کد خبر 1182945
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
«بلینکن» به حمله خمپاره ای اربیل واکنش نشان داد

وزیر خارجه آمریکا با ادعای باز بودن درهای دیپلماسی به روی ایران، باز هم بر ضرورت برداشتن اولین گام از سوی جمهوری اسلامی تاکید کرد.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه مفصلی با رادیو ملی آمریکا، ان پی آر، به تشریح سیاست خارجی دولت جدید واشنگتن و طرح‌های دولت بایدن برای احیای جایگاه از دست رفته این کشور در عرصه بین المللی پرداخت.

بیشتر بخوانید:

آنتونی بلینکن: بازگشت به برجام ضروری است؛ اما کافی نیست!

آنتونی بلینکن در بخشی از این مصاحبه رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران را همچنان ادعای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای عنوان کرد و در پاسخ به این پرسش که چگونه مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شوید، مدعی شد: ما در گذشته این کار را کردیم. توافق هسته‌ای ایران برای مسدود کردن تمام مسیرهایی که ایران را به تولید مواد شکاف پذیر برای سلاح هسته‌ای می‌رساند، بسیار موثر بود. کارشناسان اطلاعاتی ما و همچنین جامعه بین المللی به ما گفتند این توافق توانسته بود مسیرهای دسترسی جمهوری اسلامی ایران به مواد شکاف‌پذیر را که برای ساخت بمب بیشترین کاربرد را دارند، مسدود کند. اما خروج از توافق هسته‌ای این روند را مختل کرد و بسیار جای تأسف دارد که ما از آن خارج شدیم.

در ادامه خبرنگار رادیو ملی آمریکا یادآور می‌شود که بلینکن و دولت بایدن مایل به از سرگیری برجام از سوی ایران هستند، اما چرا تهران باید به حرف آمریکا اعتماد کند و توافق دیگری را با این کشور امضا کند در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که چهار سال دیگر رئیس جمهور جدید آمریکا دوباره آن را پاره نکند؟

بلینکن در پاسخ گفت هر کشوری باید این محاسبات را انجام دهد و در مورد توازنی تصمیم بگیرد که به نفع آن‌ها باشد. فکر می‌کنم ما این را می‌دانیم: ایران پس از خروج آمریکا از برجام، شروع به کاهش تعهدات خود کرد و نتیجه این است که امروز ایران به توانایی تولید مواد شکاف‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای فاصله زمانی کمتری نسبت به زمان انعقاد برجام دارد. در زمان توافق هسته‌ای این زمان یک سال بود، اما حالا این زمان به سه- چهار ماه رسیده که به این معناست که گام‌های ما تاکنون در مسیر اشتباهی برداشته شده است.

وزیر خارجه آمریکا ادعای نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح اتمی را انگیزه خوبی برای کشورش برای توافق تازه با تهران دانست و تحریم‌ها را نیز انگیزه جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکره عنوان کرد.

بلینکن افزود: به عقیده من هنوز در طرفین توافق تمایل به اجرای دوباره برجام وجود دارد اما به هر حال برداشتن اولین گام ضروری است، ولی کفایت نمی‌کند.

بلینکن باز هم درخواست تکراری مقامات آمریکایی درباره برداشتن اولین گام برجامی از سوی ایران را تکرار کرد و مدعی شد: این بار باید توافقی طولانی‌تر و مستحکم تر نسبت به برجام شکل گیرد.

وزیر خارجه آمریکا به ادعاهایش این را نیز افزود که همچنین ما باید موارد دیگری را که بخشی از مذاکره اصلی نبوده و عمیقا برای ما و سایر کشورهای جهان مشکل ساز است از جمله برنامه موشک بالستیک ایران و اقدامات بی ثبات کننده این کشور در منطقه را در توافق تازه بگنجانیم.

وزیر خارجه آمریکا صرف نظر از بدعهدی نهادینه شده از سوی مقامات این کشور گفت: اما اولین قدم بازگشت ایران به توافق است و رئیس جمهور بایدن کاملاً در این باره صریح بوده است که اگر آن‌ها این کار را انجام دهند، ما نیز همین کار را خواهیم کرد. مسیر دیپلماسی در حال حاضر باز است. باید دید جمهوری اسلامی که تاکنون به تعهداتش عمل نکرده، چه کاری در این زمینه می‌کند. مسیر دیپلماسی باز است!

بلینکن از احتمال دیپلماسی مستقیم با ایران در صورت ضرورت نیز سخن گفت و با نادیده انگاشتن اقدامات سرشار از بی اعتمادی دولت‌های مختلف آمریکا، همه چیز را منوط به گام‌های بعدی جمهوری اسلامی دانست.

دولت بایدن از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن داعیه بازگشت به برجام را سر داده است، ولی در تمامی موارد با نادیده گرفتن بدعهدی دولت پیشین، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و نیز لحاظ شدن برنامه موشک‌های بالستیک و اقدامات منطقه‌ای ایران را شرط پیوستن دوباره واشنگتن به این توافق عنوان کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    5 0
    بیا خودتی
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    5 0
    مسیر تغییر رویه آمریکا هم باز است. اگر سر عقل بیاد میتواند دوباره با ایران سر میز بنشیند وگرنه مذاکره ای در کار نیست. تعهدات را انجام دهید تا ایران برگردد وگرنه مذاکره بی مذاکره.
  • مجتبی IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    10 0
    درهای توالت جهنم به روی آمریکا باز است.
  • CA ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    4 0
    این ایران هست که تعیین می‌کنه که با ناقضان تعداد بین المللی مذاکره کنه یا نه که البته جواب منفی هست چون شما به تعهداتتون عمل نکردید اول در عمل بایستی ثابت کنید.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    7 0
    کور خوندین، این دفعه دیگه نسیه کار نمی‌کنیم، اول پرداخت نقدی تمام تعهدات، بعد تازه می‌رسیم به راستی آزمایی، ودر آخرین مرحله تصمیم میگیریم برگردیم یا نه
  • دبیر DE ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    7 0
    درهای دیپلماسی یا فریب؟
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    6 0
    جمع کنید کاسه کوسه را قربان بازی تمام شد
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    در مستراحم رو امریکا باز نمیکنیم اینسری
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    منظورش تله و توری هست که راه انداختن! این برجام مادر مرده رو با دست پس میزنن و با پا پیش میکشن! همش بازی و حیله گری. تهوع آوره!
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    و درهای جهنم به روی آمریکا باز است
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    اول انجام تعهدات آمریکایی. دوم انجام تعهدات آمریکایی. سوم انجام تعهدات آمریکایی. چهارم انجام تعهدات آمریکایی. پنجم انجام تعهدات آمریکایی.نتیجه: 5+1 انجام تعهدات آمریکایی.پایان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس