کد خبر 1233242
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۲
یمن در محاصره بزرگترین بحران بهداشتی و غذایی جهان

یمن به عنوان فقیرترین کشور غرب آسیا سال‌ها در میان یک فاجعه انسانی دائمی بوده است، اما وضعیت حتی می‌تواند بدتر شود.

به گزارش مشرق، امدادگران می‌گویند، با وجود هشدارهای متعدد سازمان‌های حقوق بشری مبنی بر اینکه میلیون‌ها نفر در یمن در آستانه قحطی هستند، ثروتمندترین کشورهای جهان خود را از جریان کمک به این کشور کنار کشیده‎اند.

به گزارش «تی آر تی»، مدیرعامل یک سازمان غیردولتی بین المللی مراقبت‌های بهداشتی، می‎گوید «مردم در یمن احساس می‌کنند که در حالی که از وضع موجود رنج می‌برند، توسط جهانیان فراموش شده‎اند.»

بیشتر بخوانید:

سفر فرستاده آمریکا به عربستان برای برقراری آتش بس در یمن

جنگ ۶ ساله یمن، ۴ میلیون نفر را آواره، اقتصاد این کشور را ویران کرده و نیمی از بیمارستان‌های فقیرترین کشور عربی را از بین برده است.

برنامه جهانی غذا پیش از این هشدار داده بود که هزاران نفر در مناطقی مانند حجه، عمران و الجوف با خطر گرسنگی روبرو هستند.

این نخستین بار نیست که زنگ خطر اضطراری برای کشوری که در حال حاضر ۹۰ درصد از ۳۰ میلیون جمعیتش به نوعی به کمک غذایی بین المللی وابسته هستند، ایجاد می‌شود.

کارشناسان می‌گویند درگیری مداوم، کار را برای سازمان‌های بشردوستانه به منظور امداد در موضوع جلوگیری از گرسنگی دشوار کرده است.

همچنین محاصره هوایی تحمیل شده توسط ائتلاف سعودی، حمل و نقل وسایل کمکی را نیز دشوار می‌کند.

مدیرعامل سازمان بین المللی مراقبت‌های بهداشتی، می‎افزاید که بیماری همه گیر کووید-۱۹ دستکم ۱۵۰ پزشک را در یمن کشته است، اما به دلیل کمبود اطلاعات، به دست آوردن آمار دقیق، دشوار است.

وی می‎گوید «این کشوری است که حدود ۱۰ کارمند بهداشتی و ۹ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر دارد؛ تاثیر مرگ پزشکان بر بیمارانی که تحت درمان قرار نمی‌گیرند را تصور کنید.»

ده‌ها هزار نفر در حال حاضر در یمن نیاز به کمک پزشکی و غذایی دارند؛ هر ۲ ساعت یک زن و ۶ نوزاد به دلیل عوارض مربوط به بارداری، جان خود را از دست می‌دهند.

این مقام حقوق بشر، ادامه داد «ما در مورد ۲۰ میلیون نفر صحبت می‌کنیم که به خدمات بهداشتی اولیه دسترسی ندارند و این دو سوم جمعیت این کشور است.»

فقط تصور کنید که بیش از یک میلیون زن یمنی باردار و حدود ۲.۸ میلیون کودک دچار سوء تغذیه و ۴۰۰ هزار کودک به شدت دچار سوء تغذیه هستند.»

«تی آر تی»، در پایان می‎گوید مشاهده تصاویر کودکان گرسنه که استخوان‌های آن‌ها قابل مشاهده است تقریبا به یک روال عادی در یمن تبدیل شده است؛ سران کشورهای ثروتمند هم به جای کمک به رفع این بحران، خود را بی تفاوت نشان می‌دهند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    2 1
    ان شاءالله دولت انقلابی بیاد،دیگه ظریفی نیس که بخاطر قدم زدن با جان کری زنگ بزنه ،کشتی سپاه برگرده.ایندفه تو کوچه های مدینه در کنار مجاهدان یمنی سیییلی میزنیم به وهابی،ان شاءالله
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    2 1
    خدایا بداد مردم یمن برس ..‌دنیاکه ظلم وبیداده .....خدایا باظهور امام زمان عج این مردم را نجات بده
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    2 1
    لعنت خدا بر باعث و بانی . عربستان جلودار و عقیه غربی عبری عربی . این نامردمان میخواهند با گرسنگی و نسل کشی مقاومت مردم غیور یمن را بشکنند و به تسلیم وا دارند . چطوره سازمان ملل ناتوان از شکستن محاصره غیر قانونی که در حق این ملت روا داشته میشه . اقدام موثری . از جمله اقدام کشورها در کمک رسانی . صورت نمیده . این سازمان ملل ظلم ثروتمندان و زورمندان علیه مظلومان است .
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    2 1
    الان وقته فرستادن کشتی کمکهای انسانی به یمنه.تا قبل از ذیحجه بهتره کشتی برسه اونجا. راه اقیانوس اطلس از بندر یمن میگذره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس