیا وآخرت دارد قدرت جهانی شدن دارد استقلال وامنیت دارد . ولی نوکری فقط چندصباحی برای نوکران لفت ولیسی فراهم میکند . ولی دیگران جزبدبختی نصیبی ندارند
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    کشوریک چاره دارد.تمام اصلاح طلبان عاشق رابه معشوقشان امریکا رساند.همه راسوار برهواپیما کردوفرستاد امریکا برند انجاراهم ابادکنند.
  • شیخی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    1 0
    عبداللاااااااااااااااه کجایی ؛ خوابی یا بیدا .؟؟؟؟
  • اوروجی IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    اقای .... تو اشتباه کردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس