فیلم| هفتمین سال جنگ یمن؛ حملات و جنایات عربستان با یمن چه کرد؟

تجاوز ائتلاف سعودی به یمن وارد هفتمین سال خود شده و با این وجود حمایت‌های غرب از ریاض در این جنگ همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، حملات ائتلاف سعودی در یمن همچنان ادامه دارد و پشتیبانی غرب از این جنایت‌ها با وجود ادعاهای ریاکارانه متوقف نشده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در حال حاضر ۸۰ درصد از مردم یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و ۴۰۰ هزار نفر از کودکان زیر ۵ سال در این کشور به دلیل سوء تغذیه شدید در آستانه مرگ قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

حمله یمن به سایت فرآورده‌های نفتی عربستان

پیشتر سازمان ملل ابراز امیدواری کرده بود که ۳.۵۸ میلیارد دلار برای پرداختن به کمک‌های بشردوستانه در یمن از سوی کشورها تامین شود.

ورود ائتلاف سعودی به یمن با اهدافی که محقق نشد

عربستان ماه مارس سال ۲۰۱۵ با راه اندازی ائتلافی متشکل از چند کشور تجاوز خود را به یمن آغاز کرد که اکنون هیچ یک از این اهداف محقق نشده است.

عربستان به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی»، رییس جمهور مستعفی و فراری یمن، تجاوز خود را آغاز کرد و مدعی بود که در مدتی کوتاه قدرت را به وی باز می‌گرداند.

اکنون تجاوز ائتلاف عربستان به یمن وارد هفتمین سال خود شده و ریاض به اهداف خود در این جنگ دست نیافته، اما همچنان به  محاصره و بمباران یمن ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

حمایت‌های آمریکا از سعودی‌ها مانع استیصال آنها نشد

طی این سال‎ها، ائتلاف عربستان سعودی به طور مداوم زیرساخت‌های حیاتی یمن را هدف حملات خود قرار داده است؛ تاسیسات آب آشامیدنی، بیمارستان‎ها، مدارس، مزارع کشاورزی، مراکز درمانی، مجالس عروسی و بسیاری دیگر از تاسیسات یمن در پی بمباران‌های ائتلاف عربستان ویران شده و یا آسیب دیده‎اند.

محاصره یمن در کنار حملات هوایی

طی این سال‎ها، ائتلاف سعودی علاوه بر حملات هوایی و بمباران مواضع غیرنظامی در یمن، این کشور را تحت محاصره قرار داده و از ورود اقلام بشردوستانه به این کشور جلوگیری می‌کند.

محاصره یمن از سوی عربستان سعودی موجب شده تا این کشور با کمبود شدید تجهیزات حیاتی مواجه شده است.

ائتلاف سعودی حتی اجازه خروج بیماران یمنی به خارج از این کشور برای درمان را نمی‌دهد و این اقدام تاکنون به مرگ هزاران یمنی منجر شده است.

بروز شدیدترین قحطی در یمن

«مارک لوکوک»، معاون هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در گزارشی درباره بحران یمن، می‌گوید «۱۶ میلیون از جمعیت یمن از گرسنگی رنج می‌برند که از این تعداد حدود ۵ میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند».

به گفته «لوکوک»، «قحطی یمن به مدت چندین دهه شدیدترین قحطی ناشی از عامل انسانی در جهان خواهد بود».

بر اساس گزارش سازمان ملل، در حال حاضر ۸۰ درصد از مردم یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و ۴۰۰ هزار نفر از کودکان زیر ۵ سال در این کشور به دلیل سوء تغذیه شدید در آستانه مرگ قرار دارند.

هشدار یونیسف درباره وضعیت کودکان یمنی

به گزارش یونیسف، علائم هشدار دهنده برای این وضعیت برای مدت زمان طولانی واضح بوده است؛ بیش از ۱۲ میلیون کودک به کمک بشردوستانه نیاز دارند.

نرخ سوء تغذیه حاد کودکان یمنی در برخی از مناطق این کشور رکورد تازه‌ای ثبت کرده و در سال جاری ۱۰ درصد افزایش داشته است.

تقریبا ۳۲۵ هزار کودک زیر ۵ سال یمنی از سوء تغذیه حاد و شدید رنج می‌برند و برای زنده ماندن می‌جنگند.

فقر مزمن، دهه‌ها توسعه نیافتگی و بیش از ۵ سال جنگ بی وقفه، کودکان یمنی و خانواده‌های آن‌ها را در معرض ترکیبی کشنده از خشونت و بیماری قرار داده است.

بحران یمن و کرونا

همه گیری کووید-۱۹ نیز یک بحران عمیق را به یک فاجعه قریب الوقوع در یمن تبدیل کرده است.

در حالی که یمن با شدیدترین بحران انسانی جهان دست و پنجه نرم می‌کند، شیوع ویروس کرونا نیز این کشور را با مشکلات شدیدتری مواجه کرده است.

ویروس کرونا یمن را در حالی فراگرفته که زیرساخت‌های بهداشتی این کشور ظرفیت لازم برای مقابله با این ویروس را ندارند و حتی این کشور کیت‌های تشخیص کرونا را نیز در اختیار ندارند و به همین دلیل تشخیص میزان دقیق مبتلایان و قربانیان کرونا در این کشور مقدور نیست.

حمایت‌های غرب و آمریکا از جنایت‌های ائتلاف عربستان

طی سال‌های اخیر کشورهای غربی و آمریکا در حالی که مدعی تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن هستند که همچنان جریان تسلیحات این کشورها به ریاض همچنان ادامه دارد.

انگلیس، فرانسه، آمریکا، کانادا، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای غربی از تامین کنندگان تسلیحات عربستان سعودی طی اینت سال‌ها بوده اند.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که این کشورها از روش‌های مختلفی مانند تغییر مجوزها برای ارسال سلاح به عربستان استفاده می‌کنند.

موضع ادعایی واشنگتن در قبال بحران یمن

دولت آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» مدعی شده که مصمم به پایان دادن به جنگ یمن است.

در این راستا، آمریکا نام انصارالله یمن را از فهرست ادعایی تروریسم خود خارج کرد و مدعی شد که توافق‌های تسلیحاتی را با عربستان مورد بازنگری قرار خواهد داد.

جو بایدن ادعا کرده که حمایت از عملیات‌های تهاجی ائتلاف عربستان را در جنگ یمن متوقف خواهد کرد.

با این وجود تاکنون این ادعا در مقام حرف باقی مانده و واشنگتن برای عمل به تعهدات خود اقدامی را انجام نداده است.

سازمان ملل می‌گوید که تا پیش از آغاز شیوع کرونا، کمک‌های بشردوستانه در یمن ادامه داشته و کشورها نیز تعهداتی را که در این زمینه پذیرفته بودند اجرا می‌کردند، اما با آغاز کرونا و مواجه شدن کشورها با بحران اقتصادی، بودجه لازم برای تامین مالی اقدامات بشردوستانه یمن تامین نشده است.

گزارش‌های سازمان ملل حاکی از آن است که برای سال جاری تنها یک سوم از بودجه مورد نیاز در این زمینه تامین شده است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    19 2
    لعنت بر آل سعود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس