1

هم‌زمان با نگرانی رژیم صهیونیستی و آمریکا از توان پهپادی ایران؛ روزنامه‌های اصلاح‌طلب رزمایش ارتش را سانسور کردند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز شنبه پنجم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که ارتش جمهوری اسلامی ایران با اجرای یک رزمایش بزرگ بخشی کوچک از توان بازدارنده کشور را به رخ دشمن کشید، برخی اعتقاددارند که این عملیات پس از ضربه به مقاومت اسلامی به پایگاه گروهک تروریستی سنتکام در خود اشاراتی دارد.

روزنامه سازندگی در سرمقاله خود خبر از یک ملاقات سیاسی میان دبیر کل حزب کارگزاران با سفیر فرانسه در تهران داده است. حسین مرعشی نوشته است که در ملاقاتی که با سفیر فرانسه داشتم او به تحقق برجام امیدوار بود. مرعشی نوشته است که اگر ایران برجام را امضا کند و پس‌ازآن یکی از طرفین از توافق خارج شوند؛ قرارداد ایران با شرکت‌های خارجی شامل تحریم نشده یا آن‌که حداقل سه سال زمان داده می‌شود تا طرفین از قرارداد خارج شوند.

دبیر کل حزب کارگزاران این مسئله را بند جدید برجامی خوانده و نوشته است که ایران پیشنهاد کرده در صورت خروج آمریکا از برجام این کشور باید غرامت بدهد، اروپا این موضوع را قبول کرده؛ اما هنوز مشخص نیست آمریکا این بند را بپذیرد یا خیر!

البته علاوه بر جالب بودن اصل خبر ارتباط اصلاح‌طلبان با سفارت‌خانه‌های اروپایی، مسئله‌ای که مرعشی از زبان سفیر فرانسه در تهران شنیده؛ اتفاق تازه‌ای نبوده و این پیشنهاد به‌صورت شفاهی از جانب فرانسوی‌ها به تهران ارائه‌شده است؛ اما پذیرش این بند به این نکته بستگی دارد که طرف غربی نه شفاهی بلکه کتبی این بند را بپذیرد.

 نکته دوم آنکه بازه زمانی سه‌ساله اگرچه فرصت سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند اما درجه ریسک آن به‌قدری بالاست که شرکت‌های بزرگ حاضر نخواهند شد در ذیل آن فعالیت کنند و تنها شامل مواردی محدود مشابه اینستکس می‌شود.

قرار برجامی فرانسه با یک حزب اصلاح‌طلب! / سانسور رزمایش ارتش پس از ضربه به مقر تروریست‌های سنتکام

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «تصمیم سخت» نوشت: یک منبع نزدیک به دولت بایدن مدعی است که پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی، کمتر از انتظارات ایران بوده است. از همین رو باید منتظر ماند و دید آیا ایران به همین میزان بسنده خواهد کرد یا تصمیم خواهد گرفت امتیازهای بیشتری بگیرد. :

در ادامه این مطلب با ضریب دادن به نیاز ایران به برجام و بی‌نیازی غرب از آن آمده است:

لارنس نورمن در وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع نزدیک به رایزنی‌ها مدعی شد که در پاسخ واشنگتن تا حد زیادی خواسته‌های ایران رد شده است و تهران اکنون باید تصمیم بگیرد که توافق بدون تغییر را می‌پذیرد یا نه. برخی ناظران گفته‌اند که مخالفت‌های تهران می‌تواند موجب طولانی‌تر شدن فرایند مذاکرات شود؛ آن‌هم در شرایطی که تمایل برای گفت‌وگو در پایتخت‌های غربی کاهش‌یافته و دولت بایدن می‌تواند تصمیم بگیرد که دیپلماسی را تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای متوقف کند.

البته اروپایی‌ها می‌توانند در زمستان سخت بی‌نیازی خود به برجام را آزمایش کرده و نتایج آن را ببیند. در روزهایی که حتی برخی جناح‌های رژیم صهیونیستی نیز نیازمند برجام است، به نظر معطوف کردن اثر برجام به داخل خطی قابل‌توجه است که ربط به برجام ۲ و ۳ دارد!

روزنامه اعتماد در ادامه سناریونویسی برای نیاز ایران به برجام در یادداشتی با عنوان «برجام و آنچه باید!» می‌نویسد:

می‌دانیم که این توافق به همان اندازه برخی را می‌رنجاند که صهیونیست‌ها و تندروهای بی‌پرنسیپ غربی و فرقه و دارو دسته رجوی خائن را. بااین‌همه گویا باد به پرچم عقلا می‌وزد. باید خوشحال بود که خرد پنهان نهادهای حاکمیت، نه فریب‌بازی روسیه را خوردند و نه از سر لجاجت به برجام پشت کردند. اطلاعات من می‌گوید که مقامات عالی‌رتبه نظام افسار تندروی برخی کاسب و تعدادی نامربوط را کنترل کردند تا نشان دهند؛ هرجا پای استواری ایران و ثبات امنیتی در میان است نمی‌توان با فیگور سوپر انقلابی، عمل ضدانقلابی انجام داد!

قرار برجامی فرانسه با یک حزب اصلاح‌طلب! / سانسور رزمایش ارتش پس از ضربه به مقر تروریست‌های سنتکام

روزنامه آرمان ملی دیگر روزنامه اصلاح‌طلب نیز با تعیین مهلت برای رسیدن به توافق نوشته است:

پاسخ آمریکا به بررسی‌های ایران طی روزهای گذشته نقل همه محافل خبری بوده و رسانه‌های داخلی و خارجی از ظن خود نسبت به جزئیات این پاسخ واکنش نشان دادند. چنانکه خبرنگار فرانس ۲۴ در تهران از رد ۳ خواسته برجامی ایران از سوی کاخ سفید و شبکه العربیه نیز از انتشار این پاسخ خبر داد. بااین‌حال یک منبع آگاه این ادعای العربیه را تکذیب کرد.

آرمان ملی در ادامه نوشته است:

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که نسخه جدید برجام بسیار متفاوت از نسخه اصلی خواهد بود. نسخه دو برجام با نسخه یک بسیار متفاوت است. نسخه یک توسط یک دولت معتدل اجرا می‌شد که درمجموع به سمت اقتصاد جهانی و بازسازی روابط با غرب گرایش داشت و برجام جدید، در فضای بسیار متفاوتی قرار خواهد گرفت زیرا ایران درواقع توجه خود را از غرب به سمت شرق معطوف می‌کند؛ بنابراین به یک توافق متفاوت نیاز دارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که طرفین هنوز دغدغه‌های حل‌نشده و مشخص خود رادارند و خاصه ایران هنوز مسائل حل‌نشده پادمانی دارد که باید تا پیش از آغاز نشست فصلی شورای حکام حل‌وفصل شود.

قرار برجامی فرانسه با یک حزب اصلاح‌طلب! / سانسور رزمایش ارتش پس از ضربه به مقر تروریست‌های سنتکام

در شرایطی که ستاد بایدن به فارسی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای توافق بی‌تابی می‌کنند، روزنامه کیهان در تحلیلی با عنوان «ایران عجله‌ای برای احیای برجام ندارد» نوشت:

پس از گذشت ۱۰ روز از پاسخ ایران به متن نهایی اتحادیه اروپا، بالاخره آمریکایی‌ها به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی برای احیای برجام پاسخ دادند. گرچه از پاسخ‌های ایران و آمریکا جزئیاتی در دسترس نیست اما مواضع مقامات دیپلماسی کشورمان مبنی بر ضرورت اطمینان حاصل کردن از رعایت خطوط قرمز، تحقق شروط اصلی و بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام و از سوی دیگر تحولات جهانی و بحران انرژی در آمریکا و اروپا مدلول این واقعیت است که ایران عجله‌ای برای احیای برجام ندارد و آنان که بیش از همه به توافق نیاز دارند طرف‌های غربی هستند.

کیهان در ادامه می‌نویسد:

 تحلیلگران اقتصادی طی یکی دو ماه گذشته، زمستان سختی را برای کشورهای اروپایی پیش‌بینی کرده‌اند؛ رسانه‌ها و مقامات این کشورها هم‌بارها اعلام کرده‌اند با توجه به تحولات جنگ روسیه و اوکراین، جایگزین‌های مناسب و قابل اتکایی برای حل بحران انرژی در ماه‌های آتی ندارند جز اینکه به سهمیه‌بندی و کاهش مصرف انرژی بیندیشند و یا آنکه از رهگذر برجام و اقناع هم‌پیمانان آمریکایی خود، به ورود نفت ایران به بازار جهانی امید داشته باشند چه آنکه در غیر این صورت، کاهش عرضه گاز روسیه و پیش‌بینی جهش ۶۰ درصدی قیمت آن در زمستان، دردسری بزرگی را برای آمریکا و اروپا رقم خواهد زد.

قرار برجامی فرانسه با یک حزب اصلاح‌طلب! / سانسور رزمایش ارتش پس از ضربه به مقر تروریست‌های سنتکام

روزنامه جوان نیز در تحلیلی پیرامون مواضع اصلاح‌طلبان رادیکال نسبت به برجام نوشت:

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر خاتمی در توئیتی نوشته «امان از این ماهواره همسایه. امشب دیدم تلویزیون انگلیس عکس وزیر دفاع اسرائیل و آقای شریعتمداری را کنار هم روی صفحه تلویزیون گذاشته و نوشته بود مخالفان برجام؛ یعنی هماهنگی باهم کردند؟» ازقضا باید به ابطحی بابت این توئیت گفت مرحبا بناصرنا! این انتقاد همیشه متوجه اصلاح‌طلبان بوده که خط عملیات رسانه‌ای خود را از آن‌سوی آب‌ها می‌گیرند و با رسانه‌های ضد ایرانی که از سوی دولت‌های انگلیس و امریکا و عربستان سعودی اداره می‌شوند، هماهنگ هستند.

حسین شریعتمداری به دلیل آنکه معتقد است منافع ایران در برجام به‌قدر کافی تأمین نشده، منتقد برجام است. اسرائیلی‌ها اما به دلیل آنکه معتقدند زیادی به ایران در برجام امتیاز داده‌شده است، با آن مخالف هستند. نکته جالب هم این است که هماهنگی اصلاح‌طلبان با دشمنان خیلی بیشتر است و اغلب حلقه‌های اصلی رسانه‌های ضد ایرانی همچون بی‌بی‌سی و اینترنشنال از رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی به آنجا رسیده‌اند. اخیراً باراک راوید، خبرنگار صهیونیست افشا کرده بود که «موساد به‌طور منظم از شبکه اینترنشنال به‌عنوان بازوی جنگ اطلاعاتی علیه ایران استفاده می‌کند.» با این حساب و با لحاظ اینکه برای امثال ابطحی مثل همین توئیت ذکرشده، رسانه‌های ضد ایرانی و حامی تحریم و تجاوز نظامی و تروریستی علیه مردم ایران، حجت و سند و مدرک هستند، حال باید پرسید، اصلاح‌طلبان بیشتر با دشمنان هماهنگ هستند یا غیر اصلاح‌طلبان؟

قرار برجامی فرانسه با یک حزب اصلاح‌طلب! / سانسور رزمایش ارتش پس از ضربه به مقر تروریست‌های سنتکام

سانسور خبری یک رزمایش ارتش توسط ستاد بایدن به فارسی

برگزاری رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش با تحلیل‌های مختلف روبه‌رو شده است. این رزمایش با مشارکت نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) و نظارت قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) برگزار شد.

به‌کارگیری انواع پهپادهای بومی شناسایی، رزمی، انهدامی و...از نیروهای چهارگانه و اجرای انواع عملیات پهپادی ازجمله ویژگی‌های بارز این رزمایش بود که با دقت زیاد از سوی نیروهای شرکت‌کننده اجرا شد. جالب آنکه این رزمایش در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب داشت، نکته قابل‌توجه اینجاست که تقریباً تمامی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در شماره امروز، این رویداد بسیار مهم را سانسور کردند هم‌زمان با این سانسور خبری رژیم صهیونیستی از برگزاری آن ابراز نگرانی شدید کرده است!

قرار برجامی فرانسه با یک حزب اصلاح‌طلب! / سانسور رزمایش ارتش پس از ضربه به مقر تروریست‌های سنتکام

قرار برجامی فرانسه با یک حزب اصلاح‌طلب! / سانسور رزمایش ارتش پس از ضربه به مقر تروریست‌های سنتکام

قرار برجامی فرانسه با یک حزب اصلاح‌طلب! / سانسور رزمایش ارتش پس از ضربه به مقر تروریست‌های سنتکام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    18 0
    بجای توافق با امتیازات حداقلی حالا که دشمن اینقدر گستاخ و زیاده خواه است ما باید مطالباتمان را بیشتر کنیم نه کمتر قطعا امتیاز میدهند در این شرایط گرانی سوخت و قحطی و خشکسالی اروپا
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      5 0
      گستاخی اصلاح طلبان و ذوق زدگی و شتاب شان برای توافق مذاکرات برجام ناشی از آن است که واهمه دارند با نابودی این قرارداد ننگین همه کسانی که زلف شان را به زلف آن گره زده بودند هم نابود شوند! جالب است که عنوان مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه علیه ایران است اما اصلاح طلبان حاضر نیستند با این عنوان در باره موضوع بنویسند و همچنان به عنوان مذاکرات برجام از آن نام می برند!!!
  • DE ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    خدا پشت و پناهتان
  • بختیاری IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 0
    روی وطن فروشان منافق سوروسی سیاه باد. مثل همیشه.درود خداا بر ارتش قهرمان
  • US ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 1
    خدا لعنت کنه بدخواهان نظام و انقلاب و مردم را
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 0
    مذاکرات رفع تحریم تا میتونید کش بدهید تا امتیاز های خوب بگیرید توافق هم نشد مهم نیست
  • US ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    3 0
    «جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه | آمریکایی ها تنها راه مقابله با نظام را پروژه نفوذ در میان نخبگان و ایجاد شبهه در میان مردم می دانند» کدام شبه؟!
  • علـی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    ما که هرچی میگیم اینا از خودشونن... شما قبول نمیکنی میگی تهمـت نزن!!!!
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    قرار است با برجام کالاهای مصرفی فرانسوی و انگلیسی و آلمانی و آمریکایی و ایتالیایی...به ایران وارد شود و کارخانه های ورشکسته شان جان تازه ای بگیرد. نباید پول فروش نفت و معادن ایران در زمینه تأسیس کارخانه ها و کارگاه های تولیدی هزینه شود.
  • DE ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    هم‌زمان با نگرانی رژیم صهیونیستی و آمریکا از توان پهپادی ایران؛ روزنامه‌های اصلاح‌طلب رزمایش ارتش را سانسور کردند.// رسانه های اصلاح طلب دست صهیونیست هاست منافقین و بهائی ها این رسانه های صهیونیستی اصلاح طلب ها را دارند میگردانند و اکثر اصلاح طلبها نمیدونند ولی اهل فن سالهاست هرروز میبینند که نشخوارهای منافقین و صهیونیستها و بهائی ها نعل به نعل در رسانه های زرد و روزینامه های رفرمیست ها میست ها گزارش و نقل میشود. ما حزب الله و دهها گروه انقلابی دیگر را در فلسطین و اطراف رژیم آپارتاید بنا نهادیم و صهیونیستها هم اصلاح طلبها و منافقین و بهائی ها را در ایران بر علیه نظام میشورانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس