تقی آزادارمکی

سیاه‌نمایی از مشکلات روزمره و بحران‌نمایی از قضایایی که قابل رفع هستند، می‌تواند به مثابه یک ویروس حتی ساکنان بهشت را نیز به تصور "زیست جهنمی" بکشاند. این خطر، ایران اسلامی را تهدید می‌کند...

سرویس سیاست مشرق _ "تقی آزادارمکی" از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب به تازگی در اظهاراتی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد پیرامون کیفیت زیستی جامعه ایرانی گفته است:

"جامعه ایران با بحران در بحران دست و پنجه نرم می‌کند. اگر فقط یک بحران داشتیم موضوع با اراده مقامات و مدیران دولتی و کشوری قابل حل بود. کما اینکه در بسیاری از کشورها واکسیناسیون کرونا در حال انجام است و تا چندماه دیگر از این اوضاع و احوال عبور می‌کنند. در کشور ما بحران‌ها در هم تنیده شده‌اند و در چنین شرایطی پرسش مهم این است که رئیس‌جمهور آینده کدام بحران را باید برطرف کند تا شرایط زندگی مردم تغییر کند. آیا باید با فقر و نابرابری و تبعیض و ناکارآمدی مقابله کند یا برای به‌هم‌ریختگی نظام اجتماعی، فقدان مشارکت عمومی، آلودگی هوا، مشکلات زیست‌محیطی یا مهاجرت بی‌رویه چاره‌ای بیندیشد؟ تصورم این است که درهم تنیده‌شدن بحران‌های اجتماعی شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است. در چنین جامعه‌ای آدم‌ها توانایی عبور از نهادهای مختلف اجتماعی را ندارند و در نتیجه دچار اختلالات رفتاری می‌شوند. در مرحله بعد هم اختلالات معنایی ایجاد می‌شود و بن‌بست اندیشه‌ای شکل می‌گیرد و در نهایت جامعه را دچار بحران‌های اجتماعی متعددی می‌کند. مثلا آنچه دانش‌آموز در خانه و مدرسه می‌آموزد در تضاد کامل است یا آنچه در مدرسه می‌آموزد در مسجد یاد نمی‌گیرد و این دو با آنچه در دانشگاه و در حوزه عمومی می‌بینیم همخوانی ندارد. این یک رابطه تزاحمی است و باعث به‌هم‌ریختگی آدم‌ها و ناکارآمدی نهادهای اجتماعی شده است. در چنین بستری خانواده‌ها از کم‌شدن یا قشری‌شدن جمعیت دینداران فغان می‌کنند یا می‌گویند چرا جوان‌ها تن به ازدواج نمی‌دهند و آنها که ازدواج کرده‌اند چرا طلاق می‌گیرند. دانشگاه هم می‌گوید چرا آموزش دردی از جامعه دوا نمی‌کند و کسی چیزی یاد نمی‌گیرد. حتی رستوران‌دار می‌گوید چرا به‌رغم تنوع غذایی، مردم غذای خوب نمی‌خورند و به قول معروف بدغذا شده‌اند. "

او می‌افزاید: قریب به اتفاق مردم جامعه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با این اختلالات دست و پنجه نرم می‌کنند. پای صحبت مردم که می‌نشینید از وضع موجود گله و انتقاد می‌کنند. خیلی‌ها احساس‌شان این است که سواد دارند اما به‌دردشان نمی‌خورد. عده‌ای می‌خواهند در خانواده باشند اما از خانواده گریزان شده‌اند. عده‌ای دیگرمی‌خواهند بچه داشته باشند اما از فرزندان‌شان راضی نیستند. به مسافرت می‌روند اما سفر برای‌شان دلچسب نیست. ماشین دارند اما از ترافیک می‌نالند. در چنین شرایطی در واقع مردم امکانات قابل اعتنایی دارند اما گویی این امکانات علیه خودشان بسیج شده‌اند. در نتیجه یک خستگی مفرط در زیست انسان‌ها شکل می‌گیرد و زندگی را برای‌شان سخت می‌کند. [۱]

آنچه که آزادارمکی بر زبان آورده است جرعه‌ای تلخ از حجم عظیم "سیاه‌نمایی" و "بحران‌نمایی" از وضعیت کشور و مردم ایران است.

پروژه‌ای شوم که طی ۱۰ سال گذشته با هدف ایجاد "فتنه اقتصادی" در کشور آغاز شد، به دو پیش‌لرزه دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ با صدها کشته منجر شد و همچنان نیز چنانکه می‌بینیم هدف خود در سطحی وسیعتر و خشونت‌بارتر از آبان ۹۸ را دنبال می‌کند.

"آبان ۹۸" چگونه گرانی بیشتر را رقم زد؟! / "لشکر سیاه‌نمایان و بحران‌نمایان" حجاریان به دنبال اغتشاش اقتصادی

*سیاه‌نمایی و بحرانی‌نمایی درباره مشکلات روزمره! / چرا در ایران فساد واقعی از احساس عده‌ای پیرامون شیوع فساد کمتر است؟

درباره "سیاه‌نمایی" و کاستن از امید مردم بسیار گفته‌اند و درست هم گفته‌اند.

اما چیزی که کمتر گفته شده اینست که این ویروس حتی می‌تواند ساکنان بهشت را نیز به تصور "زیست جهنمی" بکشاند.

دقت شود که گفتن از سیاه‌نمایی و انتقاد از سیاه‌نمایان هرگز به معنی انکار مشکلات موجود کشور و مصائبی مثل گرانی که ما و مردم همگی دست به گریبان آن هستیم، نیست.

بلکه مسئله بر سر "بیان واقعیت" و بزرگنمایی نکردن از مشکلات است.

جالب است که حتی علی شمخانی، ‌ دبیر شورایعالی امنیت ملی نیز اخیراً در یک مصاحبه پیرامون اختلاف تصور مردم از سطح فساد با میزان برخورد واقعی آنها با فساد گفته بود:

"فاصله واقعیت با ادراک و پنداشت مردم از واقعیت را با مثالی از یک پیمایش انجام شده در خصوص ادراک فساد و تجربه فساد یا همان فساد واقعی برایتان بیان می کنم؛ مطالعات در خصوص پنداشت مردم از فساد و فساد واقعی نشان داده که ادراک افراد از فساد با تجربه واقعی و نزدیک آنان از فساد که نماد فساد واقعی است با درصد چشمگیری حدود ۶۰% فاصله داشته است. "[۲]

دلیل این اختلاف ذهن با واقعیت در نزد افکار عمومی را باید در آنچه آزادارمکی و دوستان او بصورت روزمره در ذهن مردم پمپاژ می‌کنند پیدا کرد.

چه اینکه قضیه واضح‌تر می‌شود اگر بدانیم آنچه که آزادارمکی گفته است بصورت روزمره از ده‌ها تریبون نزدیک به اصلاح‌طلبان و یا تحت تأثیر آنها در ذهن مردم پمپاژ می‌شود و مشکلاتی که در تمام کشورهای دنیا مشتی مشکل معمولی و روزمره تلقی می‌شوند اما در ایران ما به غلط قید بحران یافته‌اند!

جدای از این شاهدیم که هیچ وجهی از مثبتات نیز به مردم گفته می‌شود و دستاوردهای بزرگ اقتصادی انقلاب اسلامی (مثل رساندن فقر مطلق ۶ درصدی در ابتدای انقلاب به کمتر از ۱ درصد کنونی و به جایگاهی حتی بهتر از کشورهای انگلیس و اسپانیا) به مردم گفته نمی‌شود تا سیاه‌نمایان و بحران‌نمایان مجال بیشتر و بهتری داشته باشند.

"آبان ۹۸" چگونه گرانی بیشتر را رقم زد؟! / "لشکر سیاه‌نمایان و بحران‌نمایان" حجاریان به دنبال اغتشاش اقتصادی

*از پیشرفت‌ها تا اعتراض ظالمانه/ لشکر حجاریان به دنبال ایجاد "فتنه اقتصادی"

باید پذیرفت که جامعه ایرانی به لطف نگاه عقلانی و بنیادهای اصولی نظام اسلامی با پیشرفت‌های بزرگی نسبت به قبل از انقلاب و حتی نسبت به دهه‌های گذشته مواجه شده است.

پیشرفت‌هایی که اگرچه سوء مدیریت و ناکارآمدی چند دولت موجب کند شدن برخی از آنها و حتی تلخ شدن کام مردم در ابعادی شد اما اولا خوانش بحران داشتن از این مشکلات کار عقلانی و صحیحی نیست و ثانیا وجود مشکلات نیز دلیلی بر ندیدن نیمه پُر لیوان نیست...

شاید برای مردم و مخاطبان محترم جالب باشد که قبل از انفجار قیمت‌ها طی ۲ سال اخیر؛ قدرت خرید جامعه ایرانی حتی از دهه ۸۰ نیز بیشتر بود.

وانگهی با تمام مشکلات این روزها اما هنوز هم نقاط بسیار مثبتی مثل مالیات ارزان، سوخت ارزان، قبوض آب و برق و گاز ارزان، غذای ارزان و... در ایران اسلامی هست که اگر مثل مثبتات سال‌های گذشته مورد اعتراض ظالمانه و ناشکری قرار بگیرند؛ همین‌ها نیز از دست می‌روند و بسا که جامعه ما هم مثل جوامع غربی و مثل فرانسه‌ای که طبق نظرسنجی پیو با مشکل شیوع گرسنگی مواجه است؛ دچار دغدغه‌های روزانه‌ای مثل مالیات و قبض آب و "نان" بشود!

(گفتنیست ایران اسلامی هم‌اکنون در جایگاه سیرترین کشورهای جهان قرار گرفته است)

جالب است که در کنار آزادارمکی، افرادی مثل مصطفی تاجزاده، از فعالان اصلاح‌طلب نیز در جامعه ما هستند که حتی در زمان دلار ۱۰ هزار تومانی هم ابراز "گرسنگی" می‌کردند. [۳]

و البته در آنروزها افراد زیادی نبودند که به این صحبت‌های غلط تودهنی بزنند و مثل مقام معظم رهبری از مثبتات کشور دفاع کنند و توضیح بدهند که چرا تاجزاده غلط می‌گویند و چرا "نظام اسلامی مایه مباهات است"!؟

هرچه هست اما این سیاه‌نمایی‌ها و این بحران‌نمایی‌های بیجا از مشکلات روزمره‌ای که در تمام کشورهای جهان نیز وجود دارد؛ نعمات بسیاری را به دلیل ایجاد نکردن حصار و نبود مطالبه عمومی در دفاع از مثبتات، از جامعه ایرانی گرفت و اگر از همین اکنون با ادامه روند آنها مقابله نشود؛ می‌رود که به فجایع بیشتر و مشکلات حادّتری بیانجامد.

فجایعی که برخی محافل تحلیلی معتقدند تکرار آبان ۹۸ در سطحی وسیع‌تر و خشن‌تر یا همان "فتنه اقتصادی" از جمله آنهاست. فتنه‌ای که مثل آبان ۹۸؛ پس از وقوعش شاهد گرانی بیشتر و از دست رفتن نعمات بیشتر جامعه ایرانی خواهیم بود. ضمن اینکه راه‌حل‌های رفع مشکلات نیز دچار بعد مسافت بیشتری می‌شود.

پیش از این، سعید حجاریان که طی سال‌های گذشته عملا نقش فرماندهی سیاه‌نمایان و فتنه‌گران را بر عهده داشته؛ از احتمال وقوع اغتشاشات اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۰ سخن گفته است...[۴] باید به این اندیشید که هیزم اغتشاش اقتصادی پیش‌بینی شده از سوی حجاریان در کشوری که در جایگاه سیرترین کشورهای جهان است را کدام سیاه‌نمایان و کدام بحران‌نمایان فراهم می‌آورند!؟

***

1_https://etemadonline.com/content/470771

2_https://etemadonline.com/content/470202

3_http://hvasl.ir/news/239007

4_mshrgh.ir/1119442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • CA ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    46 6
    #سرطان اصلاحات
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      21 4
      هرجا سخن از خیانت است نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد!!!
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      10 3
      چرا سرطان مثل سلبریتی ها بلدن چطور هم از آخور بخورند و هم از توره.
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    24 4
    خداازشون نگذره هرکی مسولیتی داره ومیتونه کاری برای مردم انجام بده اماعمدا انجام نمیده یاکوتاهی میکنه خداخیرشون نده بانی این اوضاع.
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    چرا بابت ابتدایی ترین امکاناتی که تو کشور هست مدام روی سر ملت منت میزارید و میگید نعمات؟
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      3 4
      حتما باید از دستت برود تا ببینی نعمت بوده است؟
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      2 3
      چون نعمته
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    9 8
    جوامع جدید خودبستنده نیستند و ابزار تولید از دست انسان خارج شده بنابراین سبک زندگی جدید انسان را محتاج‌تر، ناامن‌تر و طلبکارتر تربیت می کند. برای همین در کشور ما افراد هر چه درآمد بیشتری دارند بیشتر ادعای گرسنگی و فقر دارند و در انتخابات‌ها هم مناطق ثروتمندتر و توسعه‌یافته‌تر عموما به اپوزسیون رای می‌دهند چون هزینه‌های زندگی هم به نسبت پیشرفت بیشتر می‌شود.
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    7 68
    رئیس خار و بار جهانی هم در کتابی نوشته نیمی از مردم اروپا گرسنگی شکمی دارند چون اعتقاد دارند خانه و ماشین نو را همه می‌بینند ولی شکم گرسنه را کسی نمی‌بیند. بنابراین ثروتمندان چون بیشتر درگیر وام و قسط هستند بیشتر پول کم می آورند و اظهار نداری می‌کنند.
  • مهدي IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    87 11
    الان منظورتون اين نيست كه ما تو بهشتيم و اشتباها خودمونو تو جهنم فرض ميكنيم؟ شايدم حق با شماشت و كولر گازي بهشت خرابه...
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      کجا گفت تو بهشتیم؟
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    14 3
    غلامرضا تاجگردون، عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره افزایش قیمت بنزین و حوادث آبان ۹۸ گفت: در جلسه شورا تصمیم گرفته شد که وقتی شرایط امنیتی از یک سو و شرایط اقتصادی و تورمی کشور از سوی دیگر مناسب شد، بروند و افزایش قیمت بنزین را اجرا کنند اما عده ای این اطمینان خاطر را به رئیس‌جمهوری دادند که اتفاقی نمی‌افتد و گفتند فقط ۲ یا ۳ نقطه شلوغ می‌شود که جمعش می‌کنیم. منبع: تابناک
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    16 0
    دولت بی تدبیر
  • DE ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    8 36
    شما سه چیز را باید کنار هم ببینید که فقط یک مورد را دیده اید که همان نقش رسانه ها در سیاه نمایی از داخل و بهشت نمایی از خارج است که قطعا موثر است اما تنها عامل نیست. عامل مهم دوم تبعیض است. شعار این حاکمیت از روز اول رفع تبعیض بود. ممکن است به قول شما الان جامعه ایرانی در مجموع جامعه ای سیر باشد ولو با کمکهای مومنانه و نانی که به فقرا از این راه می رسد، اما حس تبعیض شدید و تفاخر و بریز و بپاش اقشار مرفه فشار روانی فوق العاده ای را بر اقشار متوسط و پایین دارد تحمیل می کند. یک جامعه که همه در آن دچار فقر نسبی باشند بهتر از جامعه ای است که اینهمه شکاف طبقاتی داشته باشد. حال چون این شکاف طبقاتی خلاف آموزه ها و شعارهای حاکمیت هست در کنار بهشت نمایی از خارج سبب فشار مضاعف بر مردم و اخساس تنفر از حاکمیت می شود. مورد مهم سوم که آن را هم نادیده گرفته اید، وضع ناپایدار اقتصادی است. کشوری که قیمتها در آن دم به دم در حال افزایش است و مردم آن دایما در ترس از قحطی به سر می برند ولو الان سیر باشند، دیگر نمی تواند برای مردم قابل تحمل باشد. مردم همه دنیا یک وضع پایدار و قابل اعتماد را ولو اینکه دچار فقر و گرسنگی باشند به این وضع دایما زیر فشار روانی ترجیح می دهند. شما به کره شمالی نگاه کنید. هر سه عامل را به خوبی مهار کرده است. هم رسانه ها را حذف کرده است. هم با ک سیستم سوسیالیستی یک زندگی با سطح تقریبا برابر و شکاف طبقاتی اندک برای همه مردم ایجاد کرده است و هم با وجود تحریمهای مطلق، هفتاد سال قیمتها را ثابت نگاه داشته است. به این ترتیب هر قدر هم که مردمش را گرسنه و لاغر نشان دهند باز هم حاکمیتش در خطر نمی افتد. اما ایران هر سه عامل بحران را کنار هم دارد.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    6 68
    با سلام فارغ از پروژه سیاه نمائی تحلیل آزادارمکی از شرایط اجتماعی درست بنظر می رسد. هم اکنون جامعه در چنین شرایطی نفس می کشد. ولی این شرایط محصول تفکرات پروژه روشنفکری و نفاق جریان اصلاح طلبان و همچنین چهار دولت اخیر است. همهداین جریانات استقلال سیاسی کشور به برکت اسلام انقلابی را برنمی تابند و وابستگی به مفهوم عام آن را تجویر می کنند و در اداره کشور به برنامه های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و آثار اقتصادی و حتی سیاسی مغرب زمین بسنده کرده اند. بنظر نگارنده انخراف از انقلاب اسلامی و ولایت امام امت حاضر ریشه این بحران ها است و امروز بطور مستند و عامی می توان جریانات سیاسی را تبار شناسی کرد. هم اکنون اگر جریان نفاق به نظرات امام امت در اداره کشور تمکین کرده و با انضباط از تولید و جهش تولید و... پیروی نمایند مشاهده خواهیم کرد در پایان یک دوره یک ساله علیرغم تحریم ها و مشکلات موجود شرایط اجتماعی دچار تغییرات مثبت و اساسی تری می شود. تولید و توجه به آن ضابطه بسیار بنیادی برای توزیع و باز توزیع منابع است که این راهبرد به تنهائی به بازسازی مفصل بندی اجتماعی و اقتصادی کشور می پردازد و از هم اکنون سرود موعقیت این رویکرد را می توان شنید. اصلاح بودجه, اصلاح رویه دیوان محاسبات, اصلاح رویه قضائی و حمایت از تولید, اصلاح رویه وزارت مسکن در ساخت مسکن و موارد دیگر نوید بخش تغییرات سازنده ای را می دهند. این محتوی تعلق خاطری به جریان نفاق و پروژه روشنفکری و پذیرش کدخدا ندارد و بایستی با تغییر مدیریت سیاسی کشور وانتخاب یک دولت انقلابی و حزب الهی و جوان طومار پروژه های سیاه نمائی را به زباله دان تاریخ انداخت.
  • SE ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    15 36
    مرگ بر منافق
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    80 18
    مشرق واقعا رو نیست که سنگ پای قزوین هست ! بله ما در بهشت زندگی می کنیم فقط سیاه نمایی باعث شده که جهنم به نظر بیاد ! واقعا که با این استدلالت . . .
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    48 5
    اصلا اين آدم كجاي اين مملكته كه مقصر باشه؟!
  • مجرد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    13 4
    خدا رو شکر من با حقوق ۲۸۰۰ بالای خط فقرم. مرسی خدا از زندگی.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      4 6
      جونمون بیاد بالا درست رای بدیم
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    1 8
    کسی که تو دهنی بهشون نمیزنه . سر همین شورش میکنن
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      1 3
      اشتباهی منفی دادم.
  • حمید ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 0
    الان فقر مطلق در ایران یک درصده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس