کد خبر 1256100
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
محمد عطریانفر

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در مجموع تصور می‌کنم دولت دوم آقای روحانی هم با عطف توجه به محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، کارنامه‌ منفی در حوزه اقتصاد ندارد.

به گزارش مشرق، محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگویی با روزنامه شرق داشته و عملکرد دولت روحانی را مورد بررسی قرار داده است، بخش‌های مهم این مصاحبه در ادامه آمده است.

دولت روحانی در ایجاد بحران‌ها نقش نداشت!

عملکرد دولت آقای روحانی در دولت اول کاملا قابل‌دفاع است و نه‌تنها دوستان آقای روحانی‌ بلکه رقبای ایشان هم داوری مثبتی نسبت به دستاوردهای سال ۹۲ تا ۹۶ دارند؛ به معنای دقیق‌تر به دور از گرایش‌های جناحی و حمایت‌ شفاف اصلاح‌طلبان، ناظران سیاسی و نیروهای ملی، عملکرد مثبت دولت اول روحانی را انکار نمی‌کنند.

در دولت دوم شرایط قدری فرق کرد؛ به‌نحوی‌که دولت با چالش‌های متعددی همراه شد که بسیاری از آنها خارج از اراده دولت قرار داشت. البته برخی ناکارآمدی‌ها نیز در دستگاه‌هایی دیده شد اما باید تأکید کرد مجموعه ابرچالش‌های دولت دوم آقای روحانی واقعا در اراده دولت نبود.

اگر به‌صورت جزئی‌ هم مشکلات را از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بررسی کنیم، می‌توان مشخص کرد که هر مشکل از چه ناحیه‌ای رخ داده است و با یک ارزیابی دقیق، هر منتقدِ منصفی خواهد گفت که دولت در ایجاد بحران‌ها نقش نداشت و در کنترل و رفع بسیاری از آنها هم کاری از دستش برنمی‌آمد اما یک واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که مردم به‌طور طبیعی دولت را پیشانی نظام می‌دانند و همه مشکلات را از چشم دولت می‌بینند.

مشکلات معیشتی ناشی از خروج آمریکا از برجام بود! / نقدها علیه روحانی عاری از انصاف است

عمده مشکلات معیشتی طبقات اجتماعی به‌خصوص اقشار محروم ناشی از خروج آمریکا از برجام و اِعمال تحریم‌های حداکثری به وجود آمد.

نقدهایی که امروز علیه دولت آقای روحانی می‌شنویم یا ناشی از عدم اطلاع منتقدان از شیوه حکمرانی و کشورداری‌ یا عاری از انصاف است.

روحانی کارنامه‌ منفی در حوزه اقتصاد ندارد!

در مجموع تصور می‌کنم دولت دوم آقای روحانی هم با عطف توجه به محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، کارنامه‌ منفی در حوزه اقتصاد ندارد؛ با این وصف که شرایط فعلی حاکم بر کشور در نظر گرفته شود.

من باور دارم رفع بحران‌های اقتصادی حداقل در گام نخست راهکار سیاسی دارد. البته برخی می‌گویند دولت باید روش جایگزینی هم می‌داشت؛ اما آن روش جایگزین هم ضرورتا ریشه حلش در امکان فروش نفت است و وقتی نفت به فروش نرسد، موتور توسعه خاموش می‌شود.

هیچ کس نمی‌تواند از آمریکایی‌ها تعهد و تضمین بگیرد

در عرصه بین‌الملل هر کشوری منافع خود را دنبال می‌کند و ملاک عمل ارتباط دولت با دنیا هم منافع ملی است. آمریکایی‌ها هم به دنبال منافع خویش‌اند. دیپلماسی یعنی همین که هر کشوری براساس اهدافش تضامینی بگیرد و تعهداتی بدهد و همین تعهدات متقابل است که ضمانت اجراها را تعیین می‌کند. اینکه برخی تصور می‌کردند ما باید صرفا از آمریکایی‌ها تعهد و تضمین بگیریم، غیرواقع‌بینانه است و نه‌تنها روحانی بلکه هیچ شخص دیگری هم نمی‌تواند چنین کند.

اصلاح‌طلبان که نباید همیشه پیروز میدان باشند

حتما حمایت از روحانی کار درستی بود و آثار مثبت این تصمیم هم در پایان دوره اولش دیده شد. حالا در این دوره شکست خوردیم و شکست و پیروزی از مؤلفه‌های امر سیاست است. اصلاح‌طلبان که نباید همیشه پیروز میدان باشند، یک وقت هم شکست می‌خورند. سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان هم از بین نرفته و این سرمایه اجتماعی در بستر بلندمدت تاریخی ایجاد شده است و ازبین‌رفتنی نیست؛ گرچه فرازوفرودهایی را تجربه کرده، اما شکی در این نیست که این سرمایه اجتماعی ماندگار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    6 2
    عطریانفرحتما بهت رسیده گشنه گی نکشید
    • دیدگا IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      1 1
      ما دو تا درد داریم یکی بی کفایتی و فجایع مدیریتی و اختلاس ها و دزدی های این جماعت دومی بی چشم و رویی و پررویی این جریان که هیچوقت از رو نمیرن!! کسی که هیچ کای اقتصادی نکرده و کارنامش سفیده شاید بگیم که نمره منفی نداشته!! در واقع صفر منفی حساب نمیشه!!
  • علی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    6 3
    خسرالدنیا والاخره
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      اصلاح طلبی که اصولگراها از ته دل دوست دارن ومیخوان همه مثل اون باشن میشه آقای عطریانفر
  • احمد IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    5 1
    آقای عطریانفر ممکنه شما در این هشت سال گند زدن رو.... در ایران نبودید ؟ شما خجالت نمیکشید هنوز هم زبون درازی میکنید خیلی باید پوست کلفت و بی وجدان باشی تا بتوانی این طور قضاوت کنی
  • حامی رهبر IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 2
    بله برای شما و آقازاده هاتون و آشنایان و دوستان که بیت المال را با کارخانه هاش بخشیده واقعا کارنامه عالی داره.ولی باعث خرابی و ویرانی اقتصاد امثال شما بود که کارخانه ها را مفت تحویل گرفتید و دستگاههاشونو فروختید و کارگران را اخراج کردید و زمینهاشو به جای تولید درساخت برج حیف کردین.الان هم حق دارید و مدیونید اگه از روحانی تعریف و تمجید نکنید.
  • mojtaba SE ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 1
    بدهکار هم شدیم بعد از 8 سال خیانت؟؟آره دادش حق با امریکا ,دوست قدیمی شما است و حق داره زیر تعهدش بزنه؟؟اصلا ایران الاف است ,منافع ملی یعنی چی؟؟ جناب عطریانفر شما راست میگی ,کوتاه بیا ؟؟
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    3 1
    ثروت باداورده مدعیان اصلاح در8 سال دولت روحانی هزاران ملیارد برابر شد. باید دررابطه باانها افتصاد دولت روحانی منفی نباشه.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 2
    اساساً روحانی چه کارنامه ای دارد که مثبت و منفی آن را بتوان ارزیابی کرد؟! به جز کارنامه کدخدا پرستی که کاملاً مثبت بود!
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    3 2
    راست میگه !! ۱- اصلاح طلبان که همیشه نباید پیروز باشند فقط اگه شکست خوردن خانم مرحوم هاشمی میگه مردم بریزن تو خیابون ، فائزه هاشمی باید بره در میان اغتشاشکران و اونها رو تشویق کنه به اغتشاش بیشتر ، / کلا اصلاح طلبان همیشه شکست رو پذیرفتن ؛)) و هیچ وقت اشوب بپا نکردند ؛)) فتنه ۸۸ تو ایران رخ نداده تو کره مریخ بوده اتفاق افتاده و اصلاح طلبان و حامیان فتنه هم مقصر فتنه ۸۸ نبودند ادم فضایی ها بودن اون کارها رو کردند ، ادم فضایی ها بودند که اغتشاشکران رو انقلابی خطاب میکردند و بیانیه صادر میکردند ؛)) / اعترافات ی ابطحی تو دادگاه راجع به فتنه و دروغ تقلب هم همه اش دروغ بوده و ی عطریانفر فقط راست میگن !! ؛)) / ما مردم هم همه الزایمر و فراموشی داریم اینها رو یادمون رفته !! /۲- کلا مشکلات اقتصادی هیچ ربطی به ی روحانی نداشته !! فقط عمه من بود که چنان رونق اقتصادی میخواست ایجاد کنه که مردم به ۴۵۰۰۰ تومن احتیاج نداشته باشند/۳- کلا ی روحانی هیچ اختیاری نداشته !! و چون اختیار نداشته ، قول بهبود معیشت بمردم میداده !! ؛))/ اصلاح طلبهایی هم که صف عریض و طویل برای کاندید پست ریاست جمهوری تشکیل داده بودند بخاطر اختیار نداشتن رییس جمهور بوده که تو صف وایستاده بودند !! ؛)) / ۴- بله هیچ کس نمیتونه تعهد و تضمین از امریکا بگیره !! ی فقط ی روحانی نبود که میگفت ما زبان دنیا رو بلدیم و باید بریم با کدخدا ببندیم و وزیر امورخارجه مان برند !! است و اعتماد به دشمن و وعده های نسیه اش اعتماد کردن هم تقصیر اینها و ی روحانی هم نبوده !! کی بود!؟ کی بود !؟ ی روحانی نبود ؛)) / فقط مشکلات اقتصادی زمان ی احمدی نژاد تقصیر احمدی نژاد بوده!! ؛)) تو دوره ی روحانی و حتی بعد از ۸ سال هم بازم تقصیر احمدی نژاد بوده !! ؛)) و اصلاح طلبها هم نبودند که همه چی رو تقصیر احمدی نژاد میانداختند !! ؛)) یکی دیگه بوده !! /
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 1
    به قول بابا پنجعلی شما حرف نزن بیا از مردم کوچه و خیابون سوال کن که ضربه ای که این مرد به ایران و ایرانی زد صدام نزد
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    اگه کمی تلاش کرده وجلوی ریختو پاش ورانت ودزدی وبرداشت نجومی را گرفته بودند حداقل از سیا وفاجعه با دو درجه رشد کارنامه منفی داشتند مثبت پیش کش رفاقت با انگلیس بهتر از این در نمیاد هر کس که باشد
  • NL ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    بدترین کارنامه منفی همینه که کارنامه نداشته باشی یعنی اری نکرده باشی که نامه بهش بگن بعد به نامه ایراد بگیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس